Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 AF/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Afsætning A
Lærer(e)
Anders Smedegaard Jensen, Kevin Blaaberg Petersen
Hold
2022 AF/m (
1m AF
,
2m AF
,
3m AF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kap 2 - Den interne situation
Titel 2
Kap 3-5 - Den eksterne situation
Titel 3
Kap 6 - 7 - Købsadfærd
Titel 4
Kap 8 - Strategi
Titel 5
2 hhx
Titel 6
Internationalisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kap 2 - Den interne situation
Den intern situation - herunder især BMC & værdikæden
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Velkommen til afsætning. Vi lærer hinanden at kende, og starter med lidt afsætning. 007
Vi prøver igen😀. Velkommen til afsætning. Vi lærer hinanden at kende, og starter med lidt afsætning. 007
Vi starter stille og rolig op på kap 2 om den interne situation i lærebogen. Læs afsnit 2.1 & 2.2. 007
Videre med den interne situation i kap 2 - nu om BMC. 007
Vi retter opg 2.10. Derefter afsnit 2.5 om værdikæden. 007
Vi retter opg 2.12 & 2.13. Derefter resten af kap 2 - om den oprindelige værdikæde. 007
1. lektion: I arbejder videre med opg 2.4, 2.11 & CASE 2.5. Vi retter det i 2. lektion. 007
Vi starter op på kap 3 om den eksterne situation. Løvernes hule i stedet for Afsnit 3.1. 007
Vi starter op på kap 3 om den eksterne situation. Afsnit 3.1. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kap 3-5 - Den eksterne situation
Omverdensanalyse (PESTEL/omverdensmodellen), OT, konkurrencesituation, brancheanalyse (5 Forces)
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Næste eksterne "værktøj" - afsnit 3.4 om PESTEL. 007
Et "spadestik" dybere mht PESTEL - stadig afsnit 3.4. 007
Vi retter opg 3.6 + 3.7. Derefter det sidste fra ekstern analyse - om mulighedsmatrix/trusselsmatrix - afsnit 3.3. 007
Vi retter case 3.1/3.4 og opgave 3.6 + 3.7. Derefter hygge/repetition. 007
Velkommen tilbage efter ferien - vi starter nu på kap 4 om konkurrencesituationen. Afsnit 4.1 + 4.2. Først retter vi case 3.1/3.4 og opgave 3.6 + 3.7. 007
Videre med kap 4 - nu om konkurrenter og markedsandele. Afsnit 4.3 + 4.4. 007
Afsnit 4.4 om markedsandele. 007
Resten af afsnit 4.4 - om konkurrenceformen på markedet. 007
I får timerne til at arbejde med jeres afleveringsopgave til 9. feb. 007
Videre med kap 4 om marked/konkurrence - nu afsnit 4.5 om konkurrencemæssige positioner. Først rettes case 4.2. 007
Resten af kap 4 - om M-følger & M-niche. 007
Sidste del af kap 4 - om konkurrentanalyse:-) 007
Vi retter case 4.3. Derefter kap 5 - især emnet om 5 forces (afsnit 5.2).
Resten af kap 5 om 5F. 007
Vi retter case 5.1 & 5.3. Derefter repetition/film.... 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr 2
09-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kap 6 - 7 - Købsadfærd
Købsadfærd på B2C & B2B - diverse teorier vedr emnet. Primært behov, købemotiver, køberoller, købstyper og beslutningsprocessen på de 2 markeder.
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Vi starter på kap 6 om købsadfærd- I kender til det fra grundforløbet. Afsnit 6.1 - 6.3. 007
Lidt videre med købsadfærden - afsnit 6.5 & 6.6. 007
I fremlægger afleveringsopgaven efter planen ovenfor - vær parat i god tid og hav styr på teknikken. 007
Resten af kap 6 - især beslutningsprocessen. Derefter opgaver:-) 007
Vi runder købsadfærdsemnet af med at I laver opgave 6.8 og case 6.4. Vi retter dem sidst sammen med case 6.1. 007
Oplæg om SO2. Derefter starter vi på kap 7 om B2B-markedet - afsnit 7.1. 007
Videre med købsadfærd på B2B - afsnit 7.2. 007
Resten af kap 7 om B2B - afsnit 7.3 & 7.4. Først retter vi opg 7.2. 007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kap 8 - Strategi
Vision, mission, mål. desuden SWOT/TOWS, konkurrencestrategier og vækststrategier
Der er arbejdet med klassestyret undervisning, gruppearbejde, osv
Indhold
Kernestof:
Så ses vi endelig igen. Vi starter op på kap 8 om strategi - afsnit 8.1 - 8.3. Allerførst samler vi lige op på B2B fra før påske. 007
Videre med kap 8 - nu om "virksomheders mål". 007
Videre med kap 8 - nu om TOWS (og evt om konkurrencestrategier). Afsnit 8.2 & 8.4. 007
Videre med kap 8 - nu afsnit 8.4 om konkurrencestrategier. 007
Vi retter opg 8.4 & 8.5. Derefter besøg af KH. Til sidst repetition samt planlægge sidste time i næste uge:-) 007
Sidste timer. I fremlægger jeres kahoot/jeopardy - derefter et kort virksomhedsbesøg. 007
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr 3
13-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
2 hhx
Indhold
Kernestof:
Repetition af kapitel 8.
Kapitel 11 - Segmentering, målgruppevalg og positionering
Læs afsnit 11,2
Vi arbejder med livsstilsanalyser i afsnit 11,2
Læs afsnit 11,3
Læs afsnit 11,4
Opgave 11,10 og 11,11
Vi arbejder videre med casen om Lego-friends
Kapitel 14 - Marketingmix
Case - Lidl - Eksamensopgave
Kapitel 15 - Produkt
Læs afsnit 15,3 og 15,4
Vi arbejder videre med afsnit 15,4
Læs afsnit 15,5
Opgave 15,6 og 15,7
Transport til og fra ungdomsuddannelser - Region Syddanmark
Kapitel 18 - Pris
Læs afsnit 18,3
Læs afsnit 18,4
Vi gennemgår afsnit 18,4 og opgave 18,9
Vi arbejder med afsnit 18,5
Læs afsnit 18,5
Kapitel 20 - Distribution
Læs afsnit 20,1 til og med 20,3
Opgave 20,5
Afsnit 20,5
Kapitel 22 - Promotion
Vi arbejder med afsnit 22,3
Læs afsnit 22,4
Vi arbejder med de sidste afsnit i kapitel 22
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 92
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Internationalisering
Indhold
Kernestof:
Kapitel 10 - Strategiske analyser
Kapitel 10
Afsnit 10,1 - Diversifikation
Eksamensopgave om Nic. Christiansen
Afsnit 10,2 og 10,3
Opgave 10,10
Afsnit 10,4
Bæredygtighedsafsnittet i kap 10.
Kapitel 9 - Internationalisering
Læs afsnit 9,3
Læs afsnit 9,4
Vi arbejder med afsnit 9,6
Vi arbejder med en mdt. eksamensopgave
Kapitel 1 - Markedsanalyse
Vi arbejder med afsnit 1,7 til og med 1,9.
Opgave 1.8
Kapitel 17 - Produkt i et internationalt perspektiv
Læs afsnit 17,3
Læs afsnit 19,3
Læs afsnit 19,4
Vi gør kapitel 19 færdig
Kapitel 21 - International distribution
Case 21,2 - Goodiebox
Kapitel 23 - Promotion international
Samme lektier som i fredags
Læs afsnit 23,2
Opgave 23,7
Kapitel 24 - Marketingmix internationalt
Kapitel 25 - Marketingplan
Case 25,2 - Carlsberg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 120
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52527126903", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52527126903", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52527126903" }