Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Christian Bjerg Mikkelsen
|
|
Hold
|
2025 mu/hf (1hf mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Musikteori og musikalsk analyse
tonenavne i G og F-nøgle med fortegn.
Intervaller til oktaven.
Treklange: Mest Dur og Mol, og lidt forstørret og formindsket.
skalaer, kvintcirklen og bestemmelse af toneart.
Rytmelære - nodeværdier, betoninger. Taktarter: 4/4, 3/4, Ala breve.
Form: Introduktion til formled: Vers, omkvæd, bro, intro, outro, C-stykke, solo og karakteristika ved disse.
Formtyper: Popform, udvidet popform, strofisk form.
Hook og Gimmick.
Instrumentation
Analyse af grooveskemaer.
Litteratur:
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
Ibog: Pop afsnit 2.2 Hooks og Gimmicks.
Grønager: C-nøglen - musikklære for C-niveau. s. 7 - 13, 17, 27, 30 - 34, 40 - 45.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Praktisk Musik
Et udvalg af en- og flerstemmige sange.
bl. a.
Joanna, Gi' os lyset tilbage, Freude Schöner Gotterfunken, With a little help from my friends, Valravnen, Jeg ved en lærkerede mm.
SDS-øvelser.
Sammenspil1:
Knockin' on heavens door (hele holdet)
Sammenspil2:
Counting Stars (Hele holdet)
Sammenspil 3:
Mercy - Shawn Mendes
Bellavue - Tobias Rahim og D1MA
Eksamenssammenspil:
Blå Himmel
I Need A Dollar
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
TEMA1: Folkemusik
Folkemusik:
Introduktion til folkemusik.
Fællessangstradition. Sange der binder folket sammen.
Folkedans.
Instrumentation i gammel folkemusik.
Analyse af Sorten Muld - Ravnen
Koncert med den sydamerikanske gruppe - Bola Suriana med fokus på den sydamerikanske folkemusik. Herunder instrumentation.
Litteratur: Inspirationsmateriale til C-niveau: s. 13 - 18. Christensen og Haaning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Tema2: Kunstmusik
Introduktion til kunstmusik.
Programmusik og absolut musik
Kunstnerens rolle.
Formanalyse af Bachs violinkoncert i E-dur, samt auditiv analyse af Forår af Vivaldi.
Formtype: Rondo - Ritornel (omkvæd) og Episode (Vers).
Introduktion til dynamik og analyse af hvordan Bach skaber kontraster.
Dirigentens rolle.
Andre afspillede eksempler på kunstmusik: 4.33 af John Cage, Plateaux pour
deux af Pelle Gudmundsen-Holmgren.
Litteratur: Inspiration til de nye C-niveau: s. 38 - 46.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Tema 3: Popmusik
Introduktion til populærmusik.
Hvilke kvaliteter skal der til for at lave et hit.
Kunstnerens rolle.
Analyse af Bad - Michael Jackson.
Inkl. analyse af grooveskema.
Diskussion af autenticitet.
Litteratur: Hit med hittet - politikken.
Haaning m. fl. Inspiration til C-niveau 69 - 74
Efter alle tematiske forløb er der lavet et skema med formål, målgruppe, overlevering, Hovedvægt, Eksempler på genrer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
EKSAMENSEMNE: Max Martin
Max Martin er en svensk sangskriver og producer.
Introduktion til Max Martins historie: Dokumentar på Netflix - This Is Pop: Stockholm Syndrome.
Identifikation af Max Martin nummer, ud fra videoen: https://www.youtube.com/watch?v=w0-Ljf5gm4A
Analyserede eksamensnumre:
I want it that way - Backstreet Boys
Can't feel my face - The Weekend
Shake It Off - Taylor Swift.
Form, instrumentation, Toneart, taktart, toptone og bundtone. Max Martin kendertegn, analyse af 2 grooveskemaer til hver sang. Break og Hooks.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899662049",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899662049",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70899662049"
}