Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Ole Møller Pedersen
|
Hold
|
2022 EN/tx (1tx EN, 2tx EN, 3tx EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Youth mental health and social media
Forløb om unges trivsel med fokus på effekten af sociale medier. En del af forløbet var projektarbejde i samarbejde med spansk.
Materiale:
- "'It's Life or Death': The Mental Health Crisis Among U.S. Teens", NY Times artikel
- "Teens Are in Crisis. Here's Why", NY Times dokumentar
- Joe Biden, "State of the Union" uddrag, 2022
- "The Social Dilemma", dokumentarfilm
- "A Social Life", kortfilm
- Diverse data, sange og filmtrailere om unge
- Diverse artikler og videoer om AI og TikTok
Detaljeret oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1bjDHryezHZXsr22OGDCmQinCVLifE-BYcHVYx3Y88p0/edit#heading=h.mewnsj281nu0
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The American Dream
USA-forløb om amerikanske værdier, den amerikanske drøm, opioid-krisen og sorte amerikaneres historie. Den røde tråd er en undersøgelse af, om den amerikanske drøm er i live.
Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen
Film:
- The Pursuit of Happyness (2006)
- Oxyana (2013)
- The Butler (2013)
- Crash (2004)
- Diverse korte videoer (se oversigt) - bl.a. sange, interviews, dokumentarfilm og taler
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/10ODRBiPkQRE0WARs6qWOyEVDLotxyJPTyFXDtD75ETA/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
61 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Climate crisis communication
Forløb om klimakrisen med fokus på klimakommunikation - forskellige måder at formidle klimakrisen på, så problemet ikke bliver ignoreret. Forløbet var en del af et flerfagligt innovationsprojekt. Produktet var plakater, der kommunikerede et klimabudskab.
Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen
Film:
- Don't Look Up (2021)
- Diverse korte videoer (se oversigt), bl.a. musikvideoer, animerede film, dokumentarfilm, taler...
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1iH_sUaIHsJu4ZtFCSjb1kyZhmOnuZX5gNZOPquzs_F0/edit?pli=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The Lord of the Flies
Forløb om romanen The Lord of the Flies af William Golding. Fokus på temaerne "human nature", "social darwinism", "individualism vs. groupthink" og "civilisation vs. barbarism". Der perspektiveres også kort til moderne eksempler på "survival fiction/death game fiction".
Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen
Film:
- "Boys Alone" (2002) og "Girls Alone" (2003) dokumentarfilm
- Diverse trailere
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1uXrd9aPljDjRcqoOHPfqvOtHEo-2ZkMSKKRg36Muw8s/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Travelling
Forløb der fungerer som optakt til studieture til Firenze og Barcelona. Fokus er på forskellige formål med og tilgange til at rejse samt konsekvenserne.
På studieturen skulle eleverne optage videomateriale og efterfølgende producere en titelsekvens til en serie, der finder sted i deres destination.
Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen
Film:
- Diverse videoer, bl.a. musikvideoer, trailere og titelsekvenser
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1_e9ZJzkdjSsT-rWosk65J4NekTpp1LM6ZBkh57WawcM/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Inequality in the US (SRO-forløb)
SRO-forløb om "Ulighed i USA" i samarbejde med spansk/samfundsfag. Fokus er på problemstillingen "Er den amerikanske drøm i krise?". Udgangspunktet er dokumentarfilm der sætter fokus på årsager til ulighed og fattigdom i USA. Amerikansk politik behandles også, særligt Trump og Bidens tilgange til ulighed.
Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen
Film:
- Uddrag fra Michael Moore og Penter Santenello dokumentarfilm
- Diverse korte videoer (se oversigt), bl.a. klip fra taler af Trump og Biden
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1CgbhHJi5K7cTTom9ni-i4lzfoq8uFqBohjmxSfAskEw/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gender roles *eksamensforløb*
Forløb om kønsroller igennem tiden. Forløbet startede med en undersøgelse af kønsroller i den engelske renæssance. Efterfølgende behandledes the Victorian age, Virginia Woolf, the sexual revolution (1960s), the masculinity crisis og queer cinema.
En del af timerne blev brugt på løbende at dække det amerikanske valg.
Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse".
Film/video:
- "The Hours" (2002)
- "Fight Club" (1999)
- "Moonlight" (2016)
- Videoer med Louise Perry ("The Case Against the Sexual Revolution), Phil Zimbardo ("Why boys are faling"), Warren Farrell ("The Boy Crisis"), Christine Emba ("The disappearance of men"), the history of queer cinema
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1rfJ-RlJN7W7fpXbRfLJeDvaxspTt9v4f0cpZ9XdJw3Y/edit?tab=t.0#heading=h.rdds8v3mb8bv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
55 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Global English *eksamensforløb*
Forløb om det engelske sprogs historie med fokus på det britiske imperium og argumenter for og imod det. Desuden Irlands historie og forhold til Storbritannien fra "The Great Famine" til "The Troubles".
Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse"
Video/film:
- Diverse videoer om det engelske sprog og det britiske imperium
- "The Wind That Shakes the Barley" (2006)
- Dokumentarfilm om situationen i Nordirland i dag ("The European Capital of Terrorism", Vice)
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1_uZPvmiqfRo0jIuLmwGpmCrA8rbUV4w-oe-WiAFcgf8/edit?tab=t.0#heading=h.wajqscqq8mf6
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Macbeth *eksamensforløb*
Værklæsning af "Macbeth" af William Shakespeare med særligt fokus på genretræk i "the Shakespearean tragedy" samt karakterudvikling, særligt ift. "the tragic hero".
Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse".
Video/film:
- "Why should you read Macbeth?", Ted-Ed
- Klip fra diverse fortolkninger af Macbeth
- "Macbeth" (2016)
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1EO_xaLiAOF_PtYJk2ZeNNHC5sslOONLPz_iWlM9YXe0/edit?tab=t.0#heading=h.qx3xdx7kd1h7
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Shakespeare - introduction.docx
-
Shakesperean tragedy.pdf
-
Witches in Pop Culture.docx
-
Shakespeare, William: Macbeth., Longman.; sider: 1-25, 27-37, 39-84, 90-104, 110, 114-133, 136, 140-158, 168, 194, 202, 206-213, 216-222, 226
-
Why Shakespeare - quotes from speech.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Narrating crisis *eksamensforløb*
Forløb med fokus på form i stedet for tema/indhold. Målet er at udforske fiktions og non-fiktions måder at formidle kriser. Hver time omhandler forskellige emner (war, PTSD, labour, autism, depression, identity). Hvilke teknikker bruges til at skabe en forbindelse mellem publikum og "ofre" for forskellige kriser? Hvordan skabes forståelse og empati?
Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse".
Video/film:
- PTSD and labour - songs/film clips
- "Wartorn" (2010), documentary
- "How Autism Feels, From the Inside", NY Times documentary
- "How To Be Alone" (2019), short film
- "Black Swan" (2010), film
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1Mch5deN5EH7uOJdMnVdx2syTpncO8U_O1VKL4h35EVw/edit?tab=t.0#heading=h.dz0iiqon2nqs
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714139227",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714139227",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714139227"
}