Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Claus Bjerregaard Kristensen
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
I dette forløb inden for musik og bevægelse skal eleverne udvikle et rytmisk opvarmningsprogram i små grupper, som de skal udføre med hinanden. Forløbet vil bestå af 4 dele: gang, hop, styrke, sving og løb (gang og hop slås sammen for eleverne). Eleverne skal selv udvælge musik og bevægelser.
Fokuspunkter for vurdering:
- At indgå konstruktivt i gruppearbejde
- At udvælge passende musik til forskellige sekvenser ud fra BPM.
- At kunne tælle takter (1-8)
- At kunne bevæge sig i takt til musik
- Bevægelseskvalitet og variation
- Kropsbeherskelse og koordination
- At udvælge øvelser og sekvensere dem således at deltagere kan opleve en komplet opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kampsport
I dette forløb som knytter sig til hovedområdet ny og klassisk idræt, arbejder eleverne med kampsport. Fokus vil være på kropsbeherskelse og at være i stand til at udføre kast og gulvkamp i både en udførende og modtagende rolle – kaldet hhv. Tori og Uke. Der er derfor også fokus på samarbejdet om tilegnelsen af færdighederne.
Færdigheder:
- Rullefald – for- og baglæns (fra siddende og op til stående/gående position)
- Benspænd
- Hoftekast
- Holdegreb
- Frigørelse af holdegreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rueda de Casino
Eleverne skal i dette forløb som hører under disciplinen rytmisk bevægelse og dans arbejde med den latinamerikanske dans Salsa – nærmere specifikt Rueda de Casino. Eleverne skal danse i casino-format (alle i en cirkel) under hele forløbet. Eleverne vil blive bedømt på deres fysiske formåen såvel som dét at kunne udtrykke særlig karakteristika for dansen.
Fokuspunkter:
- Fysisk formåen
- Evne til at ”springe ind” i dansen på 1’er takten
- Bevægelseskvalitet – særligt fokus på hofter og ”suave” udtryk
Figurer:
- Grundtrin
- Rapido
- Besito
- Fly
- Musquito
- Vuelta
- Vacilala
- Sombrero
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Eleverne har gennemgået et ultimateforløb med nedenstående faglige mål:
1. Tekniske færdigheder:
- Beherske de tre kast, forhånd, baghånd og hammerkast. Baghåndskastet skal beherskes, således at eleven kan lave en præcis aflevering til en medspiller. Forhåndskast og hammerkast skal eleven have kendskab til og ligeledes have kendskab til, hvornår disse kast er relevante.
- Beherske gribeteknikker - pincetkast og pandekagegribning. Eleven skal kunne gribe en disc stående og i løb.
2. Taktiske færdigheder:
- Kunne anvende pivotering under opdækning
- Kunne dække op, således at der lægges pres på spilleren med discen
- Kunne lave cuts for at gøre sig spilbar
- Kunne lave angrebsåbningen ”stacking”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
Eleverne har gennemgået et forløb inden for Rytme og bevægelse med udgangspunkt i den latinamerikanske dans, Jive.
Eleverne har tilegnet sig følgende færdigheder i forløbet:
- Roller (herrer har fokus på føring og damer har fokus på reaktion af herrens signaler)
- Trin kombineret med Jive-dansens karakteristiske energi/udtryk
- At kunne sammensætte og udføre en koreografi, som kan laves i en sekvens med loop.
- Grundtrin samt en række variationer, som alle kan udføres i takt til musikken:
- Grundtrin i åben og lukket fatning
- Damedrejning (både som skift til åben og lukket fatning)
- Windmill
- American Spin
- Switchback (bytte hånd bag herrens ryg)
- Kick (åben fatning)
Materialer:
Skadhede, et.al. (2023) Yubio Idræt C & B:
s. 1348-1353
Inspirationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=kKb062favUA
Musik:
https://open.spotify.com/playlist/0yFM28QzfAU9LzBkqPK0lx?si=d2d93267f77d4f9f
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
I dette boldspilsforløb vil eleverne blive præsenteret for basketball og indgå i det på kønsopdelt basis.
Eleverne vil blive præsenteret for en række taktiske og tekniske færdigheder og have fokus på deres anvendelse i spil. Der vil blive spillet 3v3 på små baner og 5v5 på stor bane i en kombination af indendørs og udendørs spil.
Eleverne vurderes på deres fysiske formåen samt deres evne til at vise følgende:
Tekniske færdigheder:
- Aflevering og modtagning af bold (2-hånds- og studsaflevering)
- Stående skud / hopskud
- Lay-up
- Cuts
- Screenings
Taktiske færdigheder:
- Skabe og bevæge sig i åbne rum (særligt under kurv)
- Kommunikation på banen
- Zone- og personligt forsvar
Materialer:
Skadhede, et.al. (2023) Yubio Idræt C & B:
s. 547-551, 554, 557 (inkl. videoer)
Centrale begreber:
Regler, personligt forsvar, zoneforsvar, skridtreglen, pivotering, cylinderprincippet, dobbeltdribling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
I dette forløb, som hører under nye og klassiske idrætter har eleverne arbejdet med net/væg-spillet pickleball.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Eleverne skal gennemføre et individuelt træningsforløb fokuseret på konditionstræning på 8 uger, hvortil der også skal afleveres en træningsrapport, som har til formål at lade eleverne demonstrere følgende:
- Evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram.
- At kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram.
- At kunne demonstrere korrekt brug af faglige termer
Evaluering:
Eleverne vurderes på deres evne til at koble relevant faglig viden til et personligt træningsprogram såvel som den fysiske formåen og refleksioner om egen idræts-identitet.
Relevante begreber:
Superkompensationsprincippet, Iltdeficit, Steady State og Iltgæld (Arbejdets 3 faser), Opvarmningseffekter, Kondital, udholdenhed, kontinuerlig træning, intervaltræning, anaerob træning, Coopertest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Floorball
I dette forløb som hører til boldspil har eleverne arbejdet med kaosboldspillet Floorball. Forløbet har haft en overordnet inspiration fra teambold-teorien, så når eleverne har spillet kampe, har de foruden at spille selv stået for at agere dommere, målmænd og anførere, således at spillets fokus på fairplay forstås i en helhedskontekst.
Eleverne vurderes på følgende:
- Fysisk formåen
- Kendskab og håndhævelse af spillets regler
- At kunne anvende og manøvrere med staven, så bolden kan føres effektivt og kontrolleret rundt på banen
- At kunne lave sikre afleveringer/skud (herunder trækskud, håndledsskud og lob)
- Evnen til at etablere og indgå i et zoneforsvar
Materialer:
Skadhede, et.al. (2022) Yubio Idræt C & B:
s. 615-625
Centrale begreber:
Regler, fairplay, holdstraf, zoneforsvar, håndleds- og trækskud, dribling, greb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les Lanciers & Rueda de Casino
I dette forløb har eleverne arbejdet under hovedemnet musik og bevægelse med folkedansen Les Lanciers og cubansk salsa - Rueda de Casino.
Der er fokus på den tekniske udførsel af trin og bevægelser samt på at forstå og vise dansenes særlige udtryk.
I Les Lanciers gennemgås alle fem ture og der er fokus på at lave chasséer samt at holde dansens udtryk: holde bevægelserne og kvadrillerne små, så dansen bliver gående og rolig samt muliggør et oprejst udtryk i holdningen.
I Rueda de Casino arbejdes der med et "suave" udtryk, bløde bevægelser, en afslappet holdning og små skridt.
Følgende figurer er gennemgået teknisk:
Grundtrin
Dame
Rolling/Linea/Fly
Enchufla
Enchufla double
Sombrero
Sombrero con Mambo
Mambo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
X-fit
I dette mini-forløb vil eleverne arbejde med crossfit som hører til nye og klassiske idrætter. Eleven vil blive præsenteret for en række relevante begreber, øvelser og træningsprincipper, således at de kan udarbejde egne træningspas hensigtsmæssigt.
Teoretiske mål:
- At kunne beskrive bevægelseskæder, som er aktive under en given øvelse.
- At kunne udarbejde og udføre en træning (WOD), der stemmer overens med crossfit som disciplin.
Fysiske mål:
- Fysisk formåen – herunder et særligt fokus på Range Of Motion og muskelarbejde (plyometrisk, eksplosivt, styrke og udholdenhed)
- At kunne arbejde med Kettlebell som et alsidigt træningsredskab (swings, dødløft, pres og træk)
- Teknisk udførsel af styrketræningsøvelser:
Kun med kropsvægt: Air squat, Burpee, reaktionsøvelse, push-up-release, (Atomic) sit-up, lunges, Shuttle-sprint, Faldskærm
Med kettlebell: Squat, swing, russian twist, clean and press.
Materialer:
Skadhede, et.al. (2022) Yubio Idræt C & B:
s. 970-976, 980-987
Centrale begreber:
Range-Of-Motion (ROM), WOD, TABATA, EMOM, AMRAP, Fight Gone Bad, TEAM, You go, I go.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714908154",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714908154",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714908154"
}