Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Peter Bøgsted Knudsen
|
|
Hold
|
2025 me/hf (1hf me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Medieformater i Levende Billeder
Introduktion til og arbejde med 4 forskellige medieformater
o SoMe videoer
o Kortfilm
o TV-Serier
o Spillefilm
Hvordan kan hvert enkelt format beskrives?
Hvad er de vigtigste forskelle mellem de forskellige formater?
SoMe videoer (fra lærerens Facebook feed) – ’Ænder’ + ’Cykelbriller’ + ”David Byrne unwrapping’ (2025)
Kortfilm – ”Tune for Two” (2011)
TV-Serier – ”Santa Clarita Diet” (2019) s1, ep1
Spillefilm – ”Zappa” (1983)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Indhold i pilotproduktionen
2 scener + lydredigering
Scene 1: samtalescene - der introduceres en konflikt mellem to personer der skal ende med en duelscene
Scene 2: duelscene – kulminationen på konflikten i samtalescenen hvor de to personer skal duellere.
Lydredigering - Der skal arbejdes med to forskellige former for lyd:
Asynkron lyd: underlægningsmusik og lydeffekter der skal redigeres og lægges på duelscenen
Synkron lyd: samtalen mellem de to personer i samtalescenen skal optages samtidig med billederne og justeres i redigeringen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Fantasygenren
Analytisk / teoretisk forløb hvor der arbejdes med fantasygenren ud fra følgende vinkler
• Genrekendetegn og subgenrekategori
• Oprindelse og/eller inspiration
• Centrale tematikker
• Worldbuilding
• Helterejsen
Hvordan kan de forskellige begreber anvendes i analysen af fantasyfilm?
Hvilke betydninger og budskaber kan der tolkes ud fra de sete Fantasyværker der kan have en forbindelse til vores Virkelige Verden?
Hvilken kontekst kan de viste værker sættes ind i?
Viste værker
The Spiderwick Chronicles (2008, 96 min.)
Seventh Son (2014, 94 min.)
Lord of the Rings: The Rings of Power – TV Serie - Amazon Prime
Ragnarok - TV Serie - Netflix
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Arbejde i grupper med eksamensproduktioner
Arbejde med kortfilmsformatet ud fra bl.a. Richard Raskins 7 parametre
Typisk struktur og indhold
Få personer
Få locations / miljøer (ofte kun et enkelt)
Kort filmisk tid
Dialogfattige
Handlingen starter ofte in-medias-res
Små hverdags situationer (ofte med et twist)
Simplicitet
Raskins 7 parametre
3-akter modellen
Arbejdsfaser i præproduktionen:
Idéudvikling: Præmis og dramaturgisk rum
Idéudvikling: Handlingen
Handlingen: Struktur
Handlingen: Storyboard / Skudliste
Produktionsplanlægning 1
Produktionsplanlægning 2
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Dokumentar
Introduktion til og arbejde med dokumentar og faktagenren generelt, fakta- og fiktionskoder, autenticitetsmarkører + 4 forskellige dokumentartyper:
Observerende dokumentar
Dybdeborende dokumentar
Dramatiseret dokumentar
Mockumentary
Hvordan skelner man mellem fakta og fiktion?
Placering af de 4 dokumentartyper på en skal med 2 yderpunkter
Der er vist uddrag fra følgende værker:
"Piger i Vestre Fængsel" (Lars Engels)
"Et glas vand til Johnie" (Lars Engels)
"Tavshedens Pris" (Skaaning, DR)
"Skatteakrobaterne" (DR dok.)
"Haunted - Demon in the Dark" (Netflix)
"United 93" (Paul Greengrass)
"AFR" -trailer
"Borat" - 2 uddrag (Sascha Baron Cohen)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899650463",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899650463",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899650463"
}