Holdet 2022 EN/tx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ole Møller Pedersen
Hold 2022 EN/tx (1tx EN, 2tx EN, 3tx EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Perks of Being a Wallflower
Titel 2 Youth mental health and social media
Titel 3 Youth culture through the ages
Titel 4 The American Dream
Titel 5 Climate crisis communication
Titel 6 The Lord of the Flies
Titel 7 Travelling
Titel 8 Inequality in the US (SRO-forløb)
Titel 9 Gender roles *eksamensforløb*
Titel 10 Global English *eksamensforløb*
Titel 11 Macbeth *eksamensforløb*
Titel 12 Narrating crisis *eksamensforløb*

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Perks of Being a Wallflower

Forløb om romanen Perks of Being a Wildflower med fokus på temaerne "growing up" og "mental disorder".

Materiale:
- The Perks of Being a Wallflower (roman)
- The Perks of Being a Wallflower (film)
- Lady Bird (film)
- Diverse supplerende videoer
- Grammatik: https://www.minlaering.dk/

Detaljeret oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1q9kpI-M-u8i85VuO447WKb2iM5coKeP28VABZquAGfA/edit#heading=h.e5bupmwm6pvm
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Youth mental health and social media

Forløb om unges trivsel med fokus på effekten af sociale medier. En del af forløbet var projektarbejde i samarbejde med spansk.

Materiale:
- "'It's Life or Death': The Mental Health Crisis Among U.S. Teens", NY Times artikel
- "Teens Are in Crisis. Here's Why", NY Times dokumentar
- Joe Biden, "State of the Union" uddrag, 2022
- "The Social Dilemma", dokumentarfilm
- "A Social Life", kortfilm
- Diverse data, sange og filmtrailere om unge
- Diverse artikler og videoer om AI og TikTok

Detaljeret oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1bjDHryezHZXsr22OGDCmQinCVLifE-BYcHVYx3Y88p0/edit#heading=h.mewnsj281nu0
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Youth culture through the ages

Forløb om ungdomskultur i USA fra 1950erne til i dag. Fokus på musik og oprør. Årtierne fra 1970erne frem til i dag gennemgås som gruppeprojekt.

Materiale:
- Diverse sange, filmtrailere og artikler om ungdomsliv i 50erne og 60erne
- "The Catcher in the Rye" (roman), kapitel 1 og 2

Detaljeret oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1cILjjQpb6JX88CnVFizFqP_61nVEmPVlNiFrLiw7D2U/edit#heading=h.3t4ksb927xq9
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The American Dream

USA-forløb om amerikanske værdier, den amerikanske drøm, opioid-krisen og sorte amerikaneres historie. Den røde tråd er en undersøgelse af, om den amerikanske drøm er i live.

Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen

Film:
- The Pursuit of Happyness (2006)
- Oxyana (2013)
- The Butler (2013)
- Crash (2004)
- Diverse korte videoer (se oversigt) - bl.a. sange, interviews, dokumentarfilm og taler

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/10ODRBiPkQRE0WARs6qWOyEVDLotxyJPTyFXDtD75ETA/edit
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Climate crisis communication

Forløb om klimakrisen med fokus på klimakommunikation - forskellige måder at formidle klimakrisen på, så problemet ikke bliver ignoreret. Forløbet var en del af et flerfagligt innovationsprojekt. Produktet var plakater, der kommunikerede et klimabudskab.

Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen

Film:
- Don't Look Up (2021)
- Diverse korte videoer (se oversigt), bl.a. musikvideoer, animerede film, dokumentarfilm, taler...

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1iH_sUaIHsJu4ZtFCSjb1kyZhmOnuZX5gNZOPquzs_F0/edit?pli=1
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Lord of the Flies

Forløb om romanen The Lord of the Flies af William Golding. Fokus på temaerne "human nature", "social darwinism", "individualism vs. groupthink" og "civilisation vs. barbarism". Der perspektiveres også kort til moderne eksempler på "survival fiction/death game fiction".

Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen

Film:
- "Boys Alone" (2002) og "Girls Alone" (2003) dokumentarfilm
- Diverse trailere

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1uXrd9aPljDjRcqoOHPfqvOtHEo-2ZkMSKKRg36Muw8s/edit

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Travelling

Forløb der fungerer som optakt til studieture til Firenze og Barcelona. Fokus er på forskellige formål med og tilgange til at rejse samt konsekvenserne.
På studieturen skulle eleverne optage videomateriale og efterfølgende producere en titelsekvens til en serie, der finder sted i deres destination.

Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen

Film:
- Diverse videoer, bl.a. musikvideoer, trailere og titelsekvenser

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1_e9ZJzkdjSsT-rWosk65J4NekTpp1LM6ZBkh57WawcM/edit
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Inequality in the US (SRO-forløb)

SRO-forløb om "Ulighed i USA" i samarbejde med spansk/samfundsfag. Fokus er på problemstillingen "Er den amerikanske drøm i krise?". Udgangspunktet er dokumentarfilm der sætter fokus på årsager til ulighed og fattigdom i USA. Amerikansk politik behandles også, særligt Trump og Bidens tilgange til ulighed.

Tekstmateriale: Se "kernestof" i undervisningsbeskrivelsen

Film:
- Uddrag fra Michael Moore og Penter Santenello dokumentarfilm
- Diverse korte videoer (se oversigt), bl.a. klip fra taler af Trump og Biden

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1CgbhHJi5K7cTTom9ni-i4lzfoq8uFqBohjmxSfAskEw/edit
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Gender roles *eksamensforløb*

Forløb om kønsroller igennem tiden. Forløbet startede med en undersøgelse af kønsroller i den engelske renæssance. Efterfølgende behandledes the Victorian age, Virginia Woolf, the sexual revolution (1960s), the masculinity crisis og queer cinema.
En del af timerne blev brugt på løbende at dække det amerikanske valg.

Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse".

Film/video:
- "The Hours" (2002)
- "Fight Club" (1999)
- "Moonlight" (2016)
- Videoer med Louise Perry ("The Case Against the Sexual Revolution), Phil Zimbardo ("Why boys are faling"), Warren Farrell ("The Boy Crisis"), Christine Emba ("The disappearance of men"), the history of queer cinema

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1rfJ-RlJN7W7fpXbRfLJeDvaxspTt9v4f0cpZ9XdJw3Y/edit?tab=t.0#heading=h.rdds8v3mb8bv
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Global English *eksamensforløb*

Forløb om det engelske sprogs historie med fokus på det britiske imperium og argumenter for og imod det. Desuden Irlands historie og forhold til Storbritannien fra "The Great Famine" til "The Troubles".

Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse"

Video/film:
- Diverse videoer om det engelske sprog og det britiske imperium
- "The Wind That Shakes the Barley" (2006)
- Dokumentarfilm om situationen i Nordirland i dag ("The European Capital of Terrorism", Vice)

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1_uZPvmiqfRo0jIuLmwGpmCrA8rbUV4w-oe-WiAFcgf8/edit?tab=t.0#heading=h.wajqscqq8mf6
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Macbeth *eksamensforløb*

Værklæsning af "Macbeth" af William Shakespeare med særligt fokus på genretræk i "the Shakespearean tragedy" samt karakterudvikling, særligt ift. "the tragic hero".

Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse".

Video/film:
- "Why should you read Macbeth?", Ted-Ed
- Klip fra diverse fortolkninger af Macbeth
- "Macbeth" (2016)

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1EO_xaLiAOF_PtYJk2ZeNNHC5sslOONLPz_iWlM9YXe0/edit?tab=t.0#heading=h.qx3xdx7kd1h7
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Narrating crisis *eksamensforløb*

Forløb med fokus på form i stedet for tema/indhold. Målet er at udforske fiktions og non-fiktions måder at formidle kriser. Hver time omhandler forskellige emner (war, PTSD, labour, autism, depression, identity). Hvilke teknikker bruges til at skabe en forbindelse mellem publikum og "ofre" for forskellige kriser? Hvordan skabes forståelse og empati?

Tekstmateriale: Se kernestof under "undervisningsbeskrivelse".

Video/film:
- PTSD and labour - songs/film clips
- "Wartorn" (2010), documentary
- "How Autism Feels, From the Inside", NY Times documentary
- "How To Be Alone" (2019), short film
- "Black Swan" (2010), film

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1Mch5deN5EH7uOJdMnVdx2syTpncO8U_O1VKL4h35EVw/edit?tab=t.0#heading=h.dz0iiqon2nqs
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer