Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Dorte Simonsen Gunge, Lise Vind Petersen, Sissel Ottosen
|
Hold
|
2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Skam
Grundforløbet i dansk har taget udgangspunkt i emnet skam, som vi har arbejdet med fra flere faglige vinkler. Helt overordnet har vi på analyseniveau arbejdet med novelleanalyse, kortfilmsanalyse og retorisk analyse. Vi har inddraget Goffmans begreber om indtryksstyring, frontstage og backstage på et reflekterende niveau. Eleverne har derudover selv udarbejdet remediering af en novelle, produceret en kortfilm og holdt en lejlighedstale.
Kernestof:
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier 4. udgave:
- Side 44-45 om personkarakteristik
- Side 54-60 om fortæller og synsvinkel
- Side 79 om noveller
- Side 325-331 om filmiske virkemidler
- Side 335 om fremdrift og spænding
- Side 150-155 om talegenrer, Ciceros pentagram og appelformer
- Marie Aubert: Du burde skamme dig” 2016
- Thomas Korsgaard: ”Diskretionslinjen”, 2019
- https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=227 Goffman om sociale rammer, indtryksstyring, frontstage og backstage
- Kortfilmen ”To piger en kage” https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/2-piger-1-kage/
- Raskins 7 parametre
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019, https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019/?version=7582-3
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020, https://www.facebook.com/watch/?v=337639814314937
Supplerende materiale:
- ”Skam dig dansker!”, Kontoret, DR3 : https://www.youtube.com/watch?v=0kLtHk8ljMQ
- ”Teolog: Skam handler i dag om, at vi ikke kan leve op til vores egne forventninger”, Karen Sofie Egebo, Kristeligt Dagblad, debatinterview, 28.04.20
- Skam sæson 2, afsnit 10 (48 min)
- Kort sammendrag af Greta Thunbergs tale ved FN’s åbningstale 2019 https://www.dr.dk/nyheder/udland/rasende-thunberg-i-fn-i-har-stjalet-min-barndom (KUN VIDEO)
- "Desperation i min datters blik efterfulgt af samme: Mor, mor, mor, stop, det er super SPURGT”
https://www.alt.dk/artikler/klumme-om-preteen-og-ungdomsudtryk
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Sprog og identitet
Gennem læsning og analyse af nyere dansk skønlitteratur på tværs af genrer, samt artikler om sprogbrug og identitet, har eleverne fået kendskab til og bevidsthed om hvordan sprog er med til at skabe en virkelighed.
Eleverne har arbejdet med semantiske felter og ords denotationer og konnotationer.
Gennem forløbet har der været fokus på at eleverne skulle lære at strukturere en analyse og fortolkning gennem PEE-modellen og afslutningsvis anvende deres viden om sprogbrugets skabelse af identitet i en værklæsning af Yahya Hassans digtsamling ”YAHYA HASSAN” fra 2013(selvstændigt forløb i studieplan)
Kernestof
- ”Sproget er blevet den nye kampplads” af Thorsten Asbjørn Lauritsen i Kristeligt Dagblad, 19.03.2015
- ”Sarah Gleerup: Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes ”spasser”” af Sarah Gleerup i Jyllands-Posten, 5.02.2019
- ”Du er hjemme på besøg” af Julie Sten-Knudsen i digtsamlingen Atlanterhavet vokser (2013)
- ”Brun mands byrde” (2013) af Hassan Preisler (uddrag fra lærebogen ”Selvfortalt”)
- ”Det er et jeg der taler (regnskabets time)” (2017) af Lone Aburas (uddrag)
- ”Hun er vred” (2014) af Maja Lee Langvad (uddrag)
- ”Half&Half” (2014) af Aka Hansen (kortfilm)
Supplerende
- Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (2015) Systime
Kapitel: ”Personkarakteristik” side 44-45
Kapitel: ”Denotation og konnotation” side 104-105
Kapitel: ”Semantiske felter” side 106-108
- ”Danmark, mit fædreland” (1850) af H.C. Andersen (uddrag)
- Paratekst til ”Det er et jeg der taler (regnskabets time)” (2017) af Lone Aburas
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Identitet og hudfarve
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Yahya Hassan - Værklæsning
På baggrund af Sprog og identitet-forløbet har eleverne lavet en værklæsning af Yahya Hassans digte "YAHYA HASSAN" fra 2013.
Eleverne er blevet introduceret for basal digtanalyse og samspillet mellem digtets form og indhold. De har haft fokus på at analysere digtenes sprog, indre og ydre komposition (rim og rytme) og hvordan digtenes tone og stil er med til at understrege digtenes tematikker som vold, vrede, identitet og familieforhold.
De er desuden blevet præsenteret for autofiktion som genre, og hvordan paratekster som artikler og andre skønlitterære værker er med til at påvirke primærværket.
Primærlitteratur:
- Hassan, Yahya. "YAHYA HASSAN. Digte". 2013. Gyldendal
Med særligt fokus på digtene:
- BARNDOM s. 5
- PLASTIKBLOMST s. 9
- TRÆLAMELLER s. 17
- 12 ÅR s. 30
- KONTAKTPERSON s. 62
- ANHOLDT s. 72
- BEKENDELSER s. 77
- DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR s. 104
- LANGDIGT (selvvalgt uddrag på 2-3 sider)
Sekundærlitteratur:
- Ehrban, Jacob. "Tidslinje: Yahya Hassan 1995-2020". Information.dk 13.06.2020.
- Fogde, Julie Mia. "Var Yahya Hassans kontaktperson elskerinde eller krænker?". Jyllandsposten.dk 22.01.14.
- Østergaard, Louise. "Ord" (romanuddrag). 2014. Peoples Press
- Yahya Hassan læser op: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-du-kommer-i-helvede-min-bror-se-yahya-hassan-fremfoere-sit-digt#!/
- Martin Krasnik interviewer Yahya Hassan i Deadline: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/se-det-beroemte-klip-her-faar-yahya-hassan-sit-gennembrud-paa-tv
Faglitteratur:
- Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (2015) Systime.
Kapitel: "Litterær analyse af digte" side 296-297.
- Behrendt, Poul & Mads Bunch. "Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film" (2015). Dansklærerforeningens Forlag
Kapitel: "Autofiktion", side 13-15
kapitel: "Forfatteren er fortælleren", side 20-21.
Kapitel: "Parateksten som performativ", side 27-29.
Kapitel: "Autofiktion, globalisering og identitet", side 56-59.
Kapitel: "Yahya Hassan", side 148-149
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning af Yahya Hassan
|
09-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krigslitteratur - optakt til DHO og værklæsning
Forløbsbeskrivelse
Som optakt til DHO har eleverne arbejdet med primært danske tekster, hvor det tematiske omdrejningspunkt er krig, herunder meningsløshed og magtforholdet mellem magthaverne og soldaterne. De har fokuseret på person- og miljøkarakteristik og aktørperspektivet, som eksempel på skønlitteraturs supplerende bidrag til den klassiske historieskrivning, der er kendetegnet ved ”One Damn Thing After Another”.
Til slut har de analyseret uddrag fra Erich Maria Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” med samme fokus.
De har analyseret filmen ”Im Westen nichts Neues” (værklæsning) med fokus på filmiske virkemidler som lys, lyd, farve, kamerabevægelser og perspektiver, og hvordan virkemidlerne understøtter aktørperspektivet. De har perspektiveret filmen til romanuddraget og tematikkerne meningsløshed og magtforholdet mellem magthaverne og soldaterne.
Eleverne har kunnet inddrage deres arbejde med filmen og romanuddraget i deres DHO.
Materiale
Primær
- Rasmussen, Halfdan. “Definitioner” 1963.
- Bang, Herman. “Tine” (uddrag) 1889.
- Nexø, Martin Andersen. “Brodermorderen” 1926.
- Remarque, Erich Maria. “Intet nyt fra Vestfronten” (uddrag) Gyldendal 1929. Side 5-13 + 17-22 + 138-141.
- Berger, Edward. ”Im Westen nichts Neues” Netflix 2022.
Supplerende
- Ole Schultz Larsen, ”Oversigt til film” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime 2025. Side 325-329.
- Lütken, Gerd von Buncwald, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen. ”Teori om narrativhistorieskrivning” i Litteraturens huse. Systime 2010.
- Analysemodel til krigsværker fra ”Krig – et danskfagligt forløb” af Louise Klinke Øhrstrøm. Lindhartd og Ringhof 2016. side 9.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Portræt" af dejlig person
|
19-03-2023
|
Krigslitteratur
|
30-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ensomhed
Forløb om ensomhed
Optakt til foredrag med Knud Romer om ensomhed
Tove Ditlevsen: Med ingen (fra digtsamlingen De voksne, 1969)
Molly Balsby: Af: ”Ponyprivilegiet”, 2018).
Robyn: Dancing on my own (musikvideo, 2010)
Bridget Jones dagbog: scenen med “All By Myself” (film, 2001)
Erlend Loe: Af ”Doppler” (2004)
Knud Romer: Af: Den som blinker er bange for døden (2006)
Holdet var til foredrag med Knud Romer d. 1. september 2023 (i forbindelse med den årlige Langgaardfestival i Ribe)
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Folkeviser og eventyr
Formålet med forløbet er, at eleverne får et indblik i middelalderens litteratur, eksemplificeret ved folkevise-genren og dens sammenhæng med kultur og samfund. Desuden er det målet, at eleverne får kendskab til teksternes periodetypiske træk og øvelse i analyse af folkevise-genren.
I forlængelse af arbejdet med folkeviser har klassen arbejdet med eventyr-genren i form af folkeeventyr og kunsteventyr (H. C. Andersen)
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litteraturens veje (2004), Systime: side 58-64
Folkeviser:
Hr. Ebbes døtre (riddervise)
Ebbe Skammelsen (riddervise)
Germand Gladensvend (tryllevise)
Remediering fra folkevise til nyhedsartikel.
Som afslutning på arbejdet med folkeviser skrev klassen nyhedsartikler om handlingen i en af de tre gennemgåede folkeviser.
Eventyret som genre (folkeeventyr)
Fokus på fortællestruktur og episke (fortællemæssige) love.
Aktantmodellen .
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk -litteratur, sprog, medier. Systime 2016: "Eventyr", s. 74-76
Folkeeventyr:
Rapuntzel
Kunsteventyr:
H. C. Andersen: Den grimme ælling
H. C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne
H. C. Andersen: Fyrtøjet
Antieventyr:
Rune T. Kidde: Den lilla Møghætte og pulven.
https://www.youtube.com/watch?v=ShkIUvKnSQg
Eleverne skrev som afslutning på forløbet deres egne anti-eventyr.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyheder (medieværk)
Forløb om nyheder i TV, på nettet og i aviser.
Fokus på:
Nyhedskriterier, vinkling, objektivitetskriterier og fakta/fiktionskoder, den omvendte nyhedstrekant, vidensfald, forskellige avisers målgruppe og indhold, forsidehistorier.
Materiale:
Asmussen og Fibiger: Den medierede virkelighed, s. 36-47, 98-102
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, s. 91-94 (den strukturalistiske metode, aktantmodellen).
TV-avisen d.11. december 2023, kl. 18.30 (medieværk)
Omfang: ca 100 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kunsten at græde i kor (værklæsning)
Kunsten at græde i kor
Fokus: erindring/hukommelse, sted/lokalitet, fortællekonstruktion (11-årig jeg-fortæller), personkarakteristik, karakteristik af tid og miljø, konflikter, motiver og tema.
Introduktion til autofiktion (dobbeltkontrakt, autofiktionskoder)
Materiale:
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (2002, VÆRK)
Håndbog til dansk, s. 38-69
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Oplysningstiden og Holberg
Forløb om Holberg og oplysningstiden.
Introduktion til "oplysningstiden", "Ludvig Holberg" og "Holbergs komedier".
Baggrund:
Litteraturhistorien -på langs og på tværs: "Livssyn": https://litthist.systime.dk/?id=152, "Oplysningstidens genrer" og "Komedierne": https://litthist.systime.dk/?id=154#c380
Håndbog til dansk, s. 84-86 (Drama)
Rundt om Holberg (hjemmeside):
film om oplysningstiden: https://rundtomholberg.dk/
film om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U
Diverse sider på "Rundt om Holberg" om Holberg, komedien/tragedien samt kvinderne
Tekster:
Holberg: Epistel 91 "For og imod te, kaffe og tobak" (1748)
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom2_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd2chap91&show.CommentLabel=true&show.second=komm
Fokus: oplysningstidens værdier, sprog, fremmedord
Holberg: 1. akt af: Jeppe på bjerget (1722, komedie)
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act1&toc.id=act1&show.second=komm
Fokus: komedien som genre (genrekarakteristika) og som eksempel på oplysningstidens tanker.
Perspektiverende: Uddrag af film: "Jeppe på bjerget" (instruktør: Kaspar Rostrup, 1981)
Omfang: ca 45 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken 1800-1870
Periodelæsning. Romantikken i 1800-tallet. Fokus på de forskellige strømninger og deres kendetegn.
Optakt til forløbet: placering af romantikken i forhold til oplysningstiden:
Litteraturhistorien -på langs og på tværs: introduktionsvideoerne til henholdsvis oplysningstiden og romantikken. På baggrund heraf arbejdede eleverne med collager.
Litteraturhistorien -på langs og på tværs, siderne om romantikken (ny-platonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier)
https://litthist.systime.dk/?id=161
https://litthist.systime.dk/?id=157
https://litthist.systime.dk/?id=157#c401
https://litthist.systime.dk/?id=158
https://litthist.systime.dk/?id=250#c1104
https://litthist.systime.dk/?id=250#c1107
https://litthist.systime.dk/?id=162
https://litthist.systime.dk/?id=164
https://litthist.systime.dk/?id=333#c1902
”Store tanker, trange tider, afsnit 1, 1800-1814" (DR2-udsendelse om guldalderen i Danmark)
Ny-platonisme:
Staffeldt: Indvielsen (1804)
Universalromantik:
Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Nationalromantik:
Oehlenschläger: Fædrelandssang (Der er et yndigt land) (1819)
Biedermeier/poetisk realisme:
H.C. Andersen: ”Hist hvor vejen slår en bugt” (1830) og ”Aftenlandskab” (1830).
MalerI: Emilius Bærentzen: Familiebillede (1828)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
3.g:
Repetition:
Grundtvig: Duggen
Romantismen:
Aarestrup:
St. St. Blicher: Sildig opvågnen
I alt ca. 50 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Essay og reflekterende artikler
Skriveworkshop om reflekterende artikel
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin
Ca. 10 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
TV-serier og dokumentarfilm
TV-fiktion i serieform
Tv-krimien
Den historiske tv-serie
Serieformater
TV-serie-dramaturgi: narrative buer, berettermodel og treaktermodel
Filmiske virkemidler
Dokumentartyper
Dokumentarens fortælleformer
Klassen ser og arbejder med flg. TV-serier:
Forbrydelsen: 1. sæson 1. episode - Medieværk
Matador 1. episode, de første 10 minutter
Doggy Style 1. sæson 1. episode
Klassen ser og arbejder med flg. dokumentarfilm:
Mulvarpen - Undercover i Nordkorea 1.episode Medieværk
Helt væk på piller - Pushermøde i en park
Alle film findes på DR-TV
Ca. 15 sider tekst
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
FF5 Det moderne gennembrud + værk Forraadt
Flerfagligt forløb i samarbejde med historie om Industrialiseringen og Det moderne gennembrud.
I forløbet er der særligt fokus på
- realisme, naturalisme og impressionisme
- kvindernes forhold
- sekularisering
- urbanisering
- arbejderklassens vilkår/sociale forhold
I forløbet har vi arbejdet med forskellige læsestrategier/litterære analysemetoder:
- nykritisk
- strukturalistisk
- socialhistorisk og ideologikritisk
- psykoanalytisk
- biografisk
- feministisk
Flg. tekster er læst:
G. Brandes: (af) Indledningen til emigrantlitteraturen
Bang: (af) Den sidste balkjole
Skram: (af) Constance Ring
Ibsen: Et dukkehjem (værklæsning)
J. P. Jacobsen: (af) Fru Marie Grubbe
Pontoppidan: Nådsensbrød
Nexø: (af) Pelle Erobreren
Drachmann: Engelske socialister
Ca. 175 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Argumentationsanalyse
Kort intro til argumentationsanalyse:
Toulmins argumentationsmodel
Ca. 8 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Realisme og modernisme
I forløbet har vi arbejdet med de to litterære hovedstrømninger realisme og modernisme, herunder flg.:
Ekspressionisme
Socialrealisme
Modernisme og realisme efter 1945
Minimalisme
Beskidt realisme
Johs. V. Jensen: På Memphis station
Pär Lagerkvist: Far och jag
Tom Kristensen: Rio Janeiro
Tom Kristensen: (af) Hærværk
Hans Kirk: (af) Daglejerne
Martin A. Hansen: Roden
Karen Blixen: Ringen
Klaus Rifbjerg: Livet på badeværelset
Peter Seeberg: Patienten
Per Højholt: (af) Tumlingen
Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag
Michael Strunge: Berlin - mit hoved
Naja Marie Aidt: Bavian - Værklæsning
I alt ca. 250 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Postkolonialisme, realisme, auto- og exofiktion
I forløbet har vi arbejdet med tendenser i nyeste tids litteratur.
Metodisk har vi haft fokus på elevernes egne spørgsmål til teksterne.
Postkolonialisme:
- Iben Mondrup: (af) Tabita
- Thomas Boberg: (af) Africana
Realisme:
- Kim Blæsbjerg: (af) De bedste familier
- Carl Frode Tiller: (af) Arbejderhjerte
- Kirsten Thorup: (af) Indtil vanvid, indtil døden
Autofiktion og exofiktion:
- Thomas Boberg: (af) Insula
- Eva Tind: Kvinden der samlede verden
Ca. 60 sider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706815732",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706815732",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706815732"
}