Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kasper Kronsgaard Detlefsen, Tine Helen Schlaikjer
|
Hold
|
2021 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Journalistik og nyheder med landbruget som tema
Journalistik og medier
Vi tager udgangspunkt i elevernes interesse for landbrug og eleverne finder et antal artikler fra diverse landbrugsaviser, som de skal bruge til analyse og fremlæggelse.
Eleverne læser et uddrag fra Håndbog til dansk (Systime).
Eleverne diskuterer, hvad journalistik og journalistikkens rolle er med udgangspunkt i DR-dokumentaren "Ryd forsiden". Vi læser og hører en podcast fra Zetland, som handler om krigen i Ukranine, men med fokus på landbruget´, kornpriser, landbrugsjord, gødning osv. Fokus på, hvad de forskellige teksttyper kan (podcast, trykt tekst, internetartikel osv.). Vi 'sammenligner' med kunstens 'rolle' og ser på værker af Allan Otte, med fokus på tematik, budskab, æstestik m.m.
Internetsider: 10
Artikler: 10 sider
Dokumentar: 5 sider
ibog (Håndbog til Dansk): 10 sider
Alle tekster og materiale er lagt ud i Lectio og tilgængeligt for eleverne via Lectio.
Sider i alt ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artikel analyse
|
10-03-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Realisme og bondekultur
I forløbet om realisme og bondekultur har vi undersøgt skildringer af naturen og bondekulturen i litteratur, sagprosa og medier. Forløbet er blevet rundet af med en værklæsning af Jeppe Aakjærs roman "Vredens Børn". Her har vi arbejdet metodisk med den læserorienterede metode.
Kernebegreber:
- folkelig realisme
- social realisme
begreber til analyse:
- tid og miljø
- personer
- fortæller og synsvinkel
- dokumentarfilmtype
- fakta- og fiktionskoder og autenticitetsmarkører
Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
- folkelige og socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=172
Håndbog til Dansk:
- tid og miljø og personer: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c478
- dokumentarfilmtyper og autenticitetsmarkører: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
- fortæller: https://hbdansk.systime.dk/?id=159
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Følelser og fornuft - barok til romantik
I forløbet har vi arbejdet litteraturhistorisk med barok, oplysningstid og romantik, hvor vi har undersøgt, hvordan litteraturen har bevæget sig mellem følelsesmæssig litteratur og en mere fornuftspræget og realistisk litteratur.
Litteraturhistoriske nedslag:
- barok
- oplysningstid (klassicisme, rokoko, Holberg og komedien, pietisme, overgang til 1800tallet)
- romantik (nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, Grundtvig, poetisk realisme)
Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
- https://litthist.systime.dk/?id=122
- https://litthist.systime.dk/?id=123
- https://litthist.systime.dk/?id=154
- https://litthist.systime.dk/?id=153#c372
- https://litthist.systime.dk/?id=155
- https://litthist.systime.dk/?id=124
- https://litthist.systime.dk/?id=160
- https://litthist.systime.dk/?id=162
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kort forløb om satire
I dette korte forløb om satire har vi undersøgt forskellige former for satire i spændingsfeltet mellem fakta - fiktion og seriøs - underholdning i forhold til, hvordan satireprogrammerne forholder sig til virkeligheden.
Kernestof:
- Spang, tæt på sandheden
- Cirkusrevyen
Håndbog til dansk:
om satire: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1436
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modernitetens sammenbrud
I forløbet om modernitetens sammenbrud af vi haft fokus på modernismen i tiden efter første Verdenskrig hen til 1968. Forløbet er blevet rundet af med en værklæsning af Tage Skou Hansens "De nøgne træer".
Kernebegreber:
- modernisme
- ekspressionisme
- avantgarde
- individualisme
- eksistentialisme
Analytisk fokus:
- komposition
- rim/rytme
- billedsprog
- semantiske felter
- symbolik
- personer og miljø (prosa)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modernitetens gennembrud
I forløbet er der blevet arbejdet med det moderne gennembrud, hvor vi har undersøgt opgøret med de tre k'er: klasse, køn og kirke.
Kernebegreber:
- realisme
- emancipation
- klassebevidsthed
- sekularisering
- eksistentialisme
- sædelighedsfejden
Kernestof:
- Der er blevet brugt ibogen "Modernitetens gennembrud" på Systime. Her kan litteratur også tilgås.
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
- Herman Bang: Franz Pander
- H.C. Andersen: Loppen og Professoren
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (uddrag), resten er set som filmatisering (værk)
- Amalie Skram: Constance Ring (uddrag)
- Sódergran: Vierge moderne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d46243167580",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d46243167580",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d46243167580"
}