Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 AF/l - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Afsætning A
Lærer(e)
Anders Smedegaard Jensen
Hold
2022 AF/l (
1l AF
,
2l AF
,
3l AF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kap 2 - Den interne situation
Titel 2
Kap 3-5 - Den eksterne situation
Titel 3
Kap 6 - 7 - Købsadfærd
Titel 4
Kap 8 - Strategi
Titel 5
Kap 11 - Segmentering, målgruppe
Titel 6
Kap 14 - kort intro til P-mix
Titel 7
Kap 1 - Metode
Titel 8
Kap 15 16 18 20 22 - Parametermix
Titel 9
Kap 9 - internationalisering
Titel 10
Kap 10 - Strategiske muligheder
Titel 11
Kap 12 + 13 - Målgrupper internationalt
Titel 12
Kap 17, 19, 21, 23, 24 & 25 - P-mix internationalt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kap 2 - Den interne situation
Den intern situation - herunder især BMC & værdikæden
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Velkommen til afsætning. Vi lærer hinanden at kende, og starter med lidt afsætning. 007
Vi starter stille og rolig op på kap 2 om den interne situation i lærebogen. Læs afsnit 2.1 & 2.2. 007
Afsnit
Videre med den interne situation i kap 2 - nu om BMC. 007
I laver opg 2.10 færdig, og vi retter den. Derefter lærer vi lidt (mere) om værdikæden - afsnit 2.5. 007
Resten af kap 2 - om den oprindelige værdikæde. 007
1. lektion: I arbejder videre med opg 2.4, 2.11 & CASE 2.5. Vi retter det i 2. lektion. 007
Vi starter op på kap 3 om den eksterne situation. Afsnit 3.1. Løvernes hule i stedet for. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kap 3-5 - Den eksterne situation
Omverdensanalyse (PESTEL/omverdensmodellen), OT, konkurrencesituation, brancheanalyse (5 Forces)
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på kap 3 om den eksterne situation. Afsnit 3.1. 007
Næste eksterne "værktøj" - afsnit 3.4 om PESTEL. 007
Et "spadestik" dybere mht PESTEL - stadig afsnit 3.4. 007
½-delen laver case 3.1 (VVS) - den anden½-del laver case 3.4 (Discount). I laver en kort PP og enkelte grupper fremlægger. 007
I får de første ca 40 min til at finpudse jeres PP - derefter skal 2 grupper fremlægge for mig og klassen. 007
Fremlæggelser. 007
Arbejde med alm opgaver vedr den eksterne situation. 007
Hygge/repetition med jeres kohoot og....?? 007
Velkommen tilbage efter ferien - vi starter nu på kap 4 om konkurrencesituationen. Afsnit 4.1 + 4.2. 007
Videre med kap 4 - nu om konkurrenter og markedsandele. Afsnit 4.3 + 4.4. 007
Afsnit 4.4 om markedsandele. 007
Resten af afsnit 4.4 - om konkurrenceformen på markedet. 007
Videre med kap 4 om marked/konkurrence - nu afsnit 4.5 om konkurrencemæssige positioner. Først rettes case 4.2. 007
I får timerne til at arbejde med jeres afleveringsopgave til 9. feb. 007
Resten af kap 4 - om M-følger & M-niche. 007
Sidste del af kap 4 - om konkurrentanalyse:-) 007
Vi retter case 4.3. Derefter kap 5 - især emnet om 5 forces (afsnit 5.2).
Resten af kap 5 om 5F. 007
Vi retter case 5.1 & 5.3. Derefter repetition vha tjekopgaver osv fra kap 3-5. 007
Vi fejrer at vi er i mål med konkurrenceafsnittet og at vinterferien venter ved at se et afsnit af "Løvernes Hule" :-) 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr 2
09-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kap 6 - 7 - Købsadfærd
Købsadfærd på B2C & B2B - diverse teorier vedr emnet. Primært behov, købemotiver, køberoller, købstyper og beslutningsprocessen på de 2 markeder.
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Vi starter på kap 6 om købsadfærd- I kender til det fra grundforløbet. Afsnit 6.1 - 6.3. 007
I fremlægger afleveringsopgaven efter planen ovenfor - vær parat i god tid og hav styr på teknikken. 007
Lidt videre med købsadfærden - afsnit 6.5 & 6.6. Først rettes opg 6.1 & 6.2. 007
Vi retter opg 6.6 om digital købsadfærd. Derefter gør vi kap 6 færdig og laver opgaver. 007
Vi retter case 6.1, samt opg 6.6, 6.8 & 6.9. Derefter starter vi på kap 7 om B2B-markedet - afsnit 7.1. 007
Videre med købsadfærd på B2B - afsnit 7.2. 007
Resten af kap 7 om B2B - afsnit 7.3 & 7.4. Først retter vi opg 7.2. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kap 8 - Strategi
Vision, mission, mål. desuden SWOT/TOWS, konkurrencestrategier og vækststrategier
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Så ses vi endelig igen. Vi starter op på kap 8 om strategi - afsnit 8.1 - 8.3. Allerførst samler vi lige op på B2B fra før påske. 007
Videre med kap 8 - nu om "virksomheders mål". 007
Videre med kap 8 - nu om TOWS (og evt om konkurrencestrategier). Afsnit 8.2 & 8.4. 007
Videre med kap 8 - nu afsnit 8.4 om konkurrencestrategier. 007
Vi retter opg 8.4 & 8.5. Derefter besøg af KH. Til sidst repetition samt planlægge sidste time i næste uge:-) 007
Sidste timer. Vi ser Løvernes Hule, og derefter et virksomhedsbesøg:-) 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr 3
13-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kap 11 - Segmentering, målgruppe
Kap 11 – segmentering, målgruppe, positionering
Der arbejdes med begrebet segmentering og fremskaffelse af relevant målgruppe(r). Diverse livsstilsmodeller inddrages.
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Lærebog: Marketing – en grundbog i afsætning fra Systime
Indhold
Kernestof:
Hej igen 2. g'ere:-). Håber I har nydt sommeren og er parat til afsætning igen. Vi starter "afsætningshjernen" op ved repetition vha en repetitionsopgaven. 007
1. lektion: I arbejder videre med ‘knækbrød’-opgaven. 2. Lektion: Vi retter opgaven. 007
Videre med målgruppe - nu afsnit 11.2 om segmentering. 007
I laver CASE 11.3 og OPGAVE 11.5 færdig, og vi retter dem sidst på timen I skal også lave opgave 11.4, samt kigge på conzoom-hjemmesiden:-). 007
I skal i timen læse afsnit 11.2 om emnet "persona" - derefter laver I opgave 11.8. Derefter gennemgår jeg afsnit 11.3 om målgruppestrategi. 007
Vi retter opg 11.8. Derefter resten af kap 11 - afsnit 11.4 om positionering. 007
1. lektion: I laver i grupper case 11.1. Fremlæggelser i 2. lektion. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kap 14 - kort intro til P-mix
Kort forklaring om de 4 P'er
Indhold
Kernestof:
Opstart på marketing-mix - kap 14. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kap 1 - Metode
Kap 1 - Metode
Der arbejdes med metode vha et PBL-forløb. I grupper arbejdes med egen spørgeskemaundersøgelse for et selvvalgt firma. Emner som "de 4 K'er", dataindsamling, primære/sekundære data osv inddrages.
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, fremlæggelser osv
Indhold
Kernestof:
I laver case 14.1 færdig og fremlægger til sidst. Hvis der er tid får I et kort oplæg om kap 1 - Metode, som vi arbejder med fremover. 007
Vi retter opg 1.4. Derefter afsnit 1.4 & 1.5 om kildertyper. Kig også på afsnit 1.3 - der er mange gode kilder der også kan blive relevante for jer senere - fx SOP. Vi retter opg til sidst. 007
Afsnit 1.6 - 1.8. Om stikprøver. 007
Resten af teorien om metode. Derefter oplæg til jeres gruppeopgave om markedsanalyse. 007
I arbejder/forbereder i jeres grupper jeres markedsanalyse. I dag skal I give mig jeres valg af virksomhed/formål. 007
I arbejder med jeres markedsanalyseopgave. 007
I arbejder videre med jeres markedsanalyse. I skal senest i dag blive færdig med indsamling af data og begynde at analysere/teste jeres hypoteser. 007
I arbejder med jeres markedsanalyse. 007
Sidste hånd på jeres markedsanalyse. Er der grupper der er/bliver færdige kan de fremlægge i 2. lektion. 007
Sidste grupper fremlægger deres markedsanalyser. 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave 1
12-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kap 15 16 18 20 22 - Parametermix
Kap 15, 16, 18, 20, 22 - Marketing-mix – 4P
Der arbejdes med strategi - herunder selvsagt de 4 P'er, der gennemgås. Der gennemgås emner som kvalitet, sortiment, PLC, prisfastsættelsesbegreber, distributionsstrategier oma
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, fremlæggelser osv
Indhold
Kernestof:
Så tager vi fat på emnet strategi - de 4 P'er. Vi gennemgår afsnit 15.1 & 15.2. Dog - sidste gruppe fremlægger først deres markedsanalyse, og I får lidt feedback på jeres aflevering. 007
NU er det i gang med kap 15 - kig på afsnit 15.1 - 15.3. 007
Videre med "product" - afsnit 15.1/2/3. 007
Videre med kap 15 - nu om plc og branding. 007
resten af kap 15 - om mærker. Først rettes opg 15.4/6. 007
NU retter vi opg/case vedr kap 15. Derefter en omgang Løvernes Hule. 007
Kap 16 om serviceydelser (stadigvæk product). 007
Resten af kap 16 - primært om værdikæden. 007
Opsamling af pris samt afsnit 18.2 om priselasticitet. 007
Kia ora 2l. Så ses vi endelig igen og skal arbejde videre med afsætning. nu repetition af prisparameteren. I skal arbejde med – opgaver vedr priselasticitet fra lectio, som vi retter til sidst. 007
Videre med pris-parameteren - nu emnerne prisfastsættelse og prisdifferentiering (afsnit 18.3+4). 007
Resten af kap 18 om pris - afsnit 18.5 om pris ved nye produkter. Desuden rettes opgaverne fra lectio. 007
Vi retter opg 18.9/10/11. Feedback på EC samt repetition/opgaver. 007
Vi starter med det 3. P - place. Afsnit 20.1 + 20.2. 007
Afsnit 20.3 om distributionsstrategier. 007
Vi retter CASE 20.1. Derefter tid til at lave PP vedr erhvervscasen til på torsdag. 007
Opstart på kap 22 om promotion - det sidste P. Læs afsnit 22.1 & 22.2. 007
Videre med promotion - samme emne som tirsdag - om AIDA oa. 007
Vi retter opg 22.3. Derefter videre med promotion - nu de øvrige former ud over reklame i afsnit 22.3. 007
Videre med promotion - de sidste former gennemgås (afsnit 22.3). 007
Evaluering af EC og oplæg til jeres reklamekampagne. 007
I hygger med jeres reklamekampagne. 007
Sidste hånd på jeres reklamer - evt fremlæggelser hvis I er i mål:-) 007
Fremlæggelser. 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave 2
08-02-2024
SO5
22-03-2024
Afleveringsopgave 3
11-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kap 9 - internationalisering
Opstart med en repetitionsopgave. Derefter:
Eksportmotiver, eksportberedskab, kultur osv
Anvendte hjemmesider i hele skoleåret:
www.hofstede.com
www.globalis.dk
www.ciaworldfactbook.com
www.statistikbanken.dk
http://www.strategicbusinessinsights.com/vals/
Film: diverse film løvernes hule
Lærebog Systime
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Hej med jer og velkommen tilbage efter ferien. Og velkommen afsætning i 3.g - det internationale er i fokus. Vi starter med en opsamlingsopgave. 007
I arbejder videre med jeres opstartsopgave. 007
Så starter vi endelig op på internationalisering - afsnit 9.1 + 9.2 om eksport. 007
Videre med internationalisering - stadigvæk afsnit 9.1 + 2 - om eksportmotiver og eksportberedskab. 007
Videre med kap 9 - om internationaliseringsmodeller (afsnit 9.3). Først snakker vi om opgave 9.2 + 9.3. 007
Næste emne vedr internationalisering - hvordan virksomheder vælger eksportmarkeder. Afsnit 9.4. DESUDEN RETTES OPG 9.2/3/5/6/8. 007
Vi retter opgaverne fra tirsdag og sidste uge. Derefter en lille opgave. Evt lidt juraopgaver. 007
Sidste emne i kap 9 - om kultur. Afsnit 9.6. Først rettes (igen) opgaver. 007
Resten af kulturafsnittet - lidt om merkantil kultur. Derefter opgave. 007
Vi samler op på alle opgaverne fra kap 9. derefter en afsluttende case om kulturteori. 007
I arbejder med jeres Hofstede-opgave om kultur. 007
Kultur-fremlæggelser. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kap 10 - Strategiske muligheder
Vækststrategier (Ansoff), Porteføljeanalyser (Boston), bæredygtighed oma
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Vi starter på kap 10 - afsnit 10.1 om vækststrategierne. Først fremlægger de sidste grupper deres kultur-opgave. 007
Vi retter opgaverne i kap 10 fra mandag. Derefter afsnit 10.2 om red/blue. 007
I laver de 2 BOSTON-opgaver færdig, og vi retter dem til sidst:-) 007
Vi retter "BOSTON 2". Derefter emnerne om digitale forretninger og bæredygtighed - afsnit 10.4 - 10.6. 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr 1
26-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kap 12 + 13 - Målgrupper internationalt
Viden om målgrupper nationalt og internationalt med inddragelse af kulturelle zoner. Conzoom og VALS-modeller inddraget.
Desuden behandles B2B-markedet med de 3 delmarkeder og forskellige segmenteringsvariable på B2B.
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Kap 12 om international segmentering. 007
Videre med kap 13 om segmentering - nu om B2B-markedet. Afsnit 13.1. 007
Vi retter opgaverne fra kap 12 og 13. Derefter må I i selvvalgte grupper lave CASE 13.1 & 13.2. Produkter er en kort PP-præsentation. 007
I arbejder med de 2 cases, som (måske) fremlægges sidst i timen. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kap 17, 19, 21, 23, 24 & 25 - P-mix internationalt
Kap 17 19 21 23 24 25 - Parametermix internationalt samt marketingplan (eksamensprojektet). Desuden div relevante artikler inddraget.
Fokuspunkter er bl.a. standardisering eller tilpasning af parametermix'et - herunder årsager/begrundelser (fx valuta ved pris, kultur ved promotion). Div film bl.a. The Founder om McD og The Joneses om influencermarketing.
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Så skal vi videre med afsætning - nu om de 4 P'er internationalt. Vi starter med product - kap 17, afsnit 17.1+2. 007
Videre med product - nu emnet mærkestrategi (afsnit 17.3) 007
Resten af "product" - mærkestrategi nr 3. 007
Vi retter opgave & case 17.2. Derefter opstart på næste P - price. Afsnit 19.1. 007
Afsnit 19.2 om prisskalering. 007
Vi retter opg fra tirsdag. Derefter emnet om valuta - afsnit 19.3. 007
Videre med price - nu afsnit 19.4+5. 007
Sidste emne i priskapitlet - om priskrydselasticitet - juhuuu det er med matematik. 007
Vi starter på næste P - place. Afsnit 21.1 & 21.2. 007
I må lave afleveringsopgave/kigge på SOP/evt. 007
Vi gennemgår afsnit 21.2 om indirekte eksport. 007
Afsnit 21.3 om direkte eksport. 007
Afsnit 21.4+5 om direkte investeringer. 007
Opsamling på place (kap 21) og en caseopgave (som repetition). 007
Sidste P - kap 23 om promotion. Det er et lille kapitel:-) 007
Opsamling på jeres reklamer. Derefter resten af promotion kapitlet. 007
Vi ser "Ramt i købehjernen" fra CFU, og repeterer afsætning. 007
I arbejder med SOP, og får info om mine tanker vedr jeres SOP. 007
Kap 24 om de 4 P'er internationalt - samlet set. 007
Sidste kapitel - kap 25 om marketingplan. 007
Vi ser en film om franchising. 007
Oplæg og opstart af eksamensprojekt. 007
I arbejder med jeres eksamensprojekt..007
Eksamensprojekt. 007
Eksamensprojekt/repetition/eksamenstræning...... 007
Repetition vha kh ligesom jura (1./2./3.g) 007
I arbejder med jeres eksamensprojekt. 007
Vi laver og ser filmen VDGB. 007
I laver jeres eksamensprojekt - det skal være færdigt sidst på ugen. 007
Eksamensprojekt - sidste afs-timer til det:-) 007
Eksamenstræning vha case/videoer i Systime:-) 007
Sidste timer - øv:-) I bestemmer programmet - evt et virksomhedsbesøg. 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr 2
28-11-2024
Aflevering nr 3
06-02-2025
3l AF terminsprøve
26-03-2025
Aflevering nr 4
13-04-2025
Aflevering nr 5 - eksamensprojekt
12-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 76
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52527124436", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52527124436", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52527124436" }