Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lykke Søbygge Ferm-Pedersen, Sissel Ottosen
Hold
2022 DA/s (
1s DA
,
2s DA
,
3s DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Prosatekster
Titel 2
Værklæsning - Jeg er stadig bange...
Titel 3
DHO - Første verdenskrig og genforeningen
Titel 4
Nyhedsformidling
Titel 5
Romantikken
Titel 6
Værklæsning - Nordkraft
Titel 7
Sproghandlinger
Titel 8
Folkeviser
Titel 9
Det moderne gennembrud
Titel 10
Dokumentarfilm
Titel 11
Tove Ditlevsen - Værklæsning
Titel 12
Periodelæsning 1900-tallet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Prosatekster
Vi ser på novellen som genre, hvor vi dykker ned i den klassiske novelle og den moderne novelle og sammenligner. Undervejs pga. jul tager vi et eventyr op af H.C. Andersen, hvor vi dog forbliver i prosagenren.
Noveller læst og arbejdet med:
Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan, 1887
Bulbjerg af Naja Marie Aidt, 2016 (Samlede noveller, 2016)
Eventyr:
Grantræet af H.C. Andersen (fra "Eventyr", 1850). Link:
https://www.xn--forlst-sua.dk/grantraeet-af-hc-andersen
Eleverne har analyseret novellerne og eventyret, og de har skrevet stil om Naadsensbrød. De fik tid på klassen til at skrive stil.
Supplerende materiale:
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen og Dansklærerforeningens Forlag og Systime a/s. 2015-2017:
s. 79-80 om Novellen og kortprosaen
s. 74-76 om Eventyr
s. 93-94 om Aktantmodellen
s. 54-60 om Fortæller
s. 65 om Fortællerkommentar
s. 46-51 om Komposition
s. 294-295 Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
s. 298-299 Litterær analyse af eventyr
Indhold
Kernestof:
Hej 1s Da I skal videre på Introtur, behøver I ikke medbringe bøger og jeres computer. Vi gør resten af PP om noveller færdig, og vi læser en klassisk novelle på klassen. Novellen arbejder vi så videre med i næste uge.
Naadsensbrød. Henrik Pontoppidan.zip
ARB SPMÅL. EGET. Nådsensbrød 1887. af Henrik Pontoppidan.docx
Hej 1s :)
Hej 1s I skal medbringe jeres kopi-ark af Naadsensbrød. I får også brug for Håndbog til dansk. Dette modul er et skriftlighedsmodul, og som aftalt får I tid på klassen til at begynde på jeres stil
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa.docx
Hej 1s
Grantræet HC Andersen pdf.docx
Litterær analyse af eventyr.pdf.docx
Hej 1s vi er i gang med at læse Grantræet af H.C. Andersen. Hvis I ikke blev helt færdige med jeres analyser sidste gang, så kan I måske få en lille smule ekstra tid til det her i dette modul. Men I skal sørge for, at jeres gruppe har noget at fremlæ
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 1
11-12-2022
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Værklæsning - Jeg er stadig bange...
Et forløb hvor vi har læst Jan Sonnergaards novellesamling "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen" som værk. Der har været fokus på novellegenren, den utroværdige fortæller samt det groteske.
Indhold
Kernestof:
Jan Sonnergaard: Jeg er stadig bange for Caspar Michael P, Gyldendal; sider: 7-18, 149-151
Pænt goddag:) I dag er det mig (Lykke), der kommer. Det er mig, der skal være jeres dansklærer fremadrettet. Vi taler lidt om, hvad I har lavet med Ulla, og hvad vi skal lave frem til DHO-forløbet.
Korte prosatekster - Sonnergaard - Formel B.docx
Korte prosatekster - Bananfluerne.docx
Den utroværdige fortæller.docx
Novelle- short story- kortprosa Max Ipsen side 33-36.pdf
Læs "Bananfluerne" i Sonnergaards novellesamling "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen".
Læs "Reprise på Krogs Fisserestaurant" - teksten kan I finde under den næste aflevering til den 5/2
Korte prosatekster - Søvngænger.docx
Læs "Sara" og "Søvngænger". Når I læser "Søvngænger" kan I bruge disse hjælpespørgsmål: Hvordan har hovedpersonen det mentalt, inden han går på bar? Hvad sker der, når han hører musik på baren?
Korte prosatekster - jeg er stadig bange.docx
Læs KUN (!!) side 86-114 af novellen "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen". Det er den novelle, vi arbejder med på klassen.
Opsamling Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen.docx
Læs resten af "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen".
Korte prosatekster - vi skriver 1995... og det bliver bedre endnu.docx
Læs "Vi skriver 1995... Og det bliver bedre endnu". I skal have fokus på den groteske realisme og den utroværdige fortæller.
Det bliver jeres eget ansvar at læse "Farvel" og "Spøgelset på Ottmachauer Steig".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO - Første verdenskrig og genforeningen
I samarbejde med historie har vi arbejdet med emnet "Første verdenskrig og genforeningen". I dansk har vi haft fokus på ekspressionismens bearbejdelse af krigstraumet. Derudover har vi arbejdet med filmen "I krig og kærlighed i relation til genforeningen. Vi har undersøgt det dansk-tyske forhold i Sønderjylland med udgangspunkt i den nylige "skiltedebat". Her har vi undersøgt debatartikler og lavet retorisk analyse. Derudover har vi været på ekskursion til Skibelundkrat, Villa Friheden og Frihedsbroen.
Læste primærtekster:
Martin A. Nexø: Brodermorderen, (1926)
Tom Kristensen: Angst, (1930)
Pär Lagerkvist: Ångest, (1916)
Broby-Johansen: STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER, (1922)
Erich Maria Remarque: uddrag af "Intet nyt fra vestfronten" (1929)
Film: I krig og kærlighed (2018)
Artikel: "Nej til dobbeltsprogede byskilte", Bent Iversen, Jyske Vestkysten, 6.2. 2020
Kernestof:
Litteraturhåndbogen Bd. 1, side 266-69
Litteraturens Veje, Leksikonopslag om ekspressionisme og side 264-270
Håndbog til dansk, side 150-155, 325-331, 335
Supplerende:
Maleri: J. F. Willumsen, "Krigsinvalider" 1928
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden, (1838)
Artikel: "Lad os sætte de skilte op, så Aabenraa i fremtiden også må hedde Apenrade og Haderslev Hadersleben. Warum nicht!?", Georg Metz, Information, 10.02. 2020
Indhold
Kernestof:
Det krakelerede verdensbillede - Litteraturhåndbogen.pdf
Det krakelerede verdensbillede.docx
Analysemodel til værker om krig.pdf
Opgaver til Brodermorderen.pdf
Brodermorderen - Martin Andersen Nexø.pdf
Om ekspressionisme - Johannes V Jensen - Par Lagerkvist - Tom Kristensen.pdf
Om ekspressionisme - Johannes V Jensen - Par Lagerkvist - Tom Kristensen.pdf Læs om ekspressionisme som lektie i vedhæftede pdf.
Vi fortsætter med "STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER" fra digtsamlingen "BLOD" skrevet af Rudolf Broby-Johansen (1922). Husk jeres digte med overstregninger på.
Litteraturens Veje Første Verdens krig og dansk besættelse.pdf
DHO - Første verdenskrig og Intet nyt fra vestfronten.docx
Intet nyt fra vestfronten - uddrag.pdf
Opgaver til introen til I krig og kærlighed.docx
Lad os sætte de skilte op, så Aabenraa i fremtiden også må hedde Apenrade og Haderslev Hadersleben. Warum nicht!?
Skilte Nej til dobbeltsprogede byskilte.docx
Supplerende stof:
DRTV - Klub Kranium: Fuck, jeg hader Jylland
Minlæring
Komma
Eksempler på rimtyper.doc
Skema over den reflekterende artikels opbygning.docx
Hovedafsnittet i den reflekterende artikel.docx
Reflekterende artikel - gode eksempler.docx
Håndbog til dansk - Filmiske virkemidler side 325-331 og 335.pdf
Håndbog til dansk - Retorik - side 150-155.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nyhedsformidling
Et værkforløb om nyhedsformidling, hvor vi har arbejdet med følgende:
- Nyheders opbygning og vinkling
- Avistyper og avisens genrer (Nyheder og opinion)
- Det journalistiske sprog
- Fortællende journalistik (feature, new journalisme og gonzo)
- Nyhedskriterier herunder konstruktiv journalistik
- Tv-avisen - Her har vi arbejdet med en TV-avis som medieværk
- Medierne som den 4. statsmagt
- Fake news
Grundbøger:
"Den medierede virkelighed - teori, analyse og produktion" side 36-44 og 98-102
Krydsfelt Grundbog, side 292-93 og 354
I har desuden produceret jeres egen TV-avis
Indhold
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016; sider: 205-206
Læs side 36-44 i den vedhæftede pdf. Den medierede virkelighed - teori - analyse og produktion.pdf
Nyhedsformidling - Den medierede virkelighed.docx
Håndbog til dansk - avislayout.pdf
AVISTYPER[1].doc
Det journalistiske sprog Vejen blev Boonet.docx
Vejen blev Boonet.pdf
Journalistisk sprog - Krydsfelt side 354
5. Opgaver til opinionsartikel.docx
Læs om meningsjournalistik i Håndbog til dansk side 212-213.
Årets Pressefoto 1974 - 2022 - Årets Pressefoto
Opgave til Årets Pressefoto 2022.docx
En konstruktiv nyhed - Et opgør med pressens negative verdenssyn - Ulrik Haagerup.pdf
19-Inspiration: Unge drenge starter madklub for ældre mænd
Verdens Bedste Nyheder
Lyttede til P1 og fik god idé: Skoleelever vil hjælpe hjemløse med app
Fortællende journalistik - skriveopgave.docx
Fortællende journalistik - Krydsfelt.pdf Side 292-93
Frygt og lede i Avedøre og omegn-1.docx
Nyhedsformidling - tv-avis.docx
Den medierede virkelighed - teori - analyse og produktion.pdf
Den medierede virkelighed - teori - analyse og produktion.pdf Side 98-102 skal være læst.
Nyhedsformidling - tv-avis.docx Opgave 1-5 skal laves som lektie.
DRTV - TV AVISEN: Etisk Råd siger nej til aktiv dødshjælp
Tag notater til TV-avisen.docx
GRUPPEOPGAVE:
Supplerende stof:
Nye tal fra Danske Medier: Unge følger aktivt med i samfundet og vil gerne betale for kvalitet i nyhedsindhold | Danske Medier
OPGAVE:
Det vigtigste, du som fotograf skal vide om komposition
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantikken
Et litterært forløb om romantikkens strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, romantisme samt biedermeierkultur. Desuden har vi arbejdet med idealismen, hulelignelsen, dualisme samt Friedrich von Schellings tanker om ånd og enhed i forbindelse med begreberne monisme og organismetanken.
Som sekundær litteratur:
"Med tiden - Et litteraturhistorisk overblik", side 96-97, 112-117, 124, 127-129
"Store tanker trange tider" (1) med Liv Thomsen
Læste tekster:
Krohn. Uddrag af "Peters jul" (Bedstemoder inviteres) (1870)
Staffeldt: "Indvielsen", (1804)
Oehlenschläger, "Fædrelandssang"/"Der er et yndigt land" (1819) og "Guldhornene" (1802)
Grundtvig, "Langt højere bjerge" (1820)
H.C. Andersen, "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Emil Aarestrup, "Paa Sneen", (1838)
Perspektivtekster til nationalromantik:
Nikoline, "Danskhed" (2018)
Natasja, "Giv mig Danmark tilbage" (2007)
Indhold
Kernestof:
Læs side 96-97 i dokumentet "Med tiden - et litteraturhistorisk overblik - Romantikken"
Med tiden - Et litteraturhistorisk overblik - Romantikken.pdf
2. Platons hulelignelse.pdf
2. Staffeldt - Indvielsen opgaver.docx
Læs side 112-117 i "Med tiden" til og med afsnittet om det romantiske sprog.
2. Schack von Staffeldt - Indvielsen 1804.docx
Vi opsummerer kort dit vigtigste punkter i forhold til digtet "Indvielsen" og nyplatonismen. Dernæst går vi videre med et nyt digt nemlig "Guldhornene". Den eneste læselektie I får for et et RESUME af digtet (se vedhæftede).
Guldhornene hjælpeark.pdf
Læs digtet Guldhornene og læs desuden dokumenterne om de mest almindelige rimtyper og sproglige billeder. Begge dele skal anvendes på timen.
Romantikken 1800-1850.docx
Vi gennemgår: OPGAVER TIL 'GULDHORNENE':
Læs side 124 om Biedermeierkulturen (en halv side)
Af Peters jul og Den lille pige med svovlstikkerne.pdf
Natasja - Gi' mig Danmark tilbage
Nikoline - Danskhed
Danskhed - Nikoline tekst.pdf
Nikoline kontekst.pdf
Gi' mig danmark tilbage - Natasja tekst og kontekst.pdf
Opgaver til Danskhed af Nikoline.docx
5. Romantikken 1800-1850.docx
Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land 1819.pdf
N.F.S. Grundtvig - Langt højere bjerge.pdf
Aarestrup - På sneen.docx (Læses på klassen)
Romantisme 1830.docx
Vi skal arbejde med en sidste strømning, som romantikken har at byde på. I skal derfor læse side 124 og 127-129 i "Med tiden" om den strømning, der hedder romantismen.
Supplerende stof:
OPGAVER TIL 'GULDHORNENE':
Eksempler på rimtyper.doc
Sproglige billeder - Faglige forbindelser i dansk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Værklæsning - Nordkraft
Et værkforløb med fokus på Jakob Ejersbos roman "Nordkraft" (2002). Vi har udover personkarakteristik, komposition og tematik arbejdet med paratekst, humorteorier, multietnolekt som romanen som genre.
Indhold
Kernestof:
Nordkraft - læserforventninger.docx
Medbring romanen "Nordkraft". Vi skal læse og starte arbejdet stille og roligt op:)
Nordkraft - Maria og Hossein.docx
Jakob Ejersbo: NORDKRAFT, Gyldendals tranebøger; sider: 9-318, 327-423
Læs til og med "Skub-op-is". Husk at medbringe romanen.
Opgaver:
Vi gennemgår jeres analyse af Hosseins multietnolekt.
Opgave til humoren i "Nordkraft"
Humor i Dansk -side 10-13.pdf
Fakebook
5. Nordkraft - Allan.docx
6. Nordkraft - familierne.docx
4. Humor i Dansk -side 10-13.pdf
8. Komposition .docx
Komposition, håndbog til dansk side 46-51.pdf
Medbring jeres "Håndbog til dansk"
Send jeres "faketextmessages" til mig, så jeg kan medbringe dem udprintet
I skal medbringe "Nordkraft", da vi skal i gang med at læse "Begravelse". Vi læser på klassen, så I skal bare medbringe romanen. Vi skal også kigge på den næste stil, så vi sætter tid af til at komme godt i gang med den.
Medbring "Håndbog til dansk"
Begravelsestaler.docx
Retorik Cicero - Håndbog til dansk.pdf
Romangenren og realisme.docx
Håndbog til dansk - Roman, side 77-78.pdf
Realisme - Litteraturens veje.docx
Boganmeldelser - Nordkraft .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sproghandlinger
Et kort forløb om sproghandlinger og facework samt høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet. Vi har også repeteret frontstage og backstage.
Grundbog: "Sproghandlinger - brug af sprog i dansk", Jan Scheuer, side 11-16, 41-48 og 53-57.
Tekster:
Helle Helle: "En stol for lidt"
Film: "Under bæltestedet"
Supplerende:
Reality-program: "Alene sammen", lydklip.
Satire: "Generation SoMe - Overvægtig"
TV-serie: "Klovn", episode 5
Indhold
Kernestof:
1. Overvægtig Generation SoMe! DR3.mp4
2. Sproghandlinger øvelse.docx
Scheuer - Sproghandlinger side 11-16.pdf
2. Alene sammen.MOV
3. Sproghandlinger øvelse.docx
Under bæltestedet
4. Opgaver Under bæltestedet - facework.docx
Frontstage og Backstage.docx
Klovn - sesong 5 - episode 10 - surprise mia
Scheuer Sproghandling - s. 41-48.pdf
En stol for lidt.pdf
Scheuer Sproghandling - s. 41-48 (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Folkeviser
Et kortere forløb om folkeviser, hvor vi har særligt fokus på ridderviser og trylleviser. Vi har arbejdet med de 4 Æ'er (slægt, skæbne, hævn og ære) som er vigtige i forhold til visernes temaer. Vi har brugt 'Med tiden - En litteraturhistorisk arbejdsbog' som litteraturhistorisk materiale (scannet pdf). Side 43-53.
Læste tekster:
Torbens datter (riddervise)
Venelite (tryllevise)
Indhold
Kernestof:
færøsk folkedans - Google-søgning
Sorten Muld Venelite
De fire Æer.pptx
Venelite.docx
Vi starter årets sidste forløb om folkeviser.
Folkeviser - periodenoter og genrenoter - Med Tiden.pdf
Opgaver til Venelite.docx
Folkeviser - periodenoter og genrenoter - Med Tiden.pdf Læs side 51-53
Torbens+Datter.pdf
Opgaver til Torbens datter.docx
Folkevise - formelsprog, opkomst og konflikt .docx
Vi skal arbejde med folkevisen "Torbens datter".
De af jer der ikke var til timen skal læse folkevisen og lave opgaverne. De af jer der var der, skal lave opgaverne færdige som lektie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud
Et forløb hvor vi har arbejdet med Det moderne gennembrud og naturalisme og problemlitteratur. "Et dukkehjem" er læst som værk.
Pontoppidan: "En stor dag" (1891)
Amalie Skram: "Karens jul" (1885)
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
Herman Bang: af ”Impressionisme”, ”En replik”
John Stuart Mill: Af "Kvindernes Underkuelse" (1861), Krydsfelt, side 130-133
Ibsen, "Et dukkehjem" (1879)
Supplerende materiale:
TV-program: "Store tanker - trange tider", episode 1, Liv Thomsen
"De moderne gennembrud 1870-1914", side 8-12
”Det moderne gennembrud - #MeToo, side 37-40
"Litteraturens Veje", side 230-232, Kapitlet "Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan.
Et dukkehjem - tv-teater, (1974)
Simone de Beauvoir, Af "Det andet køn" (citater)
Indhold
Kernestof:
De moderne gennembrud 1870- 1914 side 8-15.pdf
Vi løber spørgsmålene fra sidst igennem. De laves som lektie. I får resten af tiden til at skrive på jeres næste stil.
Pontoppidan - En stor Dag.docx (læses på klassen)
Opgaver til En stor dag.docx
Sociale problemer til debat
Periodepræsentation: Det moderne gennembrud
Karens jul - Amalie Skram 1885.pdf
Det moderne gennembrud - Karens jul.docx
Pontoppidan - En stor Dag.docx
Det moderne gennembrud - Karens jul (1).docx
Amalie Skram
Fra social indignation til eksistensproblemer.docx
Det moderne gennembrud - MeToo - Sædelighedsfejden.pdf
Forfatterstemmer - Herman Bang
En lille replik - Herman Bang.pdf
Det moderne gennembrud - Herman Bang.docx
Herman Bang - Den sidste balkjole.pdf
Transaktionsanalyse.pdf
Et Dukkehjem
Det moderne gennembrud - Et dukkehjem 1. akt.docx
DRTV - Et dukkehjem
Vi fortsætter med at læse "Et Dukkehjem". Der var mange, der ikke var til timen sidst. I må selv sørge for at læse frem til side 9 (se link) Sidst talte vi om Biedermeierkultur i forhold til dramaets setting og vi lavede også transaktionsanalyse. Det
Et Dukkehje
ARBEJD SELV: Læs 2. akt I skal undersøge hvordan dramaets konflikt udvikler sig og hold øje med Noras følelser.
Vi fortsætter arbejdet med "Et dukkehjem". Til og med 2. akt læses som lektie.
Det moderne gennembrud - Et dukkehjem 3 akt.docx
Læs 3. akt som lektie.
Kvindesyn i litteraturen - af Kvindernes underkuelse.pdf
Kvindesyn i litteraturen - opgaver til Mill.docx
John Stuart Mill og Kvindernes underkuelse (2).doc
Kort om etik.docx
Simone De Beauvoir og Det andet køn med citater.docx
FF5 Industrialiseringen ... Køreplan 3s 2024.docx
Vi gør Simone de Beauvoir færdig og så skal I arbejde i grupper.
Afsnit
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dokumentarfilm
Et medieforløb om dokumentarfilm hvor vi har arbejdet med dokumentarfilmtyper og fortælleformer samt fakta- og fiktionskoder. Derudover har vi arbejdet med begreberne frontstage, middlestage og backstage. Vi har set den sagsorienterede dokumentar 'Statsmagt under anklage' (2004) som medieværk.
Vores fokuspunkter har været:
- Genre/dokumentartype (ud fra Krydsfelts definition)
- Fortælleformer
- Fakta- og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- Kompostion (bølgemodellen)
- Front-, middle- og backstage.
Øvrige dokumentarer:
'Historier fra en politistation - pigen med minkpelsen' (2001) (set i uddrag som eksempel på observerende dokumentar)
'Mirror' (2009) (set i sin helhed, som eksempel på sociologisk dokumentar og poetisk fortælleform)
"Vermund og kampen om højrefløjen" (2019)
Supplerende materiale:
'Prinsesser fra blokken" (2016) som eksempel på en realitydokumentar.
Grundbøger:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016: side 231-235, 240-242
Krydsfelt Grundbog, side 297 - 303, 332-38
Indhold
Kernestof:
Den sidste gruppe præsenterer sit FF5 oplæg. Vi snakker SRP og starter et nyt forløb om dokumentarfilm.
Krydsfelt Grundbog - Dokumentar side 297-303.pdf
Dokumentarfilm - dokumentartype - fortælleform- autenticitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder.docx
Vi ser dokumentaren "Mirror" og et uddrag af "Historier fra en politistation" (Pigen med minkpelsen)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016; sider: 231-235
Læs om autenticitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder i "Håndbog til dansk" som lektie. Husk notater:)
fakta og fiktionskoder.docx
Fakta og fiktionskoder i Håndbog til dansk.docx
Vi forsøger atter at se "Mirror" og "Pigen med minkpelsen"
Dokumentarfilm - Statsmagt under anklage.docx
Interviewtyper - Statsmagt under anklage.pptx
Statsmagt under anklage
Vi skal arbejde med dokumentaren "Statsmagt under anklage". De af jer, der ikke var til timen kan se dokumentaren på egen hånd på ovenstående link.
Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm:
I får den første lektion til at færdiggøre jeres gruppearbejde. Derefter skal I fremlægge gruppevis for hinanden.
Front-, middle- og backstage.
Opgave:
DRTV - Vermund og kampen om højrefløjen
Goffman om sociale rammer ogiIndtryksstyring.docx
Vi skal se dokumentaren "Vermund og kampen om højrefløjen" fra 2019. Her er det nyttigt af vide noget om frontstage og backstage. Derfor skal I repetere disse begreber ved at læse vedhæftede dokument som lektie. (kun 2 sider)
DRTV - Prinsesser fra blokken
Realitydokumentaren.docx
Instruktøren bag ’Prinsesser fra blokken’ vil nedbryde fordomme
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Tove Ditlevsen - Værklæsning
I dette forløb har vi læst Tove Ditlevsens digte som værk. Vi har læst "Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø", digte i udvalg ved Olga Ravn trykt 2017. Vi har arbejdet med analyse af lyrik, paratekst og autofiktion.
Supplerende tekst:
Dokumentar: "Tove i stykker" (2020)
Med tiden: Kapitlet om Tove Ditlevsen.
Musikvideo, "Barndommens gade", Anne Linnet (1986)
Indhold
Kernestof:
Tove Ditlevsen: Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø, Gyldendal, 2018; sider: 20-64
Anne Linnet - Barndommens Gade
Litterær analyse af digte.docx
Tove Ditlevsen | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
Tove i stykker
Autofiktion og dobbeltkontrakt.docx
Supplerende stof:
Blinkende Lygter - Ove Ditlevsen (1080p)
Litterær analyse af digte.docx
Anne Linnet - Barndommens Gade
Opgave:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Periodelæsning 1900-tallet
Et periodeforløb med fokus på modernismen efter Anden verdenskrig. Her er det særligt Hereticamodernismen og konfrontationsmodernismen vi har arbejdet med.
Læste tekster:
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Karen Blixen: "Ringen", (1958)
Klaus Rifbjerg: "Teknik", (1960)
Peter Seeberg: "Patienten", (1962)
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi starte et nyt forløb, hvor vi skal beskæftige os med periodelæsning. Vi skal se på det 20. århundredes litteratur - den modernistiske litteratur. Vi kommer fra Det moderne gennembruds realisme, men med 1. og 2. verdenskrig ændrer kunst
hansen-agerhonenpdf-ocr.pdf
Heretica modernisme.pptx
Vi fortsætter forløbet med at læse "Ringen" af Karen Blixen". Vi læser på klassen.
Vi fortsætter med "Ringen".
Karen Blixen som fortæller.docx
Opgave til Ringen.docx
Den tredelte komposition.docx
Novelle- short story- kortprosa Max Ipsen side 33-36.pdf
Vi gennemgår jeres gruppearbejde om "Ringen". Derefter går vi i gang med en ny fase af modernismen, som hedder konfrontationsmodernismen.
Rifbjerg - Teknik.pdf
Livet i velfærdsstaten | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
Forfatterstemme: Klaus Rifbjerg | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
Patienten_Peter_Seeberg.pdf
Hvad sker der til danskeksamen.pptx
Lidt om eksamen og mulighed for at stille spørgsmål til skriftlig dansk:)
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706813058", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706813058", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706813058" }