Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Alexander Hemstedt, Henrik Tjørnelund
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 2y HI barsel, 2y HI vik, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie
Titel 2 Danmarks tilblivelse fra Jellingesten til grundlov
Titel 3 Antikke Samfund 1 Grækenland og de olympiske lege
Titel 4 Holocaust
Titel 5 Antikke Samfund 2 - Romerriget
Titel 6 DHO
Titel 7 Historiebrugøvelse antikrigs- og protestsange
Titel 8 2: Korstogene - kulturmøde og konflikt
Titel 9 Kildekritisk øvelse ekstremisme
Titel 10 Oplysningstiden og de store revolutioner
Titel 11 Studietur til Rom (opgives ikke til eksamen)
Titel 12 Imperialisme
Titel 13 Ideologiernes kamp, den kolde krig og murens fald
Titel 14 Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 15 Globalisering, afkolonisering, menneskerettigheder
Titel 16 Danmarks internation. placering og europ. integra

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie

Fokus på metoderne historiebrug og kildekritik.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Danmarks tilblivelse fra Jellingesten til grundlov

Fra jellingesten til grundloven.
Forløbet fokuserer på udviklingen i den danske kongemagt fra vikingetiden til demokratiets indførsel og berører dermed centrale udviklingslinier i dansk stat og samfund gennem tiden. I forløbet oparbejder eleverne således også viden om forskellige samfundsformer. Centralt står spørgsmålene: Hvilken magt har kongen og hvordan beholder og udøver han denne magt? Hvilke andre magtpositioner udøver indflydelse på kongemagten? Hvilken betydning har de givne magtforhold for samfundet som helhed?
Eleverne stifter undervejs i forløbet bekendtskab med elementær kildeanalyse, dog lægges hovedvægten på lærebogsstof.

Disclaimer til censor: Danmarkshistorien.dk er blevet overført til Lex og derfor virker mange af linkene ikke længere, men materialet kan findes på danmarkshistorien.lex.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Holocaust

Oplæg med Skandinaviens ekspert Peter Langwithz Smith
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Historiebrugøvelse antikrigs- og protestsange

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 2: Korstogene - kulturmøde og konflikt

I løbet af dette forløbs 20 lektioner, skal holdet arbejde med korstogene der fandt sted, i perioden fra slutningen af 1000-tallet og frem til faldet af korsfarerstaterne i Palæstina. Gennem studier af relevante fremstillinger og kilder, skal eleverne have den faktuelle viden nødvendig for at kunne forholde sig kildekritisk til kilder fra perioden, samt i forhold til historiebrug af korstogene i nutiden.

Forløbet indledes med spillefilmen ”Kingdom of Heaven”, hvorefter der følger en periode med detailstudier og kildekritiske undersøgelser. Sidst i forløbet bruges denne historiske viden til at forholde sig kildekritisk til konkrete eksempler på historiebrug af korstogenes historie i nutidig sammenhæng.

Forløbets første del er relativt lærerstyret, med fokus på tilegnelse af historisk detailviden og relevant metode og teori, hvorefter fokus skifter til elevaktivitet og brug af tilegnet viden, metode og teori, i undersøgelsen af historiebrugen af korstogene. Anders Behring Breivik bruges som eksempel, hvorefter eleverne selv danner sig et overblik over andre eksempler på samme, og undersøger disse vha. historisk metode og teori.

Materialer:
- Korstogene – Idé og virkelighed, af Lars Peter Visti Hansen, 1. oplag, 2004, Forlaget Systime

Supplerende materialer:
- Kingdom of Heaven, spillefilm fra 2005
- Terrorist trækker på kirkens korstog, af Tobias Stern Johansen, Kristeligt Dagblad d. 24/7-2011, og lignende artikler om Anders Behring Breiviks historiebrug af korstogene


Faglige mål:
- ”redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie”
- ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
- ”reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende”

Kernestof:
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- ”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
- ”historiebrug og -formidling”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kildekritisk øvelse ekstremisme

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Oplysningstiden og de store revolutioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Imperialisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 Ideologiernes kamp, den kolde krig og murens fald

Med fokus på Cuba-krisen og murens fald
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 14 Fra fattighjælp til velfærdsstat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde