Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birgitte Bech-Larsen, Sissel Ottosen
|
Hold
|
2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sprog og identitet
Gennem læsning og analyse af nyere dansk skønlitteratur på tværs af genrer, samt artikler om sprogbrug og identitet, har eleverne fået kendskab til og bevidsthed om hvordan sprog er med til at skabe en virkelighed.
Eleverne har arbejdet med semantiske felter og ords denotationer og konnotationer.
Gennem forløbet har der været fokus på at eleverne skulle lære at strukturere en analyse og fortolkning gennem PEE-modellen og afslutningsvis anvende deres viden om sprogbrugets skabelse af identitet i en værklæsning af DR-dokumentaren ”Tykke Ida” fra 2017 (selvstændigt forløb i studieplan)
Kernestof
- ”Sproget er blevet den nye kampplads” af Thorsten Asbjørn Lauritsen i Kristeligt Dagblad, 19.03.2015
- ”Sarah Gleerup: Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes ”spasser”” af Sarah Gleerup i Jyllands-Posten, 5.02.2019
- ”Du er hjemme på besøg” af Julie Sten-Knudsen i digtsamlingen Atlanterhavet vokser (2013)
- ”Brun mands byrde” (2013) af Hassan Preisler (uddrag fra lærebogen ”Selvfortalt”)
- ”Det er et jeg der taler (regnskabets time)” (2017) af Lone Aburas (uddrag)
- ”Hun er vred” (2014) af Maja Lee Langvad (uddrag)
- ”Half&Half” (2014) af Aka Hansen (kortfilm)
Supplerende
- Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (2015) Systime
Kapitel: ”Personkarakteristik” side 44-45
Kapitel: ”Denotation og konnotation” side 104-105
Kapitel: ”Semantiske felter” side 106-108
- ”Danmark, mit fædreland” (1850) af H.C. Andersen (uddrag)
- Paratekst til ”Det er et jeg der taler (regnskabets time)” (2017) af Lone Aburas
Omfang ca. 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Identitet og hudfarve
|
15-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tykke-Ida - værklæsning
Eleverne har set de to afsnit af DR-dokumentaren ”Tykke Ida” med henblik på at analysere faktagenren og de filmiske virkemidler, heriblandt lyd, billedbeskæring og klipning. Det tematiske fokus har været kroppen i det senmoderne samfund.
Eleverne har først skabt et overblik over kroppen gennem tiden, med nedslag i antikken, barokken, 1920’erne, 1950’erne, 1960’erne, 1980’erne og 2000’erne. På baggrund af det overblik har eleverne arbejdet med kropsdiskurser om tykke og tynde kroppe på de sociale medier, hvor de også har taget udgangspunkt i Giddens’ fire forandringer i det senmoderne samfund og Goffmans stage-teori.
Materiale
Primær
- DR-dokumentar: ”Tykke Ida” afsnit 1 +2 (2017) dr.dk/tv https://www.dr.dk/drtv/serie/tykke-ida_6673
Supplerende
- Kjeldtoft, Sebastian Stryhn. ”En syg sjæl i et sundt legeme?” Information 10.04.2015
- Krasnik, Benjamin. ”Synet på den tykke krop stikker dybt i vores kultur” Kristeligt Dagblad 04.07.2020
- Florence Pugh Instagramopslag 10.07.22 https://www.instagram.com/p/Cf1ly-aILtc/
- DR-artikel: “Kvinders brystvorter gemmes væk på Instagram, men skuepsillers får lov til at blive. Hvorfor?” 17.07.22 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/all-news/kvinders-brystvorter-gemmes-vaek-paa-instagram-men-skuespillers-faar-lov-til
- Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (2015) Systime.
Kapitel: "Faktagenren" side 32
Kapitel: ”Dokumentarfilm og Mockumentary” side 228-229
Kapitel: ”Filmiske virkemidler” side 325-328
Omfang ca. 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kroppen i det senmoderne samfund
|
26-01-2023
|
Tykke Ida
|
13-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krigslitteratur - optakt til DHO og værklæsning
Forløbsbeskrivelse
Som optakt til DHO har eleverne arbejdet med primært danske tekster, hvor det tematiske omdrejningspunkt er krig, herunder meningsløshed og magtforholdet mellem magthaverne og soldaterne. De har fokuseret på person- og miljøkarakteristik og aktørperspektivet, som eksempel på skønlitteraturs supplerende bidrag til den klassiske historieskrivning, der er kendetegnet ved ”One Damn Thing After Another”.
Til slut har de analyseret uddrag fra Erich Maria Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” med samme fokus.
De har analyseret filmen ”Im Westen nichts Neues” (værklæsning) med fokus på filmiske virkemidler som lys, lyd, farve, kamerabevægelser og perspektiver, og hvordan virkemidlerne understøtter aktørperspektivet. De har perspektiveret filmen til romanuddraget og tematikkerne meningsløshed og magtforholdet mellem magthaverne og soldaterne.
Eleverne har kunnet inddrage deres arbejde med filmen og romanuddraget i deres DHO.
Materiale
Primær
- Rasmussen, Halfdan. “Definitioner” 1963.
- Bang, Herman. “Tine” (uddrag) 1889.
- Nexø, Martin Andersen. “Brodermorderen” 1926.
- Remarque, Erich Maria. “Intet nyt fra Vestfronten” (uddrag) Gyldendal 1929. Side 5-13 + 17-22 + 138-141.
- Berger, Edward. ”Im Westen nichts Neues” Netflix 2022.
Supplerende
- Ole Schultz Larsen, ”Oversigt til film” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime 2025. Side 325-329.
- Lütken, Gerd von Buncwald, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen. ”Teori om narrativhistorieskrivning” i Litteraturens huse. Systime 2010.
- Analysemodel til krigsværker fra ”Krig – et danskfagligt forløb” af Louise Klinke Øhrstrøm. Lindhartd og Ringhof 2016. side 9.
Omfang ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Krigslitteratur
|
16-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sproghandlinger
Forløbet har fokus på den måde sproget bliver brugt på i kommunikationssituationer. Vi er blandt andet kommet fordi semantik, forskellige -lekter, kodeskift, kommunikationssituation, sproghandlinger, sprogprincipper, egotilstande og transaktionsanalyse.
Kernestof:
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Kathrine Marie Guldager: Voksne mennesker kan godt tale om sex (2009)
”Kampen om sproget – Dagligdagens mange sprog” fra DR2 (2011)
Klip fra forskellige tv-programmer: Elitedatteren på P3 ("Overvægtig"), Alene sammen, Rytteriet ("Nu ramla det for folkekirken" og "Else og Erik") Paradise Hotel, Klovn, Fingerplanen
Håndbog til dansk
”Kommunikation – det retoriske pentagram (Cicero)” fra https://indisprogetstx.systime.dk/index.php?id=80
”Sprog og handling” side 246-248 fra Krydsfelt.
”Effektivitet og kompleksitet” side 41-48 + 53-55 fra Sproghandlinger af Jann Scheuer.
”Hvad er en undertekst?” uddrag fra Replikker og samtaler af Solveig Bennike, Lisbeth Nyborg og Mette Trangbæk Hammer.
”Egotilstande” side 170-182 fra Sprog i brug af Anna Maria Lassen.
Omfang ca. 6%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantikken
Forløb om perioden romantikken, hvor vi har arbejdet med strømningerne nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme. Forløbet har haft fokus på at genkende genretræk og læse litteratur i en litteraturhistorisk kontekst.
Vi har blandt andet snakket om det dualistiske verdenssyn, panteisme, følelser, idyl og harmoni, og mottoet "Hvad udad tabes, skal indad vindes". Vi har også snakket lidt om kønsroller.
Som en del af forløbet har eleverne lavet remediering af Hosekræmmeren.
Kernestof:
A. W. Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
H. C. Andersen: Klokken, 1845
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst, 1820
Peter Faber: Højt fra træets grønne top, 1847
B.S. Ingemann: I sne står urt og busk i skjul, 1831
St. St, Blicher: Det er hvidt herude, 1838
St. St. Blicher: Hosekræmmeren, 1829
H.C. Andersen: Skyggen, 1847
Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang, 1819
Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, ebog på Systime, ”1800-1870: Romantikken”
Powerpoint af Birgitte Bech-Larsen, baseret blandt andet på Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Franck, Elisa, Litteraturhistorien (podcast) ”Litteraturhistorie – Romantikken”
Omfang ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
I gymnasiet
Vores omgivelser og vores miljø påvirker os. Som individer bevæger vi os ustandseligt fra rum til rum: fra vores værelse til stuen, fra vores hus til arbejdspladsen, fra vores land til udlandet. Og hver gang vi skifter rum, gælder der nye regler. Nogle rum er lettere at afkode end andre; nogle har simple regler og konventioner, andre er sværere at navigere i. Nogle steder er man fri, andre steder er man fastlåst. Gymnasiet er også et sted med egne regler og normer. Det afspejler tidernes skiften – værdier og menneskesyn – men det er altid sin egen verden. Det er denne verden over tid, som vi skal undersøge i forløbet I gymnasiet.
Kernestof – litterært fokus
Leth, Jørgen (2006): ‟Hvad er forbudt her?” i Det gør ikke noget, Gyldendal
Scherfig, Hans (1940): af Det forsømte forår, Gyldendal
Høeg, Tine (2017): af Nye rejsende, Gyldendal
Hauberg, Sonja (1944): af Syv år for Lea, Gyldendal
Rifbjerg, Klaus (1958): af Den kroniske uskyld, Gyldendal
Bodelsen, Anders (1963): ”Snyd” i SV-bøgerne, Stig Vendelkærs forlag
Turèll, Dan (1980): ”Min skoletid” i Billeder fra 60'erne. 10 samtidshistorier af danske forfattere, Delta
Endahl, Sofie Riis (2018): ”Lørdag, Ingrid. Den aften i København”, af Øjebliksbilleder, Byens forlag
Kristensen, Tom (1922): "Henrettelsen" på https://krabat.menneske.dk/_digte/poldigte/Kristensen.html
Supplerende stof
Ane Sofie V. Stokholm & Tony S. Andersen (2023): I gymnasiet, Dansklærerforeningens Forlag
Omfang ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kortfilm
Forløbet har genopfrisket viden om medieanalyse og introduceret kortfilmsanalyse. Vi har snakket genrekarakteristika, billeder og indstillinger (klipning, billedkomposition, beskæring, synsvinkel, lys og lyd) og Raskins syv parametre.
Kernestof:
"Caravan" (kortfilm) instrueret af Dag Mørk (2002)
"Pin up" (kortfilm) instrueret af Mats Olofsson (1996)
"Valgaften" (kortfilm) instrueret af Anders Thomas Jensen (1998)
"Ernest og lyset" (kortfilm) instrueret af Anders Thomas Jensen og Tomas Villum Jensen, 1996
”Fiktionsfilm” (fra Krydsfelt, s. 320)
”Korte fiktionsfilm” (fra Medier, s. 157)
”Raskins syv parametre for en god og vellykket kortfilm”
"Under Bæltestedet" (kortfilm) instrueret af Alexander Kølpin (2006)
Supplerende:
”Billede og indstillinger” (fra Medier, s. 43-48)
Omfang ca. 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyrik (værk)
Forløbet har fokuseret på genren lyrik primært inden for strømningen modernisme. Vi har arbejdet i dybden med forskellige dele af analyse og eleverne har arbejdet meget med sprog. Vi har arbejdet med forskellige typer af billedsprog og semantiske felter.
Vi har øvet os i nykritisk lyrikanalyse og i forlængelse heraf perspektivere de læste tekster litteraturhistorisk. Et vigtigt aspekt af dette bliver at forstå, hvad der gør en tekst modernistisk og ikke fx realistisk.
Kernestof:
"Odalisk-skønhed" af R. Broby-Johansen (1922)
"Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen (1920)
"Rio Janeiro" af Tom Kristensen (1920)
"Gaden" af Emil Bønnelycke (1917)
"På cafe" af Jens August Schade (1930)
”Jag Slunga vil” af Elmer Diktonius (1922)
”Ångest ångest” af Pär Lagerkvist (1916)
”Ekbátana” af Sophus Claussen (1896)
”Interferens” af Johannes. V. Jensen (1906)
”Livet i badeværelset” af Klaus Rifbjerg (1960)
”Natmaskinen” af Michael Strunge (1981)
Sommerfugledalen af Inger Christensen, 1991 (VÆRK)
Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs som ebog på systime https://litthist.systime.dk/?id=1
Omfang ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Autofiktion (værk)
Forløbet har fokuseret på autofiktion og de tre underkategorier: Autofiktion som fri selvbiografisk konstruktion, Autofiktion som dobbeltkontrakt og Autofiktion som selvfortælling.
Kernestof:
Min mor siger af Stine Pilgaard, 2012 (VÆRK)
Kapitlet om Yahya Hassan i Selvfortalt (2015), tekster:
- "1: Trælameller"
- "2: "Du kommer i helvede min bror""
- "3: Anholdt"
- "4: Bekendelser"
- "5: Kontaktperson"
- "6: Af langdigt"
Paratekster:
- "Paratekst: Louise Østergaard: Af Ord (roman, 2014)
"Jeg vil ikke tilbage" af Caspar Eric, uddrag, 2020 https://litthist.systime.dk/?id=326
Kapitlet om Knud Romer fra Livsværk, 2008. Uddrag fra ”Den som blinker er bange for døden" og paratekst "Kære Knud".
Omfang ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det Moderne Gennembrud (værk)
Forløbet omhandler perioden det moderne gennembrud og tiden efter. Vi arbejder med strømningerne realisme, impressionisme og naturalisme. Hovedtemaerne er de tre k'er der var dominerende i tiden: køn, klasse og kirke.
Undervejs i forløbet læser vi også litteratur fra andre perioder til brug i perspektivering.
Information om perioden er fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", ibog på Systime.
Kernestof:
Erik Henningsen: Barnemordet (maleri), 1886
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (novelle), 1887
Herman Bang: Den sidste aften (novelle), 1880
J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (uddrag), 1876
Ludvig Holberg: Epistel 89: Fordærvet smag i kærlighed, 1748
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (drama), 1879 [VÆRK]
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl) (novelle), 1896
Som en del af et lille flerfagligforløb med historie har eleverne også arbejdet med et uddrag af Constance Ring af Amalie Skram (1885) og Elisabeth Grundtvig: "Nutidens sædelige Lighedskrav" og "George Brandes Engle" af George Brandes. (De sidste to tekster har de arbejdet med i en historiefaglig kontekst.)
Omfang ca. 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Utroværdig fortæller (værk)
Forløbet har fokuseret på forskellige former for utroværdige fortællere og arbejdet med seks typer af upålidelighed: fejlrapportering, fejlvurdering, fejlfortolkning, underrapportering, undervurdering og underfortolkning. Vi har arbejdet med upålidelighedsmarkører.
Kernestof:
Memento (film) instrueret af Christopher Nolan, 2000
Kunsten at græde i kor (roman) af Erling Jepsen, 2002 (VÆRK)
”Ak, hvor forandret” (uddrag) af St. St. Blicher, 1828
”Være med” (novelle) af Pia Juul, 2012
”Polterabend” (novelle) af Jan Sonnergaard, 1997
”Hjertet, der sladrede” (novelle) af Edgar Allen Poe, 1843
”Julemanden sover hjemme hos os” (novelle) af Samanta Schweblin, 2008
”Sex” (novelle) af Jan Sonnergaard, 1997
Omfang ca. 12%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Ældre litteratur
Forløbet har haft fokus på ældre litteratur i form af folkeviser og folkeeventyr.
Angående folkeviser har vi arbejdet med de to kategorier trylleviser og ridderviser og haft fokus på sproget.
Vi har også haft fokus på forskellige metoder til eventyranalyse: strukturalistisk (herunder aktantmodellen og funktioner), freudiansk (herunder ødipus- og elektrakompleks), jungiansk (herunder individuationsproces og skyggen modsat personaen), feministisk, antroposofisk og terapeutisk. Det er primært, de fire første vi har brugt.
Kernestof:
Germand Gladensvend (folkevise)
Ebbe Skammelsøn (folkevise)
Hr. Bøsmer i Elverhjem (folkevise)
Mor Hulda (folkeeventyr)
Kong Lindorm (folkeeventyr)
Teori om folkeviser fra Litteraturen Veje
Omfang ca. 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4
|
15-01-2025
|
Terminsprøve
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme
Forløb om eksistentielle problemstillinger i efterkrigstiden. Vi har arbejdet med valg og handlinger-modellen og eksistentielle temaer såsom kærlighed, død og livsvalg.
Teori:
At ængstes”, Steffen Mailand og Susan Mose: Psykologi i dansk, Systime 2007 s. 40-46
Brug litteraturhistorien, Systime::
- Efterkrigstiden: Eftertanke og Eksistentialisme: https://bl.systime.dk/index.php?id=225
Eksistentialisme i dansk, Systime (I-bog):
- Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p264
Noter: “Tema-ramme: Eksistensproblemer 1920-2022” (
Litteraturens Huse, Systime:
- Intro til Sisyfosmyten: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=p2025
Eksistentialisme i Dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Introduktion: Hvad er eksistentialisme?: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p128
Tekster:
"Sisyfosmyten" (uddrag) af Albert Camus, 1942
"Agerhønen" (novelle) af Martin A. Hansen, 1947
"Hjulet" (novelle) af Peter Seeberg, 1962
Kim Malthe-Bruuns breve (uddrag), 1945
"Ringen" (novelle) af Karen Blixen, 1958
"Everything, Everywhere, All At Once" (film) instrueret af Daniel Kwan og Daniel Scheinert, 2022
Omfang ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706821315",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706821315",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52706821315"
}