Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Gitte Møller
|
Hold
|
2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning (eksamen)
Dette forløb hører under emneområdet "Musik og bevægelse" og er et obligatorisk forløb. Formålet er at eleverne udarbejder, gennemfører og evaluerer opvarmningsprogrammer, hvilket vil ske i grupper. Gennemførelse vil foregå med aktiv deltagelse fra resten af klassen.
Ovenstående formål kræver altså at eleverne opnår forståelse for opvarmning som begreb, herunder hvordan man teoretisk bør opbygge et opvarmningsprogram, hvorfor man overhovedet bør varme op og hvad effekten af en god opvarmning er.
Fokus for bedømmelse omhandler både teoretisk kunnen og praktisk kunnen.
- De mere teoretiske:
Musikforståelse: i hvilken grad kan man vælge relevant musik i forhold til tempo og udtryk?
Opbygning og øvelsesvalg: i hvilken grad kan man opbygge opvarmningsprogrammet fordelagtigt i forhold til øvelsesvalg og i forhold til intensitet?
Instruktion: i hvilken grad kan man instruere, både verbalt og nonverbalt, sine klassekammerater i programmet?
- De mere praktiske:
Rytmisk forståelse: i hvilken grad kan man holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken?
Kropsbeherskelse: i hvilken grad kan man koordinere sine bevægelser?
Fysisk kapacitet: i hvilken grad kan man deltage i et opvarmningsprogram (fx uden at blive for udmattet, hverken konditionsmæssigt eller styrkemæssigt).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Vi har derudover arbejdet med sundhed. Hvad betyder det at være sund? KRAM faktorerne og kropsidealer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Folkedans
Formålet med forløbet i Les Lanciers og andre folkedanse er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene. I de 3 første moduler er der fokus på de 5 ture i Les Lanciers. I det 4.-6. modul inddrager vi danske folkedanse, irsk dans og en Virginia Reel.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Krav:
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
atletik (eksamen)
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i syv af de mest kendte discipliner indenfor atletikken: sprint, stafet, hækkeløb, længdespring, højdespring, spydkast og kuglestød. Efter de første tre lektioner skal hver elev vælge 3 (eventuelt kun 2) discipliner, som de dygtiggør sig i. Disse discipliner trænes nu i de følgende to lektioner, hvorefter forløbsprøven afholdes som et mini-OL.
Vi arbejder ud fra Yubio mht. til de syv discipliner og inddrager teori om OL's udvikling.
Fokuspunkter:
- Have en vis forståelse for teknikken i de udvalgte discipliner (specificeret i
introteksterne)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de udvalgte discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige
teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball (eksamen)
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Vi har snakket basketballs historie, samt regler idé og organisering. Der er blevet lagt vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter samt taktiske elementer som at ”løbe i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” .
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- pivotere
- Finter fx crossover
- personlig/zoneopdækning, cylinderprincippet og kampen om pladsen
- gøre sig spilbar (løbe uden bold)
- Indgå i kampsituationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundtræning (eksamen)
Formålet med grundtræningsforløbet er, at få en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man bygger et grundtræningsprogram op. I de første lektioner afprøvede vi forskellige typer programmer, som Tabata, HIIT, spinning, styrketræning, og derefter lavede eleverne deres eget program baseret enten på generel styrketræning eller på et funktionelt program.
Fokuspunkter:
- Udvælge et fokus for programmet
- Argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
- Argumentere for opbygning af eget program
- Argumentere for musikvalget
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk
- Evt. følge musikkens rytme/udtryk
- Reflektere over andre programmers opbygning og formål
Faglige fokusbegreber: anaerob effekt, anaerob kapacitet, aerob effekt og aerob kapacitet, udholdenhed, styrke, kondition, RM, cirkeltræning, HIIT, Tabata, intervaltræning.
Teori:
Yubio: 72-86
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
I træningsprojektet startede vi med at lave en bip-test for alle, der skulle være udgangspunkt for det efterfølgende 8 ugers træningsprogram. Programmet skulle fokusere på konditionstræning og det primære mål var derfor at øge konditallet. Vores fokus var derfor også i timerne konditionstræning, hvor vi lavede cykel/løb intervaltræning, løb kombineret med styrke/udholdenhedstræning, HIIT, og step. Til slut blev alle igen testet og skrev herefter en opgave om egen individuel træning og evaluering heraf.
Fagbegreber: Kost og energi, energibalance, superkompensationsprincippet, kondital, udholdenhed, kontinuerlig træning, intervaltræning, iltunderskud-steady state og iltgæld.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball (eksamen)
I vores volleyforløb starter vi ud med volleyballs historie og spillets regler, idé og organisering. Vi begynder med kidsvolley og arbejder os derfra frem til det færdige spil.
I det praktiske forløb vil vi have fokus på:
fingerslag, baggerslag, serv, hævning og smash, tælle point, placering på banen ved angreb og forsvar, rotation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton
Et mini badmintonforløb hvor vi har arbejdet med ketschergreb, kort og lang serv, clear, drop, lop og netspil. Vi har spillet både single og double.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Rueda de casino (eksamen)
I Salsa Rueda de Casino danser man i cirkler. Man starter med en partner, men gennem dansen skifter man løbende partner. Der er én person der kalder de forskellige figurer. Man tæller musikken 1,2,3, - 5, 6, 7, - . Figuren kaldes på 1 og udføres ved næste 1. Damen står til venstre for herren.
Vi har øvet grundtrin og følgende figurer: dame, enchufla, enchufla double, sombrero, rolling - linea - fly, mambo og sombrero con mambo.
Fokuspunkter:
- følge takten i musikken
- udføre de forskellige figurer
- kalde figurerne
- undgå stive bevægelser
- kendskab til dansens oprindelse
- viden om dans og lykkehormoner (teori fra Praxis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714906541",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714906541",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714906541"
}