Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorte Simonsen Gunge, Lise Vind Petersen, Sissel Ottosen
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Skam
Titel 2 Sprog og identitet
Titel 3 Yahya Hassan - Værklæsning
Titel 4 Krigslitteratur - optakt til DHO og værklæsning
Titel 5 Ensomhed
Titel 6 Folkeviser og eventyr
Titel 7 Nyheder (medieværk)
Titel 8 Kunsten at græde i kor (værklæsning)
Titel 9 Oplysningstiden og Holberg
Titel 10 Romantikken 1800-1870
Titel 11 Essay og reflekterende artikler
Titel 12 TV-serier og dokumentarfilm
Titel 13 FF5 Det moderne gennembrud + værk Forraadt
Titel 14 FF5 HI/DA Industrialisering+Det moderne gennembrud
Titel 15 Argumentationsanalyse
Titel 16 Realisme og modernisme
Titel 17 Postkolonialisme, realisme, auto- og exofiktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Skam

Grundforløbet i dansk har taget udgangspunkt i emnet skam, som vi har arbejdet med fra flere faglige vinkler. Helt overordnet har vi på analyseniveau arbejdet med novelleanalyse, kortfilmsanalyse og retorisk analyse. Vi har inddraget Goffmans begreber om indtryksstyring, frontstage og backstage på et reflekterende niveau. Eleverne har derudover selv udarbejdet remediering af en novelle, produceret en kortfilm og holdt en lejlighedstale.

Kernestof:

Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier 4. udgave:

- Side 44-45 om personkarakteristik
- Side 54-60 om fortæller og synsvinkel
- Side 79 om noveller
- Side 325-331 om filmiske virkemidler
- Side 335 om fremdrift og spænding
- Side 150-155 om talegenrer, Ciceros pentagram og appelformer

- Marie Aubert: Du burde skamme dig” 2016
- Thomas Korsgaard: ”Diskretionslinjen”, 2019
- https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=227 Goffman om sociale rammer, indtryksstyring, frontstage og backstage
- Kortfilmen ”To piger en kage” https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/2-piger-1-kage/
- Raskins 7 parametre
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019, https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019/?version=7582-3
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020, https://www.facebook.com/watch/?v=337639814314937

Supplerende materiale:
- ”Skam dig dansker!”, Kontoret, DR3 : https://www.youtube.com/watch?v=0kLtHk8ljMQ
- ”Teolog: Skam handler i dag om, at vi ikke kan leve op til vores egne forventninger”, Karen Sofie Egebo, Kristeligt Dagblad, debatinterview, 28.04.20
- Skam sæson 2, afsnit 10 (48 min)
- Kort sammendrag af Greta Thunbergs tale ved FN’s åbningstale 2019 https://www.dr.dk/nyheder/udland/rasende-thunberg-i-fn-i-har-stjalet-min-barndom  (KUN VIDEO)
- "Desperation i min datters blik efterfulgt af samme: Mor, mor, mor, stop, det er super SPURGT”
https://www.alt.dk/artikler/klumme-om-preteen-og-ungdomsudtryk

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Indhold
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Sprog og identitet

Gennem læsning og analyse af nyere dansk skønlitteratur på tværs af genrer, samt artikler om sprogbrug og identitet, har eleverne fået kendskab til og bevidsthed om hvordan sprog er med til at skabe en virkelighed.

Eleverne har arbejdet med semantiske felter og ords denotationer og konnotationer.

Gennem forløbet har der været fokus på at eleverne skulle lære at strukturere en analyse og fortolkning gennem PEE-modellen og afslutningsvis anvende deres viden om sprogbrugets skabelse af identitet i en værklæsning af Yahya Hassans digtsamling ”YAHYA HASSAN” fra 2013(selvstændigt forløb i studieplan)

Kernestof
- ”Sproget er blevet den nye kampplads” af Thorsten Asbjørn Lauritsen i Kristeligt Dagblad, 19.03.2015
- ”Sarah Gleerup: Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes ”spasser”” af Sarah Gleerup i Jyllands-Posten, 5.02.2019
- ”Du er hjemme på besøg” af Julie Sten-Knudsen i digtsamlingen Atlanterhavet vokser (2013)
- ”Brun mands byrde” (2013) af Hassan Preisler (uddrag fra lærebogen ”Selvfortalt”)
- ”Det er et jeg der taler (regnskabets time)” (2017) af Lone Aburas (uddrag)
- ”Hun er vred” (2014) af Maja Lee Langvad (uddrag)
- ”Half&Half” (2014) af Aka Hansen (kortfilm)

Supplerende
- Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (2015) Systime
Kapitel: ”Personkarakteristik” side 44-45
Kapitel: ”Denotation og konnotation” side 104-105
Kapitel: ”Semantiske felter” side 106-108
- ”Danmark, mit fædreland” (1850) af H.C. Andersen (uddrag)  
- Paratekst til ”Det er et jeg der taler (regnskabets time)” (2017) af Lone Aburas

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Identitet og hudfarve 11-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Yahya Hassan - Værklæsning

På baggrund af Sprog og identitet-forløbet har eleverne lavet en værklæsning af Yahya Hassans digte "YAHYA HASSAN" fra 2013.

Eleverne er blevet introduceret for basal digtanalyse og samspillet mellem digtets form og indhold. De har haft fokus på at analysere digtenes sprog, indre og ydre komposition (rim og rytme) og hvordan digtenes tone og stil er med til at understrege digtenes tematikker som vold, vrede, identitet og familieforhold.

De er desuden blevet præsenteret for autofiktion som genre, og hvordan paratekster som artikler og andre skønlitterære værker er med til at påvirke primærværket.

Primærlitteratur:
- Hassan, Yahya. "YAHYA HASSAN. Digte". 2013. Gyldendal
Med særligt fokus på digtene:
- BARNDOM s. 5
- PLASTIKBLOMST s. 9
- TRÆLAMELLER s. 17
- 12 ÅR s. 30
- KONTAKTPERSON s. 62
- ANHOLDT s. 72
- BEKENDELSER s. 77
- DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR s. 104
- LANGDIGT (selvvalgt uddrag på 2-3 sider)

Sekundærlitteratur:
- Ehrban, Jacob. "Tidslinje: Yahya Hassan 1995-2020". Information.dk 13.06.2020.
- Fogde, Julie Mia. "Var Yahya Hassans kontaktperson elskerinde eller krænker?". Jyllandsposten.dk 22.01.14.
- Østergaard, Louise. "Ord" (romanuddrag). 2014. Peoples Press
- Yahya Hassan læser op: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-du-kommer-i-helvede-min-bror-se-yahya-hassan-fremfoere-sit-digt#!/
- Martin Krasnik interviewer Yahya Hassan i Deadline: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/se-det-beroemte-klip-her-faar-yahya-hassan-sit-gennembrud-paa-tv

Faglitteratur:
- Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (2015) Systime.
Kapitel: "Litterær analyse af digte" side 296-297.

- Behrendt, Poul & Mads Bunch. "Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film" (2015). Dansklærerforeningens Forlag
Kapitel: "Autofiktion", side 13-15
kapitel: "Forfatteren er fortælleren", side 20-21.
Kapitel: "Parateksten som performativ", side 27-29.
Kapitel: "Autofiktion, globalisering og identitet", side 56-59.
Kapitel: "Yahya Hassan", side 148-149

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse og fortolkning af Yahya Hassan 09-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krigslitteratur - optakt til DHO og værklæsning

Forløbsbeskrivelse

Som optakt til DHO har eleverne arbejdet med primært danske tekster, hvor det tematiske omdrejningspunkt er krig, herunder meningsløshed og magtforholdet mellem magthaverne og soldaterne. De har fokuseret på person- og miljøkarakteristik og aktørperspektivet, som eksempel på skønlitteraturs supplerende bidrag til den klassiske historieskrivning, der er kendetegnet ved ”One Damn Thing After Another”.

Til slut har de analyseret uddrag fra Erich Maria Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” med samme fokus.

De har analyseret filmen ”Im Westen nichts Neues” (værklæsning) med fokus på filmiske virkemidler som lys, lyd, farve, kamerabevægelser og perspektiver, og hvordan virkemidlerne understøtter aktørperspektivet. De har perspektiveret filmen til romanuddraget og tematikkerne meningsløshed og magtforholdet mellem magthaverne og soldaterne.

Eleverne har kunnet inddrage deres arbejde med filmen og romanuddraget i deres DHO.

Materiale

Primær
- Rasmussen, Halfdan. “Definitioner” 1963.
- Bang, Herman. “Tine” (uddrag) 1889.
- Nexø, Martin Andersen. “Brodermorderen” 1926.
- Remarque, Erich Maria. “Intet nyt fra Vestfronten” (uddrag) Gyldendal 1929. Side 5-13 + 17-22 + 138-141.  
- Berger, Edward. ”Im Westen nichts Neues” Netflix 2022.

Supplerende
- Ole Schultz Larsen, ”Oversigt til film” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime 2025. Side 325-329.
- Lütken, Gerd von Buncwald, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen. ”Teori om narrativhistorieskrivning” i Litteraturens huse. Systime 2010.
- Analysemodel til krigsværker fra ”Krig – et danskfagligt forløb” af Louise Klinke Øhrstrøm. Lindhartd og Ringhof 2016. side 9.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Portræt" af dejlig person 19-03-2023
Krigslitteratur 30-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 5 Ensomhed

Forløb om ensomhed
Optakt til foredrag med Knud Romer om ensomhed

Tove Ditlevsen:  Med ingen (fra digtsamlingen De voksne, 1969)
Molly Balsby: Af: ”Ponyprivilegiet”, 2018). 
Robyn: Dancing on my own (musikvideo, 2010)
Bridget Jones dagbog: scenen med “All By Myself” (film, 2001)
Erlend Loe: Af ”Doppler” (2004)
Knud Romer: Af: Den som blinker er bange for døden (2006)

Holdet var til foredrag med Knud Romer d. 1. september 2023 (i forbindelse med den årlige Langgaardfestival i Ribe)

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Folkeviser og eventyr

Formålet med forløbet er, at eleverne får et indblik i middelalderens litteratur, eksemplificeret ved folkevise-genren og dens sammenhæng med kultur og samfund. Desuden er det målet, at eleverne får kendskab til teksternes periodetypiske træk og øvelse i analyse af folkevise-genren.

I forlængelse af arbejdet med folkeviser har klassen arbejdet med eventyr-genren i form af folkeeventyr og kunsteventyr (H. C. Andersen)

Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litteraturens veje (2004), Systime: side 58-64
Folkeviser:
Hr. Ebbes døtre  (riddervise)
Ebbe Skammelsen (riddervise)
Germand Gladensvend (tryllevise)

Remediering fra folkevise til nyhedsartikel.
Som afslutning på arbejdet med folkeviser skrev klassen nyhedsartikler om handlingen i en af de tre gennemgåede folkeviser.

Eventyret som genre (folkeeventyr)
Fokus på fortællestruktur og episke (fortællemæssige) love.
Aktantmodellen .
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk -litteratur, sprog, medier. Systime 2016: "Eventyr", s. 74-76

Folkeeventyr:
Rapuntzel
Kunsteventyr:
H. C. Andersen: Den grimme ælling
H. C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne
H. C. Andersen: Fyrtøjet

Antieventyr:
Rune T. Kidde: Den lilla Møghætte og pulven.
https://www.youtube.com/watch?v=ShkIUvKnSQg

Eleverne skrev som afslutning på forløbet deres egne anti-eventyr.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyheder (medieværk)

Forløb om nyheder i TV, på nettet og i aviser.

Fokus på:
Nyhedskriterier, vinkling, objektivitetskriterier og fakta/fiktionskoder, den omvendte nyhedstrekant, vidensfald, forskellige avisers målgruppe og indhold, forsidehistorier.

Materiale:
Asmussen og Fibiger: Den medierede virkelighed, s. 36-47, 98-102
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, s. 91-94 (den strukturalistiske metode, aktantmodellen).

TV-avisen d.11. december 2023, kl. 18.30  (medieværk)

Omfang: ca 100 sider


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kunsten at græde i kor (værklæsning)

Kunsten at græde i kor

Fokus: erindring/hukommelse, sted/lokalitet, fortællekonstruktion (11-årig jeg-fortæller), personkarakteristik, karakteristik af tid og miljø, konflikter, motiver og tema.

Introduktion til autofiktion (dobbeltkontrakt, autofiktionskoder)

Materiale:
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (2002, VÆRK)
Håndbog til dansk, s. 38-69

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oplysningstiden og Holberg

Forløb om Holberg og oplysningstiden.
Introduktion til "oplysningstiden", "Ludvig Holberg" og "Holbergs komedier".

Baggrund:
Litteraturhistorien -på langs og på tværs: "Livssyn": https://litthist.systime.dk/?id=152, "Oplysningstidens genrer" og "Komedierne": https://litthist.systime.dk/?id=154#c380
Håndbog til dansk, s. 84-86 (Drama)
Rundt om Holberg (hjemmeside):
film om oplysningstiden: https://rundtomholberg.dk/
film om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U
Diverse sider på "Rundt om Holberg" om Holberg, komedien/tragedien samt kvinderne

Tekster:
Holberg: Epistel 91 "For og imod te, kaffe og tobak" (1748)
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom2_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd2chap91&show.CommentLabel=true&show.second=komm
Fokus: oplysningstidens værdier, sprog, fremmedord

Holberg: 1. akt af: Jeppe på bjerget (1722, komedie)
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act1&toc.id=act1&show.second=komm
Fokus: komedien som genre (genrekarakteristika) og som eksempel på oplysningstidens tanker.
Perspektiverende: Uddrag af film: "Jeppe på bjerget" (instruktør: Kaspar Rostrup, 1981)

Omfang: ca 45 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken 1800-1870

Periodelæsning. Romantikken i 1800-tallet. Fokus på de forskellige strømninger og deres kendetegn.

Optakt til forløbet: placering af romantikken i forhold til oplysningstiden:
Litteraturhistorien -på langs og på tværs: introduktionsvideoerne til henholdsvis oplysningstiden og romantikken. På baggrund heraf arbejdede eleverne med collager.

Litteraturhistorien -på langs og på tværs, siderne om romantikken (ny-platonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier)
https://litthist.systime.dk/?id=161
https://litthist.systime.dk/?id=157
https://litthist.systime.dk/?id=157#c401
https://litthist.systime.dk/?id=158
https://litthist.systime.dk/?id=250#c1104
https://litthist.systime.dk/?id=250#c1107
https://litthist.systime.dk/?id=162
https://litthist.systime.dk/?id=164
https://litthist.systime.dk/?id=333#c1902

”Store tanker, trange tider, afsnit 1, 1800-1814" (DR2-udsendelse om guldalderen i Danmark)

Ny-platonisme:
Staffeldt: Indvielsen (1804)

Universalromantik:
Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)

Nationalromantik:
Oehlenschläger: Fædrelandssang (Der er et yndigt land) (1819)  

Biedermeier/poetisk realisme:
H.C. Andersen: ”Hist hvor vejen slår en bugt” (1830) og ”Aftenlandskab” (1830).
MalerI: Emilius Bærentzen: Familiebillede (1828)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)

3.g:

Repetition:
Grundtvig: Duggen

Romantismen:
Aarestrup:
St. St. Blicher: Sildig opvågnen

I alt ca. 50 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Essay og reflekterende artikler

Skriveworkshop om reflekterende artikel

Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin

Ca. 10 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 TV-serier og dokumentarfilm

TV-fiktion i serieform
Tv-krimien
Den historiske tv-serie

Serieformater
TV-serie-dramaturgi: narrative buer, berettermodel og treaktermodel
Filmiske virkemidler

Dokumentartyper
Dokumentarens fortælleformer

Klassen ser og arbejder med flg. TV-serier:
Forbrydelsen: 1. sæson 1. episode - Medieværk
Matador 1. episode, de første 10 minutter
Doggy Style 1. sæson 1. episode

Klassen ser og arbejder med flg. dokumentarfilm:
Mulvarpen - Undercover i Nordkorea 1.episode Medieværk
Helt væk på piller - Pushermøde i en park

Alle film findes på DR-TV

Ca. 15 sider tekst

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 FF5 Det moderne gennembrud + værk Forraadt

Flerfagligt forløb i samarbejde med historie om Industrialiseringen og Det moderne gennembrud.
I forløbet er der særligt fokus på
- realisme, naturalisme og impressionisme
- kvindernes forhold
- sekularisering
- urbanisering
- arbejderklassens vilkår/sociale forhold

I forløbet har vi arbejdet med forskellige læsestrategier/litterære analysemetoder:
- nykritisk
- strukturalistisk
- socialhistorisk og ideologikritisk
- psykoanalytisk
- biografisk
- feministisk

Flg. tekster er læst:
G. Brandes: (af) Indledningen til emigrantlitteraturen
Bang: (af) Den sidste balkjole
Skram: (af) Constance Ring
Ibsen: Et dukkehjem (værklæsning)
J. P. Jacobsen: (af) Fru Marie Grubbe
Pontoppidan: Nådsensbrød
Nexø: (af) Pelle Erobreren
Drachmann: Engelske socialister

Ca. 175 sider


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 14 FF5 HI/DA Industrialisering+Det moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Argumentationsanalyse

Kort intro til argumentationsanalyse:
Toulmins argumentationsmodel

Ca. 8 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Realisme og modernisme

I forløbet har vi arbejdet med de to litterære hovedstrømninger realisme og modernisme, herunder flg.:

Ekspressionisme
Socialrealisme
Modernisme og realisme efter 1945
Minimalisme
Beskidt realisme


Johs. V. Jensen: På Memphis station
Pär Lagerkvist: Far och jag
Tom Kristensen: Rio Janeiro
Tom Kristensen: (af) Hærværk
Hans Kirk: (af) Daglejerne
Martin A. Hansen: Roden
Karen Blixen: Ringen
Klaus Rifbjerg: Livet på badeværelset
Peter Seeberg: Patienten
Per Højholt: (af) Tumlingen
Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag
Michael Strunge: Berlin - mit hoved
Naja Marie Aidt: Bavian - Værklæsning

I alt ca. 250 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Postkolonialisme, realisme, auto- og exofiktion

I forløbet har vi arbejdet med tendenser i nyeste tids litteratur.
Metodisk har vi haft fokus på elevernes egne spørgsmål til teksterne.

Postkolonialisme:
- Iben Mondrup: (af) Tabita
- Thomas Boberg: (af) Africana

Realisme:
- Kim Blæsbjerg: (af) De bedste familier
- Carl Frode Tiller: (af) Arbejderhjerte
- Kirsten Thorup: (af)  Indtil vanvid, indtil døden

Autofiktion og exofiktion:
- Thomas Boberg: (af) Insula
- Eva Tind: Kvinden der samlede verden

Ca. 60 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer