Holdet 1hf bk2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Karen Segall
Hold 2025 bk2/hf (1hf bk2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket i Kunsten
Titel 2 Landskab
Titel 3 farve og tryk projekt i børnehave
Titel 4 Vanitas mementomori
Titel 5 mad
Titel 6 eksamenprojekt
Titel 7 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket i Kunsten

Vi har arbejdet med kroppen, hvordan den ser ud og kan se ud. Der er arbejdet med forskellige metoder, tegne teknikker redskaber til at vise krop på forskellige måder. Der er lavet skitser på et selvportræt og hvordan man tænker man ser sig selv. Skitserne er brugt videre til at lave et større selvportræt udført som en sprællemand.

Der er arbejdet med at bruge elementer fra teksten i, og opstarten i billedets virkemidler praktisk for at forstå teorien bedre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Landskab

Landskab. Der er arbejdet videre med praktiske forløb igennem billedets virkemidler, små tegne øvelser og tests. Alm tegning, blindtegning, og lign øvelses teknikker. Der er tegnet, perspektiver i flere formater, skygger, åbnede lukkede og statisk dynamiske tegninger.
Vi har har set på Eckersberg, hans måde at se på verden og hvor det kom fra. Vi har testet måden at tage ud og tegne på, som Eckersberg gjorde.
Vi har været på Esbjerg Kunstmuseum og set Peter Birks udstilling, med fokus på farve, og hvordan han bruger landskab i et mix af egne værker, samt værker fra samlingen.
Herfra brugte vi udstilling og en introduktion til Kirkeby som forlæg for et værk med fokus på på farveklange til at afslutte temaet med.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 farve og tryk projekt i børnehave

i et forsøg på at få billedkunst ud i verden, lavede vi en test hvor vi var i børnehave for at lære børnene om farver og tryk og former. Eleverne fik også smagt på andet end skolen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vanitas mementomori

Med en klassisk start hvor vi så på nyere som gamle værker i genren. Vi har set på opsætninger med grøntsager, tegnet og forsøgt at udføre egne værker efter en klassisk opsætning. Vi har øvet at tegne enkelte elementer som svampe og konkylier. Vi har arbejdet med parafraser. Set på Morandis værker og derfra lavet parafraser over dem. Der har været uddelt kopier med tegne teknikker omkring opbygningen af objekter.
Der er introduceret til højtryk, hvor lavede vaser og skåle trykt i sort hvid, udskåret og sat op.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 mad

Vi har med lidt mere moderne øjne set på mad, hvor vi tog afsæt i i mementomori. Vi har kigget på Rose Ekens mere mad relaterede værker, Claes Oldenburgs lagkager og Gohar world univers hvor mad er i centrum som eksempel lys.

Vi har arbejdet skulpturelt med vores yndlingsmad. Der er arbejdet i gips og pap, hvidt i hvidt som Oldenburgs lagkage.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 eksamenprojekt

Der er arbejdet med kontruktion. Og hvordan man individuelt har kunnet lave et værk der er konstrueret.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer