Holdet gr2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Gitte K.P. Leonessi, Poul Gamborg Højlund
Hold 2025 ap/gr2 (gr2 ap, gr2 ap alm, gr2 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pensum - AP almen
Titel 2 AP-latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pensum - AP almen

Der er arbejdet med:

B. Lassen et al., Ind i sproget - håndbog til Almen til almen sprogforståelse,  Systime - E-bog

Følgende elementer fra bogen er gennemgået:


1. Hvad er sprog? - læses
2. Læringsstrategier + transparente ord - læses
     Opgave 2.2 – løses
2.1 Nonverbale og andre koder – læses
2.2 At oversætte – læses
Opgave 2.2.1 – løses
2.3 Opslagsværker og hjælpemidler – læses
Opgave 2.3.3 – løses
3. Grammatik – læses
       3.1 Morfologi – læses
Opgave 3.1 – løses
    3.1.1 Dansk
            Opgave 3.1.1.1 - løses
       Opgave 3.1.1.2 – løses
                  Opgave 3.1.1.3 – løses
        3.2 Ordklasser – læses
               3.2.1 Verber – læses
                  Opgave 3.2.1.1 - løses
        3.2.1.1 Verbernes kendetegn – læses
        3.2.1.2 Verbets former – læses
                        Opgave 3.2.1.2.1 - løses
                   3.2.1.3 Hovedverber, hjælpeverber og modalverber – læses
                        Opgave 3.2.1.3.1 - løses
        3.2.1.4 Transitive, intransitive og kopulative verber – læses
             Opgave 3.2.1.4.1 – løses
        3.2.1.5 Infinitive former af verbet – læses
        3.2.1.6 Diatese (AKTIV OG PASSIV) – læses
                                3.2.1.7 Dannelse af passiver – læses
        3.2.1.8 Fra aktiv til passiv – læses
             Opgave 3.2.1.8.1 – løses
                            3.2.2 Substantiver – læses
             Opgave 3.2.2.1 – løses
                                     Opgave 3.2.2.2 – løses
                            3.2.3 Artikler (artikler) kendeord – læses
                                     Opgave 3.2.3.1 – løses
    3.2.4 Adjektiver (tillægsord) – læses
             Opgave 3.2.4.1 løses
    3.2.5 Adverbier (biord) – læses
             Opgave 3.2.5.1 løses
    3.2.6 Pronominer (stedord) – læses
             Opgave 3.2.6.1 – løses
                                     Opgave 3.2.6.2 – løses
    3.2.7 Præpositioner – læses
             Opgave 3.2.7.1 – løses
  3.2.8 Konjunktioner (bindeord) – læses
           Opgave 3.2.8.1 – løses
  3.2.9 Numeraler (talord) – læses
           Opgave 3.2.9.1 – løses
  3.2.10 – Interjektioner (udråbsord) – løses
  3.2.11 – Oversigt over ordklasser – læses
                     3.3 Sætningsanalyse – læses
  3.3.1 – Verballed (udsagnsled) – læses
  3.3.2 – Subjekt (grundled) – læses
           Opgave 3.3.2.1 – løses
  3.3.3 – Objekt (genstandsled) – læses
                                   Opgave 3.3.3.1 – løses
  3.3.4 – Dativobjekt (hensynsled) – læses
           Opgave 3.3.4.1 – løses
           Opgave 3.3.4.2 – løses
           Opgave 3.3.4.3 – løses
  3.3.5 – Subjektprædikat (omsagnsled til grundled) – læses
           Opgave 3.3.5.1 – løses
  3.3.6 – Objektsprædikat (omsagnsled til genstandsled) – læses
           Opgave 3.3.6.1 – løses
  3.3.7 – Adverbialled (biled) – læses
           Opgave 3.3.7.1 – løses
  3.3.8 – Konjunktionalled (biled) – læses
  3.3.9 – Ordstilling og kasus – læses
  3.3.10 – Helsætningsanalyse – læses
           Opgave 3.3.10.1 – løses
           Opgave 3.3.10.2 – løses
                     3.4 Ordklasser og stilistik – læses
  3.4.1 Udtryk og indhold - læses
4.   Semantik – læses
                     4.1 – Semantik og lingvistik – læses
                     4.1.1 – Denotation og konnotation – læses
          Opgave 4.1.1.1 – løses
          Opgave 4.1.1.2 – løses
          Opgave 4.1.1.3 – løses
          Opgave 4.1.1.4 – løses
                      4.3 – Skriftsprog og talesprog – læses
                        4.3.1 – Gambitter – læses
4.3.2 – Slang – læses
                        4.3.3 – SMS- og chatsprog – læses
5.   Pragmatik – læses
                     5.1 – Kommunikation – læses
Der arbejdes med uddrag af ”Pressemøde om Covid-19…” i forbindelse med   egenproduktion og arbejde med Ciceros Pentagram
5.1.1 – Genrer – læses
5.1.2 – Verbal og nonverbal kommunikation – læses
5.1.4 – Sproghandlinger – læses
         Opgave 5.1.4.1 – løses
         Opgave 5.1.4.2 – løses
                        5.1.5 – Nedtoning og optoning – læses
                    5.2 – Sociolingvistik – standard og variation – læses  
6.    Sproghistorie – læses
                    6.1 – Sprog i tidernes morgen – læses
                    6.2 – Fra fællesnordisk til moderne dansk

Tilladt digitalt hjælpemiddel til eksamen:
B. Lassen et al., Ind i sproget - håndbog til Almen til almen sprogforståelse,  Systime - E-bog


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP-latin

MODULER Latin i almen sprogforståelse
  Lektionsindhold  og øvelser  Lektier
1. Kap.7.1
Lingua latina - det latinske sprog  
• Introduktion til latin med udgangspunkt i lektie
• Ordsprogs-øvelse (kopiark) i grupper eller par
<<ØVELSE - LATIN - Find det rigtige ordsprog.docx>>

• Kasus  
• Syntetisk – analytisk sprog
• Latinsk alfabet  
• Roms grundlæggelse
• Øvelser: 7.1-7.3 i par/grupper
• Grammatik til næste lektion:  
præsens, kongruens, implicit subjekt, substantivers kasusbøjning (fokus på nominativ og akkusativ)

    
2. Kap. 7.2-7.4: Pyramus og Thisba

• Ovid – Metamorfoser
• Grammatikfokus i teksten: præsens, kongruens, implicit subjekt, substantivers kasusbøjning (fokus på nominativ og akkusativ)
• Samlet oversættelse på klassen
• Øvelser i par eller grupper: opgave 7.2.1
• Kalender og tal
• De romerske guder
• Opgaver til guder, kalender og tal: 7.3.1-7.3.5

    
3 Kap. 7.5-7.6 In theatro
• Græsk og romersk teater
• Grammatikfokus i teksten: kasus: genitiv og ablativ, præpositions-forbindelser, adverbialled
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyseopgaver og oversættelsesøvelse (7.5.1+7.5.2)
• Grammatik næste lektion (7.6): adjektiver og deres komparation, præsens infinitiv aktiv
   

4 Kap. 7.7 Familia
• Den romerske familie og det romerske hus
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyseøvelse i par/grupper 7.7.1
• Kulturøvelse om det romerske atriumhus 7.7.2
• Oversættelsesøvelse med repetition 7.7.3
• Ekstraøvelse: Tekst 7.8 Erik Pontoppidan: Grammatica Danica
• Analyse- og ordklasseøvelse 7.8.1 i par/grupper

5 Kap. 7.10 Gladiatorkampe – blodig underholdning
• Gladiatortyper
• Spartacus-oprøret
• Kejser Nero
• Colosseum
• Martial og indvielsen af Colosseum
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyse- og kulturopgave om Colosseum og gladiatorer i par/grupper 7.10.1
• Oversættelses-øvelse 7.10.2
• Grammatik i næste lektion (7.11): præfikser, suffikser, diminutivsuffikser


6 Kap. 7.13 Ovid og elskovskunsten
• Ovid og Augustus
• Gennemgang af hjemmearbejde
• Introduktion til præsens participium aktiv (ppa) (7.4)
• Gruppe- eller parøvelse 7.15.1 med analyse og participier


7 Kap. 7.17 Plinius og Vesuv
• Plinius og Pompeji
• Gennemgang af lektie med grammatikfokus på imperfektum
• Kulturopgave 7.17.2 i 3 grupper med kort fremlæggelse af grupperne for hinanden i plenum eller matrix-grupper
• Eller: grammatikopgave 7.17.3 i grupper med fælles gennemgang

  
8 Kap. 7.19 In Graecia
• Grækenland og den græske antik
• Gennemgang af lektie
• Gruppearbejde med øvelse 7.19.1: opgave 4 – én sætning til hver gruppe (8 grupper med overlap)

9 Kap. 7.21 Gajus Julius Caesar
• Gaius Julius Cæsar
• Den romerske republik

   
 10 Kap. 7.22 Lingua Graeca
• Det græske sprog
• Interlatin
• Etymologi
• Det græske alfabet
  
 11 Kap. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia
• Gajus Valerius Catullus
• Romersk kærlighedspoesi – og hån !

 12 Kap. 7.24 Seneca: De domino et servo
• Lucius Annaeus Seneca
• Kejser Nero
• Stoicisme
   
 13 Kap. 7.25 Kristendommen og Biblen
• Biblen - Vulgata
• Latin og kristendom
• Pater noster
• Serpens in Paradiso


 14 Kap. 7.26 Opsamling
• Repetition
• Gennemgang af lektie
• Generalprøve på AP-eksamen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer