Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Anja Hansen
|
|
Hold
|
2025 DA/gr5 (gr5 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Overgang fra barn til voksen
Eleverne præsenteres for faget og dets grundlæggende begreber og metoder. Forløbet læses tematisk med fokus på, hvordan overgangen fra barn til voksen er blevet skildret gennem forskellige teksttyper i løbet af de seneste 2000 år. Hermed giver forløbet desuden indblik i, hvordan synet på barndommen og overgangen fra barn/ung til voksen har ændret sig historisk.
Faglige mål fra læreplanen:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Kernestof:
- svenske tekster
- tekster fra tiden før 1700
- én folkevise + en tekst af Martin Andersen Nexø, Karen Blixen, Martin A. Hansen
Supplerende stof
- verdenslitteratur i oversættelse
Omfang: 40 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fra barn til voksen IN Litteraturens huse.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Overgang fra barn til voksen.docx
-
Gruppearbejde og fremlæggelse - overgange fra barn til voksen.docx
-
Adam og Eva, Ærtebjerg, Rødhætte, 11%.docx
-
I får lige 10 minutter til at gøre jeres oplæg helt klar - I har derfor kun lektier for, hvis I ikke mener, at I kan blive færdige på de 10 minutter. Sørg for, at alle i gruppen har alle noter og kan "erstatte" et gruppemedlem, hvis nogen er fraværen
-
Læs først "10 hurtige om folkevisen", som er en hurtig introduktion til genren (ligger også på OneNote)
-
10 hurtige om folkevisen.doc
-
Tekst Elverhøj.docx
-
Læs Karen Blixen: Ringen, 1958 (ligger på OneNote)
-
Opgaverne fra tirsdags-modulet skal være færdige - og derudover skal I lave opgaverne til "Arbejde med "Ringen" II", som ligger på OneNote.
-
Vi arbejder videre med "Ringen" og jeres stil om novellen. Jeres tragtindledning, som I startede på i torsdag, skal være færdig - og skriv også meget gerne videre på analyse og fortolkning, så I kan være klar til at aflevere tirsdag aften.
-
Videoteaser Vølvens vej
-
Læs romanuddraget - det ligger på OneNote som PDF-fil.
-
Læs novellen "Far og jeg" af Pär Lagerkvist (ligger på OneNote) med følgende læsefokus:
-
Vi starter modulet med, at I i matrixgrupperne på skift præsenterer jeres analyse og illustrationer af "Far og jeg". I skal dels fremlægge analysen af jeg-fortællerens udvikling gennem de 3 faser og forholdet til faren, dels koble det op på jeres ill
-
I fremlægger på skift for mig i grupperne - husk at holde jer parat i nærheden af lokalet, så vi når alle grupper igennem.
-
Genlæs den tekst fra grundforløbet, som er noteret ud for dit navn. I modulet skal I forberede en repetitionsøvelse eller aktivitet ud fra den læste tekst, så overvej gerne, hvad det kunne være. Øvelsen/aktiviteten skal gennemføres i modulet efter ef
-
Spørgeskema
-
Jeres repetitionsaktivitet skal være klar ved modulets start.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70854399404",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70854399404",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70854399404"
}