Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte Bech-Larsen
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0: Grundforløb: Overgange
Titel 2 1: Gys og gru
Titel 3 2: Værklæsning: Hovedstolen
Titel 4 3: TV-reklamer
Titel 5 4: Krig og kærlighed i nyhedskredsløb
Titel 6 5: Sproghandlinger
Titel 7 6: Romantikken
Titel 8 7: Værklæsning: Tour de Chambre
Titel 9 8: Argumentation og retorik
Titel 10 9: Kortfilm
Titel 11 10: Eventyr (værk)
Titel 12 11: Det Moderne Gennembrud (værk)
Titel 13 12: Utroværdig fortæller (værk)
Titel 14 13: Argumenter for forandring (værk)
Titel 15 14: Eksistentialisme
Titel 16 Links til terminsprøven og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0: Grundforløb: Overgange

Grundforløbet har fokuseret på at introducere eleverne til de forskellige elementer af dansk på HHX under temaet "Overgange". Vi har arbejdet med forskellige genre indenfor faget.
I fiktion har vi arbejdet med forskellige noveller, hvor vi har arbejdet med den klassiske og moderne novelle og vi har lavet novelletrailer. Vi har også arbejdet med relevante begreber til folkeeventyr og folkeviser.
Vi har arbejdet med retorik og argumentation i forbindelse med taler og kronik. Vi har arbejdet med Toulmins udvidede argumentationsmodel og det retoriske pentagon.
I forbindelse med dokumentar har vi arbejdet med autencitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder.

Kernestof:
"Kong Lindorm" (folkeeventyr)
"German Gladensvend" (folkevise)
"Drivhuset" af Anders Bodelsen, 1965 (novelle)
"Den sidste balkjole" af Herman Bang, 1887 (novelle)
"Ringen" af Karen Blixen, 1958 (novelle)
"Jeg anklager feminisme" af Katrine Winkel Holm, 2010 (kronik)
"Tak til ungdommen" af Bent Høje, 2020 (tale)
"Drabet på kælkebakken: S1E1: Silje" 2021 (dokumentarserie på norsk)

Omfang cirka 14%
Indhold
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1: Gys og gru

Forløbet har fokuseret på kendetræk og genre inden for gysergenren. Forløbet startede med filmanalyse af en gyserfilm og så bagefter skiftede vi til en mere litteraturhistorisk gennemgang af forskellige gyserteksten. Perioderne er baseret på bogen "Gys, splat og Freud" af Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt og er Oprindelsen, Det victorianske gys, Selvransagelsens gys og det moderne gys.

Kernestof:
J.A. Bayona: Børnehjemmet, 2007 (film)
B.S. Ingemann: Glasskabet, 1847 (novelle)
Bram Stoker: Dracula (uddrag), 1897 (roman)
Johannes V. Jensen: Vinternat, 1908 (novelle)
Franz Kafka: Et brodermord, 1919 (novelle)
Tom Kristensen: De forsvundne ansigter, 1934 (novelle)
Robert Bloch: Enoch, 1945 (novelle)

Omfang cirka 11%
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2: Værklæsning: Hovedstolen

Forløbet har fokuseret på værklæsning af bogen "Hovedstolen" af Christina Hesselholt, som består af 50 korte fiktioner. Vi har arbejdet med temaer som barndomserindringer, relation mellem familiemedlemmer, skilsmisse og utryghed. Undervejs i forløbet har vi snakket om åbne og lukkede tekster og om tomme pladser.

Kernestof:
Chrstina Hesselholt: Hovedstolen, 1998

Omfang cirka 5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3: TV-reklamer

Forløbet har introduceret medieanalyse og har arbejdet med TV-reklamer. I forløbet har der også været gruppeprojekt, hvor eleverne har lavet deres egne reklamer baseret på, hvad de har lært.

Kernestof:
Medier: ”Billeder og indstillinger” s. 43-48
”TV-reklamer” s. 101-114
”Livsstilstyper”
Håndbog til dansk ”Appelformer” s. 258-259
”Alka Husforsikring – dækker hvis taget ikke gør”
”Alkas bilforsikring giver dig lånebil og ingen prisstigning ved skade”
”Arla”
”Auto – Med trækker”
”Den nye up! kan fås med Turbo motor og 90 hk”
”Den nye up! med automatisk regnsensor”
”IKEA – Vi-synes-du-er-for-ung-til-at-tage-til-Sunny-Beach-testen”
”Reklame Netto Forretningsrejsende”
”Reklame SAS Eventyr”
”SAS Nikolaj Coster-Waldau 2009”
”Statoil Miles”
“Suzuki Vitara”

Omfang cirka 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4: Krig og kærlighed i nyhedskredsløb

Forløbet ‟Krig og kærlighed i nyhedskredsløb” giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger to nyheder – nemlig nyheden om krigen i Ukraine og fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop – i deres kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.

Kernestof:
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Jensen, Kristian Ditlev: “Folkets tjener”, ekkofilm.dk 16.05.2022
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021

Supplerende stof
Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag

Omfang cirka 4%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5: Sproghandlinger

Forløbet har fokus på den måde sproget bliver brugt på i kommunikationssituationer. Vi er blandt andet kommet fordi semantik, forskellige -lekter, kodeskift, kommunikationssituation, sproghandlinger og sprogprincipper.

Kernestof:
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Kathrine Marie Guldager: Voksne mennesker kan godt tale om sex (2009)
”Kampen om sproget – Dagligdagens mange sprog” fra DR2 (2011)
Klip fra forskellige tv-programmer: Elitedatteren på P3 ("Overvægtig"), Alene sammen, Rytteriet ("Nu ramla det for folkekirken" og "Else og Erik") Paradise Hotel, Klovn,

Håndbog til dansk
”Kommunikation – det retoiske pentagram (Cicero)” fra https://indisprogetstx.systime.dk/index.php?id=80
”Sprog og handling” side 246-248 fra Krydsfelt.
”Effektivitet og kompleksitet” side 41-48 + 53-55 fra Sproghandlinger af Jann Scheuer.
”Hvad er en undertekst?” uddrag fra Replikker og samtaler af Solveig Bennike, Lisbeth Nyborg og Mette Trangbæk Hammer.

Omfang cirka 4%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6: Romantikken

Forløb om perioden romantikken, hvor vi har arbejdet med strømningerne nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme. Forløbet har haft fokus på at genkende genretræk og læse litteratur i en litteraturhistorisk kontekst.
Vi har snakket om det dualistiske verdenssyn, panteisme og fokusset på de store følelser.
Som en del af forløbet har eleverne lavet remediering af Hosekræmmeren.

Kernestof:
A. W. Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804 (digt)
H. C. Andersen: Klokken, 1845 (eventyr)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst, 1820 (digt)
Peter Faber: Højt fra træets grønne top, 1847 (digt)
St. St, Blicher: Det er hvidt herude, 1838 (digt)
St. St. Blicher: Hosekræmmeren, 1829 (novelle)
Løvernes Kong (film), 1994
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-sang, 1819 (digt)

Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, ebog på Systime, ”1800-1870: Romantikken”
Powerpoint af Birgitte Bech-Larsen, baseret blandt andet på Litteraturhistorien på langs og på tværs.

Omfang cirka 6%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7: Værklæsning: Tour de Chambre

Vi har læst Tour de Chambre af Tine Høeg. Undervejs har vi arbejdet med genren, den sproglige stil og karakteranalyse. Vi har også reflekteret over de valg hovedpersonen tager i romanen ved at lege "Birgitte og monopolet".

Kernestof:
Tine Høeg: Tour de Chambre, 2020

Omfang cirka 3%
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8: Argumentation og retorik

Forløbet har haft fokus på repetition af først argumentation i form af Toulmins udvidede argumentationsmodel og appelformer og så retorik med fokus på taleanalyse. Vi har arbejdet med talegenrer og nonverbal kommunikation.

Kernestof:
"Hendes Majestæts Dronningens nytårstale 2023" af Dronning Margrethe, 31/12/23

Omfang cirka 4%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9: Kortfilm

Forløbet har genopfrisket viden om medieanalyse og introduceret kortfilmsanalyse. Vi har snakket genrekarakteristika, billeder og indstillinger (klipning, billedkomposition, beskæring, synsvinkel, lys og lyd) og Raskins syv parametre.

Kernestof:
"Caravan" (kortfilm) instrueret af Dag Mørk, 2002
"Pin up" (kortfilm) instrueret af Mats Olofsson, 1996
"Valgaften" (kortfilm) instrueret af Anders Thomas Jensen,  1998
"Ernest og lyset" (kortfilm) instrueret af Anders Thomas Jensen og Tomas Villum Jensen, 1996
”Fiktionsfilm” (fra Krydsfelt, s. 320)
”Korte fiktionsfilm” (fra Medier, s. 157)
”Raskins syv parametre for en god og vellykket kortfilm”

Supplerende:
”Billede og indstillinger” (fra Medier, s. 43-48)

Omfang cirka 3%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10: Eventyr (værk)

Forløbet fokuserer på eventyr og metoder til arbejdet med folkeeventyr. Alle eventyr har det fælles tema overgange og kan dermed betragtes som et værk.

Kernestof:
"Mor Hulda"
"Kong Lindorm"
"Den lille Rødhætte"
"Hans og Grete"
"Den trekantede hat" (versionen fra bogen "Hvad sproget gør", 2004)
"Fyrtøjet" af HC Andersen (1835) (fra bogen "Hvad sproget gør", 2004)

Supplerende:
- Læreroplæg om metoder til eventyranalyse
- s. 74-76 i Håndbog til Dansk om eventyr
- Youtubevideo "P3 - Rødhætte" https://www.youtube.com/watch?v=y6BcuC5HswU&ab_channel=MikkelVindum
- "Politisk Korrekt den Lille Rødhætte

Omfang cirka 7,5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11: Det Moderne Gennembrud (værk)

Forløbet omhandler perioden det moderne gennembrud og tiden efter. Vi arbejder med strømningerne realisme og impressionisme. Hovedtemaerne er de tre k'er der var dominerende i tiden: køn, klasse og kirke.

Information om perioden er fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", ibog på Systime.

Kernestof:
Erik Henningsen: Barnemordet (maleri), 1886
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (novelle), 1887
Herman Bang: Den sidste aften (novelle), 1880
J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (uddrag), 1876
Ludvig Holberg: Epistel 89: Fordærvet smag i kærlighed, 1748
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (drama), 1879 [VÆRK]
Filmatisering af Et Dukkehjem fra 1974 instrueret af Palle Kjærulff-Schmidt
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl) (novelle), 1896

Omfang cirka 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12: Utroværdig fortæller (værk)

Forløbet har fokuseret på forskellige former for utroværdige fortællere og arbejdet med seks typer af upålidelighed: fejlrapportering, fejlvurdering, fejlfortolkning, underrapportering, undervurdering og underfortolkning. Vi har arbejdet med upålidelighedsmarkører.

Kernestof:
Gone Girl (film) instrueret af David Fincher, 2014 (værk)
”Ak, hvor forandret” (uddrag) af St. St. Blicher, 1828
”Være med” (novelle) af Pia Juul, 2012
”Polterabend” (novelle) af Jan Sonnergaard, 1997
”Hjertet, der sladrede” (novelle) af Edgar Allen Poe, 1843
”Julemanden sover hjemme hos os” (novelle) af Samanta Schweblin, 2008
”Sex” (novelle) af Jan Sonnergaard, 1997

Omfang cirka 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13: Argumenter for forandring (værk)

Forløbet er baseret på kapitlet "Argumenter for forandring" i e-bogen "Perspektiver i dansk" på systime.
Vi har arbejdet med argumentation i forbindelse med klima- og miljøforandringer. Vi har fået genopfrisket vores viden om påstand, belæg og hjemmel. Vi har arbejdet med argumentationsgreb vurdering af argumentation i forhold til hæderlighed og vægt.
Vi har arbejdet med artikler, dokumentar, satire og kampagner.

Kernestof:
"Before the Flood" (dokumentar) instrueret af Fisher Stevens, 2016 (værk)
"Julia Roberts Is Mother Nature" (kampagnevideo) fra Conservation International, 2014
"Polen Smelter" (satire musikvideo) fra Zulu Comedy Galla, 2017
“Planeten står ved en skillevej” (debatindlæg) af Mark Desholm, Ann-Katrine Garn og Jan Woolhead, 2016

Omfang cirka 4,5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14: Eksistentialisme

Forløb om eksistentielle problemstillinger i efterkrigstiden. Vi har arbejdet med valg og handlinger-modellen og eksistentielle temaer såsom kærlighed, død og livsvalg.

Teori:
At ængstes”, Steffen Mailand og Susan Mose: Psykologi i dansk, Systime 2007 s. 40-46
Brug litteraturhistorien, Systime::
- Efterkrigstiden: Eftertanke og Eksistentialisme: https://bl.systime.dk/index.php?id=225
Eksistentialisme i dansk, Systime (I-bog):
- Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p264

Noter: “Tema-ramme: Eksistensproblemer 1920-2022” (
Litteraturens Huse, Systime:
- Intro til Sisyfosmyten: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=p2025
Eksistentialisme i Dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Introduktion: Hvad er eksistentialisme?: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p128

Tekster:
"Sisyfosmyten" (uddrag) af Albert Camus, 1942
"Agerhønen" (novelle) af Martin A. Hansen, 1947
"Hjulet" (novelle) af Peter Seeberg, 1962
Kim Malthe-Bruuns breve (uddrag), 1945
"Ringen" (novelle) af Karen Blixen, 1958
"Everything, Everywhere, All At Once" (film) instrueret af Daniel Kwan og Daniel Scheinert, 2022
"Sex" (novelle) af Jan Sonnergaard, 1997 (genlæst)
"Livet i badeværelset" (digt) af Klaus Rifbjerg, 1960

Omfang cirka 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Links til terminsprøven og eksamen

Eksamen: skriv IKKE navn på opgaven. Censorerne må ikke vide, hvem der har skrevet den. (Så skriv heller ikke skole på.)


God Stil på MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/46

Håndbog til Dansk på systime: https://hbdansk.systime.dk/

Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/

Litteraturhistorien – på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/

Ordnet: https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer