Holdet 1hf id1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Henrik Kløverpris
Hold 2025 id1/hf (1hf id1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Fodbold
Titel 3 Crossfit
Titel 4 Rytmisk opvarmning
Titel 5 Pickleball
Titel 6 Les Lanciers
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til ultimate samt udvalgte tekniske og taktiske elementer i spillet.

Fokuspunkter:
- forhåndskast, baghåndskast og hammerkast.
- forskellige gribeteknikker.
- stationære kaste- og gribeøvelser samt kaste- og gribeøvelser i løb.
- det færdige spil og at gøre sig spilbar.
- de vigtigste regler.

Arbejdsformer:
- parøvelser.
- kønsintegreret spil.

Teori:
- Regler, idé og organisering, Yubio, side 669-673.
- Teknik 1-6, Yubio, side 674-675.
- Ultimate highlights, YouTube.
- Sådan fungerer et sundt hjerte, YouTube.
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fodbold

Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til fodboldspillet samt udvalgte tekniske og taktiske
aspekter af spillet.

Fokuspunkter:
- Forskellige former for afleveringer (inderside, yderside, halvtliggende vristspark,
vristspark ifm. skud på mål).
- Heade til bolden.
- Drible med bolden i løb.
- Finter.
- Det færdige spil med fokus på at gøre sig spilbar.
- De vigtigste regler.

Arbejdsformer:
- Individuelle og parvise øvelser.
- Kønsopdelt og kønsintegreret spil.

Teori:
- Regler, idé og organisering, Yubio, side 510-514.
- Parvise øvelser, Yubio, side 522.
- Jongleringer, drible og afslut, Yubio, side 525.
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crossfit

Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til crossfit som grundtræningsform.
- At introducere øvelser, hvor man arbejder med egen kropsvægt (push up release,
airsquat og burpees).
- At introducere øvelser, hvor man arbejder med udstyr (kettlebell, håndvægte,
medicinbolde, sjippetov og mavehjul).
- At evaluere et gennemført crossfitprogram.
- At gennemføre en konditionstest (bip-testen).

Fokuspunkter:
- Forskellige træningsformater (AMRAP, EMOM og Tabata).
- Øvelser som træner styrke.
- Øvelser som træner kondition.
- Korrekt udførelse af øvelserne.
- Skalering af øvelserne, så de gøres lettere eller sværere.
- Disponere arbejdet, så hele programmet kan gennemføres.

Arbejdsformer:
- Parvise og individuelle øvelser i programmet.

Teori:
- Crossfits historie, Yubio, side 984-985.
- AMRAP, EMON og Tabata, Yubio, side 1006-1008.
- Hvad er en Bip-test (2 sider).
- Åndedræt og blodkredsløb, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rytmisk opvarmning

Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til et rytmisk opvarmningsprogram.
- At bevidstgøre eleverne om fordelene ved opvarmning før fysisk aktivitet.

Fokuspunkter:
- Progression i opvarmningsprogrammet forstået som et stigende aktivitetsniveau.
- Opvarmningsprogrammets delelementer: stræk, gang, løb, sving, styrke og hop.
- Samspillet mellem bevægelse og musik.

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde med 3-5 deltagere.

Teori:
- Opvarmning, Yubio, side 71-72.
- Hvorfor varme op?, Yubio, side 1334-1336.
- Blodkrebsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pickleball

Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til pickleball og spillets tekniske og taktiske elementer.

Fokuspunkter:
- Serv.
- Returneringer.
- Lob.
- Dink.
- Taktiske overvejelser i spillet (at placere bolden uden for modspillerens
rækkevidde).
- Det færdige spil og de vigtigste regler.

Arbejdsformer:
- Parøvelser.

Teori:
- Regler, idé og organisering, Yubio, side 1271-1275.
- Fokus på teknik og taktik, Yubio, side 1283-1285.
- Video om det færdige spil (2 sider).
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler og led, Yubio, side 53-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Les Lanciers

Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til Les Lanciers, hvor man både har en fast dansepartner
og samarbejder med tre andre dansepar.

Fokuspunkter:
- Chassétrin.
- Indlæring af dansens fem ture.
- Indlæring af de enkelte trin i de fem ture.
- Samspil mellem musik og bevægelser.

Arbejdsformer:
- Dans med partner.
- Dans i kvadriller.

Teori:
- Folkedansens historie og Les Lanciers, Yubio, side 1361-1365.
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensforberedelse

Formål med forløbet:
- Eksamensgrupperne arbejder med drejebøgerne for de seks forløb (Ultimate, Fodbold,
Crossfit, Rytmisk opvarmning, Pickleball og Les Lanciers).
- Eksamensgrupperne arbejder med drejebøgerne i praksis.
Teori:
- Åndedræt og blodkredsløb, Yubio, side 45-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-57.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer