Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Friis
|
Hold
|
2022 SA/t (1t SA, 2t SA, 3t SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb om ligestilling
Tværdisciplinært grundforløb med ligestilling som tema. Kort introduktion til sociologi, økonomi og politik.
Centrale fokuspunkter: kønsrollemønstre, socialisering, indkomstforskelle, markedsmekanismen, det økonomiske kredsløb, rettigheder, diskrimination og politiske tilgange til ligestilling, ideologier, vælgeradfærd.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- politiske ideologier og vælgeradfærd
- ligestilling mellem kønnene
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsamling på grundforløb
|
02-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folketingsvalget 2022
Forløbet tager udgangspunkt i folketingsvalget 2022 og valgets temaer.
Fokuspunkter: politik, politiske skillelinjer, ideologier, politiske partier, teorier om partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Folketingsvalget 2022
|
15-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Emne: Unges trivsel
Fag: Engelsk og samfundsfag
One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark og USA?
Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark og USA.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Analysér en nutidig selvvalgt amerikansk ungdomsserie/film med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur og unges trivsel.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.
Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse
Grupper:
1: Laura, Ida, Sol, Sophie
2: Lukas, Cecilie, Penelope
Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene
Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges mistrivsel
Forløbet havde et tværfagligt samarbejde med engelsk om ungdomskultur og trivsel i Danmark og USA.
Centrale fokuspunkter: Identitet og socialisering, det senmoderne samfund, aktør-struktur, sociale medier, perfekthedskultur og kropsidealer
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2: Identitetsdannelse i det senmoderne samf
|
05-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Fag: Matematik og samfundsfag
One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark, hvor stor er den og hvordan bliver det undersøgt.
Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Design en undersøgelse af unges mistrivsel i Danmark.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.
Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse
Grupper:
• Andreas J, Freja, Line, Maria
• Andreas T, Jeppe, Kirstine, Marianne
• Camilla, Jakob, Liv, Signe, Sarah
• Christian, Josefine, Mathilde, Viktor
• Erik, Laura, Krystian, Louise, Sidsel
Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene
Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1t - matematik aflevering 4
|
03-02-2023
|
Oplæg om unges trivsel
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi
Centrale fokuspunkter:
- det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomisk politik
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3: Finansloven og samfundsøkonomien
|
08-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sociale og kulturelle forskelle i Danmark
Et forløb om integration samt social og økonomisk ulighed.
Forløbet spiller sammen med idræt, der fokuserer på ulighed i sundhed.
Fokuspunkter:
- danskhed, sammenhængskraft, etniske og geografiske parallelsamfund, ulighed og fattigdom, social arv og Bourdieus teori, velfærdsmodeller, integration i Danmark
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Faglige mål i fokus:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klimaadfærd og bæredygtig vækst
Et forløb i samarbejde med studieretningsfaget engelsk, hvor eleverne som produkt skulle præsentere deres egen løsning på klimaudfordringerne ved deres egen stand på en messe.
Fokuspunkter:
- forklaringer på klimaadfærd, bæredygtig vækst, markedsmekanismen, miljøpolitik, klimapolitik, vækstøkonomi/økonomiske teorier, global ulighed, økonomiske instrumenter, grøn vækst
Faglige mål i fokus:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske ideologier
- forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 Fattige børn i Danmark II
|
12-11-2023
|
Opgave 6: Klimaholdninger og klimaadfærd I
|
17-12-2023
|
Opgave 7: Klimaholdninger og klimaadfærd II
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Klimaprojekt SA-EN
Klimaprojekt i 2t SA-EN og 2t SA-En
Emne: Klimakommunikation
Problemstilling: Hvordan kommunikerer man et klimabudskab effektivt?
Introduktion:
Klimakrisen kræver handling, men ingen handling uden opbakning. I forbindelse med at skabe opbakning til den grønne omstilling, spiller kommunikation en nøglerolle. Den grønne omstilling handler ikke kun om videnskab og data, men også om menneskers værdier og livsstil, ikke kun om hårde facts og fornuft, men også om følelser og identitet, som man må tage højde for, når man klimakommunikerer. Effektiv klimakommunikation skal således tilpasses modtagerens uddannelsesniveau, alder, sprog, kulturelle baggrund, politiske profil osv. En bestemt type kommunikation kan være med til både at skabe opbakning, ligegyldighed eller modstand mod klimainitiativer alt efter modtageren.
Opgave/produkt:
I skal med inddragelse af viden om klimakrisen og kommunikation lave to produkter, som kommunikerer et grønt budskab. Produkterne skal være tilpasset to forskellige typer modtagere, som er fagligt relevante (SA og EN), men de skal også tage højde for publikum til messen i et vist omfang (elever og lærere fra RK og folkeskoler).
I skal desuden reflektere over forskellene i jeres måde at kommunikere til de forskellige typer modtagere på og forberede en mundtlig gennemgang af jeres produkt og overvejelser. Da I skal præsentere produkterne for et publikum, bør I også overveje måder at inddrage dem på, så I lægger op til samtale og engagement.
Produktet er som udgangspunkt plakater, som indeholder både sproglige og visuelle elementer. Derudover den mundtlige præsentation (pitch), som skal afholdes live samt optages inden som video.
Produkterne skal præsenteres på klimamessen i hallen, d. 24/11.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Cataloniens løsrivelseskamp
Et forløb i forbindelse med studieturen til Barcelona
Fokuspunkter:
- nation, stat, nationalstat, nationalisme
Faglige mål i fokus:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere hypoteser
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8: Konflikten i Catalonien
|
10-03-2024
|
Opgave 9: Lineær regression og hypoteser
|
21-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ulighed i USA
Forløb i forbindelse med SRO-forløbet, der var et samarbejde med klassens to øvrige studieretningsfag, engelsk og matematik, der havde fokus på uligheden i hhv. Danmark og USA. Eleverne brugte i samfundsfag viden fra deres forløb om ulighed tidligere på året.
Fokuspunkter:
- den amerikanske drøm, økonomisk ulighed og andre former for ulighed, de politiske partier og deres vælgere, den amerikanske velfærdsmodel
Faglige må i fokus:
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- politiske ideologier og skillelinjer
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t SA årsprøve
|
28-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
SRO SA-EN - Ulighed i USA
SRO – 2t
Opgave 1
Emne: Ulighed i USA
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.
Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.
Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.
Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og hvordan uligheden i USA kan mindskes. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori.
___________________________________________________
Opgave 2
Emne: Ulighed i USA
Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?
Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.
Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.
Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.
Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og om det er ønskeligt at ændre på uligheden i USA. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori samt ideologiske og politiske synsvinkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t SA årsprøve
|
28-05-2024
|
SRO: Ulighed i USA
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
SRO SA-MA - Ulighed i Danmark og USA
SRO-opgaveformulering SA-MA
EMNE:
Ulighed i Danmark og USA
FAGLIG PROBLEMSTILLING:
Er ulighed et problem, og hvordan kan det mindskes?
OPGAVEFORMULERING:
1) Med udgangspunkt i en redegørelse for begrebet økonomisk ulighed undersøges ulighedens omfang og udvikling i Danmark med en perspektivering til USA. I forlængelse heraf diskuteres det, om det er ønskeligt at ændre på uligheden i samfundet med inddragelse af ideologiske og politiske synsvinkler.
Indfør det bestemte integral og relevante regneregler for integraler. Demonstrér hvordan det bestemte integral kan anvendes til måling af økonomisk ulighed.
2) Med udgangspunkt i en redegørelse for begrebet økonomisk ulighed undersøges ulighedens omfang og udvikling i Danmark med en perspektivering til USA. I forlængelse heraf diskuteres det, hvordan en ulighed i de disponible indkomster kan reduceres med inddragelse af velfærdsmodeller og sociologiske teorier.
Indfør det bestemte integral og relevante regneregler for integraler. Demonstrér hvordan det bestemte integral kan anvendes til måling af økonomisk ulighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t SA årsprøve
|
28-05-2024
|
SRO: Ulighed i Danmark og USA
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
International politik
Fokuspunkter:
- IP-teorier, det internationale politiske system, USA, Kina, Rusland og Indiens udenrigspolitik, civilisationernes sammenstød, sikkerhed, svage stater, krig, terrorisme, konflikterne mellem Rusland og Ukraine samt Israel og Hamas, Danmarks udenrigspolitik og EU
Faglige mål i fokus:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10: Ruslands invasion af Ukraine
|
29-09-2024
|
Opgave 11: Fremtidens verdensorden
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Det amerikanske præsidentvalg 2024
Forløbet tager udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg 2024.
Fokuspunkter:
- centrale kendetegn ved amerikansk politik, demokratiopfattelser, politiske partier, værdier og holdninger, politiske systemer og valgmetoder i Danmark, Storbritannien, Tyskland og USA, polarisering, magt, diskurser og diskursanalyse, medier og politisk kommunikation
Faglige mål i fokus:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere hypoteser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer
- politiske ideologier og skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark og de politiske systemer i Danmark
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 12: Vælgere og demokrati i USA
|
15-12-2024
|
Opgave 13: Fællesdel med statistisk usikkerhed
|
02-02-2025
|
Opgave 14: Det amerikanske præsidentvalg
|
02-03-2025
|
3t SA terminsprøve
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
EU's indflydelse på Danmark
Fokuspunkter:
- suverænitet, EU's institutioner og beslutningsprocesser, integrationsteorier, EU's økonomiske integration, globalisering og konkurrenceevne, arbejdsløshed og arbejdsmarkedspolitik, EU's frie bevægelighed og den danske model, økonomiske teorier
Faglige mål i fokus:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt og regionalt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52847046961",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52847046961",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52847046961"
}