Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/x (1x DHO, 1x DHO EN+SP, 1x DHO Fy+Ke, 2x SRO, 2x SRO EN+SP, 2x SRO Fy+Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flerfagligt forløb 1 Matematik og Fysik
Fag: Fysik B (BR) og matematik A (MH)
Problemstilling:
Hvordan opdager man nye sammenhænge ud fra eksperimenter og observationer?
Problemformulering:
Fra observation til model gennem databehandling. Udvikling af nye teorier.
Opgaveformuleringen:
Udfør eksperimenter, hvor I er opmærksomme på, hvilke fysiske størrelser, der måles og hvilke der holdes konstante. Ud fra jeres måledata skal I undersøge, om en eller flere matematiske sammenhænge (lineær, eksponentiel eller potens) kan bruges til at opstille en model for sammenhængen mellem de målte fysiske størrelser. I forbindelse med eksperimenterne er det vigtigt at være opmærksom på præcision og at udføre et passende antal målinger. Databehandlingen skal foretages både manuelt (papir) og vha. Excel eller lignende.
Arbejdsform: Gruppearbejde, eksperimentelt arbejde
Gruppefremlæggelser, der inddrager den Videnskabelige basismodel samt mindst 2 af begreberne fra begrebsparrene og besvarer opgaveformuleringen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdomskultur i Spanien og USA
Flerfagligt forløb (25/1 - 10/2)
Emne: Ungdomskultur i USA og Spanien
Problemstilling: Hvad kendetegner unges kultur og trivsel i USA og Spanien?
Opgaveformulering:
• Redegør kort for ungdomskultur og trivsel i USA og Spanien
• Analysér en selvvagt amerikansk ungdomsserie/film med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur
• Analysér et afsnit af Elite med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskulturen i USA og Spanien, og hvilke konsekvenser det har for deres trivsel.
Arbejdsform:
Introduktion, gruppearbejde og fremlæggelser.
Grupper:
Gruppe 1
Nikolaj
Christian
Cecilie
Gruppe 2
Eva
Caterina
Natashia
Gruppe 3
Anna
Oliver
Sofie
Gruppe 4
Lucas
Liv
Daniel G
Daniel
Fremlæggelse d. 10/2 i 5. lektion:
Mundtlig fremlæggelse med udgangspunkt i den videnskabelige basismodel.
Anvend ppt.
Max 10 min.
Rækkefølgen følger gruppenumrene
Tjekliste til fremlæggelse
• Er opgaveformuleringen besvaret?
• Er den videnskabelige basismodel anvendt?
• Er der anvendt citater på originalsproget i den engelskfaglige og den spanskfaglige analyse (Husk at øve udtale)
• Upload jeres ppt. i Lectio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - Første verdenskrig
Flerfagligt forløb i historie og dansk.
I historiefaget vil vi arbejde med årsagerne til 1. verdenskrig, krigsbegejstring, militær strategi og våbenteknologiens betydning for konsekvenserne af krigen samt de efterfølgende politiske konsekvenser afledt af Versaillestraktaten. Vi skal blandt andet se på soldaterbreve i forhold til kildekritik. Vi vil desuden se et afsnit af ’Den sorte snog’ (Vestfronten 1917), idet vi undersøger historiebrug samt forskellige historiesyn (progressivt, regressivt og kritisk).
I dansk indeholder forløbet også et skriftlighedsforløb med fokus på akademisk opgaveskrivning.
Eleverne vælger individuelt mellem følgende opgaver:
Fokus 1: krigbegejstring/nationalfølelse
Redegør for årsagen til at de forskellige nationer går ind i krigen samt motiver for at melde sig til krigen som individ.
Giv en analyse og fortolkning af filmen “All Quiet on the western Front” (2022) med særligt fokus på filmens temaer, dramaturgi og brug af filmiske virkemidler. I din analyse skal du bl.a komme ind på, hvordan de filmiske virkemidler anvendes til at beskrive soldaternes nationalfølelse” og/eller “krigsbegejstring
Giv en kildekritisk analyse af udvalgte soldaterbreve med fokus på skildringen af krigsbegejstringen.
Diskuter med udgangspunkt i en sammenligning af filmen om soldaterbrevene, hvilken betydning det har, når man i kunsten bearbejder krigen.
Fokus 2: Krigens rædsler
Gør kort rede for årsagerne til de høje tabstal i 1. Verdenskrig.
Giv en litterær analyse og fortolkning af Martin Andersen Nexøs novelle “Brodermorderen” (1926) I din analyse skal du blandt andet komme ind på fremstillingen af krigens rædsler og ikke mindst det psykologiske ved at gå i krig.
Giv en kildekritisk analyse af udvalgte soldaterbreve med fokus på skildringen af krigsoplevelsen og sammenlign dem med novellens fremstilling af krigen.
Lav en vurdering af konsekvenserne af første verdenskrig på det politiske og menneskelige niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klimaprojekt SP-EN
Klimaprojekt i 2x SP-EN
Emne: Klimakommunikation
Problemstilling: Hvordan kommunikerer man et klimabudskab effektivt?
Introduktion:
Klimakrisen kræver handling, men ingen handling uden opbakning. I forbindelse med at skabe opbakning til den grønne omstilling, spiller kommunikation en nøglerolle. Den grønne omstilling handler ikke kun om videnskab og data, men også om menneskers værdier og livsstil, ikke kun om hårde facts og fornuft, men også om følelser og identitet forankret i bl.a. kulturelle og sociale forhold, som man må tage højde for, når man klimakommunikerer. Samtidig skal kommunikation tilpasses modtagerens uddannelsesniveau, alder, sprog osv.
For at overbevise folk om at bakke op om en klimadagsorden, må man tage alle disse forhold i betragtning, når man kommunikerer sit budskab. En bestemt type kommunikation kan være med til både at skabe opbakning, ligegyldighed eller modstand mod klimainitiativer alt efter modtageren.
Opgave/produkt:
I skal med inddragelse af viden om klimakrisen, kommunikation samt spansk og engelsk/amerikansk sprog, kultur og samfund lave to produkter, som kommunikerer et grønt budskab. Produkterne skal være tilpasset to forskellige typer modtagere, som er relevante i en spansktalende/engelsktalende kontekst, men de skal også tage højde for publikum til messen i et vist omfang (elever og lærere fra RK og folkeskoler).
I skal desuden reflektere over forskellene i jeres måde at kommunikere til de forskellige typer modtagere på og forberede en mundtlig gennemgang af jeres produkt og overvejelser. Da I skal præsentere produkterne for et publikum, bør I også overveje måder at inddrage dem på, så I lægger op til samtale og engagement.
Produktet er som udgangspunkt plakater, som indeholder både sproglige og visuelle elementer. Derudover den mundtlige præsentation (pitch), som skal afholdes live samt optages inden som video.
Produkterne skal præsenteres på klimamessen i hallen, d. 24/11.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO SP-EN - Ulighed i Amerika
SRO – 2x
Opgave 1:
Emne: Ulighed i Amerika
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for ulighed i Latinamerika og USA og de politiske og sociale konsekvenser heraf.
Foretag en retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af den amerikanske drøm. Kom i den forbindelse ind på deres syn på immigration.
Foretag en fiktionsanalyse af filmen Las mujeres de verdad tienen curvas med fokus på dens fremstilling af den amerikanske drøm.
Sammenlign med udgangspunkt i din redegørelse og analyser forskellige syn på den amerikanske drøm og diskutér om den amerikanske drøm er i krise.
____________________________________________________
Opgave 2:
Emne: Ulighed i Amerika
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for ulighed i Latinamerika og USA og de politiske og sociale konsekvenser heraf.
Foretag en retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af den amerikanske drøm. Kom i den forbindelse ind på deres syn på immigration.
Foretag en fiktionsanalyse af uddrag af La casa en Mango Street med fokus på dens fremstilling af den amerikanske drøm.
Sammenlign med udgangspunkt i din redegørelse og analyser forskellige syn på den amerikanske drøm og diskutér om den amerikanske drøm er i krise.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO MA-Fy-Ke
Fag og lærere: Fysik B (BR), kemi B (HBW) og matematik A (MH)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777458785",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777458785",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777458785"
}