Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Daphne Patricia Wolder Damm
|
Hold
|
2022 EN/l (1l EN, 2l EN, 3l EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 2 Disney: Entrepreneur, Stories, Stereotype
Tredelt forløb indenfor hhv. business, storytelling og analyse af stereotyper. I første del har eleverne arbejdet med at identificere argumenter og at sætte dem op mod hinanden, ligesom de har arbejdet med film- og medie/kommunikationsanalyse ifbm. Disney-propagandavideoer. Den første del har yderligere haft fokus på Walt Disney som iværksætter.
I anden del har der været fokus på eventyrgenren, aktantmodellen, genretræk og disneyficering af eventyr. Her har eleverne arbejdet med skønlitterær analyse.
Tredje del fokuserer på stereotyper i Disney. Her har der især været fokus på mønstergenkendelse og samfundsmæssige forhold. Herunder har eleverne arbejdet med analyse og genrekendelse, retorik og billedanalyse.
Forløbet blev afsluttet med et gruppeprojekt der efterfølgende blev fremlagt og brugt som en minieksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - værk - Homelessness
Fokus har hovedsageligt været på litterær analyse og brugen af fagbegreber som characters, setting m.m.
Eleverne skal
• Opnå indsigt i historiske, kulturelle og aktuelle forhold i det Britiske samfund, og kunne drage paralleller og kombinere forskellige udsagn. Herunder ungdomskultur, og klasseforskelle
• Endvidere formidle tekstiagttagelser på engelsk og diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
Forløbet har ligget som en forløber til True Crime and serial killer forløbet på 3. år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3 - UK yesterday
UK yesterday and today
Eleverne skal
• Opnå indsigt i historiske, kulturelle og aktuelle forhold i det Britiske samfund, gennem læsning af fiktion og nonfiktion, kunne drage paralleller og kombinere forskellige udsagn. Herunder sætte fiktion i en historisk kontekst og se sammenhænge med hvordan verden ser ud i dag
• Endvidere formidle tekstiagttagelser på engelsk og analysere, diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse, perspektivering af tekster, viden om britisk kultur/samfund, redegøre for og samtale om britisk samfund.
Forstå varierende former for autentisk engelsk gennem dokumentarer og Youtube klip
Værket har været læst med fokus på seriemorder vinklen og ligger bl.a. som optakt til Serial killer forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4 - UK Today - Class in Britain
Eleverne skal
• Opnå indsigt i historiske, kulturelle og aktuelle forhold i det Britiske samfund, gennem læsning af både sagprosatekster og fiktionstekster, særligt omkring klasseforskelle
- kunne drage paralleller og analysere ved hjælp af fagtermer.
• Endvidere formidle tekstiagttagelser på engelsk og diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse, perspektivering af tekster, viden om britisk kultur/samfund, redegøre for og samtale om britisk samfund.
Forstå varierende former for autentisk engelsk gennem spillefilmen "The Full Monty".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5 - India today + English as a lingua Franc
Eleverne skal:
• Opnå indsigt i den historiske baggrund for Indien som koloni til i dag
• Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale og diskussion om almene samfundsmæssige emner i sprogområdet.
• Lave litterær analyse
• Se globaliseringens indflydelse i historiske sammenhænge til i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6 - Competition
Eleverne skal:
• Opnå indsigt i forskellige forhold indenfor marketing
• Kunne læse og forstå sagprosatekster om marketing.
• Kunne formulere sig mundtligt om dette emne, samt deltage i en klasse-diskussion om erhvervsrelaterede emner og teoretikere indenfor dette med særligt fokus på emnet konkurrence.
• Kunne genkende og anvende relevante teorier og modeller og anvende disse i praksis
• Være i stand til at anvende faglige begreber og vendinger
• Oversættelse af konstruerede tekster, herunder meddelelser som forretningsbreve og e-mails
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7 - USA Election + Retoric Del 1
I dette del 1 forløb bliver eleverne præsenteret kort for det amerikanske valgsystem med fokus på hvordan præsidentvalget foregår. Derefter bliver eleverne præsenteret for retoriske begreber med særligt fokus på amerikanske politiske taler.
Eleverne skal
• opnå indsigt i historiske, kulturelle og aktuelle forhold i USA. Gennem læsning af sagprosatekster og kunne drage paralleller og kombinere forskellige udsagn.
• Endvidere formidle tekstiagttagelser på engelsk og diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
• Opnå indsigt i politiske forhold, herunder præsidentvalget 2024.
• Fokus på den Amerikanske våbenlovgivning, våbenkulturen i USA
• Retorisk analyse
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse af sagprosatekster, perspektivering af tekster, redegøre for og samtale om US election.
Forstå varierende former for autentisk engelsk bl.a. gennem taler og dokumentarer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4 - remarks by Michelle Obama
|
21-02-2024
|
Opgave 5 - Trump Super tuesday tale
|
04-04-2024
|
Sidste skoledag tale
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8 - USA Election + Retoric del 2
Emnet er fortsat fra del 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9 True Crime and Serial Killers
Eleverne skal
• Læse på engelsk og diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
• Øve læsestrategier til orientering i større tekstmængder og herudfra kunne udvælge relevant stof.
• Opnå indsigt i bl.a. FBI’s teorier omring seriemordere, og være i stand til at koble dem på selvvalgte emner. Herunder fokusere på mundtlig sprogproduktion.
- Der arbejdes med fascinationen af seriemordere som ses i samfundet og hvad der ligger til grund for denne.
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse af sagprosatekster, perspektivering af tekster, viden om US historie/kultur/samfund, redegøre for og samtale om US samfund.
Klasseundervisning/ projektarbejdsform som afsluttedes med fremlæggelse af selvvalgt emne i eksamensform: Hovedvægten lægges her på ordforråd, udtale og evne til at deltage i samtale samt skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10 USA - The American Dream
Eleverne skal opnå indsigt i historiske og kulturelle forhold i USA. Gennem læsning af sagprosatekster og kunne drage paralleller og kombinere forskellige udsagn.
Endvidere skal de formidle tekstiagttagelser på engelsk og diskutere, redegøre for hvad der kendetegner amerikanerne og deres holdninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52713852082",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52713852082",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52713852082"
}