Titel
5
|
Danskhed
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige danskhedsdiskurser, og hvor idéen om danskhed kommer fra. Forløbet har været todelt: Første del var litteraturhistorisk med fokus på nationalromantikken, herunder H.C. Andersen, Oehlenschläger og Grundtvig samt norske og svenske tekster. Vi har dog også arbejdet med Holberg og oplysningstiden i forbindelse med danske værdier. Anden del af forløbet har haft fokus på danskheds- og indvandrerdiskurser i den nyere politiske debat.
Kernestof:
• Ludvig Holberg: Epistel 395: Censur
• Afsnittene ”Oplysning og følsomhed", "Borgerlig offentlighed", "Liberalismen", "Oplysningen" og "Ludvig Holberg" i i Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=531
• Afsnittet ”Nationalromantikken” i Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=594
• Adam Oehlenschläger: “Der er et yndigt Land” (1819)
• Afsnittet ”Grundtvigs levende land” i Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=593
• N.F.S. Grundtvig: “Danmarks Trøst” (1820)
• Bjørnstjerne Bjørnson: Ja, vi elsker dette landet (1859-1868) (norsk)
• Richard Dybeck: Du gamla, Du fria (1844) (svensk)
• Afsnittet ”Diskursanalyse” i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Dansklærerforeningens forlag, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
• Brian Mikkelsen: Tale ved Det Konservative Folkepartis landsmøde (25. september 2005, forkortet) i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• Adam El-Matari: “Man kan da ikke være indvandrer, hvis man er født i Danmark“ Jyllands-Posten 6/4-19: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11290225/man-kan-da-ikke-vaere-indvandrer-hvis-man-er-foedt-i-danmark/
• Martin Henriksen: “Man bliver ikke nødvendigvis dansker, bare fordi man er født i Danmark” Jyllands-Posten 12/4-19: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11311687/man-bliver-ikke-noedvendigvis-dansker-bare-fordi-man-er-foedt-i-danmark/
• Pernille Skipper: “Jeg er vokset op med en stolthed over det frie Danmark“ Jyllands-Posten 3/10-18: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10908243/jeg-er-vokset-op-med-en-stolthed-over-det-frie-danmark/
Supplerende stof:
• ”Dannebrog – Fra magtens flag til folkets flag” i iBogen Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (Ulrik Grubb og Karl-Johann Hemmersam, red.): https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=178#c421
• Plakat fra Frikorps Danmark: Danmark mod bolchevismen, 1940 i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• Plakat, nazistisk hvervekampagne af danske kæmpere, 1944 i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• C.A. Lorentzen: Dannebrog falder ned fra himlen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland den 15. juni 1219 (1809)
• Restudy: ”Dansk - 1700-tallet Oplysningstiden” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=76-ale5QouM
• Uddrag af Grundloven: paragrafferne 3, 62, 64, 67, 68, 70, 71 (stk 1) og 77.
• J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj. (1847)
• Volvo Car Sverige: “Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
• Kai Hoffmann: “Den danske sang er en ung blond pige” (1924)
• Maja Lærke Maach: ”CBS efter kritik for at undskylde sang: Sangen er ikke forbudt” (DR, 19. december 2018): https://www.dr.dk/nyheder/indland/cbs-efter-kritik-undskylde-sang-sangen-er-ikke-forbudt
• Tine Maria Winther: ”Højskolesang førte til krænkelsessag på Handelshøjskolen i København” (Kristeligt Dagblad, 18. december 2018): https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hoejskolesang-foerte-til-kraenkelsessag-paa-handelshoejskolen-i-koebenhavn
• Eksempler fra Legekædens katalog nov-dec 2023
• Landbrug og Fødevarer: ”Der er et yndigt land | Landbrug & Fødevarer” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=hGV2e-a2J0s
• Afsnittene "Hvad er nationalisme", "Er man født dansker..." og "banal nationalisme" i Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime
• “DF: Indvandrere skal fejre kristne højtider for at blive danske”, tv2.dk: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-02-16-df-indvandrere-skal-fejre-kristne-hoejtider-for-at-blive-danske
• Line Guldager Hansen: ”20-årige Adam: - Hele mit liv har jeg skullet overbevise folk om, at jeg er dansker”, tvsyd.dk: https://www.tvsyd.dk/schwung/20-arige-adam-hele-mit-liv-har-jeg-skullet-overbevise-folk-om-jeg-er-dansker
Omfang: ca. 55 sider
Fokuspunkter:
Fokus har ligesom forløbet været todelt - dels litteraturhistorisk med fokus på nationalromantikken og kanonforfatterne Holberg, H.C. Andersen, Oehlenschläger og Grundtvig samt norske og svenske tekster for at forstå, hvor nutidens forståelse af, hvad der er dansk, kommer fra.
Vi har haft fokus på at arbejde metodisk med diskursanalyse og tilhørende begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder, differenskæder, hegemoni, antagonisme og flydende betegnere. Vi har diskuteret hvilke fordele og ulemper diskursanalysen har som metode til sammenligning med retorisk analyse.
Arbejdsformer:
De primære arbejdsformer har været gruppe- og pararbejde. Dertil kommer en del klassediskussion. Der har også været en del læreroplæg i form af teorigennemgang.
Derudover har eleverne arbejdet lavet to skriftlige afleveringer om danskhed: Analyse af H.C. Andersens "I Danmark er jeg født" (1850) samt Landbrug og Fødevarers reklamefilm "Der er et yndigt land" (2011)
|