Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lykke Søbygge Ferm-Pedersen, Sissel Ottosen
Hold 2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Prosatekster
Titel 2 Værklæsning - Jeg er stadig bange...
Titel 3 DHO - Første verdenskrig og genforeningen
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Romantikken
Titel 6 Værklæsning - Nordkraft
Titel 7 Sproghandlinger
Titel 8 Folkeviser
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Dokumentarfilm
Titel 11 Tove Ditlevsen - Værklæsning
Titel 12 Periodelæsning 1900-tallet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Prosatekster

Vi ser på novellen som genre, hvor vi dykker ned i den klassiske novelle og den moderne novelle og sammenligner. Undervejs pga. jul tager vi et eventyr op af H.C. Andersen, hvor vi dog forbliver i prosagenren.

Noveller læst og arbejdet med:

Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan, 1887
Bulbjerg af Naja Marie Aidt, 2016 (Samlede noveller, 2016)

Eventyr:
Grantræet af H.C. Andersen (fra "Eventyr", 1850). Link:
https://www.xn--forlst-sua.dk/grantraeet-af-hc-andersen

Eleverne har analyseret novellerne og eventyret, og de har skrevet stil om Naadsensbrød. De fik tid på klassen til at skrive stil.

Supplerende materiale:

Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen og Dansklærerforeningens Forlag og Systime a/s. 2015-2017:
s. 79-80 om Novellen og kortprosaen
s. 74-76 om Eventyr
s. 93-94 om Aktantmodellen
s. 54-60 om Fortæller
s. 65 om Fortællerkommentar
s. 46-51 om Komposition
s. 294-295 Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
s. 298-299 Litterær analyse af eventyr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 1 11-12-2022
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værklæsning - Jeg er stadig bange...

Et forløb hvor vi har læst Jan Sonnergaards novellesamling "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen" som værk. Der har været fokus på novellegenren, den utroværdige fortæller samt det groteske.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Første verdenskrig og genforeningen

I samarbejde med historie har vi arbejdet med emnet "Første verdenskrig og genforeningen". I dansk har vi haft fokus på ekspressionismens bearbejdelse af krigstraumet. Derudover har vi arbejdet med filmen "I krig og kærlighed i relation til genforeningen. Vi har undersøgt det dansk-tyske forhold i Sønderjylland med udgangspunkt i den nylige "skiltedebat". Her har vi undersøgt debatartikler og lavet retorisk analyse. Derudover har vi været på ekskursion til Skibelundkrat, Villa Friheden og Frihedsbroen.

Læste primærtekster:

Martin A. Nexø: Brodermorderen, (1926)
Tom Kristensen: Angst, (1930)
Pär Lagerkvist: Ångest, (1916)
Broby-Johansen: STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER, (1922)
Erich Maria Remarque: uddrag af "Intet nyt fra vestfronten" (1929)
Film: I krig og kærlighed (2018)
Artikel: "Nej til dobbeltsprogede byskilte", Bent Iversen, Jyske Vestkysten, 6.2. 2020

Kernestof:
Litteraturhåndbogen Bd. 1, side 266-69
Litteraturens Veje, Leksikonopslag om ekspressionisme og side 264-270
Håndbog til dansk, side 150-155, 325-331, 335

Supplerende:
Maleri: J. F. Willumsen, "Krigsinvalider" 1928
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden, (1838)
Artikel:  "Lad os sætte de skilte op, så Aabenraa i fremtiden også må hedde Apenrade og Haderslev Hadersleben. Warum nicht!?", Georg Metz, Information, 10.02. 2020
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling

Et værkforløb om nyhedsformidling, hvor vi har arbejdet med følgende:

- Nyheders opbygning og vinkling
- Avistyper og avisens genrer (Nyheder og opinion)
- Det journalistiske sprog
- Fortællende journalistik (feature, new journalisme og gonzo)
- Nyhedskriterier herunder konstruktiv journalistik
- Tv-avisen - Her har vi arbejdet med en TV-avis som medieværk
- Medierne som den 4. statsmagt
- Fake news

Grundbøger:
"Den medierede virkelighed - teori, analyse og produktion" side 36-44 og 98-102
Krydsfelt Grundbog, side 292-93 og 354

I har desuden produceret jeres egen TV-avis
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantikken


Et litterært forløb om romantikkens strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, romantisme samt biedermeierkultur. Desuden har vi arbejdet med idealismen, hulelignelsen, dualisme samt Friedrich von Schellings tanker om ånd og enhed i forbindelse med begreberne monisme og organismetanken.

Som sekundær litteratur:
"Med tiden  - Et litteraturhistorisk overblik", side 96-97, 112-117, 124, 127-129
"Store tanker trange tider" (1) med Liv Thomsen

Læste tekster:
Krohn. Uddrag af "Peters jul" (Bedstemoder inviteres) (1870)
Staffeldt: "Indvielsen", (1804)
Oehlenschläger, "Fædrelandssang"/"Der er et yndigt land" (1819) og "Guldhornene" (1802)
Grundtvig, "Langt højere bjerge" (1820)
H.C. Andersen,  "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Emil Aarestrup, "Paa Sneen", (1838)

Perspektivtekster til nationalromantik:
Nikoline, "Danskhed" (2018)
Natasja, "Giv mig Danmark tilbage" (2007)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værklæsning - Nordkraft

Et værkforløb med fokus på Jakob Ejersbos roman "Nordkraft" (2002). Vi har udover personkarakteristik, komposition og tematik arbejdet med paratekst, humorteorier, multietnolekt som romanen som genre.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sproghandlinger

Et kort forløb om sproghandlinger og facework samt høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet. Vi har også repeteret frontstage og backstage.

Grundbog: "Sproghandlinger - brug af sprog i dansk", Jan Scheuer, side 11-16, 41-48 og 53-57.

Tekster:
Helle Helle: "En stol for lidt"
Film: "Under bæltestedet"

Supplerende:
Reality-program:  "Alene sammen", lydklip.
Satire: "Generation SoMe - Overvægtig"
TV-serie: "Klovn", episode 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Folkeviser


Et kortere forløb om folkeviser, hvor vi har særligt fokus på ridderviser og trylleviser. Vi har arbejdet med de 4 Æ'er (slægt, skæbne, hævn og ære) som er vigtige i forhold til visernes temaer. Vi har brugt 'Med tiden - En litteraturhistorisk arbejdsbog' som litteraturhistorisk materiale (scannet pdf). Side 43-53.

Læste tekster:
Torbens datter (riddervise)
Venelite (tryllevise)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud

Et forløb hvor vi har arbejdet med Det moderne gennembrud og naturalisme og problemlitteratur. "Et dukkehjem" er læst som værk.

Pontoppidan: "En stor dag" (1891)
Amalie Skram: "Karens jul" (1885)
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
Herman Bang: af ”Impressionisme”, ”En replik”
John Stuart Mill: Af "Kvindernes Underkuelse" (1861),  Krydsfelt, side 130-133
Ibsen, "Et dukkehjem" (1879)


Supplerende materiale:
TV-program: "Store tanker - trange tider", episode 1, Liv Thomsen
"De moderne gennembrud 1870-1914", side 8-12
”Det moderne gennembrud - #MeToo, side 37-40
"Litteraturens Veje", side 230-232, Kapitlet "Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan.
Et dukkehjem - tv-teater, (1974)
Simone de Beauvoir, Af "Det andet køn" (citater)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentarfilm

Et medieforløb om dokumentarfilm hvor vi har arbejdet med dokumentarfilmtyper og fortælleformer samt fakta- og fiktionskoder. Derudover har vi arbejdet med begreberne frontstage, middlestage og backstage. Vi har set den sagsorienterede dokumentar 'Statsmagt under anklage' (2004) som medieværk.

Vores fokuspunkter har været:

- Genre/dokumentartype (ud fra Krydsfelts definition)
- Fortælleformer
- Fakta- og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- Kompostion (bølgemodellen)
- Front-, middle- og backstage.

Øvrige dokumentarer:
'Historier fra en politistation - pigen med minkpelsen' (2001) (set i uddrag som eksempel på observerende dokumentar)
'Mirror' (2009) (set i sin helhed, som eksempel på sociologisk dokumentar og poetisk fortælleform)
"Vermund og kampen om højrefløjen" (2019)

Supplerende materiale:
'Prinsesser fra blokken" (2016) som eksempel på en realitydokumentar.

Grundbøger:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016: side 231-235, 240-242
Krydsfelt Grundbog, side 297 - 303, 332-38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tove Ditlevsen - Værklæsning

I dette forløb har vi læst Tove Ditlevsens digte som værk. Vi har læst "Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø", digte i udvalg ved Olga Ravn trykt 2017. Vi har arbejdet med analyse af lyrik, paratekst og autofiktion.

Supplerende tekst:

Dokumentar: "Tove i stykker" (2020)
Med tiden: Kapitlet om Tove Ditlevsen.
Musikvideo, "Barndommens gade", Anne Linnet (1986)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer