Holdet 2022 SRP/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/x (1x DHO, 1x DHO EN+SP, 1x DHO Fy+Ke, 2x SRO, 2x SRO EN+SP, 2x SRO Fy+Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flerfagligt forløb 1 Matematik og Fysik
Titel 2 Ungdomskultur i Spanien og USA
Titel 3 DHO - Første verdenskrig
Titel 4 Grønt projekt (MA, Fy, Ke)
Titel 5 Klimaprojekt SP-EN
Titel 6 SRO SP-EN - Ulighed i Amerika
Titel 7 SRO MA-Fy-Ke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flerfagligt forløb 1 Matematik og Fysik

Fag: Fysik B (BR) og matematik A (MH)

Problemstilling:
Hvordan opdager man nye sammenhænge ud fra eksperimenter og observationer?

Problemformulering:
Fra observation til model gennem databehandling. Udvikling af nye teorier.

Opgaveformuleringen:
Udfør eksperimenter, hvor I er opmærksomme på, hvilke fysiske størrelser, der måles og hvilke der holdes konstante. Ud fra jeres måledata skal I undersøge, om en eller flere matematiske sammenhænge (lineær, eksponentiel eller potens) kan bruges til at opstille en model for sammenhængen mellem de målte fysiske størrelser. I forbindelse med eksperimenterne er det vigtigt at være opmærksom på præcision og at udføre et passende antal målinger. Databehandlingen skal foretages både manuelt (papir) og vha. Excel eller lignende.

Arbejdsform: Gruppearbejde, eksperimentelt arbejde

Gruppefremlæggelser, der inddrager den Videnskabelige basismodel samt mindst 2 af begreberne fra begrebsparrene og besvarer opgaveformuleringen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdomskultur i Spanien og USA

Flerfagligt forløb (25/1 - 10/2)

Emne: Ungdomskultur i USA og Spanien

Problemstilling: Hvad kendetegner unges kultur og trivsel i USA og Spanien?

Opgaveformulering:
• Redegør kort for ungdomskultur og trivsel i USA og Spanien
• Analysér en selvvagt amerikansk ungdomsserie/film med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur
• Analysér et afsnit af Elite med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur  
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskulturen i USA og Spanien, og hvilke konsekvenser det har for deres trivsel.

Arbejdsform:
Introduktion, gruppearbejde og fremlæggelser.

Grupper:
Gruppe 1
Nikolaj
Christian
Cecilie

Gruppe 2
Eva
Caterina
Natashia

Gruppe 3
Anna
Oliver
Sofie

Gruppe 4
Lucas
Liv
Daniel G
Daniel

Fremlæggelse d. 10/2 i 5. lektion:
Mundtlig fremlæggelse med udgangspunkt i den videnskabelige basismodel.
Anvend ppt.
Max 10 min.
Rækkefølgen følger gruppenumrene

Tjekliste til fremlæggelse
• Er opgaveformuleringen besvaret?
• Er den videnskabelige basismodel anvendt?
• Er der anvendt citater på originalsproget i den engelskfaglige og den spanskfaglige analyse (Husk at øve udtale)
• Upload jeres ppt. i Lectio
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Første verdenskrig

Flerfagligt forløb i historie og dansk.

I historiefaget vil vi arbejde med årsagerne til 1. verdenskrig, krigsbegejstring, militær strategi og våbenteknologiens betydning for konsekvenserne af krigen samt de efterfølgende politiske konsekvenser afledt af Versaillestraktaten. Vi skal blandt andet se på soldaterbreve i forhold til kildekritik. Vi vil desuden se et afsnit af ’Den sorte snog’ (Vestfronten 1917), idet vi undersøger historiebrug samt forskellige historiesyn (progressivt, regressivt og kritisk).

I dansk indeholder forløbet også et skriftlighedsforløb med fokus på akademisk opgaveskrivning.

Eleverne vælger individuelt mellem følgende opgaver:
Fokus 1:  krigbegejstring/nationalfølelse
Redegør for årsagen til at de forskellige nationer går ind i krigen samt motiver for at melde sig til krigen som individ.
Giv en analyse og fortolkning af filmen “All Quiet on the western Front” (2022) med særligt fokus på filmens temaer, dramaturgi og brug af filmiske virkemidler. I din analyse skal du bl.a komme ind på, hvordan de filmiske virkemidler anvendes til at beskrive soldaternes nationalfølelse” og/eller “krigsbegejstring
Giv en kildekritisk analyse af udvalgte soldaterbreve med fokus på skildringen af krigsbegejstringen.
Diskuter med udgangspunkt i en sammenligning af filmen om soldaterbrevene, hvilken betydning det har, når man i kunsten bearbejder krigen.

Fokus 2: Krigens rædsler
Gør kort rede for årsagerne til de høje tabstal i 1. Verdenskrig.
Giv en litterær analyse og fortolkning af Martin Andersen Nexøs novelle “Brodermorderen” (1926) I din analyse skal du blandt andet komme ind på fremstillingen af krigens rædsler og ikke mindst det psykologiske ved at gå i krig.
Giv en kildekritisk analyse af udvalgte soldaterbreve med fokus på skildringen af krigsoplevelsen og sammenlign dem med novellens fremstilling af krigen.
Lav en vurdering af konsekvenserne af første verdenskrig på det politiske og menneskelige niveau.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grønt projekt (MA, Fy, Ke)

Fag og lærere: Fysik B (BR), Kemi B( HBW) og Matematik A (MH)

I fysik arbejdes med solceller:
https://www.youtube.com/watch?v=K1q-2Bb11qs
https://www.sdu.dk/da/samarbejde/skoler_gymnasier/skoler_gymnasier/tilbud/teknik_workshop_solceller

I kemi arbejdes med:

I matematik arbejdes med:


Problemstilling:


Der skal udarbejdes et produkt, som præsenteres på Klimamessen i hallen fredag d. 24/11-23.

Produktet kan være f.eks. plakater, videoer, modeller,...

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Klimaprojekt SP-EN

Klimaprojekt i 2x SP-EN
Emne: Klimakommunikation

Problemstilling: Hvordan kommunikerer man et klimabudskab effektivt?

Introduktion:
Klimakrisen kræver handling, men ingen handling uden opbakning. I forbindelse med at skabe opbakning til den grønne omstilling, spiller kommunikation en nøglerolle. Den grønne omstilling handler ikke kun om videnskab og data, men også om menneskers værdier og livsstil, ikke kun om hårde facts og fornuft, men også om følelser og identitet forankret i bl.a. kulturelle og sociale forhold, som man må tage højde for, når man klimakommunikerer. Samtidig skal kommunikation tilpasses modtagerens uddannelsesniveau, alder, sprog osv.
   For at overbevise folk om at bakke op om en klimadagsorden, må man tage alle disse forhold i betragtning, når man kommunikerer sit budskab. En bestemt type kommunikation kan være med til både at skabe opbakning, ligegyldighed eller modstand mod klimainitiativer alt efter modtageren.

Opgave/produkt:
I skal med inddragelse af viden om klimakrisen, kommunikation samt spansk og engelsk/amerikansk sprog, kultur og samfund lave to produkter, som kommunikerer et grønt budskab. Produkterne skal være tilpasset to forskellige typer modtagere, som er relevante i en spansktalende/engelsktalende kontekst, men de skal også tage højde for publikum til messen i et vist omfang (elever og lærere fra RK og folkeskoler).

I skal desuden reflektere over forskellene i jeres måde at kommunikere til de forskellige typer modtagere på og forberede en mundtlig gennemgang af jeres produkt og overvejelser. Da I skal præsentere produkterne for et publikum, bør I også overveje måder at inddrage dem på, så I lægger op til samtale og engagement.

Produktet er som udgangspunkt plakater, som indeholder både sproglige og visuelle elementer. Derudover den mundtlige præsentation (pitch), som skal afholdes live samt optages inden som video.

Produkterne skal præsenteres på klimamessen i hallen, d. 24/11.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO SP-EN - Ulighed i Amerika

SRO – 2x

Opgave 1:
Emne: Ulighed i Amerika

Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?

Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for ulighed i Latinamerika og USA og de politiske og sociale konsekvenser heraf.

Foretag en retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af den amerikanske drøm. Kom i den forbindelse ind på deres syn på immigration.

Foretag en fiktionsanalyse af filmen Las mujeres de verdad tienen curvas med fokus på dens fremstilling af den amerikanske drøm.

Sammenlign med udgangspunkt i din redegørelse og analyser forskellige syn på den amerikanske drøm og diskutér om den amerikanske drøm er i krise.

____________________________________________________

Opgave 2:
Emne: Ulighed i Amerika

Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?

Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for ulighed i Latinamerika og USA og de politiske og sociale konsekvenser heraf.

Foretag en retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af den amerikanske drøm. Kom i den forbindelse ind på deres syn på immigration.

Foretag en fiktionsanalyse af uddrag af La casa en Mango Street med fokus på dens fremstilling af den amerikanske drøm.

Sammenlign med udgangspunkt i din redegørelse og analyser forskellige syn på den amerikanske drøm og diskutér om den amerikanske drøm er i krise.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRO MA-Fy-Ke

Fag og lærere: Fysik B (BR), kemi B (HBW) og matematik A (MH)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde