Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/t (1t DHO, 1t DHO SA+EN, 1t DHO SA+MA, 2t SRO, 2t SRO SA+EN, 2t SRO SA+MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Emne: Unges trivsel
Fag: Engelsk og samfundsfag
One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark og USA?
Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark og USA.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Analysér en nutidig selvvalgt amerikansk ungdomsserie/film med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur og unges trivsel.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.
Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse
Grupper:
1: Laura, Ida, Sol, Sophie
2: Lukas, Cecilie, Penelope
Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene
Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Fag: Matematik og samfundsfag
One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark, hvor stor er den og hvordan bliver det undersøgt.
Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Design en undersøgelse af unges mistrivsel i Danmark.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.
Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse
Grupper:
• Andreas J, Freja, Line, Maria
• Andreas T, Jeppe, Kirstine, Marianne
• Camilla, Jakob, Liv, Signe, Sarah
• Christian, Josefine, Mathilde, Viktor
• Erik, Laura, Krystian, Louise, Sidsel
Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene
Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1t - matematik aflevering 4
|
03-02-2023
|
Oplæg om unges trivsel
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1. verdenskrig i "Im Westen nichts Neues"
Eleverne har arbejdet med filmen ”Im Westen nichts Neues” med fokus på dramaturgi, filmiske virkemidler og filmens pålidelighed i forhold til de historiske begivenheder og forhold. Eleverne har bl.a. undersøgt hvordan de filmiske virkemidler er med til at understrege en særlig krigsglæde og meningsløshed gennem hele filmen, og hvordan en fiktionsfilm, som udtryk for populærhistorie, kan være gyldig i en historiskfaglig sammenhæng.
Derudover har eleverne skulle kunne redegøre for deres arbejdsproces ved hjælp af den hermeneutiske spiral, og kunne diskutere fordele og ulemper i dansk- og historiefagets metoder.
Opgaveformulering 1:
"Redegør kort for forholdene omkring 1. Verdenskrig. Analysér filmen "Im Westen nichts Neues" (Netflix) historisk kildekritisk og sammenlign den med Erich Maria Remarques roman for at vurdere filmens pålidelighed. Supplér med selvvalgte kilder. Diskutér krigsglæden i starten af filmen og kampenes meningsløshed til sidst.”
Materiale:
- Berger, Edward. ”Im Westen nichts Neues” Netflix 2022.
- Remarque, Erich Maria. “Intet nyt fra Vestfronten” Gyldendal 1929.
Metode:
-Kildekritisk analyse, filmanalyse og næranalyse af romanuddrag
Opgaveformulering 2:
”Redegør kort for forholdene omkring 1. Verdenskrig. Analysér og fortolk de filmiske virkemidler i filmen ”Im Westen nichts Neues”, og sammenlign med en historisk kildekritisk analyse af filmen med henblik på at diskutere krigsglæderne i starten af filmen og kampenes meningsløshed til sidst. Supplér med selvvalgte kilder.”
Materiale:
- Berger, Edward. ”Im Westen nichts Neues” Netflix 2022.
Metode:
- Filmanalyse og kildekritisk analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimaprojekt SA-EN
Klimaprojekt i 2t SA-EN og 2t SA-En
Emne: Klimakommunikation
Problemstilling: Hvordan kommunikerer man et klimabudskab effektivt?
Introduktion:
Klimakrisen kræver handling, men ingen handling uden opbakning. I forbindelse med at skabe opbakning til den grønne omstilling, spiller kommunikation en nøglerolle. Den grønne omstilling handler ikke kun om videnskab og data, men også om menneskers værdier og livsstil, ikke kun om hårde facts og fornuft, men også om følelser og identitet, som man må tage højde for, når man klimakommunikerer. Effektiv klimakommunikation skal således tilpasses modtagerens uddannelsesniveau, alder, sprog, kulturelle baggrund, politiske profil osv. En bestemt type kommunikation kan være med til både at skabe opbakning, ligegyldighed eller modstand mod klimainitiativer alt efter modtageren.
Opgave/produkt:
I skal med inddragelse af viden om klimakrisen og kommunikation lave to produkter, som kommunikerer et grønt budskab. Produkterne skal være tilpasset to forskellige typer modtagere, som er fagligt relevante (SA og EN), men de skal også tage højde for publikum til messen i et vist omfang (elever og lærere fra RK og folkeskoler).
I skal desuden reflektere over forskellene i jeres måde at kommunikere til de forskellige typer modtagere på og forberede en mundtlig gennemgang af jeres produkt og overvejelser. Da I skal præsentere produkterne for et publikum, bør I også overveje måder at inddrage dem på, så I lægger op til samtale og engagement.
Produktet er som udgangspunkt plakater, som indeholder både sproglige og visuelle elementer. Derudover den mundtlige præsentation (pitch), som skal afholdes live samt optages inden som video.
Produkterne skal præsenteres på klimamessen i hallen, d. 24/11.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRO SA-EN - Ulighed i USA
SRO – 2t
Opgave 1
Emne: Ulighed i USA
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.
Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.
Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.
Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og hvordan uligheden i USA kan mindskes. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori.
___________________________________________________
Opgave 2
Emne: Ulighed i USA
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.
Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.
Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.
Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og om det er ønskeligt at ændre på uligheden i USA. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori samt ideologiske og politiske synsvinkler.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t SA årsprøve
|
28-05-2024
|
SRO: Ulighed i USA
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO SA-MA - Ulighed i Danmark og USA
SRO-opgaveformulering SA-MA
EMNE:
Ulighed i Danmark og USA
FAGLIG PROBLEMSTILLING:
Er ulighed et problem, og hvordan kan det mindskes?
OPGAVEFORMULERING:
1) Med udgangspunkt i en redegørelse for begrebet økonomisk ulighed undersøges ulighedens omfang og udvikling i Danmark med en perspektivering til USA. I forlængelse heraf diskuteres det, om det er ønskeligt at ændre på uligheden i samfundet med inddragelse af ideologiske og politiske synsvinkler.
Indfør det bestemte integral og relevante regneregler for integraler. Demonstrér hvordan det bestemte integral kan anvendes til måling af økonomisk ulighed.
2) Med udgangspunkt i en redegørelse for begrebet økonomisk ulighed undersøges ulighedens omfang og udvikling i Danmark med en perspektivering til USA. I forlængelse heraf diskuteres det, hvordan en ulighed i de disponible indkomster kan reduceres med inddragelse af velfærdsmodeller og sociologiske teorier.
Indfør det bestemte integral og relevante regneregler for integraler. Demonstrér hvordan det bestemte integral kan anvendes til måling af økonomisk ulighed.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t SA årsprøve
|
28-05-2024
|
SRO: Ulighed i Danmark og USA
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ulighed i USA
Opgave 1
Emne: Ulighed i USA
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.
Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.
Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.
Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og hvordan uligheden i USA kan mindskes. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori.
Opgave 2
Emne: Ulighed i USA
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.
Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.
Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.
Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og om det er ønskeligt at ændre på uligheden i USA. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori samt ideologiske og politiske synsvinkler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777457047",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777457047",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777457047"
}