Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jesper Bunk, Jonas Munk Jensen, Sissel Ottosen
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Menneske, teknik og fremtid
Titel 2 Story-telling podcast - værklæsning
Titel 3 Ny litteratur - værklæsning
Titel 4 Meninger og medier
Titel 5 Danskhed
Titel 6 Kortfilm
Titel 7 Etik, teknologi, identitet - DIHO
Titel 8 Romantik og romantisme
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Humor - fra middelalderen til i dag
Titel 11 Modernisme og realisme 1950-1980
Titel 12 Kommunikation og videnskab
Titel 13 Ny litteratur, fortsat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Menneske, teknik og fremtid

I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for tekster på tværs af tid og genre, der alle omhandler menneskets forhold til maskiner, transport, arbejde m.m. og de fremtidsscenarier, som de tekniske og teknologiske udviklinger skaber.  

De har læst tekster af H.C. Andersen og Emil Bønnelycke som et udtryk for fascination og skepsis over for industrialiseringen i perioden 1850-1920 og hvad det indebærer af nye maskiner og transportmuligheder. Her har eleverne også arbejdet med billedsprog herunder metafor, sammenligning, besjæling og personifikation, med fokus på mål- og kildeområde og merbetydningens konnotationer.  


De har læst tekster af Anders Bodelsen og Jørn Fabricius med fokus på hvordan industrialismen og fabrikkernes arbejdsformer kan fremme både meningsløshed og glæde for mennesket. I arbejdet med de to tekster, har der været særligt fokus på konnotationer og semantiske felter.

De har afslutningsvis læst tekster af Olga Ravn og Kaspar Colling Nielsen med fokus på science-fiction-genren og nutidens teknologiske udvikling. Eleverne har perspektiveret begge tekster til de fordele og ulemper, de teknologiske udviklinger har haft for det danske arbejdsmarked.

Kernestof:
- H.C. Andersen - "Jernbanen" 1842
- Emil Bønnelycke – ”Aarhundredet” 1918
- Jørn Fabricius – ”En brun, en blå, en gul, en rød” 1968
- Anders Bodelsen – ”Frysepunktet” 1969 (uddrag)
- Kaspar Colling Nielsen – ”Hvis jeg havde en førerløs bil” 2019
- Olga Ravn – ”De ansatte” 2018 (uddrag)


Supplerende:
- Kim Larsen - "Blip båt" 1979
- Film: "Real Steel" af Shawn Levy (2011)
- Industrialiseringen i Danmark – faktalink
- Den fjerde industrielle revolution – faktalink
- Artikel: ”Hjemmearbejde er produktivt, men fremmedgørende” Kristian Villesen i Information. 12. november 2020.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aarhundredet af Emil Bønnelycke (1918) 21-12-2022
Detroit Industry, North Wall - Diego Rivera 21-01-2023
Menneske, teknik og fremtid 08-03-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Story-telling podcast - værklæsning

I dette forløb har eleverne lavet en værklæsning af story-telling podcasten ”Guldringens forbandelse 1-4” produceret af Third Ear i 2019.

Der har i forløbet været fokus på, at de skulle øve sig i at tage noter i et registreringsskema, mens de lyttede til de fire afsnit, og på baggrund af deres noter analysere udvalgte fokuspunkter.

Der har været fokus på lyd, seriedramaturgi, fremdriftskomponenter, fortæller, synsvinkel og kommunikationsanalyse.  

Forløbet er indtænkt som en supplering til deres mere vidtrækkende podcast-forløb i faget Kommunikation og IT, med særligt fokus på podcastgenren story-telling.

Kernestof - VÆRKLÆSNING:
”Guldringens forbandelse” af Third Ear (2019)

-Episode 1: https://castbox.fm/episode/Guldringens-forbandelse-1%3A4-id1333399-id191802761?country=us

-Episode 2: https://castbox.fm/episode/Guldringens-forbandelse-2%3A4-id1333399-id194146679?country=us

-Episode 3: https://castbox.fm/episode/Guldringens-forbandelse-3%3A4-id1333399-id196516278?country=us

-Episode 4: https://castbox.fm/episode/Guldringens-forbandelse-4%3A4-id1333399-id198458304?country=us

Supplerende:
I-bog
Podcast (2020)  https://podcast.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1&id=1
Kapitler
- Podcastens virkemidler: Lyde
- Podcastens dramaturgi: Seriedramaturgi + Fremdriftskomponenter
- Fortælleforhold i podcasts: Fortæller + Fortællerelementer + Synsvinkel
- Værkanalyse: Kommunikationsanalyse
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Story-telling podcasts 16-04-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ny litteratur - værklæsning

Værklæsning - Tyverier af Thomas Korsgaard.

I værklæsningen af novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard (2019) har vi haft fokus på at tilgå værket med den læserorienterede metode.

Eleverne har derudover stiftet bekendtskab med træk for den moderne novelle med fokus på in medias res, den løse og flade komposition, den åbne slutning, den minimalistiske skrivestil og de tommepladser (showing, not telling). Der har også været fokus på de tematiske tendenser i senmoderne litteratur, bl.a. den begivenhedsløse hverdag, skæve personligheder og minoritetsgrupper (socioøkonomisk klasse) og hvordan den sparsomme ydre handling giver udtryk for de indre og psykologiske konflikter hos karaktererne.

De har arbejdet med fortæller - og herunder også den upålidelige fortæller - person- og miljøkarakteristik og tomme pladser.

Kernestof:
"Tyverier" af Thomas Korsgaard (2019) - VÆRKLÆSNING

Supplerende:

Artikler om Thomas Korsgaard:
Anmeldelse: "Thomas Korsgaard kan med en Fætter BR-pose og ord som 'tænkeben' trylle en virkelighed frem" i Information 20/09-19

I-bøger
- Håndbog til dansk - Litteraturhistorie (2022)
Kapitel: "Virkeligheden kalder (1995-2020)"

- Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier (2015)
Kapitel: "3.6 Litterære genrer"
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Meninger og medier

Et forløb om avisjournalistik og argumentation.

Eleverne bliver introduceret til basal argumentationsteori, som anvendes i medieanalyser af journalistiske opinionstekster.

Klassen vil endvidere eksperimentere praktisk med argumentation i en læserbrevsøvelse.

Mod slutningen af forløbet analyseres endvidere selvvalgte nyhedsartikler med fokus på nyhedskriterier og underliggende holdninger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danskhed

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige danskhedsdiskurser, og hvor idéen om danskhed kommer fra. Forløbet har været todelt: Første del var litteraturhistorisk med fokus på nationalromantikken, herunder H.C. Andersen, Oehlenschläger og Grundtvig samt norske og svenske tekster. Vi har dog også arbejdet med Holberg og oplysningstiden i forbindelse med danske værdier. Anden del af forløbet har haft fokus på danskheds- og indvandrerdiskurser i den nyere politiske debat.

Kernestof:
• Ludvig Holberg: Epistel 395: Censur
• Afsnittene ”Oplysning og følsomhed", "Borgerlig offentlighed", "Liberalismen", "Oplysningen" og "Ludvig Holberg" i i Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=531
• Afsnittet ”Nationalromantikken” i Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=594  
• Adam Oehlenschläger: “Der er et yndigt Land” (1819)
• Afsnittet ”Grundtvigs levende land” i Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=593
• N.F.S. Grundtvig: “Danmarks Trøst” (1820)
• Bjørnstjerne Bjørnson: Ja, vi elsker dette landet (1859-1868) (norsk)
• Richard Dybeck: Du gamla, Du fria (1844) (svensk)
• Afsnittet ”Diskursanalyse” i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Dansklærerforeningens forlag, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
• Brian Mikkelsen: Tale ved Det Konservative Folkepartis landsmøde (25. september 2005, forkortet) i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• Adam El-Matari: “Man kan da ikke være indvandrer, hvis man er født i Danmark“ Jyllands-Posten 6/4-19: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11290225/man-kan-da-ikke-vaere-indvandrer-hvis-man-er-foedt-i-danmark/
• Martin Henriksen: “Man bliver ikke nødvendigvis dansker, bare fordi man er født i Danmark” Jyllands-Posten 12/4-19: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11311687/man-bliver-ikke-noedvendigvis-dansker-bare-fordi-man-er-foedt-i-danmark/
• Pernille Skipper: “Jeg er vokset op med en stolthed over det frie Danmark“ Jyllands-Posten 3/10-18: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10908243/jeg-er-vokset-op-med-en-stolthed-over-det-frie-danmark/



Supplerende stof:
• ”Dannebrog – Fra magtens flag til folkets flag” i iBogen Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (Ulrik Grubb og Karl-Johann Hemmersam, red.): https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=178#c421
• Plakat fra Frikorps Danmark: Danmark mod bolchevismen, 1940 i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• Plakat, nazistisk hvervekampagne af danske kæmpere, 1944 i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• C.A. Lorentzen: Dannebrog falder ned fra himlen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland den 15. juni 1219 (1809)
• Restudy: ”Dansk - 1700-tallet Oplysningstiden” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=76-ale5QouM
• Uddrag af Grundloven: paragrafferne 3, 62, 64, 67, 68, 70, 71 (stk 1) og 77.
• J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj. (1847)
• Volvo Car Sverige: “Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
• Kai Hoffmann: “Den danske sang er en ung blond pige” (1924)
• Maja Lærke Maach: ”CBS efter kritik for at undskylde sang: Sangen er ikke forbudt” (DR, 19. december 2018): https://www.dr.dk/nyheder/indland/cbs-efter-kritik-undskylde-sang-sangen-er-ikke-forbudt
• Tine Maria Winther: ”Højskolesang førte til krænkelsessag på Handelshøjskolen i København” (Kristeligt Dagblad, 18. december 2018): https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hoejskolesang-foerte-til-kraenkelsessag-paa-handelshoejskolen-i-koebenhavn
• Eksempler fra Legekædens katalog nov-dec 2023
• Landbrug og Fødevarer: ”Der er et yndigt land | Landbrug & Fødevarer” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=hGV2e-a2J0s
• Afsnittene "Hvad er nationalisme", "Er man født dansker..."  og "banal nationalisme" i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• “DF: Indvandrere skal fejre kristne højtider for at blive danske”, tv2.dk: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-02-16-df-indvandrere-skal-fejre-kristne-hoejtider-for-at-blive-danske
• Line Guldager Hansen: ”20-årige Adam: - Hele mit liv har jeg skullet overbevise folk om, at jeg er dansker”, tvsyd.dk: https://www.tvsyd.dk/schwung/20-arige-adam-hele-mit-liv-har-jeg-skullet-overbevise-folk-om-jeg-er-dansker


Omfang: ca. 55 sider

Fokuspunkter:
Fokus har ligesom forløbet været todelt - dels litteraturhistorisk med fokus på nationalromantikken og kanonforfatterne Holberg, H.C. Andersen, Oehlenschläger og Grundtvig samt norske og svenske tekster for at forstå, hvor nutidens forståelse af, hvad der er dansk, kommer fra.

Vi har haft fokus på at arbejde metodisk med diskursanalyse og tilhørende begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder, differenskæder, hegemoni, antagonisme og flydende betegnere. Vi har diskuteret hvilke fordele og ulemper diskursanalysen har som metode til sammenligning med retorisk analyse.

Arbejdsformer:
De primære arbejdsformer har været gruppe- og pararbejde. Dertil kommer en del klassediskussion. Der har også været en del læreroplæg i form af teorigennemgang.

Derudover har eleverne arbejdet lavet to skriftlige afleveringer om danskhed: Analyse af H.C. Andersens "I Danmark er jeg født" (1850) samt Landbrug og Fødevarers reklamefilm "Der er et yndigt land" (2011)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kortfilm

Forløbets hovedvægt har ligget på at introducere og øve gængse begreber inden for filmiske virkemidler med fokus på lyd, beskæring, klipning, m.fl. Derudover har vi arbejdet med spændingsopbygning og kompositions- og analysemodeller.

Kernestof:
•Matthieu Ratthe: Lovefield (2008)
•DR: "Kortfilm og novellefilm" (u.å.) www.dr.dk/kortfilm
•DR: "De syv parametre" (u.å.) www.dr.dk/kortfilm
•Filmcentralen: "Filmleksikon"
•Lars Arendt Pedersen: Beast (2009)
•Anders Walter: 9 meter (2012)
•Lisa Svelmøe: Ude i skoven (2013)
•Kerren Lumer-Klabbers: Lukkede øjne (2014)


Supplerende stof:
•Lærerudarbejdet materiale om filmiske virkemidler og kompositionsmodeller

Omfang ca. 34 sider + ca.55 minutters afspillet film

Arbejdsformer:
De primære arbejdsformer har været gruppe- og pararbejde. Dertil kommer en del klassediskussion og elevfremlæggelser, hvor eleverne har fremlagt deres analyser for hinanden. Der har også været læreroplæg om filmiske virkemidler.

Derudover har eleverne arbejdet med, hvordan man laver analyse af levende billeder i skriftlig form i forbindelse med en aflevering om kortfilmen Lukkede Øjne.

Særlige fokuspunkter:
Gennem forløbet har der været fokus på medieanalyse i form af analyse af filmiske virkemidler. Andre fokuspunkter har været velbegrundet fortolkning og perspektivering, både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Etik, teknologi, identitet - DIHO

Forløbsbeskrivelse:
I DIHO’en har eleverne stiftet bekendtskab med et udvalg af danske skønlitterære tekster på tværs af tid og genrer med henblik på at analysere og fortolke teksternes fremstilling af etik, teknologi og identitet og diskutere teknologiens indvirkning på den menneskelige identitet, det sociale fællesskab og etiske problemstillinger.

Med eksistentialismens begreber om valg og angst og Kierkegaards stadielære har eleverne undersøgt hvordan teknologi kan påvirke menneskets identitet og oplevelse af mening og meningsløshed og herunder inddraget nærheds- og afstandsetik.

De har yderligere undersøgt hvordan onlinekommunikation er et eksempel på afstand i Kemps forstand, og hvordan det kan være med til at forme vores forståelse af menneskelige fællesskaber med udgangspunkt i afstands- og diskursetik og Giddens’ og Meyrowitz’ identitetsbegreber.

Afslutningsvis har eleverne undersøgt transhumanisme-begrebet og hvilke nye etiske problemstillinger bevægelsen rejser med inddragelse af afstands- og nærhedsetik.  

Fagligt indhold og kernestof:
Kernestof i dansk:
- Eksistentialismens begreber om valg og angst og Søren Kierkegaards stadielære, herunder spidsborger, æstetiker og etiker.
- Anthony Giddens’ begreber om identitet i det senmoderne samfund, herunder det refleksive valg, den ontologiske sikkerhed og det sande og falske selv.
- Erving Goffmann’s teori om front- og backstage, facework og indtryksstyring i forhold til menneskets selviscenesættelse og sociale adfærd i det offentlige rum.
- Joshua Meyrowitz’ begreb om middlestage, der udvider Goffman’s teori ift. menneskets onlineidentitet
- Transhumanisme-bevægelsen og dens deklarationspunkter.

Primær litteratur i dansk:
- Madsen, Svend Åge. Se Dagens Lys. Aarhus: Gyldendal, 1980.
- Frostholm, Christian Yde: Followers, Ud og Se (2009)
- Bodelsen, Anders: Arbejde til alle i ”Beskyttelsesrummet”, Schweizers Bogtrykkeri (1984)
- Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
- Ida Jessen: Ude på vandet
- M. A. Hansen: Agerhønen
- T. Kristensen: Det blomstrende slagsmål
- P. Seeberg: Patienten
- Helle Helle: Fasaner

Supplerende stof:
- Love is blind (reality)
- Prostitution vs. Anne Grethe Bjarup-Riis (interview)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik og romantisme

Et forløb om perioden 1800-1870, hvor vi vil fokusere på at lære periodens forskellige litterære strømninger at kende. Hovedvægten lægges på universalromantik, nyplatonisme, biedermeier og romantisme.

Vi vil primært arbejde med nykritisk baseret lyrikanalyse, ofte komparativt.

VÆRKLÆSNING: St. Blicher: Sildig opvågnen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Humor - fra middelalderen til i dag

Et forløb om humor i litteratur, film og reklamer.

Vi vil lave humoranalyse af et varieret udbud af tekster med henblik på at opøve færdigheder i at anvende et humoranalytisk begrebsapparat (M. B. Jensen: Humor i dansk).

Vi vil herunder anlægge et litteraturhistorisk perspektiv, idet vi vil arbejde med tekster fra folkeviserne til Holberg.

Til sidst vil vi fokusere på det merkantile. Gennem læsning af teori og analyse af teksteksempler vil vi forsøge at afdække, hvilken rolle humor kan spille i reklame.

Eleverne vil i den forbindelse producere en video, hvori de forsøger at markedsføre skolen ved hjælp af humor.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernisme og realisme 1950-1980

I dette forløb vil vi arbejde med henholdsvis modernistiske og realistiske strømninger i litteraturen 1950-80.

VÆRKLÆSNING: Vi vil herunder læse Klaus Rifbjergs roman "Den kroniske uskyld".

Vi vil løbende fokusere på formsproget, idet vi holder modernistiske udtryk op imod realistiske. I forlængelse heraf vil vi belyse og nuancere paraplybegreberne modernisme og realisme ved at sammenligne forskellige understrømninger.

Det meste af tiden vil gå med nykritisk prosaanalyse og litteraturhistorisk perspektivering.

De litterære tekster vil blive understøttet af dokumentarfilm og malerkunst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kommunikation og videnskab

Et forløb om kommunikation, hvor vi lægger hovedvægten på formidling af videnskabeligt stof til en bredere modtagerskare.

Vi vil udføre retoriske analyser af en række populærvidenskabelige artikler med fokus på kommunikationssituationen og de formidlingsmæssige greb.

Der vil indgå beskrivende tekster såvel som som opinionstekster.

Vi vil desuden inddrage dokumentarfilm med naturvidenskabelige emner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ny litteratur, fortsat

Et forløb, der uddyber læsningen af Tyverier i 1. htx og anlægger et bredere perspektiv på ny litteratur. Der vil være fokus på korte fiktionsgenrer, især novellegenren, og på tendenser i den nye prosa.

Der vil indgå tekster på norsk og svensk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer