Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kristina Crone
|
Hold
|
2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Pratisk:
Rytmisk opvarmning:
- Gå sekvens
- Løbesekvens
- Sving
- Styrke
- Hop
Fremlæggelse af opvarmningsprogram
Teoretisk:
Menneskets fysiologi, opvarmning, og rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball og aerob træning
Eksamensforløb
Pickleball:
Slag: Lang underhåndsserv, lang returnering, drop, dinkspil og lob.
Taktisk: placering på banen, bevægelighed og spilforståelse.
Aerob træning:
Aerob kapacitet og effekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flagfootball og anaerob træning
Flagfootball:
Tekniske aspekter: Kaste og gribe, løbebaner, tempo- og retningsskift.
Teori
Anaerob kapacitet og effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik, sundhed og idrætsdeltagelse
Atletik:
Sprint og hækkeløb:
Startblok: tryk med begge ben, dernæst med forreste ben. Hold overkroppen lav i første del.
Sprint: Der landes på forfoden under kroppen. Hælen trækkes op til balden, dernæst løftes låret til knap vandret og knæet strækkes.
Hækkeløb: Der løbes over hækken, hvorved tyngdepunktet ikke løftes ret meget. Der springes på samme ben. Den forreste ben er strakt over hæk, springbenet vinkles over med knæet først.
Længespring:
Tilløb: sprintteknikker, næstsidste skridt langt, sidste skridt kortere
Spring: Afsæt på ét ben, armene trækkes bagover således der skabes en forspænding på forsiden, der bruges til at trække arme og ben frem.
Landing: på fødderne, træk med bagside og "vælt" ud til siden (fisken) eller fremad.
Spydkast:
Tilløb: et skridt med venstre (spyddet trækkes tilbage), kryds over med højre, hold knæet bøjet og tyngdepunktet tilbage. Træd frem på venstre, strakt.
Kast: korrekt greb. Straks håndled. Spyddet ved tinding.
Armen føres frem med albuen først, armen er under spyddet.
Sundhed og idrætsdeltagelse:
Gennemgang af KRAM-faktorernes påvirkning af sundhed med særligt fokus på motion eller mangel på motion.
Gennemgang af hvem der i det danske samfund er fysisk aktive samt forklarede dette ud fra Pierre Bourdieus kapitaler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Xtreme hiphop og Labans bevægelseslære
Eksamensforløb
Xtreme hiphop:
Musikken skal være på mindst 125 BPM.
Krav til koreografien:
Koreografi skal mindst være 2 min, gerne 3 min.
Koreografien må gerne bygges op med gentagelser (f.eks. serien All Day).
Der skal være elementer på gulv, men hoveddelen af koreografien skal foregå på stepbænk.
Bevægelseslære:
BESS-konceptet med fokus på Effort, de tunge, kraftfulde bevægelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball og anaerob træning
Eksamensforløb
Praktisk:
Tekniske færdigheder: Fokus på jump stop, triple threat position og pivotering. Lidt forsvarspil med bevægelighed og opbakning.
Taktisk færdigheder: backdoor-cut, v-cut og bevægelse i det frie rum.
Teoretisk:
Kort om basketballs historie
Anaerob træning med fokus på anaerob kapacitet og anaerob effekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning
Eksamensforløb
Aerob: intervaltræning.
Styrketræning: Principper ved styrketræning, samt teknik til: dødløft, kettlebellswing, tyrkish get up og bænkpres (vægtstang)
Eleverne laver i grupper et træningsprogram, der fokuser bestemte typer af programmer inden for styrketræning (primært i form af cirkeltræning): helkrop, overkrop, ben, core eller enkeltledsøvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk gymnastik og idrætsorganisering
Eksamensforløb
I forløbet rytmisk gymnastik arbejdes der gradvist frem mod ”klassens opvisning”, som afslutning på forløbet. Basal teknik indenfor gymnastikkens rytmiske genrer, bevægelse i takt til musik samt koreografi-opbygning er centrale elementer i forløbet. Eleverne skal lære fælles koreografier, men også være kreative og udvikle egne koreografier.
Fokuspunkter i forløbet:
• Bevægelseskvalitet/teknik indenfor de rytmiske genrer
• Basal teknik indenfor sjippetov som håndredskab
• Musikforståelse og musikoptælling.
• Opbygning af visuel varieret koreografi, herunder intro, outro, synkron og asynkron
bevægelse. At skabe rammer som eleverne kan være kreative indenfor.
• Sammensætning af et helt opvisningsprogram med indmarch, overgange mm.
Eleverne skal kunne:
- Udføre vrid, sidebøjning og contraction
- Arbejde med strakte fodled og afsæt i hop med sjippetov og spring over gulv
- Chassé
- Tælle musik op og bevæge sig i takt til musikken
- Huske, udvikle samt udføre koreografier
Idrætsorganisering:
De fire organiseringsmåder, hvad der karakterisere dem og udviklingen over tid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball og teambuilding
Eksamensforløb
Volley:
Fra kidsvolley level 1 til volley level 4.
Slag: finger, bagger og smash.
Serv: over- og underhånds.
Sammenspil: modtagning og retur skal være et slag. Hævningen (2. berøring) må gerne være et kast.
Teambuilding:
Teamets udvikling, kohæsion (social og opgave) og roller, herunder Belbins roller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Salsa - Ruedo de Casino
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52886129093",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52886129093",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52886129093"
}