Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Tracy J. Skondin
|
Hold
|
2022 SP (1g SP, 2g SP, 3g SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem
Caminando Grundbog og Øvehæfte som e-bog på systime.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
110,00 moduler
Dækker over:
169 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La detección
Dette forløb havde fokus på genfortælling og analyse af spændingshistorier. Efter begynderundervisningen var det en naturlig fortsættelse af ordforrådsdannelse og grammatisk opmærksomhed.
Der blev arbejdet tekstanalytisk, med særligt fokus på personkarakteristik og karakterudvikling, samt struktur og plottets udvikling, herunder genretypiske strukturelle greb med henblik på at bibeholde spænding og opmærksomhed, fx plot twist (giro argumental).
Omfang: ca. 32 n.s.
Miguel, Lourdes og Neus Sans. "Lola Lago Detective: Vacaciones al Sol". Systime, 2007.
Serra, Koldo. (inst.) "70 binladens". Sayaka Producciones, 2018.
Sekundær litteratur:
"9.136 Daneses residentes en España. Mapa de distribución". Set 8 mar. 2024. <https://padron.com.es/daneses-en-espa%C3%B1a/>.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tarea 6: Datid Navidad
|
14-01-2024
|
Tarea 7: Lola Lago
|
29-01-2024
|
Tarea 8: Los influencers
|
28-02-2024
|
Tarea 9: Del 2 - Los influencers
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Educación sexual en Latinoamérica
Dette miniforløb centrerede sig omkring tre Webinars med tre oplæg, der fremlagde den undervisning, organisationen "Mi Cuerpo/Min Krop" præsenterer eleverne for, samt det aktuelle politiske situation omkring LGBTQ+, abort og kønsrelevante emner (såsom vold mod kvinder) i de respektive lande: Colombia, Argentina og Mexico.
Oplæggende blev efterfulgt af elevspørgsmål i ca. 30 minutter.
Hvert oplæg blev forberedt ved at læse om de respektive landes geografi, demografi og relevante sociopolitiske emner.
I 3.g blev forløbet fulgt op med at modtage besøg, hvor eleverne afprøvede to workshops, plancher og improvisationsteater, som eleverne i de tre modtagerlande gennemgår, når de følger seksuel undervisningen fra den danskbaserede organisation.
Omfang: ca. 15 sider.
Materialet fra Mi Cuerpo/Min Krop
-México (kopiark)
-Colombia (kopiark)
-Argentina (kopiark)
Supplerende materiale:
Webinars med hhv:
-Leonor Elizondo Chavero (mexicansk sociolog og underviser for Min Cuerpo/Min Krop)
-Laura Canals (argentinsk brætspilsudvikler)
-Sergio Nicolás Zapata López (ecuadoriansk psykolog bosiddende i Colombia og underviser for Min Cuerpo/Min Krop)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Los jóvenes EKSAMENSEMNE
Dette forløb fokuserede på ungdomskulturens udtryk og udfordringer, herunder forældre-barn forhold, (økonomisk) løsrivelse og identitetsdannelse. Kulturelle og samfundsmæssige aspekter blev sammenlignet med egen kultur og vurderet.
Omfang: ca. 18 n.s.
- "Bajo el mismo sol" i Elizabeth Waldenström, et al. Caminando for fortsættere. Gyldendal, 2020. s. 101.
- "Entre tres países" i Ole Loumann. Nuevos retratos. Gyldendal, 208. s. 33-40.
- Kap 2. "Tiempo libre" i Birgit Tegnberg (red.) "Elena: una joven española". Tegnberg Media, 2009. (video)
- Kap 3. "Amigos" i Birgit Tegnberg (red.) "Elena: una joven española". Tegnberg Media, 2009. (video)
- "La generación de los mil euros" i Ole Loumann. Nuevos retratos. Gyldendal, 208. s. 16-23.
- "Post de blog" i Kristina Pilmark og Rikke Olsen. Mosáicos mexicanos. Systime, 2016. s. 23.
Sekundær litteratur:
-Entra en mi piso. Set 25 maj 2024. <https://www.instagram.com/p/C2w8RBqN7q3/?>.
-"¿Eres mala perdedora?" Revista: Tú. (kopiark)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La España Multicultural
For at opnå en forståelse af Spanien som multikulturelt land, har vi dukket ned i Andalusien, med fokus på historien, geografien og kulturen og sammenlignet det med Baskerlandet for at vise bredden af Spaniens kulturelle udtryk. Fokusset har været på tekstlæsning og viden, samt lytteforståelse.
Omfang: c. 18 n.s.
Fra Elizabeth Waldenström et al. "Caminando – for fortsættere". 1a Un día en Sevilla. Systime, 2020. pp. 21-23.
Emilio Martínez-Lázaro (dir.). Ocho Apellidos Vascos. Telecinco Cinema, 2014.
Escenas 2 & 7 i John B. Jensen (red.) "Ocho Apellidos Vascos". L&R Uddannelse, 2014.
“Sobre mi tierra” i John B. Jensen (red.) "Ocho Apellidos Vascos". L&R Uddannelse, 2014. pp. 26-30.
"Un poco sobre Sevilla" i John B. Jensen (red.) "Ocho Apellidos Vascos". L&R Uddannelse, 2014. p. 25.
Sekundær litteratur:
Granada transcripción (dokument)
Granada video. Set 27 aug. 2024. <https://www.ver-taal.com/cultura_20110108_granada.htm>.
Introduktion (på dansk) i John B. Jensen (red.) "Ocho Apellidos Vascos". L&R Uddannelse, 2014. pp. 8-12.
"La banda terrorista declara el 10 de enero de 2011 un alto el fuego «permanente, general y verificable»". Set 2 sept. 2024. <https://www.rtve.es/noticias/20100905/eta-anuncia-alto-fuego/351877.shtml>.
"La feria de abril". YouTube. Set 27 aug. 2024. <https://www.youtube.com/watch?v=0GUCTsnxtoc&t=83s>.
"La Mezquita de Córdoba, La Alhambra y La Alcazaba de Málaga". Set 26 aug. 2024. <https://www.ver-taal.com/cultura_20101114_sevilla1.htm>.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cuba EKSAMENSEMNE
Cuba blev læst både i 2.g og bygget videre på i 3.g. Fokusset lå på en forståelse af landets nuværende position baseret på dets historie, herunder Martí, Batista, Castro og El 'Che'. Der blev kigget på konsekvenser for individet, herunder emigration, men også værdisættet, der lå bagved den cubanske revolution som også den dag idag præger cubansk identitet.
Eleverne arbejdede især med historisk viden, tekstanalyse og refleksion over egne kulturelle forhold.
Omfang: 42 n.s.
Primær materiale:
Benito Zambrano (inst.) "Habana Blues". Warner Bros. Pictures, 2005. (spillefilm)
Charanga Habanera. "Gozando en Habana". Planet Records, 2011. (lyrics)
"Conversación con Roberto 1" i Bente Dalsgaard Frederiksen og Rosalba Cazón López (red.) "Cuba en Cambio". Gyldendal, 2016. s. 24-26.
Fra Cuba, Cubanos. Inge Kappel og Poul Husum Sørensen (red.) Systime, 1999.
- "José Martí (1853-1895)", s. 44-46.
- José MartÍ: "Versos sencillos", s.49.
- Che Guevara: "Pasajes de la guerra revolucionaria", s. 60-62.
Fra Elizabeth Waldenström, et al (red.) Caminando for fortsættere. Systime, 2018:
- "Voces cubanas: el pasado y el presente." s. 118-119.
- "El futuro." s. 120-121.
- ”Alguna fechas importantes para Cuba." s. 122-123.
"Leonardo Padura" i Aase Kledal og Ulla Ringgaard (red.) Cuba en Miami: la capital de Latinoamérica. Gyldendal, 2015. s. 46-47.
Walter Salles (inst.) "Diario de motocicleta". FilmFour, 2004. (spillefilm)
Sekundær materiale:
"Guantanamera | Playing For Change | Song Around The World". Playing for change. 1 juli 2014. Set 23 okt. 2024. <https://www.youtube.com/watch?v=blUSVALW_Z4>.
"Historisk Oversigt" i Cuba, Cubanos. Inge Kappel og Poul Husum Sørensen (red.) Systime, 1999. s. 15-17.
”Jineterismo o prostitución. Diferencia” Set 12 nov. 2024. <https://www.youtube.com/watch?v=JSkVeFM0uf0>.
Planet Records Official. "CHARANGA HABANERA Feat. EL CHACAL - Gozando En La Habana (Official Video HD)". YouTube. <https://www.youtube.com/watch?v=IHL9u3uN65Q>.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tarea 3: La nueva colonización
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
39,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La Guerra Civil Española EKSAMENSEMNE
Dette forløb gav en historisk introduktion til den spanske borgerkrig, herunder 'las dos Españas', samt efterdunninger frem til i dag og dens nutidige relevans. Landets splittethed blev set både i kunst såsom ikke-fiktive tekster, herunder dokumentarfilm.
Omfang: c. 25 n.s.
Kernestof:
Fra Birgit Tegnberg-Hansen og Elisabeth Laursen (red.). "Galería: 15 imágenes españolas":
-Pablo Picasso: Cienia y caridad (30-33)
-Julio Romero de Torres: Conciencia tranquila (34-37)
Fra: Helena Caprani. La Guerra Civil Española: la dictadura franquista y la memoria histórica. Columbus, 2024.
-La sublevación de los militares
-Las Regiones: Cataluña y País Vasco
-Las Brigadas Internacionales
-El Final de la Guerra
-Las Fosas Comunas
-La Dictadura Franquista
-Los Niños Robados
Dokumentar: Almudena Carracedo (instruktør). El silencio de otros. Lucernam Films SL PRO. 2021. Set 17 dec. 2024 <https://vimeo.com/ondemand/silenceofothers>.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
¿La Criminalidad? EKSAMENSEMNE
Under eksamen har eleverne adgang til www.ordbogen.com og minlaering.dk
Social ulighed, korruption og kriminalitet er store samfundsmæssige udfordringer i Latinamerika. Dette emne fokuserede på især fiktionsanalyse og årsagerne som rammesætning for konflikterne, karakterernes udvikling og budskab, hvor perspektivering til egne kulturelle forhold var gennemgående.
Omfang: 21 normalsider
“Agua y fondos solidarios” i Suzan Desezar og Erika Brenner. En la pandilla somos familia. Systime, 2016. Set 26 feb. 2025. <https://pandilla.systime.dk/?id=157#c292>.
Joshua Marston (instruktør). "María, llena de gracia." HBO Films, 2004.
“Martha cuenta su historia” i Sidse G. O. Ærstrøm og Tove N. Petersen (red.) Retratos centroamericanos desde Dinamarca. Gyldendal, 2013. s. 75-81.
"María llena eres de gracia" i Berenice Lara Laursen og Frank E. Knudsen. NarcoCultura. Gyldendal, 2009. pp. 13-19.
Sekundær litteratur:
"Clandestino". Set 3 marts 2025. <https://www.ver-taal.com/can_clandestino.htm>.
"Las Maras Salvatruchas" i Sidse G. O. Ærstrøm og Tove N. Petersen (red.) Retratos centroamericanos desde Dinamarca. Gyldendal, 2013. s. 54-56. (kopi)
Niels Boel. "Latinoer: USA's store mindretal". Columbus, 2020. pp. 139-150. (PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Cuentos EKSAMENSEMNE
Dette forløb har dykket ned i litteræranalyse af spanske folkeeventyr under begrebet "Cuentos". Der har især været fokus på rasgos de la tradición oral, aktantmodellen, sammenligning af teksterne og deres samfundshistoriske placering, samt moralen (budskab).
Omfang: 15 sider.
Fra Bente Skjøde. "Las Tres Naranjas y Otros Cuentos". Gyldendal, 1989:
-María del Rosario
-La Picotora
-Blanca Flor
-El Oricuerno
Supplerende materiale:
El modelo actancial (Powerpoint)
Modelo de análasis. (Word-dokument)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive - Oversætte
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768469292",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768469292",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768469292"
}