Holdet 1hf me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Peter Bøgsted Knudsen
Hold 2025 me/hf (1hf me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medieformater i Levende Billeder
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Fantasygenren
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Dokumentar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medieformater i Levende Billeder

Introduktion til og arbejde med 4 forskellige medieformater
o SoMe videoer
o Kortfilm
o TV-Serier
o Spillefilm
Hvordan kan hvert enkelt format beskrives?
Hvad er de vigtigste forskelle mellem de forskellige formater?

SoMe videoer (fra lærerens Facebook feed) – ’Ænder’ + ’Cykelbriller’ + ”David Byrne unwrapping’ (2025)
Kortfilm – ”Tune for Two” (2011)
TV-Serier – ”Santa Clarita Diet” (2019) s1, ep1
Spillefilm – ”Zappa” (1983)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotproduktion

Indhold i pilotproduktionen

2 scener + lydredigering
Scene 1: samtalescene - der introduceres en konflikt mellem to personer der skal ende med en duelscene
Scene 2: duelscene – kulminationen på konflikten i samtalescenen hvor de to personer skal duellere.
Lydredigering - Der skal arbejdes med to forskellige former for lyd:
Asynkron lyd: underlægningsmusik og lydeffekter der skal redigeres og lægges på duelscenen
Synkron lyd: samtalen mellem de to personer i samtalescenen skal optages samtidig med billederne og justeres i redigeringen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fantasygenren

Analytisk / teoretisk forløb hvor der arbejdes med fantasygenren ud fra følgende vinkler
• Genrekendetegn og subgenrekategori
• Oprindelse og/eller inspiration
• Centrale tematikker
• Worldbuilding
• Helterejsen
Hvordan kan de forskellige begreber anvendes i analysen af fantasyfilm?
Hvilke betydninger og budskaber kan der tolkes ud fra de sete Fantasyværker der kan have en forbindelse til vores Virkelige Verden?
Hvilken kontekst kan de viste værker sættes ind i?

Viste værker
The Spiderwick Chronicles (2008, 96 min.)
Seventh Son (2014, 94 min.)
Lord of the Rings: The Rings of Power – TV Serie - Amazon Prime
Ragnarok - TV Serie - Netflix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Arbejde i grupper med eksamensproduktioner

Arbejde med kortfilmsformatet ud fra bl.a. Richard Raskins 7 parametre

Typisk struktur og indhold
Få personer
Få locations / miljøer (ofte kun et enkelt)
Kort filmisk tid
Dialogfattige
Handlingen starter ofte in-medias-res
Små hverdags situationer (ofte med et twist)
Simplicitet
Raskins 7 parametre
3-akter modellen


Arbejdsfaser i præproduktionen:

Idéudvikling: Præmis og dramaturgisk rum
Idéudvikling: Handlingen
Handlingen: Struktur
Handlingen: Storyboard / Skudliste
Produktionsplanlægning 1
Produktionsplanlægning 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentar

Introduktion til og arbejde med dokumentar og faktagenren generelt, fakta- og fiktionskoder, autenticitetsmarkører + 4 forskellige dokumentartyper:

Observerende dokumentar
Dybdeborende dokumentar
Dramatiseret dokumentar
Mockumentary

Hvordan skelner man mellem fakta og fiktion?
Placering af de 4 dokumentartyper på en skal med 2 yderpunkter

Der er vist uddrag fra følgende værker:
"Piger i Vestre Fængsel" (Lars Engels)
"Et glas vand til Johnie" (Lars Engels)
"Tavshedens Pris" (Skaaning, DR)
"Skatteakrobaterne" (DR dok.)
"Haunted - Demon in the Dark" (Netflix)
"United 93" (Paul Greengrass)
"AFR" -trailer
"Borat" - 2 uddrag (Sascha Baron Cohen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer