Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Alexander Hemstedt, Henrik Tjørnelund
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
2y HI barsel
,
2y HI vik
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historie
Titel 2
Danmarks tilblivelse fra Jellingesten til grundlov
Titel 3
Antikke Samfund 1 Grækenland og de olympiske lege
Titel 4
Holocaust
Titel 5
Antikke Samfund 2 - Romerriget
Titel 6
DHO
Titel 7
Historiebrugøvelse antikrigs- og protestsange
Titel 8
2: Korstogene - kulturmøde og konflikt
Titel 9
Kildekritisk øvelse ekstremisme
Titel 10
Oplysningstiden og de store revolutioner
Titel 11
Studietur til Rom (opgives ikke til eksamen)
Titel 12
Imperialisme
Titel 13
Ideologiernes kamp, den kolde krig og murens fald
Titel 14
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 15
Globalisering, afkolonisering, menneskerettigheder
Titel 16
Danmarks internation. placering og europ. integra
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historie
Fokus på metoderne historiebrug og kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Øvelse af historiebrug, Deutschland - 1.y.docx
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Rammstein - Deutschland (Official Video)
Rammstein "Deutschland" REACTION & ANALYSIS by Vocal Coach / Opera Singer
Rammstein NEW Single Deutschland 2019 PROMO
Supplerende stof:
Rammstein "Deutschland" REACTION & ANALYSIS by Vocal Coach / Opera Singer
Se videoen med "The Charismatic Voice" derhjemme INDEN timernes start.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Danmarks tilblivelse fra Jellingesten til grundlov
Fra jellingesten til grundloven.
Forløbet fokuserer på udviklingen i den danske kongemagt fra vikingetiden til demokratiets indførsel og berører dermed centrale udviklingslinier i dansk stat og samfund gennem tiden. I forløbet oparbejder eleverne således også viden om forskellige samfundsformer. Centralt står spørgsmålene: Hvilken magt har kongen og hvordan beholder og udøver han denne magt? Hvilke andre magtpositioner udøver indflydelse på kongemagten? Hvilken betydning har de givne magtforhold for samfundet som helhed?
Eleverne stifter undervejs i forløbet bekendtskab med elementær kildeanalyse, dog lægges hovedvægten på lærebogsstof.
Disclaimer til censor:
Danmarkshistorien.dk
er blevet overført til Lex og derfor virker mange af linkene ikke længere, men materialet kan findes på
danmarkshistorien.lex.dk
Indhold
Kernestof:
Jellingstenene, ca. 950-965
Harald Blåtand, ca. 958-987
Kongemagten - fra Jellingsten til enevælde, 800-1849
Vikingetidens byggerier
Verdensarv i DK Jelling lang
DKs tilblivelse 18. november.docx
Kanhave Kanal
Kildeanalyse-1.docx
DKs tilblivelse 23. november.docx
Generelt om håndfæstninger
Erik Klippings håndfæstning, 29. juli 1282
Læs det vedhæftede link - Opbygning af kirke- og kongemagt ca. 1050-1131
INTRO Reformation og magtstat, 1523-1660
Gruppe 1 Christian 2., 1481-1559, regent 1513-1523
Gruppe 2 Opsigelsesbrev til Christian 2., ca. 20. januar 1523
Gruppe 3 Grevens Fejde 1534-36
Gruppe 4 Poul Helgesen om herredagen i 1533
Gruppe 5 Kongemagt og adelsstyre
Gruppe 5 Kultur og dagligdag
DKs tilblivelse 13. december.docx
DKs tilblivelse 15. december.docx
Enevældens indførelse 1660-1661
Frederik 4., 1671-1730
"Ordener hænger man paa Idioter" af P.A. Heiberg, 1790
800px-Frederik_VI.jpg
Oplysningstiden, ca. 1750-1800
Frederik_den_4.jpg
DKs tilblivelse 4. Januar.docx
Læselektie til i dag: Landboreformer i slutningen af 1700-tallet
Miniforedrag - Landboreformerne
Landboreformer i slutningen af 1700-tallet
DKs tilblivelse 10. Januar.docx
Ophævelse af stavnsbåndet 1788-1800
Livet under stavnsbåndet i Danmark 1733-1788
Danmarks befolkningsudvikling 1769-2015
Nationalliberalisme, 1840-1880
danmarkskort.jpg
Kort - krigen mellem Prøjsen-Østrig og Danmark.png
Gamle Danske Sange: I Danmark er jeg født
Outlandish Feat. Randi Laubek - I Danmark Er Jeg Født (Live).avi
DKs tilblivelse 12. januar.docx
Artiklen "Nationsopfattelser i 1840'erne" læses hjemmefra.
Nationsopfattelser i 1840"erne
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Prins Frederik af Nørs kup mod Rendsborg Fæstning den 24. marts 1848
Grundlovskampen, demokrati og stemmeret, 1848-1849
Nationsopfattelser i 1840'erne
Den grundlovgivende rigsforsamling_0.jpg
DKs tilblivelse 25. januar.docx
Junigrundloven 1849 og demokratiet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Antikke Samfund 1 Grækenland og de olympiske lege
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kühle - Antikke Samfund PDF-roteret.pdf
Antikke Samfund 7. februar.docx
Kühle, Ebbe: Hvorfra, Hvorhen, Hvorfor; sider: 36-48
Antikke Samfund 9. februar.docx
Antikke Samfund 28. februar.docx
Det athenske demokrati 1.pdf
Det athenske demokrati 2.pdf
Det athenske demokrati 3.pdf
Det athenske demokrati 4.pdf
Det athenske demokrati 5.pdf
500-mandsrådet
Folkeforsamlingen
Grundplaner og tegninger s. 24-28
Embedsmændene og folkedomstole
Inddeling af grupper 2. marts.docx
gisp104.pdf
Antikke Samfund 22. marts.docx
Asterix ved de olympiske lege.pdf
Historiebrug - hvad er det?
Ordbogen.com til Asterix
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Holocaust
Oplæg med Skandinaviens ekspert Peter Langwithz Smith
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Antikke Samfund 2 - Romerriget
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kühle - Romerriget.pdf
Romerriget og Middelalderen 18. april.docx
Oplægsopgave Romerriget 1.y.docx
Problemstillinger Romerriget og Middelalderen 30. august.docx
The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
Kühle, Ebbe: Hvorfra, Hvorhen, Hvorfor; sider: 67-76
Google-Docs - 2.y's FANTASTISKE problemstillinger
Problemstillinger Romerriget og Middelalderen 7. september.docx
Byzantinsk.png
Iran_Under_Sasanian.gif
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO
Indhold
Kernestof:
Kildeanalyse-1.docx
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Tysk film om Vestfronten er et svimlende frit fald i mørke - Politiken.docx
Opgaver Intet nyt fra Vestfronten.docx
Problemformuleringer DHO.docx
The Making of All Quiet on the Western Front | Netflix
Ny Netflix-film bør være på top-10-listen over de bedste krigsfilm nogensinde
’Saving Private Ryan’ har mødt sin overmand i ny krigsfilm på Netflix
Nyt fra Vestfronten. Redaktørens anmeldelse af “Intet nyt fra Vestfronten.”
Im Westen nichts Neues (2022) – Wikipedia
All Quiet on the Western Front (2022 film) - Wikipedia
Spotify Soundtrack
How World War I Started: Crash Course World History 209
Arbejde med DHO.
Supplerende stof:
DHO 1y og 1t.pptx
Oversigt over metoder i historiefaget ifm. DHO.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Historiebrugøvelse antikrigs- og protestsange
Indhold
Kernestof:
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Historiebrug - hvad er det?
Anti-krigs- og protestsange opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
2: Korstogene - kulturmøde og konflikt
I løbet af dette forløbs 20 lektioner, skal holdet arbejde med korstogene der fandt sted, i perioden fra slutningen af 1000-tallet og frem til faldet af korsfarerstaterne i Palæstina. Gennem studier af relevante fremstillinger og kilder, skal eleverne have den faktuelle viden nødvendig for at kunne forholde sig kildekritisk til kilder fra perioden, samt i forhold til historiebrug af korstogene i nutiden.
Forløbet indledes med spillefilmen ”Kingdom of Heaven”, hvorefter der følger en periode med detailstudier og kildekritiske undersøgelser. Sidst i forløbet bruges denne historiske viden til at forholde sig kildekritisk til konkrete eksempler på historiebrug af korstogenes historie i nutidig sammenhæng.
Forløbets første del er relativt lærerstyret, med fokus på tilegnelse af historisk detailviden og relevant metode og teori, hvorefter fokus skifter til elevaktivitet og brug af tilegnet viden, metode og teori, i undersøgelsen af historiebrugen af korstogene. Anders Behring Breivik bruges som eksempel, hvorefter eleverne selv danner sig et overblik over andre eksempler på samme, og undersøger disse vha. historisk metode og teori.
Materialer:
- Korstogene – Idé og virkelighed, af Lars Peter Visti Hansen, 1. oplag, 2004, Forlaget Systime
Supplerende materialer:
- Kingdom of Heaven, spillefilm fra 2005
- Terrorist trækker på kirkens korstog, af Tobias Stern Johansen, Kristeligt Dagblad d. 24/7-2011, og lignende artikler om Anders Behring Breiviks historiebrug af korstogene
Faglige mål:
- ”redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie”
- ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
- ”reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende”
Kernestof:
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- ”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
- ”historiebrug og -formidling”
Indhold
Kernestof:
Skal bruges i uv 1: Samfundet og dets grupper
Lektie: Brug 10 minutter på at undersøge, på www.denstoredanske.dk
Skal bruges i uv: Vikingedronningen Thyra rykker op på siden af Gorm den Gamle: Forskning afslører nyt magtforhold i Jelling
Lektie: Læs fra s. 7 til og med s. 14, i bogen Korstogene - idé og virkelighed. Teksten definerer hvad korstog og hellig krig er. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
Kingdom of Heaven - en historisk analyse af filmen - 2yHI - E2023.docx
Lektie: Læs fra s. 15 til og med s. 24, i bogen Korstogene - idé og virkelighed. Teksten redegør for Vesteuropa i tiden før korstogene. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
Skal bruges i uv: Fra Byzans til Konstantinopel 1 til 3
Skal bruges i uv: Metode: Komparativ metode: At sammenligne på tværs af tid og sted
Lektie: Læs fra s. 29 til og med s. 36, i bogen Korstogene - idé og virkelighed. Teksten redegør for Byzans - det østromerske rige. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
Historisk sammenligning og korstogene - gruppeopgave i 2yHI - E2023.docx
Lektie: Læs fra side 153 til 155, og side 156 og 157, i jeres nye bog Fra Fortid til Historie, om historiske sammenligninger. Stop ved overskriften "Geografisk historie...". Skriv noter til det læste, så I kan forklare
Opgave i kildekritik - Urban d II og opfordringen til korstog 1095 - 2yHI - E2023.docx
Lektie: Læs fra side 47 til side 51, i grundbogen Korstog - idé og virkelighed, om det første korstog, fra Clermont til Konstantinopel. Stop ved overskriften "Ridderkorstoget". Besvar nedenstående spørgsmål mens du læser:
Skal ses: Den hellige krig
Gruppeopgave 2yHI - Pave Urban d 2s tale i Clermont - E2023.pdf
Lektie: Læs fra side 51 til side 54, i grundbogen Korstog - idé og virkelighed, om det første korstog, fra Clermont til Konstantinopel. Stop ved overskriften "Tekst 3 Pave UrbanIIs(...)". Besvar nedenstående spørgsmål mens du læser:
Skal bruges i uv: Giganternes kamp - DR2 - afsnit 2
Lektie: Læs fra side 78 til side 83, i grundbogen Korstog - idé og virkelighed, om det kristne Jerusalem. Stop ved overskriften "Tekst 14 Bernhard af Clairvaux(...)". Besvar nedenstående spørgsmål mens du læser:
Lektie: Læs fra side 109 til og med side 113, om korstogsstaternes fald i perioden fra 1229 - 1302. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kildekritisk øvelse ekstremisme
Indhold
Kernestof:
Osama bin Laden fatwa, 1998.pdf
Kildeanalyse-1.docx
2.y's fantastiske Osama problemstillinger
Osama bin Ladens fatwa - husk dine noter og din gruppe fra sidste gang.
Supplerende stof:
Historie Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Oplysningstiden og de store revolutioner
Indhold
Kernestof:
2y's fantastiske noter om oplysningstiden
Oplysningstid og de store revolutioner 9. januar.docx
Inge Adriansen m.fl.: Fra oplysningstid til imperialisme / Fokus 2, Gyldendal; sider: 34-48, 50, 55-57, 59-64, 78-84
Oplysningstid og de store revolutioner 26. januar.docx
Oplysningstid og de store revolutioner 1. februar.docx
Videnskab og oplysning
Oplysningstid og de store revolutioner 23. februar.docx
Fokus 2 + Verden Før 1914 medbringes.
Oplysningstid og de store revolutioner 5. april.docx
Link til kilde 3 - de andre kilder er i kolonnen til venstre - UNI-login
Oplysningstid og de store revolutioner 22. april - matrixarbejde.docx
Copy/Paste jeres guldkorn hér: Noter omkring matrixarbejde i historie
Fokus - kernestof i historien 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Verden før 1914 – i dansk perspektiv
Oplysningstid og de store revolutioner 24. april.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 11
Studietur til Rom (opgives ikke til eksamen)
Projektarbejde om den evige by
Indhold
Kernestof:
ROM historieprojekt 2.y.docx
Projektarbejde Rom
Vi begynder med feedbacksamtalerne.
Projektarbejde Rom og feedbacksamtaler
Stadio Olympico AS Roma
Flylayout BLL - MUC - BLL næse
Flylayout BLL - MUC - BLL hale
Flylayout MUC - FCO - MUC næse
IMG_6249.jpeg
Bliv medlem af gruppen INDEN vi mødes i Billund lufthavn
Vores hostel Google-Maps
Hostel Trustever - Rome
Vi mødes kl. 10.30 (punktligt !!!) i forhallen til Billund lufthavn
Pas; Blå sygesikring, studiekort; lommepenge i €uro; Kreditkort; Mobildata til Italien/Tyskland (mellemlanding) (tjek dit mobilabonnement INDEN afrejse); eventuel medicin (husk det såkaldte medicinpas, hvis du tager megen medicin); mobiloplader; fodt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Imperialisme
Indhold
Kernestof:
Die Geschichte der Welt - Reformation og Industrialisering.pdf
Die Geschichte der Welt - Kolonier.pdf
Imperialisme-projekt.docx
Kai Otto v. Barner: Den kolde Krig, Systime; sider: 17-29, 31-37, 49-53, 59-60, 62-65, 72, 77-86, 88-91, 149-151, 153-157, 163-170
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 13
Ideologiernes kamp, den kolde krig og murens fald
Med fokus på Cuba-krisen og murens fald
Indhold
Kernestof:
Kai Otto v. Barner: Den kolde Krig, Systime; sider: 17-29, 31-37, 49-53, 59-60, 62-65, 72, 77-86, 88-91, 149-151, 153-157, 163-170
One, Two, Three - Wikipedia
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Spørgsmål til filmen One, Two, Three.docx
Ideologiernes kamp - Lenin og Wilson.docx
Ideologiernes kamp 25. september GD
Ideologiernes kamp - 25. september.docx
Ideologiernes kamp s. 21-28 1. oktober.docx
Ideologiernes kamp 1. oktober GD
3. Fronterne fryser fast
Ideologiernes kamp 10. oktober.docx
Kildeanalyse-1.docx
4. Afspænding og nye kriser | Den kolde krig
Ideologiernes kamp 4. november GD
HvisKrigenKommer 1962.pdf
Ideologiernes kamp - hvis krigen kommer (1).docx
Ideologiernes kamp - Thirteen Days.docx
Thirteen Days (film) - Wikipedia
Thirteen Days (2000) ⭐ 7.3 | Drama, History, Thriller
Thirteen Days - Filmcentralen
Thirteen days - Filmstriben
11. Murens fald | Den kolde krig
Tekst 41 - Møde mellem Gorbatjov og DDR’s partisekretær Egon Krenz | Den kolde krig
12. Hvem vandt den kolde krig? | Den kolde krig
Ideologiernes kamp - Murens fald.docx
Supplerende stof:
Elisabeth Grundtvig: "Nutidens sædelige Lighedskrav", 1887
Georg Brandes svar til Elisabeth Grundtvig (1), 6. juli 1887
Litteraturforslag 7
Litteraturforslag 6 - udgiv dig som HHX'er via "Rediger profil"
Litteraturforslag 5
Litteraturforslag 4
Litteraturforslag 3
Litteraturforslag 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 14
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Indhold
Kernestof:
UNI-login - Fra fattighjælp til velfærdsstat | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Fra fattighjælp til velfærdsstat 20. januar.docx
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 48-57, 63-66
Fra fattighjælp til velfærdsstat | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Kildeanalyse-1.docx
Matrixarbejde 3.y 31.1. - GD
Fra fattighjælp til velfærdsstat 24. januar.docx
Medbring Fokus 3 (!)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 15
Globalisering, afkolonisering, menneskerettigheder
Indhold
Kernestof:
Globalisering, afkolonisering og menneskerettigheder 76-82, 95-96.docx
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 76-92, 99-101, 103-104, 107-114, 134-142
Kildeanalyse-1.docx
Globalisering, afkolonisering og menneskerettigheder 82-92.docx
Arbejdsspørgsmål 21. marts.docx
Kilde 5 + 7. Stop ved "Landboreformerne og Danmarks grundlov".
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 31. marts.docx
Supplerende stof:
Opinion | Germany’s Far-Right Comeback
Insta-link til kilden
Germany’s Far-Right Comeback | NYT Opinion
Wahlergebnis.jpg
Wahlergebnis 2.jpg
Wahlergebnis 3.jpg
Stimmzettel.jpg
Erststimmen 2025.jpg
Zweitstimmen.jpg
Große Übersicht Wahlresultat.jpg
Wahlbeteiligung.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Danmarks internation. placering og europ. integra
Kernestof: Danmarks internationale placering, europæisk integration og nye grænser og konflikter
Faglige mål:
-Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
-Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål 21. marts.docx
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 31. marts.docx
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 134-150, 155-157, 161-175, 179-181, 185-186
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 4. april.docx
Danmarks internationale placering 1914 til i dag | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Dilemmaspillet
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 22. april.docx
Kildeanalyse-1.docx
Europæisk integration 2. maj.docx
Medbring din udfyldte fotobestillingsblanket fra i mandags.
Fokus 3 medbringes!
Afslutning 3.y.docx
Almost all in one skabelon.docx
Medbring Fokus 1 + 2 (!)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714866786", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714866786", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714866786" }