Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet gr2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Gitte K.P. Leonessi, Poul Gamborg Højlund
Hold
2025 ap/gr2 (
gr2 ap
,
gr2 ap alm
,
gr2 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Pensum - AP almen
Titel 2
AP-latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Pensum - AP almen
Der er arbejdet med:
B. Lassen et al., Ind i sproget - håndbog til Almen til almen sprogforståelse, Systime - E-bog
Følgende elementer fra bogen er gennemgået:
1. Hvad er sprog? - læses
2. Læringsstrategier + transparente ord - læses
Opgave 2.2 – løses
2.1 Nonverbale og andre koder – læses
2.2 At oversætte – læses
Opgave 2.2.1 – løses
2.3 Opslagsværker og hjælpemidler – læses
Opgave 2.3.3 – løses
3. Grammatik – læses
3.1 Morfologi – læses
Opgave 3.1 – løses
3.1.1 Dansk
Opgave 3.1.1.1 - løses
Opgave 3.1.1.2 – løses
Opgave 3.1.1.3 – løses
3.2 Ordklasser – læses
3.2.1 Verber – læses
Opgave 3.2.1.1 - løses
3.2.1.1 Verbernes kendetegn – læses
3.2.1.2 Verbets former – læses
Opgave 3.2.1.2.1 - løses
3.2.1.3 Hovedverber, hjælpeverber og modalverber – læses
Opgave 3.2.1.3.1 - løses
3.2.1.4 Transitive, intransitive og kopulative verber – læses
Opgave 3.2.1.4.1 – løses
3.2.1.5 Infinitive former af verbet – læses
3.2.1.6 Diatese (AKTIV OG PASSIV) – læses
3.2.1.7 Dannelse af passiver – læses
3.2.1.8 Fra aktiv til passiv – læses
Opgave 3.2.1.8.1 – løses
3.2.2 Substantiver – læses
Opgave 3.2.2.1 – løses
Opgave 3.2.2.2 – løses
3.2.3 Artikler (artikler) kendeord – læses
Opgave 3.2.3.1 – løses
3.2.4 Adjektiver (tillægsord) – læses
Opgave 3.2.4.1 løses
3.2.5 Adverbier (biord) – læses
Opgave 3.2.5.1 løses
3.2.6 Pronominer (stedord) – læses
Opgave 3.2.6.1 – løses
Opgave 3.2.6.2 – løses
3.2.7 Præpositioner – læses
Opgave 3.2.7.1 – løses
3.2.8 Konjunktioner (bindeord) – læses
Opgave 3.2.8.1 – løses
3.2.9 Numeraler (talord) – læses
Opgave 3.2.9.1 – løses
3.2.10 – Interjektioner (udråbsord) – løses
3.2.11 – Oversigt over ordklasser – læses
3.3 Sætningsanalyse – læses
3.3.1 – Verballed (udsagnsled) – læses
3.3.2 – Subjekt (grundled) – læses
Opgave 3.3.2.1 – løses
3.3.3 – Objekt (genstandsled) – læses
Opgave 3.3.3.1 – løses
3.3.4 – Dativobjekt (hensynsled) – læses
Opgave 3.3.4.1 – løses
Opgave 3.3.4.2 – løses
Opgave 3.3.4.3 – løses
3.3.5 – Subjektprædikat (omsagnsled til grundled) – læses
Opgave 3.3.5.1 – løses
3.3.6 – Objektsprædikat (omsagnsled til genstandsled) – læses
Opgave 3.3.6.1 – løses
3.3.7 – Adverbialled (biled) – læses
Opgave 3.3.7.1 – løses
3.3.8 – Konjunktionalled (biled) – læses
3.3.9 – Ordstilling og kasus – læses
3.3.10 – Helsætningsanalyse – læses
Opgave 3.3.10.1 – løses
Opgave 3.3.10.2 – løses
3.4 Ordklasser og stilistik – læses
3.4.1 Udtryk og indhold - læses
4. Semantik – læses
4.1 – Semantik og lingvistik – læses
4.1.1 – Denotation og konnotation – læses
Opgave 4.1.1.1 – løses
Opgave 4.1.1.2 – løses
Opgave 4.1.1.3 – løses
Opgave 4.1.1.4 – løses
4.3 – Skriftsprog og talesprog – læses
4.3.1 – Gambitter – læses
4.3.2 – Slang – læses
4.3.3 – SMS- og chatsprog – læses
5. Pragmatik – læses
5.1 – Kommunikation – læses
Der arbejdes med uddrag af ”Pressemøde om Covid-19…” i forbindelse med egenproduktion og arbejde med Ciceros Pentagram
5.1.1 – Genrer – læses
5.1.2 – Verbal og nonverbal kommunikation – læses
5.1.4 – Sproghandlinger – læses
Opgave 5.1.4.1 – løses
Opgave 5.1.4.2 – løses
5.1.5 – Nedtoning og optoning – læses
5.2 – Sociolingvistik – standard og variation – læses
6. Sproghistorie – læses
6.1 – Sprog i tidernes morgen – læses
6.2 – Fra fællesnordisk til moderne dansk
Tilladt digitalt hjælpemiddel til eksamen:
B. Lassen et al., Ind i sproget - håndbog til Almen til almen sprogforståelse, Systime - E-bog
Indhold
Kernestof:
I møder bare op, og så tager vi den derfra. Medbring PC og mobil, da I nok skal bruge mitID.
Aeneas: The Last Trojan Hero - Mythology Dictionary - See U in History
Romulus and Remus - The Story of the Founding of Rome - Roman Mythology - See u In History
Salve - conversation 1 - Latin
Lav ordsprogsøvelsen. Vælg de to bedste og lær dem udenad.
Lyt til og se videoen. Hvad er i henhold til forfatterne de 3 gode grunde til at lære latin?
3 Reasons to Study Latin (for Normal People, Not Language Geeks)
Vi retter opgaverne 2.2.1 og 2.3.3 fra "Ind i sproget". Endvidere skal i have læst 3. Grammatik og 3.1 Morfologi. I skal ikke lave yderligere opgaver.
Ordklasser - Verber: 3.2.1.3 "Hovedverber, hjælpverber og modalverber" og 3.2.1.4 "Transitive, intransitive og kopulative verber" skal være læst. Vi snakker om forståelsen.
Vi arbejder med aktiv og passiv samt ordklasser. I har ikke noget for.
Vi retter opgaverne til substantiver, artikler, adjektiver og adverbier. Endvidere arbejder vi videre.
Amo Amas Amat: Latin Chant
AP-latin forløbsplan.docx
1. Repetition: Læs om latin, kasus, analytisk og syntetisk sprog. Lav kun opgave 7.1. (se link nedenfor)
7. Lingua Latina - det latinske sprog
Konstrakta - In Corpore Sano (LIVE) | Serbia 🇷🇸 | Grand Final | Eurovision 2022
1. Repetér de grammatiske emner, vi har gennemgået: 7.1 Latinsk minigrammatik I | Ind i sproget stx
2. Læs om Ovid og oversæt de første 2 linjer af teksten om Pyramus og Thisbe: Pyramus et Thisba | Ind i sproget stx
Pyramus and Thisbe - A Love Story - Greek Mythology - See U in History
Repetition + første linjer af Pyramus
Guder, ugedage, kongruens
Romertal
justin-bieber-tattoos.jpeg
The Ablative Case - Latin
Gods of Rome (Official Video) - song about Roman gods
1. Læs: 7.3 Kalender og tal | Ind i sproget stx.
Vi retter opgaverne 3.2.6.1, 3.2.7.1, 3.2.8.1 og 3.2.9.1. 3.3 - sætningsanalyse, 3.3.1 verballed og 3.3.2 subjekt skal være læst.
Samme lektie som til i tirsdags.
The Gods Of Rome
To or for (is the case that's Dative) - Latin
The Latin Case System song
1. Se elevfeedback. Oversæt de linjer, du er blevet tildelt i den gruppe, der har samme nummer som sætningerne i oversigten. Brug kun gloselisten og grammatik i bogen til oversættelserne. (Til grammatik se link 2) (Til tekst og gloser se link 3)
2. Læs om genitiv - ablativ - præpositioner: 7.4 Latinsk minigrammatik II | Ind i sproget stx
3. Læs om græsk og romersk teater og oversæt de linjer, du er tildelt: se elevfeedback - 7.5 In theatro | Ind i sproget stx
Vi gennemgår opgaverne 3.3.4.1, 3.3.4.2, 3.3.4.3, 3.3.5.1, 3.3.6.1, 3.3.7.1.
Vi retter/jeg gennemgår opgave 3.3.10.2.
Repetition
1. Oversæt de 4 sætninger i opgave 7.5.2. Du må kun bruge de gloser, der er til teksten "In theatro" (se link)
Ad 1. 7.5 In theatro | Ind i sproget stx
7.6 Latinsk minigrammatik III | Ind i sproget stx
Oversæt sætningerne i 7.7.3 fra dansk til latin. Brug gloserne til teksten, men oversæt 'til' med præpositionen 'ad' (styrer akkusativ), og 'mor og far' med 'mater et pater'. 7.7 Familia | Ind i sproget stx
Vi arbejder med repetition, så medbring skriveredskaber.
Gladiatorkampe
1. Læs teksten om gladiatorkampe - blodig underholdning
7.10 Gladiatorkampe - blodig underholdning | Ind i sproget stx
5.1.4 - Sproghandlinger, 5.1.5 - Nedtoning og optoning, 5.2 - Sociolingvistik – standard og variation, 6. - Sproghistorie, 6.1 – Sprog i tidernes morgen, 6.2 – Fra fællesnordisk til moderne dansk skal læses.
1. Oversæt de sidste 3 sætninger af øvelse 7.10.2
7.11 Latinske præfikser | Ind i sproget stx
Oversigt ordklasser, analyse, substantiver, verber.pdf
1. Læs om Ovid og elskovskunsten
ad 1. 7.13 Ovid og elskovskunsten | Ind i sproget stx
ad 2. 7.13 Ovid og elskovskunsten | Ind i sproget stx
Vi laver træningstest. Medbring skriveredskaber og sørg for jeres PC er opladet, så I kan bruge "Ind i sproget".
The Emperor and The Sage: Nero and Seneca
Nero: The Last & Cruellest Roman Emperor | Eight Days That Made Rome | Channel 5 #AncientHistory
Geography Lesson: Pompeii Volcano Eruption | Twig
1. Repetér evt. om imperfektum, hvis du ikke kan huske sangene!
ad 1. 7.16 Latinsk minigrammatik VI | Ind i sproget stx
ad 2. (tekst om Plinius) 7.17 Plinius og Vesuv | Ind i sproget stx
ad 2. (oversættelse - husk at bruge gloserne til teksten) 7.17 Plinius og Vesuv | Ind i sproget stx
1. Repetér passiv
Ad 2. 7.19 In Graecia | Ind i sproget stx
1. Læs om Catul.
Ad 1. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia | Ind i sproget stx
Ad 2. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia | Ind i sproget stx
Vi repeterer med henblik på testen. Tjek jeres generalprøvetest og find ud af, hvor I har særligt behov for at repetere. De, der ikke blev færdige med testen, arbejder videre med den. Endvidere laver vi første gennemgang af eksamen.
Lav øvelsen Serpens in paradiso - rigtig god træning til eksamen!
Vi arbejder med repetition og snakker om testen.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP-latin
MODULER Latin i almen sprogforståelse
Lektionsindhold og øvelser Lektier
1. Kap.7.1
Lingua latina - det latinske sprog
• Introduktion til latin med udgangspunkt i lektie
• Ordsprogs-øvelse (kopiark) i grupper eller par
<<ØVELSE - LATIN - Find det rigtige ordsprog.docx>>
• Kasus
• Syntetisk – analytisk sprog
• Latinsk alfabet
• Roms grundlæggelse
• Øvelser: 7.1-7.3 i par/grupper
• Grammatik til næste lektion:
præsens, kongruens, implicit subjekt, substantivers kasusbøjning (fokus på nominativ og akkusativ)
2. Kap. 7.2-7.4: Pyramus og Thisba
• Ovid – Metamorfoser
• Grammatikfokus i teksten: præsens, kongruens, implicit subjekt, substantivers kasusbøjning (fokus på nominativ og akkusativ)
• Samlet oversættelse på klassen
• Øvelser i par eller grupper: opgave 7.2.1
• Kalender og tal
• De romerske guder
• Opgaver til guder, kalender og tal: 7.3.1-7.3.5
3 Kap. 7.5-7.6 In theatro
• Græsk og romersk teater
• Grammatikfokus i teksten: kasus: genitiv og ablativ, præpositions-forbindelser, adverbialled
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyseopgaver og oversættelsesøvelse (7.5.1+7.5.2)
• Grammatik næste lektion (7.6): adjektiver og deres komparation, præsens infinitiv aktiv
4 Kap. 7.7 Familia
• Den romerske familie og det romerske hus
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyseøvelse i par/grupper 7.7.1
• Kulturøvelse om det romerske atriumhus 7.7.2
• Oversættelsesøvelse med repetition 7.7.3
• Ekstraøvelse: Tekst 7.8 Erik Pontoppidan: Grammatica Danica
• Analyse- og ordklasseøvelse 7.8.1 i par/grupper
5 Kap. 7.10 Gladiatorkampe – blodig underholdning
• Gladiatortyper
• Spartacus-oprøret
• Kejser Nero
• Colosseum
• Martial og indvielsen af Colosseum
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyse- og kulturopgave om Colosseum og gladiatorer i par/grupper 7.10.1
• Oversættelses-øvelse 7.10.2
• Grammatik i næste lektion (7.11): præfikser, suffikser, diminutivsuffikser
6 Kap. 7.13 Ovid og elskovskunsten
• Ovid og Augustus
• Gennemgang af hjemmearbejde
• Introduktion til præsens participium aktiv (ppa) (7.4)
• Gruppe- eller parøvelse 7.15.1 med analyse og participier
•
7 Kap. 7.17 Plinius og Vesuv
• Plinius og Pompeji
• Gennemgang af lektie med grammatikfokus på imperfektum
• Kulturopgave 7.17.2 i 3 grupper med kort fremlæggelse af grupperne for hinanden i plenum eller matrix-grupper
• Eller: grammatikopgave 7.17.3 i grupper med fælles gennemgang
8 Kap. 7.19 In Graecia
• Grækenland og den græske antik
• Gennemgang af lektie
• Gruppearbejde med øvelse 7.19.1: opgave 4 – én sætning til hver gruppe (8 grupper med overlap)
9 Kap. 7.21 Gajus Julius Caesar
• Gaius Julius Cæsar
• Den romerske republik
10 Kap. 7.22 Lingua Graeca
• Det græske sprog
• Interlatin
• Etymologi
• Det græske alfabet
11 Kap. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia
• Gajus Valerius Catullus
• Romersk kærlighedspoesi – og hån !
12 Kap. 7.24 Seneca: De domino et servo
• Lucius Annaeus Seneca
• Kejser Nero
• Stoicisme
13 Kap. 7.25 Kristendommen og Biblen
• Biblen - Vulgata
• Latin og kristendom
• Pater noster
• Serpens in Paradiso
14 Kap. 7.26 Opsamling
• Repetition
• Gennemgang af lektie
• Generalprøve på AP-eksamen
Indhold
Kernestof:
Aeneas: The Last Trojan Hero - Mythology Dictionary - See U in History
Romulus and Remus - The Story of the Founding of Rome - Roman Mythology - See u In History
Salve - conversation 1 - Latin
Lav ordsprogsøvelsen. Vælg de to bedste og lær dem udenad.
Lyt til og se videoen. Hvad er i henhold til forfatterne de 3 gode grunde til at lære latin?
3 Reasons to Study Latin (for Normal People, Not Language Geeks)
Vi retter opgaverne 2.2.1 og 2.3.3 fra "Ind i sproget". Endvidere skal i have læst 3. Grammatik og 3.1 Morfologi. I skal ikke lave yderligere opgaver.
Ordklasser - Verber: 3.2.1.3 "Hovedverber, hjælpverber og modalverber" og 3.2.1.4 "Transitive, intransitive og kopulative verber" skal være læst. Vi snakker om forståelsen.
Vi arbejder med aktiv og passiv samt ordklasser. I har ikke noget for.
Vi retter opgaverne til substantiver, artikler, adjektiver og adverbier. Endvidere arbejder vi videre.
Amo Amas Amat: Latin Chant
AP-latin forløbsplan.docx
1. Repetition: Læs om latin, kasus, analytisk og syntetisk sprog. Lav kun opgave 7.1. (se link nedenfor)
7. Lingua Latina - det latinske sprog
Konstrakta - In Corpore Sano (LIVE) | Serbia 🇷🇸 | Grand Final | Eurovision 2022
1. Repetér de grammatiske emner, vi har gennemgået: 7.1 Latinsk minigrammatik I | Ind i sproget stx
2. Læs om Ovid og oversæt de første 2 linjer af teksten om Pyramus og Thisbe: Pyramus et Thisba | Ind i sproget stx
Pyramus and Thisbe - A Love Story - Greek Mythology - See U in History
Repetition + første linjer af Pyramus
Guder, ugedage, kongruens
Romertal
justin-bieber-tattoos.jpeg
The Ablative Case - Latin
Gods of Rome (Official Video) - song about Roman gods
1. Læs: 7.3 Kalender og tal | Ind i sproget stx.
Vi retter opgaverne 3.2.6.1, 3.2.7.1, 3.2.8.1 og 3.2.9.1. 3.3 - sætningsanalyse, 3.3.1 verballed og 3.3.2 subjekt skal være læst.
Samme lektie som til i tirsdags.
The Gods Of Rome
To or for (is the case that's Dative) - Latin
The Latin Case System song
1. Se elevfeedback. Oversæt de linjer, du er blevet tildelt i den gruppe, der har samme nummer som sætningerne i oversigten. Brug kun gloselisten og grammatik i bogen til oversættelserne. (Til grammatik se link 2) (Til tekst og gloser se link 3)
2. Læs om genitiv - ablativ - præpositioner: 7.4 Latinsk minigrammatik II | Ind i sproget stx
3. Læs om græsk og romersk teater og oversæt de linjer, du er tildelt: se elevfeedback - 7.5 In theatro | Ind i sproget stx
Vi gennemgår opgaverne 3.3.4.1, 3.3.4.2, 3.3.4.3, 3.3.5.1, 3.3.6.1, 3.3.7.1.
Vi retter/jeg gennemgår opgave 3.3.10.2.
Repetition
1. Oversæt de 4 sætninger i opgave 7.5.2. Du må kun bruge de gloser, der er til teksten "In theatro" (se link)
Ad 1. 7.5 In theatro | Ind i sproget stx
7.6 Latinsk minigrammatik III | Ind i sproget stx
Oversæt sætningerne i 7.7.3 fra dansk til latin. Brug gloserne til teksten, men oversæt 'til' med præpositionen 'ad' (styrer akkusativ), og 'mor og far' med 'mater et pater'. 7.7 Familia | Ind i sproget stx
Vi arbejder med repetition, så medbring skriveredskaber.
Gladiatorkampe
1. Læs teksten om gladiatorkampe - blodig underholdning
7.10 Gladiatorkampe - blodig underholdning | Ind i sproget stx
5.1.4 - Sproghandlinger, 5.1.5 - Nedtoning og optoning, 5.2 - Sociolingvistik – standard og variation, 6. - Sproghistorie, 6.1 – Sprog i tidernes morgen, 6.2 – Fra fællesnordisk til moderne dansk skal læses.
1. Oversæt de sidste 3 sætninger af øvelse 7.10.2
7.11 Latinske præfikser | Ind i sproget stx
Oversigt ordklasser, analyse, substantiver, verber.pdf
1. Læs om Ovid og elskovskunsten
ad 1. 7.13 Ovid og elskovskunsten | Ind i sproget stx
ad 2. 7.13 Ovid og elskovskunsten | Ind i sproget stx
Vi laver træningstest. Medbring skriveredskaber og sørg for jeres PC er opladet, så I kan bruge "Ind i sproget".
The Emperor and The Sage: Nero and Seneca
Nero: The Last & Cruellest Roman Emperor | Eight Days That Made Rome | Channel 5 #AncientHistory
Geography Lesson: Pompeii Volcano Eruption | Twig
1. Repetér evt. om imperfektum, hvis du ikke kan huske sangene!
ad 1. 7.16 Latinsk minigrammatik VI | Ind i sproget stx
ad 2. (tekst om Plinius) 7.17 Plinius og Vesuv | Ind i sproget stx
ad 2. (oversættelse - husk at bruge gloserne til teksten) 7.17 Plinius og Vesuv | Ind i sproget stx
1. Repetér passiv
Ad 2. 7.19 In Graecia | Ind i sproget stx
1. Læs om Catul.
Ad 1. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia | Ind i sproget stx
Ad 2. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia | Ind i sproget stx
Vi repeterer med henblik på testen. Tjek jeres generalprøvetest og find ud af, hvor I har særligt behov for at repetere. De, der ikke blev færdige med testen, arbejder videre med den. Endvidere laver vi første gennemgang af eksamen.
Lav øvelsen Serpens in paradiso - rigtig god træning til eksamen!
Vi arbejder med repetition og snakker om testen.
Lav kahoot-challenge med repetition af generalprøven.
Generalprøve
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70854149329", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70854149329", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70854149329" }