Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Alexander Hemstedt, Lykke Søbygge Ferm-Pedersen
Hold
2022 HI/t (
1t HI
,
2t HI
,
2t HI barsel
,
2t HI vik
,
3t HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historie
Titel 2
Danmarks tilblivelse fra Jellingesten til grundlov
Titel 3
Holocaust
Titel 4
Antikke Samfund 1 Grækenland og de olympiske lege
Titel 5
Antikke Samfund 2 - Romerriget
Titel 6
DHO
Titel 7
Middelalder og korstog
Titel 8
Kildekritisk øvelse ekstremisme
Titel 9
Oplysningstiden og de store revolutioner
Titel 10
Nationale identiteter
Titel 11
Imperialisme
Titel 12
Ideologiernes kamp, den kolde krig og murens fald
Titel 13
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 14
Globalisering, afkolonisering, menneskerettigheder
Titel 15
Danmarks internation. placering og europ. integra
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historie
Fokus på metoderne historiebrug og kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Øvelse af historiebrug, Deutschland - 1.t.docx
Rammstein - Deutschland (Official Video)
Rammstein NEW Single Deutschland 2019 PROMO
Rammstein "Deutschland" REACTION & ANALYSIS by Vocal Coach / Opera Singer
Medbring dig selv, din PC og godt humør.
Vi fortsætter med arbejdet fra i onsdags.
Se videoen med "The Charismatic Voice" derhjemme INDEN timernes start.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Danmarks tilblivelse fra Jellingesten til grundlov
Fra jellingesten til grundloven.
Forløbet fokuserer på udviklingen i den danske kongemagt fra vikingetiden til demokratiets indførsel og berører dermed centrale udviklingslinier i dansk stat og samfund gennem tiden. I forløbet oparbejder eleverne således også viden om forskellige samfundsformer. Centralt står spørgsmålene: Hvilken magt har kongen og hvordan beholder og udøver han denne magt? Hvilke andre magtpositioner udøver indflydelse på kongemagten? Hvilken betydning har de givne magtforhold for samfundet som helhed?
Eleverne stifter undervejs i forløbet bekendtskab med elementær kildeanalyse, dog lægges hovedvægten på lærebogsstof.
Disclaimer til censor:
Danmarkshistorien.dk
er blevet overført til Lex og derfor virker mange af linkene ikke længere, men materialet kan findes på
danmarkshistorien.lex.dk
Indhold
Kernestof:
Harald Blåtand, ca. 958-987
Kongemagten - fra Jellingsten til enevælde, 800-1849
Jellingstenene, ca. 950-965
Kanhave Kanal
Verdensarv i DK Jelling lang
Vikingeborge
DKs tilblivelse 12. december.docx
Kildeanalyse-1.docx
DKs tilblivelse 5. Januar.docx
Læs de vedhæftede hjemmesider - læs også teksten om håndfæstninger generelt. Erik Klippings håndfæstning må I til gengæld gerne skimme igennem. Vi arbejder med den i timen.
Generelt om håndfæstninger
Erik Klippings håndfæstning, 29. juli 1282
Læs afsnittene 'Kirke- og kongemagt fra ca. 1050 til 1340' og 'Håndfæstninger'.
INTRO Reformation og magtstat, 1523-1660
DKs tilblivelse 12. januar.docx
DKs tilblivelse 17. januar.docx
Enevældens indførelse 1660-1661
800px-Frederik_VI.jpg
Frederik_den_4.jpg
Oplysningstiden, ca. 1750-1800
Frederik 4., 1671-1730
"Ordener hænger man paa Idioter"; af P.A. Heiberg, 1790
DKs tilblivelse 31. Januar.docx
Ophævelse af stavnsbåndet 1788-1800
Livet under stavnsbåndet:
Miniforedrag af Gerda Bonderup om landboreformerne
DKs tilblivelse 9. februar.docx
Miniforedrag - Landboreformerne
Læselektie: Landboreformer i slutningen af 1700-tallet
Gamle Danske Sange: I Danmark er jeg født
Nationalliberalisme, 1840-1880
Danmarks befolkningsudvikling 1769-2015
Nationsopfattelser i 1840"erne
danmarkskort.jpg
Kort - krigen mellem Prøjsen-Østrig og Danmark.png
DKs tilblivelse 23. februar.docx
Nationsopfattelser i 1840'erne
Prins Frederik af Nørs kup mod Rendsborg Fæstning den 24. marts 1848
Grundlovskampen, demokrati og stemmeret, 1848-1849
Outlandish Feat. Randi Laubek - I Danmark Er Jeg Født (Live).avi
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Den grundlovgivende rigsforsamling_0.jpg
DKs tilblivelse 1. marts.docx
Supplerende stof:
Gruppe 1 - Christian 2., 1481-1559, regent 1513-1523
Gruppe 2 - Opsigelsesbrev til Christian 2., ca. 20. januar 1523
Gruppe 3 - Grevens Fejde 1534-36
Gruppe 4 - Poul Helgesen om herredagen i 1533
Gruppe 5 - Kongemagt og adelsstyre
Gruppe 6 - Kultur og dagligdag
Outlandish Feat. Randi Laubek - I Danmark Er Jeg Født (Live).avi
Historie Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Holocaust
Oplæg med Skandinaviens ekspert Peter Langwithz Smith
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Antikke Samfund 1 Grækenland og de olympiske lege
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kühle - Antikke Samfund PDF-roteret.pdf
Antikke Samfund 7. marts.docx
Antikke Samfund 9. marts.docx
Kühle, Ebbe: Hvorfra, Hvorhen, Hvorfor; sider: 36-48
Antikke Samfund 10. marts.docx
Læs siderne i PDF'en derhjemme. Stop ved "Den græske kultur".
Gruppearbejde 13. marts.docx
Det athenske demokrati 1.pdf
Det athenske demokrati 2.pdf
Det athenske demokrati 3.pdf
Det athenske demokrati 4.pdf
Det athenske demokrati 5.pdf
Antikke Samfund 14. marts.docx
gisp104.pdf
Læs siderne 11-15 i Gisp.
Asterix ved de olympiske lege.pdf
Antikke Samfund 16. marts.docx
Læs siderne 16-19 i Gisp.
Platon uddrag af Staten.pdf
Kildeanalyse-1.docx
Ebbe Kühle - Romerriget.pdf
Romerriget og Middelalderen 21. marts.docx
Supplerende stof:
Historiebrug - hvad er det?
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Antikke Samfund 2 - Romerriget
Indhold
Kernestof:
Platon uddrag af Staten.pdf
Kildeanalyse-1.docx
Ebbe Kühle - Romerriget.pdf
Romerriget og Middelalderen 21. marts.docx
Romerriget og Middelalderen 23. marts.docx
Problemstillinger Romerriget og Middelalderen 17. april.docx
Bonusopgave 1.t 17. april.docx
Kühle, Ebbe: Hvorfra, Hvorhen, Hvorfor; sider: 63-67
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Vi læser side 81-84 i Vores Verdens Historie Bd1 (Peter Fredriksen, Columbus, 2019):
Vores Verdens Historie 1 - Pax Romana - Romerriget - Peter Frederiksen.pdf
Supplerende stof:
Ny Netflix-film bør være på top-10-listen over de bedste krigsfilm nogensinde
’Saving Private Ryan’ har mødt sin overmand i ny krigsfilm på Netflix
Nyt fra Vestfronten. Redaktørens anmeldelse af “Intet nyt fra Vestfronten.”
The Making of All Quiet on the Western Front | Netflix
Tysk film om Vestfronten er et svimlende frit fald i mørke - Politiken.docx
Opgaver Intet nyt fra Vestfronten.docx
Im Westen nichts Neues (2022) – Wikipedia
All Quiet on the Western Front (2022 film) - Wikipedia
Problemformuleringer DHO.docx
RKs metodekatalog til stx (skoleåret 2019 2020)-1.pdf
Den Store Krig 1914-1918
How World War I Started: Crash Course World History 209
Arbejde med filmen og DHO
Oversigt over metoder i historiefaget ifm. DHO.docx
Historieteori Erindring og filmmediet Film skal ses i historie.pdf
Who Started World War I: Crash Course World History 210
Antikrigs- og protestsange 2.t.docx
B.Y.O.B.Protect the LandEmpty WallsBulls on ParadeBoomWrong side of heaven21 Guns
B.Y.O.B.Wrong side of heavenProtect the LandEmpty WallsBoom
EKSEMPLER PÅ FORSKELLIGE TYPER HISTORIEBRUG
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO
Indhold
Kernestof:
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Kildeanalyse-1.docx
Supplerende stof:
Ny Netflix-film bør være på top-10-listen over de bedste krigsfilm nogensinde
’Saving Private Ryan’ har mødt sin overmand i ny krigsfilm på Netflix
Nyt fra Vestfronten. Redaktørens anmeldelse af “Intet nyt fra Vestfronten.”
The Making of All Quiet on the Western Front | Netflix
Tysk film om Vestfronten er et svimlende frit fald i mørke - Politiken.docx
Opgaver Intet nyt fra Vestfronten.docx
Im Westen nichts Neues (2022) – Wikipedia
All Quiet on the Western Front (2022 film) - Wikipedia
Problemformuleringer DHO.docx
RKs metodekatalog til stx (skoleåret 2019 2020)-1.pdf
Den Store Krig 1914-1918
How World War I Started: Crash Course World History 209
Arbejde med filmen og DHO
Oversigt over metoder i historiefaget ifm. DHO.docx
Historieteori Erindring og filmmediet Film skal ses i historie.pdf
Who Started World War I: Crash Course World History 210
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Middelalder og korstog
I dette forløb har vi arbejdet med middelalderens feudale samfund og inddelingen i dem der arbejder, dem der kæmper og dem der beder. Vi har blandt andet været omkring vasalsystemet og det gejstlige og verdslige hierarki, og i forlængelse heraf har vi lært om investiturstriden. Dernæst har vi undersøgt islams ekspansion og korstogene. Herunder årsager til korstogene samt forløbet af de fire første af slagsen. I forløbet har der desuden været fokus på periodisering (brud og kontinuitet) kildekritik samt opstilling af historiske problemstillinger.
Læst materiale:
Kristian Jepsen Steg, m. fl. "På sporet af middelalderen", Praxis, 2022, side 6-16, 19-27, 32-43, 48-55.
Kim Beck Danielsen, m. fl. "Fokus 1 - Kernestof i historie - Fra antikken til reformationen" Systime, 2009, side 120-135
Dokumentar: "Korstogene - Den hellige krig" vist på DR
Kilder om periodisering:
"Historikeren Carl Grimberg (1875-1941) i sin populærhistoriske verdenshistorie" (På sporet af middelalderen)
"Den danske historiker Steffen Heiberg om Rom i tiden efter år 500" (På sporet af middelalderen)
Kilder til middelalderen:
"En biskop fortæller om aftalen mellem lensherren og vasallen" (På sporet af middelalderen)
Kilder fra bogen af Lars Peter Visti Hansen: ”Korstogene – Idé og virkelighed”, Systime, 2004-2006
Bilag 1) Kort over korsfarerstaterne 1095-1144 (side 79)
Bilag 2) Pave Urban den 2.s tale i Clermont (før 1128) (side 55-56)
Bilag 3) Gesta Francorum om Jerusalems erobring (o. 1101) (side 76)
Bilag 4) Fulcher af Chartres om livet i det hellige land (før 1128) (side 85)
Bilag 5) Usama ibn Munqidh om frankernes tolerance over for muslimer (o. 1170) (side 94)
Bilag 6) Middelalderligt verdenskort med Jerusalem i midten fra ca. 1250 (side 10)
Indhold
Kernestof:
Læs side 6-13 i "På sporet af middelalderen"
På sporet af middelalderen - Kap 1-2-3-4.pdf Læs kapitel 2 (beklager at kapitlerne står i forkert rækkefølge).
På sporet af middelalderen - Kap 1-2-3-4.pdf Læs kapitel 3 (beklager at kapitlerne står i forkert rækkefølge).
Kilde: En biskop fortæller om aftalen mellem lensherren og vasalen. Fulbert af Chartres til Vilhelm den 5. (1020) side 42 og 43.
Læs kapitel 4 som lektie:
På sporet af middelalderen - Kap 1-2-3-4.pdf Læs kapitel 4 (beklager at kapitlerne står i forkert rækkefølge).
Ørsted, Peter m.fl.: Fra antikken til reformation / Fokus 1, Gyldendal; sider: 125-135
Vi ser "Korstogene - Den hellige krig" vist på DR-Kultur.
Kildeanalyse i historie ver. 3.docx
Bilag til prøve-eksamen - Middelalder og korstog.pdf
I skal læse bilagsmaterialet som lektie. De første 60 minutter arbejder grupperne med at lave kildeanalyse og opstille 2-3 problemstillinger. Til sidst fremlægger grupperne deres problemstillinger.
Supplerende stof:
SVAR -puslespil.pdf
Monty Python and the Holy Grail - The Insulting Frenchman
Monty Python - The Black Knight - Tis But A Scratch
De to Monty Python-klip bruges til at tale om riddernes idealer som beskrevet på side 40.
Ansgar tilkalder hjælp
Middelalderens magtstruktur:
Middelalder og korstog - islams ekspansion.docx
Vi gennemfører en skriftlig evaluering om middelalderen uden hjælpemidler. I må meget gerne læse op på det vi har arbejdet med i bogen "På sporet af middelalderen" Som sagt på klassen, er det for at jeg kan give så retfærdige karakterer som muligt: )
Hvad ved du om middelalderen - svar.docx
Middelalder og korstog - de første korstog.docx
Problemstillinger i historie:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Kildekritisk øvelse ekstremisme
Indhold
Kernestof:
Kildeanalyse-1.docx
Osama bin Laden fatwa, 1998.pdf
2.t's fantastiske Osama-problemstillinger
PC, god stemning.
PC + god stemning. :-)
Vi ser filmen videre.
Historie Quizlet
Husk dine noter - vi ser filmen og arbejder kildekritisk med den bagefter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Oplysningstiden og de store revolutioner
Indhold
Kernestof:
Oplysningstid 9. januar.docx
Inge Adriansen m.fl.: Fra oplysningstid til imperialisme / Fokus 2, Gyldendal; sider: 34-41, 47-48, 50, 55-57, 59-64, 78-84
Oplysningstid og de store revolutioner 11. januar.docx
Oplysningstid og de store revolutioner 16. januar.docx
Oplysningstid og de store revolutioner 23. januar.docx
Kilde 8 + overblik.
Tea Party
Tea, Taxes, and The American Revolution: Crash Course World History #28
Oplysningstid og de store revolutioner 25. januar.docx
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime; sider: 205-211
Kildeanalyse-1.docx
Revolutioner Kilder til den amerikanske revolution.pdf
Oplysningstid og de store revolutioner 5. februar.docx
napoleon og louis 14.pptx
Oplysningstid og de store revolutioner 22. februar - matrixarbejde.docx
Oplysningstid og de store revolutioner 27. februar.docx
Vi færdiggør opsamlingen omkring matrixarbejdet fra i torsdags - medbring begge bøger og dine noter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 10
Nationale identiteter
Indhold
Kernestof:
Nationale identiteter 13. marts.docx
Nationale identiteter - UNI-login - vær HHX'er
Nationale identiteter 2. april.docx
Nationale identiteter - UNI-login
Nationale identiteter 4. april.docx
UNI-login - udgiv dig som HHX'er - direkte link
Nationale identiteter 23. april.docx
Kildeanalyse-1.docx
Supplerende stof:
Quizlet - Træning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 11
Imperialisme
Indhold
Kernestof:
Die Geschichte der Welt - Kolonier.pdf
Die Geschichte der Welt - Reformation og Industrialisering.pdf
Imperialisme-projekt.docx
Vi fortsætter med arbejdet fra i onsdags.
Imperialisme-projekt.
USAGREAT BRITIAN INDIANIPPON
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 12
Ideologiernes kamp, den kolde krig og murens fald
Med fokus på Cuba-krisen og murens fald
Indhold
Kernestof:
Film og dokumentar analyse i historie.pptx
Spørgsmål til filmen One, Two, Three.docx
One, Two, Three - Wikipedia
IMDb - One, Two, Three
Ideologiernes kamp - Lenin og Wilson.docx
Idelogiernes kamp 20. september GD
Ideologiernes kamp s. 21-28 20. september.docx
Ideologiernes kamp 25. september GD
Ideologiernes kamp 2. oktober.docx
Ideologiernes kamp 4. oktober GD
Ideologiernes kamp 4. oktober.docx
Kildeanalyse-1.docx
HvisKrigenKommer 1962.pdf
Ideologiernes kamp - hvis krigen kommer.docx
Medbring "Den kolde krig"
Thirteen Days - Filmcentralen
Vi fortsætter med filmen - 31:00 min.
Thirteen days - Filmstriben
Ideologiernes kamp - Thirteen Days.docx
Thirteen Days (film) - Wikipedia
Thirteen Days (2000) ⭐ 7.3 | Drama, History, Thriller
11. Murens fald | Den kolde krig
Tekst 41 - Møde mellem Gorbatjov og DDR’s partisekretær Egon Krenz | Den kolde krig
Ideologiernes kamp - Murens fald.docx
Kai Otto v. Barner: Den kolde Krig, Systime; sider: 17-29, 31-37, 49-53, 59-60, 62-65, 72, 77-86, 88-91, 149-151, 153-157, 163-170
Supplerende stof:
Russia’s President, Vladimir Putin says if Ukraine is allowed to use the long-range missiles provided by Western countries it will mean the “direct participation” of those countries in the war with Russia
processed-3320E816-B92A-4A69-AB6D-45C131E461CD.jpeg
processed-37039815-FA8F-4F5A-A07F-44ED1C95327F.jpeg
processed-522EC23F-8C12-4727-88F4-2299A6BD93C9.jpeg
processed-7A90809D-FD20-4A43-B86E-4E8A37F0422C.jpeg
processed-AE1F4DF8-16FB-4516-9914-6CF02BD3C706.jpeg
processed-EE072B3B-2C98-47ED-95DC-3B38DAA8DF80.jpeg
processed-823D39B7-EF5B-41BC-A289-36ED6229F1DE.jpeg
processed-E3F79FE6-A538-43FA-A4D8-BDE51402AEB6.jpeg
processed-AB5F66D1-8FBD-4212-B836-F3361F1562FB.jpeg
processed-69F392CC-41E3-481F-B77D-E182F23373AD.jpeg
processed-6A8F372E-05F3-460A-BEC1-F6D8CE43D7F1.jpeg
processed-1B6815C3-1F15-403C-8832-ED0686602793.jpeg
NUKEMAP
fattiggaarden.php
Silkeborg fattiggaard erindringer
fattig og udstødt
kvindelig-valgret-1849-1915
dansk-kvindesamfund-1871
Nielsine Nielsen, 1850-1916
Kildeanalyse-1.docx
Vi begynder det tværfaglige forløb med dansk.
Silkeborg fattiggård erindringer
dansk kindesamfund-1871
Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 13
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Indhold
Kernestof:
Fokus 3 48-53, 63-66.zip
Fokus 3 54-57.zip
Fra fattighjælp til velfærdsstat 7. januar.docx
Kildeanalyse-1.docx
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 48-57, 63-66
Fra fattighjælp til velfærdsstat | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Fra fattighjælp til velfærdsstat 13. januar.docx
Medbring Fokus 3 (!!!)
Fokus 3 15. januar - GD
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 14
Globalisering, afkolonisering, menneskerettigheder
Indhold
Kernestof:
Globalisering, afkolonisering og menneskerettigheder 76-82, 95-96.docx
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 76-92, 99-101, 103-104, 107-114
Globalisering, afkolonisering og menneskerettigheder 82-92.docx
Globalisering, afkolonisering og menneskerettigheder 18. marts.docx
Kilde 5 + 7. Stop ved "Landboreformerne og Danmarks grundlov".
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 31. marts.docx
Supplerende stof:
Germany’s Far-Right Comeback | NYT Opinion
Wahlergebnis.jpg
Wahlergebnis 2.jpg
Wahlergebnis 3.jpg
Stimmzettel.jpg
Erststimmen 2025.jpg
Zweitstimmen.jpg
Große Übersicht Wahlresultat.jpg
Wahlbeteiligung.jpg
Orientér dig omkring valgresultatet af det tyske valg!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Danmarks internation. placering og europ. integra
Kernestof: Danmarks internationale placering, europæisk integration og nye grænser og konflikter
Faglige mål:
-Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
-Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 31. marts.docx
Dilemmaspillet 9. april
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 1. april.docx
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 142-150, 155-157, 161-175, 179-181, 185-186
Danmarks internationale placering 1914 til i dag 4. april.docx
Danmarks internationale placering 1914 til i dag | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Europæisk integration | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Kildeanalyse-1.docx
Europæisk integration 29. april.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52886125166", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52886125166", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52886125166" }