Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Hammersholt
|
Hold
|
2022 SP/x (1x SP, 2x SP, 3x SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning
Begynderundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: kig på alfabetet + de 29 gloser, som I valgte. Kig også på s. 4 "Frases útiles en clase"
-
Duolingo
-
Læs på verbernes regelmæssige bøjningsformer: AR- bøjning ER-bøjning IR-bøjning
-
Brug 10 min på Duolingo :-)
-
Lektie: Brug 20 min på Duolingo
-
Lektie: Brug 15 min på Duolingo :-)
-
Læs på de regelmæssige bøjningsformer (-ar, -er, -ir-verber) + ser/estar + de 29 gloser.
-
Entrevista
-
Gloser.docx
-
82cd7908afb62d8afe2d6498d10b19b7.jpg
-
Forbered jer på samtale med Carlos (I har selv en udfyldt version, som I lavede i timerne i tirsdags): Entrevista.docx
-
Lektie
-
quizlet
-
Lektie. Lyt til: Natalia Lafourcade - Tú sí sabes quererme (en manos de Los Macorinos)
-
Læs også lidt på verberne ser, estar og tener :-)Verberne ser, estar, tener.docx
-
Sangtekster
-
Lektie: Læs på tallene 1-90 :-).
-
Lektie: Oversæt sætningerne:
-
Læs på gloserne. Vi skal bruge dem i timen :-) Vocabulario.pdf
-
Så er det Duolingotid. Brug 20 min på Duolingo :-)
-
Repeter alt, hvad I har lært (verbernes regelmæssige bøjningsformer (bailar, comer, vivir), De uregelmæssige bøjningsformer og regler for brug af: ser, estar, tener. Repeter også spørgeordene.
-
Lektie. Læs på Grammatik - ser, estar, tener, hay.docx +
-
Lektie. Kig dokumenterne i mappen “Flerfagligt forløb 1.x” igennem (se lectiobesked)
-
¿Por qué en la diversidad de ‘Élite’ no caben todos los cuerpos?
-
Lektie. Læs artiklen: https://moobys.es/2019/10/elite-una-serie-repleta-de-moralejas/
-
Lektie. Alle skal finde 2-3 citater på spansk fra Élite (som I kan bruge i jeres projekt)
-
Adjektiver - øvelser.docx
-
Lektie Quizlet - adjektiver
-
Repeter begynderspansk
-
Bøj verbet ir (voy, vas, va, vamos, vais, van)
-
Oversæt:
-
Noter fra timen 7-3.docx
-
Lektie. Forbered jer på gætteleg (¿Quién es quién con gente famosa?) med en kendt person. Overvej fx
-
Quién es quién con gente famosa.docx
-
Lektie til d 15-03: Oversæt sætningerne
-
Lektie: Læs s. 50 + 51 I: Ya_vamos_princip_Kap4_03 (005).pdf (I har også kap 4 i print)
-
Quizlet - tøjgloser
-
Formuler 5 sætninger med:
-
Verbalkonstruktioner 1.docx
-
I timen får I en lille opsamlingstest. I kan forberede jer ved at kigge i dokumentet, som vi arbejdede med i sidste time: Verbalkonstruktioner 1.docx
-
Repeter tøj/farver + llevar
-
Forbered jer på afleveringen + lav 15 min på Duolingo
-
Lektie: Quizlet Gloser - La casa
-
Liste med møbelgloser:
-
Lektie: Skriv om en normal dag i jeres liv :-) Husk at anvende refleksive verber. Læg jeres arbejde i elevfeedback.
-
Lektie: Kig også lidt på: Quizlet - refleksive verber
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spanskaflevering 1
|
12-12-2022
|
Spanskaflevering 2
|
13-01-2023
|
Spanskaflevering 3
|
01-03-2023
|
Spanskaflevering
|
13-04-2023
|
Casa
|
21-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
80,00 moduler
Dækker over:
87 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdomskultur i Spanien og USA
Flerfagligt forløb (25/1 - 10/2)
Emne: Ungdomskultur i USA og Spanien
Problemstilling: Hvad kendetegner unges kultur og trivsel i USA og Spanien?
Opgaveformulering:
• Redegør kort for ungdomskultur og trivsel i USA og Spanien
• Analysér en selvvagt amerikansk ungdomsserie/film med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur
• Analysér et afsnit af Elite med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskulturen i USA og Spanien, og hvilke konsekvenser det har for deres trivsel.
Arbejdsform:
Introduktion, gruppearbejde og fremlæggelser.
Grupper:
Gruppe 1
Nikolaj
Christian
Cecilie
Gruppe 2
Eva
Caterina
Natashia
Gruppe 3
Anna
Oliver
Sofie
Gruppe 4
Lucas
Liv
Daniel G
Daniel
Fremlæggelse d. 10/2 i 5. lektion:
Mundtlig fremlæggelse med udgangspunkt i den videnskabelige basismodel.
Anvend ppt.
Max 10 min.
Rækkefølgen følger gruppenumrene
Tjekliste til fremlæggelse
• Er opgaveformuleringen besvaret?
• Er den videnskabelige basismodel anvendt?
• Er der anvendt citater på originalsproget i den engelskfaglige og den spanskfaglige analyse (Husk at øve udtale)
• Upload jeres ppt. i Lectio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Begynderspansk - hitverberne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 1 - Me gustas tú
|
11-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Día de muertos - México
Día de Muertos
Vi arbejder med de dødes dag i Mexico. Fokus ligger på filmen: Coco
og sange fra filmen. I forbindelse med forløbet træner vi datid.
Kernetekster (Alle tekster er samlet i kompendium til Día de Muertos):
Coco (film)
Día de muertos (Se kompendium til Día de Muertos)
Día de Muertos vs Halloween
¿Qué debe llevar un altar de Día de muertos? (Se kompendium til Día de Muertos)
Película Coco: https://www.culturagenial.com/es/pelicula-coco/
Recuérdame (sang)
Un Poco Loco (sang)
La llorona (sang)
El latido de mi corazón (sang)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 2 - Cayendo
|
09-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Transición verde - flerfagligt forløb
Klimaprojekt i 2x SP-EN
Emne: Klimakommunikation
Problemstilling: Hvordan kommunikerer man et klimabudskab effektivt?
Introduktion:
Klimakrisen kræver handling, men ingen handling uden opbakning. I forbindelse med at skabe opbakning til den grønne omstilling, spiller kommunikation en nøglerolle. Den grønne omstilling handler ikke kun om videnskab og data, men også om menneskers værdier og livsstil, ikke kun om hårde facts og fornuft, men også om følelser og identitet forankret i bl.a. kulturelle og sociale forhold, som man må tage højde for, når man klimakommunikerer. Samtidig skal kommunikation tilpasses modtagerens uddannelsesniveau, alder, sprog osv.
For at overbevise folk om at bakke op om en klimadagsorden, må man tage alle disse forhold i betragtning, når man kommunikerer sit budskab. En bestemt type kommunikation kan være med til både at skabe opbakning, ligegyldighed eller modstand mod klimainitiativer alt efter modtageren.
Opgave/produkt:
I skal med inddragelse af viden om klimakrisen, kommunikation samt spansk og engelsk/amerikansk sprog, kultur og samfund lave to produkter, som kommunikerer et grønt budskab. Produkterne skal være tilpasset to forskellige typer modtagere, som er relevante i en spansktalende/engelsktalende kontekst, men de skal også tage højde for publikum til messen i et vist omfang (elever og lærere fra RK og folkeskoler).
I skal desuden reflektere over forskellene i jeres måde at kommunikere til de forskellige typer modtagere på og forberede en mundtlig gennemgang af jeres produkt og overvejelser. Da I skal præsentere produkterne for et publikum, bør I også overveje måder at inddrage dem på, så I lægger op til samtale og engagement.
Produktet kan være f.eks. plakater og videoer, som indeholder både sproglige og visuelle elementer.
Produkterne skal præsenteres på klimamessen i hallen, d. 24/11.
I forløbet anvendes forskelligt spanskfagligt materiale:
Se dokumentet: Klimakampagne – inspiration fra pint
Delprøve 1: El reciclaje
El calentamiento global, la tierra está enferma. Cuento infantil: https://www.youtube.com/watch?v=6HpwwRKl7bk
Ecoblog: https://www.ecoblognonoa.com/category/consumo-responsable/
Climas de América - Explicación y resumen: https://www.youtube.com/watch?v=nqbhOX8AlwI
Por qué los latinos están en la primera linea de la lucha contra el cambio climático: https://www.youtube.com/watch?v=_Ap7bXHhMWQ
Kampagner (Se dokumentet: Kampagne – klima – pin)
Jóvenes activistas: https://efeverde.com/jovenes-activistas-greta-america-latina/
Latinas for climate: https://www.latinasforclimate.org/quienessomos
La vida sin plástico: cómo lo hacen estas familias que quieren salvar el planeta: https://www.businessinsider.es/archivo/como-estas-familias-han-desterrado-plastico-vidas-394051
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 3 - Un poco loco
|
20-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cultura española - Un mes en Málaga
Cultura española - Un mes en Málaga
Vi begynder forløbet med julefilmen: A 100 años de navidad
I forløbet sætter vi fokus på Málaga. Vi arbejder med de første 7 kapitler i "Un mes en Málaga", og vi sætter desuden fokus på genreforståelse.
Un mes en Málaga
Cap 1: BLOGINDLÆG: Mis primeros días en Málaga
Cap 2: BLOGINDLÆG: Vivir con una familia española
Cap 3: BREV: Un día típico en Málaga
Cap 4: ARTIKEL: Los jóvenes malagueños
Cap 5: DAGBOG: Ir de tapas
Cap 6: ARTIKEL: Picasso – un gran artista
Cap 7: LÆSERBREV: La adaptación es necesaria
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 4
|
18-12-2023
|
Entrega 5
|
15-01-2024
|
Entrega 6
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mi cuerpo
Mi cuerpo - køn, seksualitet og ligestilling
Projekt med Mi Cuerpo/Min Krop, en organisation stiftet af Salka Wollesen Brem, som arbejder med at udvikle og udbrede seksualundervisning i skoler i Colombia og Mexico, men som også producerer materiale til spanskundervisningen i Danmark.
I Colombia bliver ca. 1 ud af 5 piger mellem 15 og 19 år mødre. Problemet er ikke kun den manglende eller ringe seksualundervisning, men også den enorme ulighed det skaber, når f.eks. en pige ikke kan fortsætte sin uddannelse på grund af graviditet.
I forløbet sættes der fokus på: Colombia, Mexico og Argentina. Kompendiet til forløbet omfatter viden om de forskellige lande. Desuden har vi i forbindelse med arbejdet med de tre lande haft 3 webinarer med 3 forskellige personer fra Mi Cuerpo/Min Krop fra henholdsvis Colombia, Argentina og Mexico.
Mi Cuerpo/Mi Cuerpo har også udviklet et brætspil, som har været en central del af forløbet.
Derudover har vi haft en ”Latinamerikansk dag”, hvor Carolina og Carla fra Argentina og Salka fra Colombia kom på skolen for at lave workshops i collage og improvisationsskuespil, som relaterede til det, vi har arbejdet med. Afslutningsvis spillede Cumbian Colors en koncert, og introducerede os for den colombianske musikgenre, cumbia.
Udover kompendiet "Mi Cuerpo en Juego - Textos Complementarios (1).pdf " udarbejdet af Salka, brætspillet og de tre webinarer har vi arbejdet mere indgående med de tre landes aktuelle situation.
En gal økonom fra det yderste højre har rystet Argentina. Søndag kan han blive valgt til præsident
Læs: Argentinas motorsav ramt af den politiske virkelighed
Javier Milei, de excéntrico de la motosierra a presidente que buscar salvar Argentina
https://www.youtube.com/watch?v=P5xCfOo3M8o
Javier Milei y su motosierra, el nuevo poder de Argentina | AFP
https://www.youtube.com/watch?v=P5xCfOo3M8o
I Argentina er cyklen blevet et ikon for frigørelse, Information. 2023.
Dokumentar: "Det argentinske kvindeoprør" (CFU).
Dokumentar: "Mexicos kamp mod kvindemord" (CFU)
Latinamerika har flest kvinder i politik, Kristeligt Dagblad. 2023.
Førstedame. Børsen. 2024
Colombias venstreorienterede præsident giver håb om fred og retfærdighed. Politiken. 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 7
|
01-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SRO - El sueño americano
El sueño americano
Forløbet vil koncentrere sig om immigranter i USA og har to fokuspunkter:
• Det ene fokuspunkt beskæftiger sig med beskrivelsen af immigranternes oplevelse og rejse over grænsen, der kan opdeles i tre faser, nemlig drømmen, den farefulde færd over grænsen og tilværelsen i USA. I forståelsen af immigranternes kår lægges særligt vægt på forhold i hjemlandene, der får folk til at migrere.
• Det andet fokuspunkt koncentrerer sig om latinos som gruppe i USA. Her skelnes ikke mellem legale og illegale, nyankomne eller mexicanere, der har boet i USA i flere generationer. Hovedfokus ligger på det spansk-engelske kulturmøde, der finder sted i USA, og som kan skabe en identitetskonflikt.
Mujeres de verdad tienen curvas (Película) (youtube)
Sin nombre (filmstriben.dk) (Fokus på Sayra og rejsen)
La población chicana y su cultura. (pdf)
"Una generación que crece sin la ñ" Eksamenssæt
"Spanglish" I: Viva la vida
"Den illegale emigrations mange ansigter" + "Sueños" + "El paso" + "Al otro lado" I: El sueño americano – al otro lado. (pdf)
Introduktion I: Retratos latinos en California s. 6-13 I: Retratos latinos en California
“No Speak English” fra La casa en Mango Street af Sandra Cisneros.
The House on Mango Street – Inspiration (Interview med Sandra Cisneros) https://www.youtube.com/watch?v=nXO8a6HYttw
The House on Mango Street - The Story (Interview med Sandra Cisneros på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=0Pyf89VsNmg
"La casa en mango Street" de Sandra Cisneros (En latinas oplevelse af værket La casa en Mango Street)
https://www.youtube.com/watch?v=e9xrbg7UKV0
Sandra Cisneros: La casa en Mango Street (uddrag) + Intro fra Viva la vida a. 148-151 (Udleveret i kopi)
Entrevista con Sandra Cisneros: (Interview med Sandra Cisneros) https://www.youtube.com/watch?v=CUpYq8iY4-w
Digte/sange af latinos:
Ni de aquí ni de allá – Jae P
Estoy enamorada – Don cheto y Yolanda Pérez
Frontera – Gina Valdez
Interview “INTERVIEW LATINOLAND: De usynlige amerikanere” Weekendavisen. 2024.
Cuál es el nuevo “sueño americano”: por qué ya no implica ser rico en EE.UU. La Nación. 2023
https://www.lanacion.com.ar/estados-unidos/cual-es-el-nuevo-sueno-americano-por-que-ya-no-implica-ser-rico-en-eeuu-nid04072023/
Dokumentar ”Latino i USA” på: https://mitcfu.dk/mm/ (40 min.)
"Interview med Sofía Campos" I: Retratos latinos en California
Omfang 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 8
|
29-04-2024
|
Spanglish
|
15-05-2024
|
El sueño americano
|
16-05-2024
|
Ny opgave
|
20-05-2024
|
Årsprøve i spansk
|
27-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
España - cultura, historia y juventud
España – cultura, historia y juventud
Forløbet fokuserer på den spanske kultur og spanske unge. Tekstmaterialet omfatter såvel den enkelte spanieres dagligdag såvel som væsentlige historiske, kulturelle og interkulturelle forhold.
Den økonomiske krise, der ramte Spanien i 2008, har haft store konsekvenser for de unge. Allerede i 2005 blev det almindeligt at beskrive de unge som "La generación de los mil euros" hvilket refererede til størrelsen på månedslønnen for et fuldtidsjob.
I forløbet sætter vi fokus på, hvilke konsekvenser den økonomiske krise har haft for de unges mulighed for selvstændiggørelse. De unge spaniere er veluddannede, men tvinges til at vælge mellem sulteløn på tidsbestemte kontrakter eller at emigrere for at prøve lykken i udlandet. Af samme grund har de ikke en chance på boligmarkedet, men må blive boende hjemme hos forældrene til langt op i 30’erne.
Forløbet bygger videre på et forløb, vi havde i 2.g, hvor vi arbejdede med "Un mes en Málaga"
Vi sætter især fokus på:
Tapas og tapastraditionen.
Tyrefægtning
Flamenco
Spanske unges vilkår
Spanske ungdomsserier: Elite og Esther Expósito fra Netflix
Kulturforskelle mellem danskere og spaniere
Historiens dybe sår
Texto 1: CHOQUES CULTURALES en ESPAÑA. Cómo sobrevivir en España: primera parte
Texto 2: Las tapas son comida de reyes
Texto 3: Pol 18 años - “En nuestro restaurante hacemos comida tradicional y tiene que seguir siendo así”
Texto 4: Un vídeo con Rachel Anne que come diferentes tapas.
Texto 5: La emancipación de los jóvenes españoles: El fenómeno de los treintañeros que siguen en casa de sus padres... y tan a gusto
Texto 6: Las corridas de toros y el torero Juan José Padilla. ¿Cultura o tortura?
Texto 7: Rosalía, flamenco, gitanos, “Malamente” (El mal querer)
Texto 8: Las corridas de toros en España, ¿tradición de maltrato animal?
Texto 9. Deadline (noticias en danés). Sobre el Valle de los Caídos (El Valle de Cuelgamuros)
Texto 10: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte
Texto 11: Entre cráneos y huesos. Lloro cuando encuentro juguetes.
Texto 12: Película: Madres paralelas
Texto 13: Madres paralelas, realidades paralelas
Omfang 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie. Udfyld nedenstående ark i hånden derhjemme, I fik det udleveret i første lektion. Fokus på anvendelse af datidsformer og repetition af fritidsgloser.
-
Læs/repeter gloserne på s. 20-23: Mi Cuerpo en Juego - Textos Complementarios (1).pdf
-
Lektie: Mi cuerpo - link til quizlet med centrale gloser Titel
-
2. Reflekter – skriv og sæt jeres noter i elevfeedback. I skal bruge så mange gloser som muligt fra s. 21-23
-
Forbered jer ved at øve verbalkonstruktioner.
-
Lektie. Læs (det er på dansk): I byen på spansk s. 6-11.pdf
-
Lektie: Se videoen med viden om Spanien: Todo sobre ESPAÑA | Cultura, datos y curiosidades
-
Dokument til brug i timen: Pol, 18 años.pdf
-
Lektie: se og forstå videoen: Probando tapas ESPAÑOLAS y comida GALLEGA con @AnitaMateu en A Coruña, Galicia
-
Dokument til brug i timen: Texto 2. Sabor a España - Las tapas son comida de reyes s. 20-23.pdf
-
Opsamling
-
I byen på spansk - noter 3.x.docx
-
Læs og forstå teksten: Texto 1. Cómo ENTENDER a los ESPAÑOLES.docx
-
Lektie: Forbered jer på at kunne svare på spørgsmålene + læs teksten i kompendiet om "Sobremesa": Forberedelse til faglige samtaler om spansk madkultur.docx
-
Vi arbejder med lektien fra sidst + lektien til denne gang.
-
El Tintero - ELEV.docx
-
Lektie. Brug skabelonen og fortæl om i går Mi diario - til print.docx
-
Medbring: kompendium til España - cultura, historia y juventud (vi skal læse om tyrefægtning).
-
Dokument til brug i timen: Los toros - arte o crueldad.docx
-
Opsamling på: Oversæt sætningerne om spanieres vaner.docx
-
Lektie: Læs den danske artikel om Rosalía + sangteksten til Malamente: Frygtløs fornyer (forkortet).docx Rosalía - Malamente.docx
-
· 1 stk. håndbagage pr. person - max mål 55 x 40 x 23 cm samt 1 stk. mindre taske – max 30 x 20 x 38 cm og med en samlet vægt max. 10 kg.
-
Rosalía.pptx
-
Læs og forstå den første sang "Ahora": Cumbian Colors - Ahora (002).pdf Cumbian Colors. Guerra maldita (002).pdf
-
Dokument til brug i timen: Artikel El fenómeno de los treintañeros (forkortet).docx
-
Læs s. 1. Artikel El fenómeno de los treintañeros (forkortet).docx
-
Ingen lektie. Vi samler op på Málaga og taler om turen :-)
-
Formuler selv 5 si-sætninger
-
Lektie: Læs den danske intro: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien.pdf
-
Preguntas para el texto ”Fortidens spøgelser. Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien”.
-
Massegrave - Entre cráneos y huesos - Lloro cuando encuentro juguetes.docx
-
Entre cráneos y huesos.docx
-
Lektie. Læs: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte.docx
-
Læs inden på fredag: Almodóvar roder i mødre og massegrave.pdf
-
Læs inden på fredag: Madres paralelas, realidades paralelas.docx (Det vigtigste i artiklen er markeret med blåt)
-
Artiklerne til mandag d. 7-10 skal være læst. Tag noter til den spanske artikel, så I kan genfortælle hovedpointerne.
-
Madres Paralelas por Pedro Almodóvar.docx dok til brug i timen
-
Opsamling på España.docx
-
Læs den danske baggrundstekst om bander: Los Angeles og banderne Las Maras Salvatruchas.pdf
-
I timen taler vi om filmen (og lektien til i onsdags).
-
1. Lektion - Sin nombre.docx
-
Lektie. Færdiggør jeres resume af filmen "Sin nombre" (Hvis man ikke har været til timerne i sidste uge, skal man både se filmen, læse den danske baggrundsartikel om bander og træne gloser.)
-
I timen afholder vi faglige samtaler i grupperum P22 om filmen "Sin nombre".
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 1
|
09-09-2024
|
Entrega 2
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
58,00 moduler
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pandillas
Forløb: pandillas
Forløbet undersøger bander i Latinamerika og i USA. Hovedfokus ligger på den store bande Las Maras Salvatruchas (MS13), der er en transnational bande. Vi begynder med at se på, hvordan latinobander er opstået. Vi undersøger, hvordan man bliver optaget i en bande, hvordan det er at være medlem af en bande, og hvordan man kan forlade en bande.
En del af svaret på hvordan banden, Las Maras Salvatruchas (MS13), opstod, findes i den politisk ustabile situation i Latinamerika. I El Salvador i 1970’erne herskede en brutal borgerkrig, hvor børn blev rekrutteret til hæren eller guerillaen, og tusindvis af salvadoranere blev drevet på flugt. Mange søgte mod USA, men traumatiseret af krigen og ludfattige endte mange på stoffer eller i kriminalitet i USA. På gaden og i fængslerne voksede banderne sig store, og netværket blev udvidet til El Salvador og andre latinamerikanske lande, da USA deporterede de mange kriminelle.
For at få indsigt i hvordan det er at leve i en bande, ser vi filmen Sin nombre. Filmen handler om Caspar/Willy flugt fra MS13 og Sayras farefulde rejse mod USA. Vi følger Caspar/Willys forsøg på at forlade banden, Benitos/Smileys indvielse i banden og bandens ritualer, normer og brutalitet – du kan komme ind i banden, hvis du vil, men kun måske komme ud af den igen.
Det er nærmest umuligt at komme ud af en bande. Dette undersøger vi nærmere med dokumentarfilmen: Entras si quieres y sales si puedes. Der findes dog muligheder især i USA. Her har organisationen Homboy Industries, som ledes af Gregory Boyle, oprettet et center, der hjælper tidligere bandemedlemmer med at få fjernet tatoveringer og skrive jobansøgninger, så de kan blive en del af det amerikanske samfund.
● Sin nombre (película)
● Testimonio de un expandillero y las cicatrices que le dejo su pasado https://www.youtube.com/watch?v=CKDCHdo1y6Y
● El peligroso recorrido de un expandillero preso (Una entrevista con la expandillera Valmis Mejía. La entrevista tiene lugar en la cárcel en El Salvador donde cumple una condena de cárcel.)
● Entras si quieres y sales si puedes (documental)
● Los Angeles og banderne (pdf s. 115-117)
● Las Maras Salvatruchas (pdf s. 54-55)
● Homeboy Industries og Gregory Boyle “Tatuajes en el corazón” s. 133-139 I: Retratos latinos en California
● Interview med Fabian Montes
● "Reportage: "Verdens farligste bande? Kernen" (23.06.2023) https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=022306111825
Omfang 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 3
|
04-11-2024
|
Entrega 4
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mexico - cultura, desigualdad y machismo
México – cultura, desigualdad y machismo
Forløbet introducerer til Mexico og den mexicanske kultur.
Hovedfokus ligger på den ulighed, der hersker i det mexicanske samfund. Den store forskel mellem rig og fattig undersøger vi nærmere i filmen La Zona. Filmen handler om drengen Alejandro, der bor i ”una colonia privada”, en beskyttet zone, i Mexico by.
Som kontrast til den beskyttede zone i filmen La Zona undersøger vi også en af de særligt fattige zoner i Mexico, nemlig Cartolandia, som er en ”colonia perdida”. Her er husene bygget af pap og blik, og de fleste beboere er centralamerikanere eller mexicanere fra den sydlige del af Mexico, som er ankommet med ”la Bestia”, godstoget, der fragter tusindvis af migranter gennem Mexico til den amerikanske grænse.
Et andet centralt fokus ligger på de mexicanske kønsroller og den såkaldte machismo. Siden præcolumbiansk tid har der været forskel på mænd og kvinder. Rollerne blev cementeret med den spanske erobring og indførelsen af katolicismen. Den store ulighed mellem køn er fortsat et problem i Mexico.
Den store sociale ulighed og de mange tilfælde af vold mod unge eller kvinder har ført til protestbevægelser i hele Latinamerika.
I et tidligere forløb har vi haft om De dødes dag og set filmen Coco. Derfor har vi i dette forløb blot repeteret den mexicanske tradition og talt om familiens betydning i den mexicanske kultur.
Vi inddrager desuden tekster fra et tidligere forløb om kvinderne Melly Barajas "la reina del tequila" og Yola Jiménez "Yola Mezcal", som er iværksættere, der har fokus på at fremme kvinders rettigheder.
Película: La Zona, 2007
‘La zona’, protégeme de los que me protegen
https://www.espinof.com/criticas/ala-zonaa-protegeme-de-los-que-me-protegen
Desigualdad – la diferencia entre ricos y pobres en México: Zonas(colonias/fraccionamientos) privadas
Vs Cartolandia y colonias perdidas
¿Cómo viven los RICOS y POBRES en Mexico? - Oscar Alejandro
https://www.youtube.com/watch?v=TErOL6Vj-Ts
Un muro que divide RICOS y POBRES en México
https://www.youtube.com/watch?v=h0sGFuUHt3U
La mejor zona para vivir de Mexico | Campanario Queretaro
https://www.youtube.com/watch?v=3VS0POkT-JA
¿POR QUÉ SE CREARON LOS FRACCIONAMIENTOS?
https://www.youtube.com/watch?v=0u2QS9MzzFw
“Activismo” Eksamenssæt 22. maj 2019
El estado más cultural, indígena y biodiverso de México / 33 Datos y Curiosidades sobre OAXACA
https://www.youtube.com/watch?v=0XnlzP8jlYM
"La mujer y el hombre mexicanos + El machismo" (pdf.) Mosaico mexicano
"Machismo" (word) fra México en perspectiva: https://mexico.systime.dk/?id=132
Dokumentar "Sabes qué, mi vida. Aquí él que mando soy yo" fra México en perspectiva: https://mexico.systime.dk/?id=132
Carreteras, kortfilm, CFU
Pueblos indígenas de Oaxaca (pdf)
Oaxaca: Simbolismos y tradiciones con identidad: https://www.youtube.com/watch?v=3AWT5brmNIE
Episode 150 - Duo_s Film Club - Coco.docx
La serie “Monarca” retrata un México “que no anda en burro ni trae sombrero” (2019)
https://www.latimes.com/espanol/entretenimiento/articulo/2019-09-10/efe-4060954-15755869-20190910
Episode 47. La herencia del mezcal (The Mezcal Inheritance)
Yola Jiménez: https://www.hola.com/us-es/latinapowerhouse/20221005337866/yola-jimenez/
El mezcal hecho por mujeres y pensado para que ellas ganen
https://www.nytimes.com/es/2019/09/03/espanol/estilos-de-vida/mexico-mezcal-mujeres.html
Melly Barajas, "la reina del tequila" que empezó de cero una exitosa destilería sin saber nada sobre cómo hacer licores (pdf) https://www.bbc.com/mundo/noticias-46592856
Frida (película) 2002
La vida de Frida Kahlo, tekst, aprende2.dk
Omfang 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: ¿Cómo viven los RICOS y POBRES en Mexico? - Oscar Alejandro
-
Læs og forstå: _La zona_, protégeme de los que me protegen.docx
-
_La zona_, protégeme de los que me protegen ELEV.docx
-
Quizlet til brug i timen: La Zona
-
Vi taler om afleveringen d. 27 jan
-
Lektie: Se og forstå: El estado más cultural, indígena y biodiverso de México / 33 Datos y Curiosidades sobre OAXACA
-
Formuler 5 spørgsmål (på spansk) til filmen (I skal stille spørgsmålene til hinanden på klassen).
-
Dok til brug i timen: Pueblos indígenas de Oaxaca.pdf
-
Preguntas para el texto - Pueblos indígenas de Oaxaca.docx
-
Lektie: Oaxaca: Simbolismos y tradiciones con identidad
-
1.g
-
Faglige samtaler. I skal gerne kunne tale om:
-
Duolingo Podcast - Mexico.docx
-
Lyt til Duolingos Podcast om Coco (I finder teksten her, men I kan også bare lytte til den og gå jer en dejlig tur:): Episode 150: Duo’s Film Club - Coco - Duolingo
-
Episode 150 - Duo_s Film Club - Coco.docx
-
Delprøve 1- Coco.docx
-
Verber og verbalkonstruktioner i 1., 2. og 3.g
-
Datidsformer. Præteritum og imperfektum.docx
-
Lektie til d. 17. feb. - Activismo.docx
-
Episode 47. La herencia del mezcal (The Mezcal Inheritance) ELEV.docx
-
Yola Jimenez - Hola.com.docx
-
Billedbeskrivelse - mezcal y tequila.docx
-
Pretérito perfecto y pretérito indefinido.docx
-
Lektie. Presenta a Melly Barajas y a Yola Jiménez: Las mujeres que toman el timón del tequila y mezcal, dos bebidas alcohólicas de agave. I kan skrive i denne dokument: Billedbeskrivelse - mezcal y tequila.docx
-
Lektie: Læs om serien "Monarca" på Netflix La serie "Monarca" retrata un México "que no anda en burro ni trae sombrero"
-
Dokument til brug i timen: El machismo - Systime.docx
-
Lektie: Brug 15 min på at læse i dokumentet om El machismo. Skriv 5 sætninger på spansk om el machismo. Læg sætningerne i Elevfeedback inden timen.
-
Lektie: Læs teksten om Frida Kahlo preterito frida kahlo.php
-
Fik I ikke lavet lektien om machismo fra sidst, bør I lave den.
-
Dokument til brug i timen: La vida de Frida Kahlo.docx
-
Der er grammatikøvelser på: aprende2.dk
-
Lektie. Skriv et kort resume af Frida-filmen.
-
Lektie. Kig dokumentet med malerier igennem Frida Kahlo cuadros.pdf
-
Lektie: Mi vida es una mierda - opg 8, 9, 11.docx
-
Link til brug i timen: Oraciones subordinadas con "Me gustaría" | Gramática
-
Me gustaría
-
La expresión del deseo
-
Opsamling og lidt faglige samtaler om vores Méxiemne.
-
La mujer y el hombre mexicanos + el machismo.pdf
-
Faglige samtaler om México - desiguadad y machsimo_.docx
-
Forbered jer på faglige samtaler om México
-
Lektie: Repetition af de dativstyrende verber. Kig på eksemplerne og lav et par sætninger med de dativstyrende verber: Ekstraøvelse - dativstyrende verber.docx
-
gustar
-
Lektie: Forbered jer på at tale om billedet: Foto 1.docx
-
Lektie. Kig dokumentet igennem inden timen: Gode råd til eksamen.pdf
-
Instrukser til eksamen.docx
-
I arbejder selv.
-
Dokument til brug i timen: Repetition af eksamensemner.docx
-
Evaluering af brætspilsprojekt. I timen bedes I skrive lidt refleksion over nedenstående to punkter, hvilken viden har I opnået, og hvordan kan den viden bruges? Læg jeres tanker i Elevfeedback.
-
Se Lectiobesked
-
Gennemgang af delprøve 1 (som blev udleveret d. 7 april). Vi træner mdt og skr eksamen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 5
|
06-01-2025
|
Entrega 6
|
27-01-2025
|
Entrega 7
|
17-03-2025
|
3x SP terminsprøve
|
26-03-2025
|
Entrega 8
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768479281",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768479281",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768479281"
}