Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Henrik Kløverpris
|
|
Hold
|
2025 id1/hf (1hf id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til ultimate samt udvalgte tekniske og taktiske elementer i spillet.
Fokuspunkter:
- forhåndskast, baghåndskast og hammerkast.
- forskellige gribeteknikker.
- stationære kaste- og gribeøvelser samt kaste- og gribeøvelser i løb.
- det færdige spil og at gøre sig spilbar.
- de vigtigste regler.
Arbejdsformer:
- parøvelser.
- kønsintegreret spil.
Teori:
- Regler, idé og organisering, Yubio, side 669-673.
- Teknik 1-6, Yubio, side 674-675.
- Ultimate highlights, YouTube.
- Sådan fungerer et sundt hjerte, YouTube.
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Fodbold
Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til fodboldspillet samt udvalgte tekniske og taktiske
aspekter af spillet.
Fokuspunkter:
- Forskellige former for afleveringer (inderside, yderside, halvtliggende vristspark,
vristspark ifm. skud på mål).
- Heade til bolden.
- Drible med bolden i løb.
- Finter.
- Det færdige spil med fokus på at gøre sig spilbar.
- De vigtigste regler.
Arbejdsformer:
- Individuelle og parvise øvelser.
- Kønsopdelt og kønsintegreret spil.
Teori:
- Regler, idé og organisering, Yubio, side 510-514.
- Parvise øvelser, Yubio, side 522.
- Jongleringer, drible og afslut, Yubio, side 525.
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Crossfit
Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til crossfit som grundtræningsform.
- At introducere øvelser, hvor man arbejder med egen kropsvægt (push up release,
airsquat og burpees).
- At introducere øvelser, hvor man arbejder med udstyr (kettlebell, håndvægte,
medicinbolde, sjippetov og mavehjul).
- At evaluere et gennemført crossfitprogram.
- At gennemføre en konditionstest (bip-testen).
Fokuspunkter:
- Forskellige træningsformater (AMRAP, EMOM og Tabata).
- Øvelser som træner styrke.
- Øvelser som træner kondition.
- Korrekt udførelse af øvelserne.
- Skalering af øvelserne, så de gøres lettere eller sværere.
- Disponere arbejdet, så hele programmet kan gennemføres.
Arbejdsformer:
- Parvise og individuelle øvelser i programmet.
Teori:
- Crossfits historie, Yubio, side 984-985.
- AMRAP, EMON og Tabata, Yubio, side 1006-1008.
- Hvad er en Bip-test (2 sider).
- Åndedræt og blodkredsløb, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til et rytmisk opvarmningsprogram.
- At bevidstgøre eleverne om fordelene ved opvarmning før fysisk aktivitet.
Fokuspunkter:
- Progression i opvarmningsprogrammet forstået som et stigende aktivitetsniveau.
- Opvarmningsprogrammets delelementer: stræk, gang, løb, sving, styrke og hop.
- Samspillet mellem bevægelse og musik.
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde med 3-5 deltagere.
Teori:
- Opvarmning, Yubio, side 71-72.
- Hvorfor varme op?, Yubio, side 1334-1336.
- Blodkrebsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til pickleball og spillets tekniske og taktiske elementer.
Fokuspunkter:
- Serv.
- Returneringer.
- Lob.
- Dink.
- Taktiske overvejelser i spillet (at placere bolden uden for modspillerens
rækkevidde).
- Det færdige spil og de vigtigste regler.
Arbejdsformer:
- Parøvelser.
Teori:
- Regler, idé og organisering, Yubio, side 1271-1275.
- Fokus på teknik og taktik, Yubio, side 1283-1285.
- Video om det færdige spil (2 sider).
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler og led, Yubio, side 53-56.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Les Lanciers
Formål med forløbet:
- At introducere eleverne til Les Lanciers, hvor man både har en fast dansepartner
og samarbejder med tre andre dansepar.
Fokuspunkter:
- Chassétrin.
- Indlæring af dansens fem ture.
- Indlæring af de enkelte trin i de fem ture.
- Samspil mellem musik og bevægelser.
Arbejdsformer:
- Dans med partner.
- Dans i kvadriller.
Teori:
- Folkedansens historie og Les Lanciers, Yubio, side 1361-1365.
- Blodkredsløb og puls, Yubio, side 47-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-56.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Formål med forløbet:
- Eksamensgrupperne arbejder med drejebøgerne for de seks forløb (Ultimate, Fodbold,
Crossfit, Rytmisk opvarmning, Pickleball og Les Lanciers).
- Eksamensgrupperne arbejder med drejebøgerne i praksis.
Teori:
- Åndedræt og blodkredsløb, Yubio, side 45-50.
- Muskler, knogler, og led, Yubio, side 53-57.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899616633",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899616633",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899616633"
}