Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kristina Crone
|
Hold
|
2022 MA/t (1t MA, 2t MA, 3t MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentiel funktion
Forskriften for eksponentiel funktionen, betydningen af a og b, opstille eksponentielle funktioner og indfør passende variable. Forskudt eksponentiel funktioner. Eulers tal og eksponential funktionen. Eksponentiel regression (og Maple).
Titals- og den naturlige logaritme, samt egenskaberne. ln(a^x)=x*ln(a) er bevist.
Topunktsformlen (bevist), vækstegenskaberne (bevist), fordobling- og halveringskonstant (bevist).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algebra
Kvadratsætningerne, regneregler for potenser og rødder, og to ligninger med to ubekendte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Indekstal.
Deskriptiv statistik:
Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, kvartilsæt, kvartilbredde, variationsbredde, middelværdi, spredning, boksplot, outlier, venstre-skæv, ikke-skæv, højre-skæv.
Ugrupperet statistik:
Pindediagram.
Grupperet statistik:
Histogram og sumkurve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Fag: Matematik og samfundsfag
One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark, hvor stor er den og hvordan bliver det undersøgt.
Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Design en undersøgelse af unges mistrivsel i Danmark.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.
Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse
Grupper:
• Andreas J, Freja, Line, Maria
• Andreas T, Jeppe, Kirstine, Marianne
• Camilla, Jakob, Liv, Signe, Sarah
• Christian, Josefine, Mathilde, Viktor
• Erik, Laura, Krystian, Louise, Sidsel
Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene
Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1t - matematik aflevering 4
|
03-02-2023
|
Oplæg om unges trivsel
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer del 1
Definition af en vektor, regning med vektor, vektorligninger, prikprodukt, vinkel mellem vektorer, parallelle og ortogonale vektorer, enhedscirklen, sinus, cosinus og tangens, enhedsvektoren, egentlige og uegentlige vektorer (nulvektoren), hældningsvinklen for en ret linje.
Ganske kort om trekantsberegninger i retvinklede og vilkårlige trekanter.
Sætning 2.12 - prikprodukt og vinkel er bevist.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner
Funktioner generelt:
Definitions- og værdimængder. Monotoniforhold, ekstrema (lokale og globale), nulpunkter, sammensatte funktioner, invers funktioner og stykkevisdefinerede funktioner. Lodrette og vandrette forskydninger
Potensfunktionen:
Forskriften for potensfunktionen, grafisk betydning af a og b, vækstegenskaber og potensregression.
Topunktsformlen for potens er bevist.
Trigonometriske funktioner:
Radianer, trigonometriske funktioner,, harmoniske svingninger, afledede af trigonometriske funktioner, hvor den afledede af f(x)=sin(x) er bevist.
Andet:
Intervaller, talmængder, import af stort datamateriale i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Andengradspolynomier
Polynomier, andengradspolynomiet, koefficienternes og d's grafiske betydning. Andengradsligningen (bevist), toppunkt (bevist), polynomiel regression og faktorisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Forskellige afledede funktioner.
Differentiabilitet (kontinuert i Dm og uden knæk).
Tretrinsreglen er brugt til at bevise følgende differentialkvotienter: lineær, andengradspolynomiet, kvadratrodsfunktionen, reciprokfunktionen, sinus, sumreglen og produktreglen
Tangentligningen, monotoniforhold og optimering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og binomialfordeling
Sandsynlighedsregning:
Udfald, udfaldsrum, P(A), hændelser, sandsynlighedsfelt og symmetriske sandsynlighedsfelt, grundlæggende udfald, multiplikations- og additionsprincippet, fakultet, permutation, kombinatorik.
Binomialfordeling og test:
Basiseksperiment, binomialeksperiment, binomialmodel, sandsynlighedsparameter og antalsparameter, udlede P(X=r)=K(n,r)*p^r*(1-p)^(n-r) ved eksempel, middelværdi og spredning, normale udfald og exceptionelle udfald, konfidensintervaller, nulhypoteser og tosidet binomialtest.
Fra binomialfordeling til normalfordeling og normalfordelt residualer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Bestem og ubestemt integral.
Stamfunktioner og stamfunktioner gennem et punkt.
Arealfunktionen (bevist) og bestemt integral
Regneregler for integraler (bevist).
Arealer mellem grafer (bevist).
Integration ved substitution (bestem og ubestemt)
Omdrejeningslegemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Gaudisk arkitektur
Gaudisk arkitektur frem mod studietur, med fokus på kædelinier og Sagrada Familia.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer del 2
Rette linjer (ligninger og parameterfremstilling).
Tværvektor, determinant, areal af parallelogrammer og trekanter udspændt af vektorer.
Vinkel mellem linjer, skæring mellem linjer.
Projektion af punkt på linje og projekt af vektor på en vektor (bevist)
Afstand fra punkt til linje (bevist).
Cirklens ligning, tangent og kvadratkomplettering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Ræssonement og bevisførelse
Bevistyper: direkte, (indirekte) og induktionsbevis.
Bevis af (x^n)'=n*x^(n-1) vha af induktionsbevis.
Bevis af (x^x )'=x^x*(ln(x)+1) vha. direkte bevis.
Bevis af sqrt(2) er et irrationelt tal vha. indirekte bevis
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Gør prøve, tangentligninger, linjeelementer og hældningsfelt
Simple vækstmodeller (eksponentiel vækst (bevist), forskudt eksponentiel vækst (bevist)).
Logistisk vækst (bevist)
Panserformlen (bevist)
Separable differentialligninger
Opstilling af differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Normalfordeling
Tætheds- og fordelingsfunktion. QQ-plot på stort data.
Lineær model: er residualerne normalfordelt (Maple).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner, parameterkurver, hastighed og acceleration, samt skæring med akserne.
Differentialkvotient for vektorfunktioner.
Tangentvektor, tangent og tangentligninger, inklusiv lodrette og vandrette tangenter.
Dobbeltpunkter og tangenter i dobbeltpunkter.
Cirkler og den jævne cirkelbevægelse (bevist).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Rumgeometri og funktioner af to varible
Rumgeometri (supplerende stof):
Vektorer og linjer i rummet, skæringer mellem linjer, ligninger for planer, krydsprodukt (indførelse af krydsprodukt), skæring mellem linjer og planer, afstand mellem punkt og plan (bevist), kuglen og tangentplaner til kuglen.
Funktioner af to variable:
Niveaukurver, snitkurver, partielle afledede, gradient, geometrisk fortolkning af gradienten, tangentplaner, stationære punkter, arten af stationære punkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forberedelsesmateriale
Eleverne har arbejdet med forberedelsesmaterialet Sandsynlighedsregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796605574",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796605574",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796605574"
}