Holdet 2022 SA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Rasmus Friis
Hold 2022 SA/t (1t SA, 2t SA, 3t SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb om ligestilling
Titel 2 Folketingsvalget 2022
Titel 3 Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Titel 4 Unges mistrivsel
Titel 5 Unges trivsel (fællesfagligt forløb)
Titel 6 Økonomi
Titel 7 Sociale og kulturelle forskelle i Danmark
Titel 8 Klimaadfærd og bæredygtig vækst
Titel 9 Klimaprojekt SA-EN
Titel 10 Cataloniens løsrivelseskamp
Titel 11 Ulighed i USA
Titel 12 SRO SA-EN - Ulighed i USA
Titel 13 SRO SA-MA - Ulighed i Danmark og USA
Titel 14 International politik
Titel 15 Det amerikanske præsidentvalg 2024
Titel 16 EU's indflydelse på Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb om ligestilling

Tværdisciplinært grundforløb med ligestilling som tema. Kort introduktion til sociologi, økonomi og politik.

Centrale fokuspunkter: kønsrollemønstre, socialisering, indkomstforskelle, markedsmekanismen, det økonomiske kredsløb, rettigheder, diskrimination og politiske tilgange til ligestilling, ideologier, vælgeradfærd.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- politiske ideologier og vælgeradfærd
- ligestilling mellem kønnene
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling på grundforløb 02-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Folketingsvalget 2022

Forløbet tager udgangspunkt i folketingsvalget 2022 og valgets temaer.

Fokuspunkter: politik, politiske skillelinjer, ideologier, politiske partier, teorier om partiadfærd og vælgeradfærd

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Folketingsvalget 2022 15-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Unges trivsel (fællesfagligt forløb)

Emne: Unges trivsel

Fag: Engelsk og samfundsfag

One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark og USA?

Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark og USA.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Analysér en nutidig selvvalgt amerikansk ungdomsserie/film med fokus på dens fremstilling af ungdomskultur og unges trivsel.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.

Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse

Grupper:
1: Laura, Ida, Sol, Sophie
2: Lukas, Cecilie, Penelope

Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene

Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unges mistrivsel

Forløbet havde et tværfagligt samarbejde med engelsk om ungdomskultur og trivsel i Danmark og USA.

Centrale fokuspunkter: Identitet og socialisering, det senmoderne samfund, aktør-struktur, sociale medier, perfekthedskultur og kropsidealer

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2: Identitetsdannelse i det senmoderne samf 05-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Unges trivsel (fællesfagligt forløb)

Fag: Matematik og samfundsfag

One-liner: Hvad ligger bag unges mistrivsel i Danmark, hvor stor er den og hvordan bliver det undersøgt.

Opgaveformulering:
• Redegør for ungdomskultur og trivsel i det senmoderne Danmark.
• Undersøg forskellige årsager til unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
• Design en undersøgelse af unges mistrivsel i Danmark.
• Diskutér med udgangspunkt i jeres redegørelse og analyse, hvad der kendetegner ungdomskultur i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser det har for unges trivsel. Foretag i forlængelse heraf en kort vurdering af mulige løsninger på unges mistrivsel.

Arbejdsformer:
• Introduktion til emnet
• Gruppearbejde
• Fremlæggelse

Grupper:
• Andreas J, Freja, Line, Maria
• Andreas T, Jeppe, Kirstine, Marianne
• Camilla, Jakob, Liv, Signe, Sarah
• Christian, Josefine, Mathilde, Viktor
• Erik, Laura, Krystian, Louise, Sidsel

Fremlæggelse tirsdag d. 21/2 i samfundsfag i 8. modul:
• PP mundtlig fremlæggelse
• Maks. 10 min.
• Rækkefølge følger gruppenumrene

Fremlæggelse tjekliste:
• Besvarelse af opgaveformuleringen
• Anvendelse af videnskabelig basismodel
• Powerpoint
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1t - matematik aflevering 4 03-02-2023
Oplæg om unges trivsel 20-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomi

Centrale fokuspunkter:
- det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomisk politik

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3: Finansloven og samfundsøkonomien 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sociale og kulturelle forskelle i Danmark

Et forløb om integration samt social og økonomisk ulighed.
Forløbet spiller sammen med idræt, der fokuserer på ulighed i sundhed.

Fokuspunkter:
- danskhed, sammenhængskraft, etniske og geografiske parallelsamfund, ulighed og fattigdom, social arv og Bourdieus teori, velfærdsmodeller, integration i Danmark

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked

Faglige mål i fokus:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Klimaadfærd og bæredygtig vækst

Et forløb i samarbejde med studieretningsfaget engelsk, hvor eleverne som produkt skulle præsentere deres egen løsning på klimaudfordringerne ved deres egen stand på en messe.

Fokuspunkter:
- forklaringer på klimaadfærd, bæredygtig vækst, markedsmekanismen, miljøpolitik, klimapolitik, vækstøkonomi/økonomiske teorier, global ulighed, økonomiske instrumenter, grøn vækst

Faglige mål i fokus:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske ideologier
- forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 Fattige børn i Danmark II 12-11-2023
Opgave 6: Klimaholdninger og klimaadfærd I 17-12-2023
Opgave 7: Klimaholdninger og klimaadfærd II 11-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Klimaprojekt SA-EN

Klimaprojekt i 2t SA-EN og 2t SA-En
Emne: Klimakommunikation

Problemstilling: Hvordan kommunikerer man et klimabudskab effektivt?

Introduktion:
Klimakrisen kræver handling, men ingen handling uden opbakning. I forbindelse med at skabe opbakning til den grønne omstilling, spiller kommunikation en nøglerolle. Den grønne omstilling handler ikke kun om videnskab og data, men også om menneskers værdier og livsstil, ikke kun om hårde facts og fornuft, men også om følelser og identitet, som man må tage højde for, når man klimakommunikerer. Effektiv klimakommunikation skal således tilpasses modtagerens uddannelsesniveau, alder, sprog, kulturelle baggrund, politiske profil osv. En bestemt type kommunikation kan være med til både at skabe opbakning, ligegyldighed eller modstand mod klimainitiativer alt efter modtageren.

Opgave/produkt:
I skal med inddragelse af viden om klimakrisen og kommunikation lave to produkter, som kommunikerer et grønt budskab. Produkterne skal være tilpasset to forskellige typer modtagere, som er fagligt relevante (SA og EN), men de skal også tage højde for publikum til messen i et vist omfang (elever og lærere fra RK og folkeskoler).

I skal desuden reflektere over forskellene i jeres måde at kommunikere til de forskellige typer modtagere på og forberede en mundtlig gennemgang af jeres produkt og overvejelser. Da I skal præsentere produkterne for et publikum, bør I også overveje måder at inddrage dem på, så I lægger op til samtale og engagement.

Produktet er som udgangspunkt plakater, som indeholder både sproglige og visuelle elementer. Derudover den mundtlige præsentation (pitch), som skal afholdes live samt optages inden som video.

Produkterne skal præsenteres på klimamessen i hallen, d. 24/11.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Cataloniens løsrivelseskamp

Et forløb i forbindelse med studieturen til Barcelona

Fokuspunkter:
- nation, stat, nationalstat, nationalisme

Faglige mål i fokus:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere hypoteser

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 8: Konflikten i Catalonien 10-03-2024
Opgave 9: Lineær regression og hypoteser 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ulighed i USA

Forløb i forbindelse med SRO-forløbet, der var et samarbejde med klassens to øvrige studieretningsfag, engelsk og matematik, der havde fokus på uligheden i hhv. Danmark og USA. Eleverne brugte i samfundsfag viden fra deres forløb om ulighed tidligere på året.

Fokuspunkter:
- den amerikanske drøm, økonomisk ulighed og andre former for ulighed, de politiske partier og deres vælgere, den amerikanske velfærdsmodel

Faglige må i fokus:
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- politiske ideologier og skillelinjer
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2t SA årsprøve 28-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 SRO SA-EN - Ulighed i USA

SRO – 2t

Opgave 1
Emne: Ulighed i USA

Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?

Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.

Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.

Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.

Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og hvordan uligheden i USA kan mindskes. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori.

___________________________________________________

Opgave 2
Emne: Ulighed i USA

Problemstilling: Er den amerikanske drøm i krise?

Opgaveformulering:
Lav en kort redegørelse for begrebet ulighed.

Undersøg ulighedens omfang og udvikling i USA med en perspektivering til Danmark.

Foretag en komparativ retorisk analyse af taler af Donald Trump (bilag 1) og Joe Biden (bilag 2) med fokus på deres fremstilling af ulighed i USA. Inddrag viden om ideologier og politiske partier.

Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse og analyse, i hvor høj grad den amerikanske drøm er i krise, og om det er ønskeligt at ændre på uligheden i USA. Inddrag viden om velfærdsmodeller og sociologisk teori samt ideologiske og politiske synsvinkler.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2t SA årsprøve 28-05-2024
SRO: Ulighed i USA 04-06-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 SRO SA-MA - Ulighed i Danmark og USA

SRO-opgaveformulering SA-MA


EMNE:
Ulighed i Danmark og USA

FAGLIG PROBLEMSTILLING:
Er ulighed et problem, og hvordan kan det mindskes?

OPGAVEFORMULERING:
1) Med udgangspunkt i en redegørelse for begrebet økonomisk ulighed undersøges ulighedens omfang og udvikling i Danmark med en perspektivering til USA. I forlængelse heraf diskuteres det, om det er ønskeligt at ændre på uligheden i samfundet med inddragelse af ideologiske og politiske synsvinkler.   
Indfør det bestemte integral og relevante regneregler for integraler. Demonstrér hvordan det bestemte integral kan anvendes til måling af økonomisk ulighed.

2) Med udgangspunkt i en redegørelse for begrebet økonomisk ulighed undersøges ulighedens omfang og udvikling i Danmark med en perspektivering til USA. I forlængelse heraf diskuteres det, hvordan en ulighed i de disponible indkomster kan reduceres med inddragelse af velfærdsmodeller og sociologiske teorier.  
Indfør det bestemte integral og relevante regneregler for integraler. Demonstrér hvordan det bestemte integral kan anvendes til måling af økonomisk ulighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2t SA årsprøve 28-05-2024
SRO: Ulighed i Danmark og USA 04-06-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 International politik

Fokuspunkter:
- IP-teorier, det internationale politiske system, USA, Kina, Rusland og Indiens udenrigspolitik, civilisationernes sammenstød, sikkerhed, svage stater, krig, terrorisme, konflikterne mellem Rusland og Ukraine samt Israel og Hamas, Danmarks udenrigspolitik og EU

Faglige mål i fokus:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 10: Ruslands invasion af Ukraine 29-09-2024
Opgave 11: Fremtidens verdensorden 17-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det amerikanske præsidentvalg 2024

Forløbet tager udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg 2024.

Fokuspunkter:
- centrale kendetegn ved amerikansk politik, demokratiopfattelser, politiske partier, værdier og holdninger, politiske systemer og valgmetoder i Danmark, Storbritannien, Tyskland og USA, polarisering, magt, diskurser og diskursanalyse, medier og politisk kommunikation

Faglige mål i fokus:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere hypoteser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer
- politiske ideologier og skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark og de politiske systemer i Danmark
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 12: Vælgere og demokrati i USA 15-12-2024
Opgave 13: Fællesdel med statistisk usikkerhed 02-02-2025
Opgave 14: Det amerikanske præsidentvalg 02-03-2025
3t SA terminsprøve 26-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 EU's indflydelse på Danmark

Fokuspunkter:
- suverænitet, EU's institutioner og beslutningsprocesser, integrationsteorier, EU's økonomiske integration, globalisering og konkurrenceevne, arbejdsløshed og arbejdsmarkedspolitik, EU's frie bevægelighed og den danske model, økonomiske teorier

Faglige mål i fokus:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt og regionalt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer