Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Jesper Skov Nielsen
Hold 2022 BI/y (1y BI, 1y BI/øv1, 1y BI/øv2, 2y BI, 3y BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det cellulære liv
Titel 2 Hvad er sundhed?
Titel 3 Enzymer
Titel 4 Fosfor i søen
Titel 5 Infektionsbiologi
Titel 6 Fysiologi 1
Titel 7 Grøn Værdi
Titel 8 Genetik og genteknologi 1
Titel 9 Forplantning
Titel 10 SRO BI Ke: tilsætningsstoffer fremtidens fødevarer
Titel 11 Evolution og biodiversitet
Titel 12 Arbejdsfysiologi
Titel 13 Studietur KBH uge 41 2024
Titel 14 Økotoksikologi
Titel 15 Populationsbiologi
Titel 16 Ølbrygning - beerzymes
Titel 17 Arktisk biologi
Titel 18 Diverse faglige emner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det cellulære liv

Kernestof:
- Opbygning af pro- og eukaryote celler, eukaryote celletyper og membranprocesser.
- Respiration (del 1)
- Hjertets opbygning og funktion (del 1).

Eksperimentelt arbejde:

Dissektion af svinehjerte
Mikroskopi af forskellige celletyper
Diffusion og cellestørrelse
Osmose i kartoffelceller
Simpelt respirometer
Destabilisering af rødbedeceller ved brug af ethanol

Andet:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvad er sundhed?

Flerfagligt forløb mellem biologi A og idræt C:

Problemstilling: Hvad er sundhed?

Problemformulering

Biologi:
Hvad er sund kost? Herunder SST-kostråd og opbygning og funktion af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
Hvordan reguleres energiindtaget? Herunder hormonregulering.
Hvordan måles blodsukkerkoncentrationen?
Hvordan måles energiforbrug og energiindtag?

Idræt:
Hvordan måles et kondital?
Hvad er KRAM-faktorerne?
Hvad kan være årsagerne til mistrivsel blandt unge?
Hvad er en sundhedsprofil og hvad kan den bruges til?

Opgaveformulering:
- Beskriv opbygningen og funktionen af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
- Redegør for KRAM faktorerne og deres betydning for unges sundhed.
- Undersøg fordelingen af kondital i 1.y. Fortag databehandling, analyser data og diskuter hvilken rolle konditallet spiller for sundheden?
- Foretag en undersøgelse af et ungt menneskes daglige energiforbrug og energiindtag på en hverdag. Foretag databehandling, analyser data og vurder undersøgelsens brugbarhed.
- Diskuter årsager til unge menneskers mistrivsel og kom med bud på hvordan trivslen forbedres blandt unge.

Materiale:

Videnskabsteori

- Hammersholt, Torben (2021): Den videnskabelige basismodel og basal videnskabsteori på RK (stx), s. 1-8 + s.17-18 hypotetisk deduktiv s. 19-21 induktiv/ deduktiv, s. 31 kvalitativ/ kvantitativ, s. 31 observationel/ eksperimentel, s. 32 faktuel/ normativ,
- RK-metodekatalog s. 6-9 (biologi), s. 22-26 (idræt)

Biologi

Kernestof:
- Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.
- Regulering af blodsukker (insulin og glukagon)

- Yubio A 2022: Kap. 3 + udvalgte afnist fra kap. 13, 14 og 15.
- https://www.sst.dk/da/sundhedsprofilen Quiz
- Hvordan laves sukker? https://www.youtube.com/watch?v=h8HWqiMndLI&ab_channel=AdventurefilmTV
- Vejledning til påvisning af kulhydrater
- Vejledning til blodsukker og hormoner
- Vejledning til bestemmelse kostfibre i eget brød. https://www.biotechacademy.dk/wp-content/uploads/2020/04/20201904_Kroppen_og_kosten_%C3%B8velse_fiberindhold_i_br%C3%B8d.pdf
- Undersøgelse af æggehvideprotein.
- Bestemmelse af proteinindhold (gluten) i hvedemel.
- Kostundersøgelse fra Yubio A 2022.
- Proteinstrukturer: https://www.youtube.com/watch?v=Sx3-kS9Me6g&ab_channel=Undervisningslokalet
- Proteinprodukter, Madmagasinet DR1, 2015 (CFU)
- Our protein planet, BCC world, 2021 (CFU).


Idræt
- Yubio Idræt C+B 2022 kap 1.
- Tranegaard Andersen, R, & Engsted, J. (2021): Sygt sund. Columbus. s. 28-30.
- Andet materiale tilgår undervejs.
- Bestemmelse af kondital.
- Bestemmelse af sundhedsprofil
- Bestemmelse af fysisk form ved brug af Yubio test. ubio Idræt C+B 2022 kap 1.
- Tranegaard Andersen, R, & Engsted, J. (2021): Sygt sund. Columbus. s. 28-30.


Journal Der skrives journal igennem arbejdsprocessen.

Journalen oprettes i klassenotesbogen ”Biologi A Y-klassen 2022-2025 i OneNote: Biologi A Y-klassen 2022-2025
Yderligere information tilgår.

Produkt

Faglig, mundtlig Power Point præsentation med eksperimentelle data, der besvarer opgaveformuleringen.

Et dias skal indeholde en præsentation af de arbejdsmetoder, som gruppen har benyttet for at kunne besvare opgaveformuleringen.

Ved lodtrækning udvælges 5 grupper, der præsenterer deres oplæg. De øvrige grupper er respons/ feedbackgrupper, der ser efter følgende:

• Besvarer gruppen opgaveformuleringen?
• Vurder om der er en rød tråd i præsentationen.
• Vurder om der er for meget eller for lidt tekst på dias?
• Hvordan benyttes billeder, modeller, illustrationer?
• Vurder om du ville du have fået samme udbytte af præsentationen, hvis gruppen ikke havde sagt noget mundtligt?


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fosfor i søen

Kernestof:
Fotosyntese (del1) (og respiration)
CNP-kredsløb
Sammenspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.
Netto- og bruttoproduktion.

Supplerende stof:
-åbent og lukket økosystem
-biotiske og abiotiske faktorer
-organiske molekyler - biologisk produktion
-fødekæde og trofisk niveau

Omstrup Sø: https://www.nvhus.dk/undervisning/tekcases-til-gymnasier/ormstrup-soe/


Eksperimentelt arbejde:

Vækstforsøg alger
Fotosyntese (og respiration)
Feltarbejde med sø
-pH
-Temperatur
-Klorofylmængde
-Vegetation (flora)
-Fauna
-Sigtdybde
-Næringsstoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Infektionsbiologi

Kernestof:

Resistens og antibiotika
Celledyrkning og transformation, sekventering
Virus: opbygning/ formering
Immunsystemet
ELISA

Uge 37-39:
Forberedelse til naturvidenskabsfestival uge 39 arbejde med:
blodkredsløb
lunger
hjerte
muskler
sanser

Eksperimentelt arbejde:
ELISA (virtuel)
Biosensor (celledyrkning og transformation, antibiotikaresistens)
Smittespredningsforsøg

Supplerende stof der er arbejdet med i uge 36 2023.

-Gå ind i Lectio dokumentmappen "Kampen i kroppen". Heri ligger 4 dokumenter med litteraturliste til hver af de uddybende undersøgelser, der blev arbejdet med i uge 36.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grøn Værdi

Flerfagligt forløb: Kemi B og Biologi A

Problemstilling:

1) Hvordan kan forbruget af fossile råmaterialer reduceres i forhold til produktion af bæredygtig emballage og energi?  

2) Hvordan kan der skabes mere grøn værdi i samfundet?

Problemformulering

Fokus 1:

Produktion af:
o Bioplastik
o Biogas
o Bioethanol

Materialer biologi:

Fotosyntesens delprocesser (Yubio A 2023 s. 851-862)
- Kromatografi og spektrofotometeri af  fotosyntesepigmenter (Grundbog i bioteknologi 2 HTX).

Mikrobiologi og gæring: (vækst/ vækstfaktorer Yubio A 2023 s. 37-39 og gæring Yubio A 2023 s. 813-816).
- Kvantitativ undersøgelse af forskellige vækstfaktorers betydning for biologisk vækst.

Biogas (Yubio A 2023 s. 1247-1251)
- Fremstil biogas – praktisk undersøgelse af rådnetanken.
- https://findskjulteskatte.dk/mad-til-biogas/

Bioplastik
- https://projekter.au.dk/havet/forloeb/forloebsoversigt/plastik-paa-tvaers

Supplerende stof biologi

Fotosyntese
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017104147-6bad5ab3-2dbd

Enzymer (Yubio A 2023 Kap. 16)
Carbohydrater/ kulhydrater (Yubio A 2023 Kap. 13)

Plastik
https://plast.dk/plastindustriens-genavendelseskatalog/
https://undervisning.wwf.dk/plastik
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/nedbrydning-af-plastik/

Materialer kemi

Methanol og ethanol som brændstof (Basiskemi C s. 144-146)
Funktionelle grupper i organisk kemi (Alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estre) (Basiskemi B s. 143-170) (skal ses som forløber til delen om plastik)

Supplerende stof kemi

Polymerer og plastik (Basiskemi B s. 135-138)
Arbejde med PlastLab med kvalitativ analyse af plasttyper


Fokus 2:
projektdage uge 47

ONS: Kl. 8.00 (AJ): Innovation, ideudvikling og foretagsomhed (Salen)

Derefter grønt iværksætteri (gruppearbejde)

Afgrænsning af problemstilling.

Biologi A og kemi B:
- Projektgrupperne arbejder selv med afgrænsning af problemstilling samt formulering af evt. underspørgsmål til deres problemformulering. I denne arbejdsproces skal den videnskabsteoretiske basismodel inddrages.

TORS.: Grønt iværksætteri (gruppearbejde)

FRE.: Messe i skolens hal på Damvej 40.

Kl. 8-11:15 Lave pitch, filme pitch, evt. printe plakater.

Kl. 11:40 -12:15 Opsætning af messe

Kl. 12:15-14:15 Messe og oprydning.

Faglige metoder:

- RK´s metodekatalog med specifikt fokus på metoder i biologi (s. 6-9) og kemi (s. 29-31).
- Den videnskabelige basismodel og basal videnskabsteori på RK, stx august 2019 s. 3-7 + s. 17-25 + s. 31-33

Ovenstående dokumenter findes i Lectios dokumentmappe: ”2y BI – Grøn værdi”.


Projektportefølje

Projektgruppen opretter et fællesdokument Logbog Grøn værdi, der skal fungere som et arbejdsdokument, der løbende opdateres mht.
o Indsamlet viden om emnet
o Fagenes muligheder og begrænsninger
o Vejledninger til eksperimentelle undersøgelser
o Resultater af eksperimentelle undersøgelser
o Databehandling af eksperimentelle undersøgelser
o Diskussion og vurdering af viden, litteratur, data, eksperimenter mv.
o Refleksioner vedr. arbejdsprocessen og anvendte metoder – hvad kan gå galt, når vi arbejder som vi gør?  

OBS! Alle i projektgruppen er ansvarlig for at projekt-porteføljen er ajourført.

Produkt:

Produktet der afleveres, er det produkt, som præsenteres på messen fredag i uge 47 inkl. en skriftlig produktrapport, der er bygget op omkring den videnskabsteoretiske basismodel.


• Når jeg skal besvare mit spørgsmål/ løse min opgave (1), hvilken type viden har jeg så brug for (3), og hvilket materiale samt hvilke metoder skal jeg bruge for at opnå denne viden? (2)
• Hvad er materialets samt fagenes / de faglige metoders muligheder og begrænsninger? (3)
• Når jeg bruger disse metoder, hvilke fejlkilder skal jeg så være særlig opmærksom på? (4)

Tallene i parentes henviser til de fire trin i den videnskabelige basismodel.

Dvs. i produktrapporten redegøres der kort for:
- Indsamlet relevant viden og materialer for at kunne løse opgaven/spørgsmålet.
- Anvendte metoder til løsning af opgaven/ spørgsmålet.
- Materialets og metodernes muligheder og begrænsninger.
- Hvad kan gå galt, når de anvendte metoder benyttes?
- Kritisk og saglig vurdering af løsningen på opgaven.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Genetik og genteknologi 1

Kernestof:
- DNA
- Nedarvningsprincipper
- Mutationer
- Replikation (mitose)
- Cellecyklus
- Meiose
- Isolering af DNA (fra genotype til fænotype)
- PCR (fra genotype til fænotype)
- Restriktionsenzymer (fra genotype til fænotype)
- Gelelektroforese (fra genotype til fænotype)

Eksperimentelt arbejde:
- Fra genotype til fænotype.

Supplerende stof:
Virtuelt lab: https://www.labxchange.org/library/items/lb:LabXchange:1fb8b9d5:lx_simulation:1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forplantning

Kernestof:
- Hormoner og hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Forplantning (kønnet og ukønnet formering, fordele og ulemper)
- Manden og kvindens kønsorganer (opbygning og funktion)
- Sædcelleproduktion
- Menstruationscyklus
- Præventionsmetoder
- Sexsygdomme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SRO BI Ke: tilsætningsstoffer fremtidens fødevarer

Fag: Biologi A og kemi B

Varighed: uge 11-23

Emne/ problemstilling: Tilsætningsstoffer og fremtidens fødevarer

Problemformulering: Problemformuleringer udarbejdes i grupper i uge 18 og præsenteres på klassen. Der udvælges 2-3 stk., der benyttes til de endelige opgaveformuleringer.

Kernestof biologi:

- Nervesystem (Yubio A 2023 kap. 8)
- Fremstilling af yoghurt, mælkesyregæring
- Sensorisk analyse
- Smagen af grøn mad: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2019spis-gront.pdf
- Bæredygtig fødevareproduktion: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2019koed-uden-koed.pdf
-Grundsmage: Grundsmagene | smagforlivet.dk
-Smagsreceptorer: Smagsreceptorer | smagforlivet.dk
-Smagsløg: Smagsløg | smagforlivet.dk

- Mayonnaise – emulsioner: https://www.smagforlivet.dk/artikler/en-l%C3%A6kker-emulsion

- Eksperiment: Mælkesyrebakterier og holdbarhed
https://www.biotechacademy.dk/wp-content/uploads/2020/04/20200904_Bioaktiv_Kost_%C3%98velse_M%C3%A6lkesyrebakterier.pdf


Supplerende stof biologi:

-Fermentering https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/
-Sundhed og kræft: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2018guleroedder-cancer.pdf
- Mælkesyregæring, probiotika/ præbiotika (https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/

- Hvordan laver man egentlig is?
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvordan-laver-man-egentlig-floedeis-kemiker-forklarer-hvorfor-vi-ikke-bare-kan-fryse-floede-ned/

- Velsmag – sådan virker det.
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/an4-2012velsmag.pdf

- Kød uden kød eller dyr
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2019koed-uden-koed.pdf

- Måling kunstigt kød er nok mest populært bland vegetarer og veganere
https://videnskab.dk/kultur-samfund/maaling-kunstigt-koed-nok-mest-populaert-blandt-vegetarer-og-veganere/


Kernestof kemi:

- Lambert beers lov
- Carbohydrater
- Syre/base kemi

Supplerende stof:

Extractors LIFE: https://life.dk/undervisningsforlob/extractors

Faglige metoder:

- RK´s metodekatalog med specifikt fokus på metoder i biologi og kemi.
- Den videnskabelige basismodel og basal videnskabsteori på RK, stx august 2019.

Ovenstående dokumenter findes i Lectios dokumentmappe: ”2y BI SRO 2024”.


Produkt:

Individuelt vælges en af de præsenterede opgaveformuleringer, der besvares i et skriftligt produkt på 6-8 sider af 2400 anslag inkl. mellemrum, skriftstørrelse 12, 1½ linjeafstand.

Forside, resumé, indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, figurer, tabeller og lignende materialer medregnes ikke i omfanget af den samlede opgave.

Eventuelle bilag betragtes ikke som en del af det skriftlige produkt, der indgår i den samlede bedømmelse.

Der er afsat 20 fordybelsestimer til udarbejdelse af produktet.

I eksamensperioden den 13.-14. juni 2024 afvikles den mundtlig SRO-prøve.
Der afsættes:
- 30 min./ pers. (8 min. elevoplæg, 8 min. dialog, 6 min. diverse, 8 min. feedback efter prøven)
- Der gives en samlet karakter for den skriftlige og mundtlige præstation.

Forberedelse til den mundtlige SRO:
- 8 min. mundtligt oplæg
o Opgavens hovedpointer
o Videnskabsteori: Hvordan er kemi- og biologifaget brugt til at løse opgaven? Fagenes muligheder og begrænsninger?
o Hvis der skal arbejdes videre med projektet, vil jeg tage fat på?
- Forberedelse på en dialog om relevant kemi- og biologifagligt stof.
- Forberedelse på en dialog om hvordan viden skabes i naturvidenskab.


Hvad skal SRO træne mig i?

Ved bedømmelse af det skriftlige produkt lægges vægt på:

– om opgaveformuleringen er besvaret
– relevant udvælgelse, anvendelse og kombination af viden og metoder fra indgående fag
– den faglige indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
– anvendelse af relevant materiale
– den faglige formidling og fremstillingsform.

Ved bedømmelsen af den mundtlige prøve lægges vægt på:

– den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner
– faglig indsigt og fordybelse i den faglige dialog samt kombination af viden fra indgående fag.
– eksaminandens evne til at foretage metodiske, tværfaglige og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med projekter og valg af indgående fag, herunder argumentation for eventuelt valg af ét fag.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Arbejdsfysiologi

Kernestof:

Kroppens organsystemer, muskler, respiration af kulhydrater herunder glykolyse, Krebs cyklus og elektrontransportkæden, blodkredsløb, hjerte, lunger, arbejdsfysiologi og arbejdsfysiologiske målemetoder

Supplerende:  doping (DR1 udsendelse: Hooked på steroider, 2024, 39 min.)

Eksperimentelt arbejde.:
- Måling af pulsfrekvens, lungeventilation og laktatkoncentration under arbejde.

- Bestemmelse af åndingsdybde, respirationsfrekvens, vitalkapacitet m.v. ved brug af spirometer koblet til LoggerPro.

- Måling af kraftudvikling i underarmsmuskulatur ved brug af hånddynamometer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Studietur KBH uge 41 2024

Fagligt stof:

- Antibiotikaresistens og multiresistente bakterier (Biocenter KU)
- Foredrag: Fiskeolier - sand sundhed eller falsk markedsføring. (PharmaSchool)
- Sensorik - KU Food Science.


Eksperimentelt arbejde:
- Biolink - enzymkinetik (Vmax, Km og kcat for beta-lactamase)
- Biolink - proteinoprensning og undersøgelse af antibiotikaresistens.
- Sensorisk analyse af diverse fødevarer på KU Food Science.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Økotoksikologi

Kernestof:
Økotoksikologi med fokus på hormonforstyrrende stoffer, pesticider og tungmetaller.
Biomagnifikation
Bioakkumulation

Supplerende stof:
-Minimatakatastrofen
-DR-TV udsendelser om: PFAS, teflon, drikkevandsudfordringer.

Eksperimentelt arbejde:
- Er alkohol skadeligt for karsespirer.
- Biomagnifikation i en fødekæde (DDT/ M&M´s).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Populationsbiologi

Kernestof:
Populationsdynamik (reproduktion, mortalitet, emigration, immigration, konkurrence og prædation)
Populationsgenetik herunder Hardy Weinberg-loven

Laboratoriearbejde:
- Fangst-genfangst metoden
- Stikprøve-metoden
- Simulering af rovdyr-byttedyr
- Arv og mijø konkurrence

Supplerende stof:



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer