Holdet 2021 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kasper Kronsgaard Detlefsen, Tine Helen Schlaikjer
Hold 2021 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik og nyheder med landbruget som tema
Titel 2 Skriftlighedsforløb om kronikken som genre
Titel 3 Realisme og bondekultur
Titel 4 Nye tendenser i det 21. århundrede
Titel 5 Argumentation og diskurs
Titel 6 Følelser og fornuft - barok til romantik
Titel 7 Kort forløb om satire
Titel 8 Skriftlighed
Titel 9 Modernitetens sammenbrud
Titel 10 Undersøgende journalistik og true crime
Titel 11 Modernitetens gennembrud

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik og nyheder med landbruget som tema

Journalistik og medier

Vi tager udgangspunkt i elevernes interesse for landbrug og eleverne finder et antal artikler fra diverse landbrugsaviser, som de skal bruge til analyse og fremlæggelse.
Eleverne læser et uddrag fra Håndbog til dansk (Systime).
Eleverne diskuterer, hvad journalistik og journalistikkens rolle er med udgangspunkt i DR-dokumentaren "Ryd forsiden".  Vi læser og hører en podcast fra Zetland, som handler om krigen i Ukranine, men med fokus på landbruget´, kornpriser, landbrugsjord, gødning osv. Fokus på, hvad de forskellige teksttyper kan (podcast, trykt tekst, internetartikel osv.). Vi 'sammenligner' med kunstens 'rolle' og ser på værker af Allan Otte, med fokus på tematik, budskab, æstestik m.m.

Internetsider: 10
Artikler: 10 sider
Dokumentar: 5 sider
ibog (Håndbog til Dansk): 10 sider

Alle tekster og materiale er lagt ud i Lectio og tilgængeligt for eleverne via Lectio.

Sider i alt ca. 35 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel analyse 10-03-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Skriftlighedsforløb om kronikken som genre

Første skriftlighedsforløb med fokus på kronikken som genre. Sideløbende med ibogen "Skriftlig eksamen i dansk HTX", er der også blevet brugt minlæring:

Materialer:
- https://skriftligeksamenidanskhtx.systime.dk/
- https://app.minlaering.dk/bog/46
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Realisme og bondekultur

I forløbet om realisme og bondekultur har vi undersøgt skildringer af naturen og bondekulturen i litteratur, sagprosa og medier. Forløbet er blevet rundet af med en værklæsning af Jeppe Aakjærs roman "Vredens Børn". Her har vi arbejdet metodisk med den læserorienterede metode.

Kernebegreber:
- folkelig realisme
- social realisme

begreber til analyse:
- tid og miljø
- personer
- fortæller og synsvinkel
- dokumentarfilmtype
- fakta- og fiktionskoder og autenticitetsmarkører

Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
- folkelige og socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=172

Håndbog til Dansk:
- tid og miljø og personer: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c478
- dokumentarfilmtyper og autenticitetsmarkører: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
- fortæller: https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nye tendenser i det 21. århundrede

I dette forløb har vi haft fokus på den eksperimenterende realisme og nye tendenser i litteraturen i det 21. århundrede med fokus på autofiktion og klimalitteratur.

Kernebegreber:
- eksperimenterende realisme
- dobbeltkontrakt
- selviscenesættelse
- sammenfald mellem forfatter og fortæller
- anti-antropocentrisk
- antropomorfisme
- glokalisering

Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
- https://litthist.systime.dk/?id=127
- https://litthist.systime.dk/?id=293
- https://litthist.systime.dk/?id=294
- https://litthist.systime.dk/?id=295#c1555

Klimalitteratur:
- https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133
- https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134
- https://klimalitteratur.systime.dk/?id=135
- https://klimalitteratur.systime.dk/?id=136
- https://klimalitteratur.systime.dk/?id=138
- https://klimalitteratur.systime.dk/?id=140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Argumentation og diskurs

I dette sproglige forløb har vi haft fokus på veteranfiguren og krig med fokus på krigen i Ukraine. Analytisk er der blevet arbejdet med artikler og taler. I forløbet har vi set dokumentarfilmen "Navalny" som medieværk

Kernebegreber til analyse:
- Ciceros retoriske pentagram
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- argumenttyper
- diskursanalyse
- sproglige figurer

Håndbog til dansk:
- https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c607
- https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c614
- https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
- https://hbdansk.systime.dk/?id=202
- https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Følelser og fornuft - barok til romantik

I forløbet har vi arbejdet litteraturhistorisk med barok, oplysningstid og romantik, hvor vi har undersøgt, hvordan litteraturen har bevæget sig mellem følelsesmæssig litteratur og en mere fornuftspræget og realistisk litteratur.

Litteraturhistoriske nedslag:
- barok
- oplysningstid (klassicisme, rokoko, Holberg og komedien, pietisme, overgang til 1800tallet)
- romantik (nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, Grundtvig, poetisk realisme)

Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
- https://litthist.systime.dk/?id=122
- https://litthist.systime.dk/?id=123
- https://litthist.systime.dk/?id=154
- https://litthist.systime.dk/?id=153#c372
- https://litthist.systime.dk/?id=155
- https://litthist.systime.dk/?id=124
- https://litthist.systime.dk/?id=160
- https://litthist.systime.dk/?id=162
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kort forløb om satire

I dette korte forløb om satire har vi undersøgt forskellige former for satire i spændingsfeltet mellem fakta - fiktion og seriøs - underholdning i forhold til, hvordan satireprogrammerne forholder sig til virkeligheden.

Kernestof:
- Spang, tæt på sandheden
- Cirkusrevyen

Håndbog til dansk:
om satire: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1436
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed

Sideløbende med den faglige undervisning på 3.g er der blevet arbejdet med skriftlighed og de skriftlige genrer.

Materialer:
- https://skriftligeksamenidanskhtx.systime.dk/
- https://guidetilskriftligdanskhtx.systime.dk/
- https://app.minlaering.dk/bog/46
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Modernitetens sammenbrud

I forløbet om modernitetens sammenbrud af vi haft fokus på modernismen i tiden efter første Verdenskrig hen til 1968. Forløbet er blevet rundet af med en værklæsning af Tage Skou Hansens "De nøgne træer".

Kernebegreber:
- modernisme
- ekspressionisme
- avantgarde
- individualisme
- eksistentialisme

Analytisk fokus:
- komposition
- rim/rytme
- billedsprog
- semantiske felter
- symbolik
- personer og miljø (prosa)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Undersøgende journalistik og true crime

I dette medieforløb har vi arbejdet med undersøgende journalistik igennem store nyheder med fokus på dokumentargenren. Forløbet er blevet rundet af med et fokus på podcastgenren.

Kernebegreber til analyse:
- nyhedskriterier
- kilder
- journalistiske arketyper
- dokumentarfilmtype
- fakta- og fiktionskoder
- autenticitetsmarkører
- podcast undergenre
- filmiske virkemidler
- dramaturgi og fremdriftskomponenter
- lyd og musik

Kernestof:
- https://storenyheder.systime.dk/?id=152
- https://storenyheder.systime.dk/?id=155
- Løgnefabrikken: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland
- https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=147
- https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=148
- https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=151
- https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=152
- https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=144

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernitetens gennembrud

I forløbet er der blevet arbejdet med det moderne gennembrud, hvor vi har undersøgt opgøret med de tre k'er: klasse, køn og kirke.

Kernebegreber:
- realisme
- emancipation
- klassebevidsthed
- sekularisering
- eksistentialisme
- sædelighedsfejden

Kernestof:
- Der er blevet brugt ibogen "Modernitetens gennembrud" på Systime. Her kan litteratur også tilgås.
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
- Herman Bang: Franz Pander
- H.C. Andersen: Loppen og Professoren
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (uddrag), resten er set som filmatisering (værk)
- Amalie Skram: Constance Ring (uddrag)
- Sódergran: Vierge moderne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer