Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lykke Søbygge Ferm-Pedersen
|
Hold
|
2023 DA/o (1o DA, 2o DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb - Skam og ære
Grundforløbet i dansk har taget udgangspunkt i emnet skam og ære, som vi har arbejdet med fra flere faglige vinkler. Helt overordnet har vi på analyseniveau arbejdet med novelleanalyse og kortfilmsanalyse. Vi har inddraget Goffmans begreber om indtryksstyring, frontstage og backstage på et reflekterende niveau. Eleverne har derudover selv produceret en kortfilm.
Kernestof:
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier 4. udgave:
Side 44-45 om personkarakteristik
Side 54-60 om fortæller og synsvinkel
Side 79 om noveller
Side 325-331 om filmiske virkemidler
Side 335 om fremdrift og spænding
- Marie Aubert: Du burde skamme dig” 2016
- Thomas Korsgaard: ”Diskretionslinjen”, 2019
- Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”, 1887
- https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=227 Goffman om sociale rammer, indtryksstyring, frontstage og backstage
- Kortfilmen ”To piger en kage” https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/2-piger-1-kage/
- Raskins 7 parametre
- Ludvig Holberg: Epistel 395 om censur, 1749, http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler/EpTom4_mod.page&query=En%20svensk%20herre%20som%20rejste%20her%20igennem%20staden%20og%20be%C3%A6rede%20mig%20med%20en%20visit&brand=default&hit.num=1&show.CommentLabel=true&chunk.id=bd4chap395&lang.set=dk#hit-1
- ”Forbudt litteratur – Censuren i Danmark fra enevælde til Facebook”, side 7 -15
Supplerende materiale:
- ”Skam dig dansker!”, Kontoret, DR3 : https://www.youtube.com/watch?v=0kLtHk8ljMQ
- ”Teolog: Skam handler i dag om, at vi ikke kan leve op til vores egne forventninger”, Karen Sofie Egebo, Kristeligt Dagblad, debatinterview, 28.04.20
- ”The black Hole” https://www.youtube.com/watch?v=P5_Msrdg3Hk&ab_channel=LOST
- Dokumentar: “Teaterblod – Holberg4ever”
- https://rundtomholberg.dk/temaer/censuren/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skam dig, dansker! | Kontoret | DR3
-
Teolog: Skam handler i dag om, at vi ikke kan leve op til vores egne forventninger
-
Thomas Korsgaard - Diskretionslinjen.pdf
-
Goffman om indtryksstyring - frontstage og backstage.docx
-
Håndbog til dansk side 44-45 -54-60 -79.pdf
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016; sider: 44-45, 79, 325-331, 335
-
Marie Aubert - Du burde skamme dig.pdf
-
Henrik Pontoppidan - Nådsensbrød.pdf
-
Raskins 7 parametre om kortfilm.pdf
-
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/2-piger-1-kage
-
The Black Hole | Future Shorts
-
2 piger 1 kage
-
Håndbog til dansk - Filmiske virkemidler side 325-331 og 335.pdf
-
Vi læser side 7-9: Forbudt litteratur - om censur og sociale medier.pdf
-
Afsnit
-
Holberg Ordbog
-
Censuren og Holberg
-
Epistel 395, bind 4 (moderne dansk retskrivning)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikation: Argumentation og retorik
I dette forløb har vi arbejdet med retorik, argumentation og kommunikation herunder:
- Appelformer
- Argumenters opbygning
- Argumenttyper
- Ciceros pentagram (kommunikationssituation)
- Stilfigurer
- Retorisk analyse af taler
Grundbog: ”Dansk på ny – læreplan 2017”, Anette Hauge Nielsen m.fl., Systime (i-bog) Retorik og argumentation (ca. 13 sider)
Tekster:
1) Interview: Go'Morgen Danmark, Anne-Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller, talskvinde for SIO, Sexarbejdernes Interesseorganisation, 2011
2) Artikel: "FOA afviser DF-annonce i medlemsblad, bt.dk, 08.09.2010
3) Tale: Dronning Margrethe II's tale om coronasituationen 17. marts 2020
4) Kampagnefilm: "Vi kan godt", Ungefilm fra Sundhedsstyrelsen, 2021
5) Tale: Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Optakt til POP 2
I forbindelse med vores andet Praktik og Projekt-forløb (POP2) har vi arbejdet med kommunikationssituationer og kommunikationsmodeller som skal i anvendelse i de rollespil I skal lave som optakt til jeres erhvervspraktik.
Materiale: "Det sproglige i dansk", Peter H. Lützen, 2005, side 9-17
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Optakt til studieturen til Berlin
Forløbet er danskfagets bidrag til studieturen til Berlin. Vi har set og arbejdet med filmen "Drengen i den stribede pyjamas". Vi har arbejdet ud fra opgaverne på folkedrab.dk og desuden diskuteret hvordan "Stantons ti stadier" kan ses i filmen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vandmærket - værklæsning
I dette forløb har vi læst Naja Marie Aidts novellesamling "Vandmærket" (1993).
Vi har trænet analyse og fortolkning af prosatekster herunder semantiske felter/skemaer, modsætningsfigurer, symbolik, syndefaldsmyten samt paratekst, peritekst og epitekst. Vi har læst om forfatteren på forfatterweb.dk
Supplerende materiale:
Håndbog til dansk, side 22
https://forfatterweb.dk/oversigt/aidt-naja-marie?check_logged_in=1#anchor2470
Interviews med Naja Marie Aidt fra i-bogen ”Danske forfattere” (vist på klassen, da holdet ikke har webadgang)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vandmærket - Den blomstrende have.docx
-
Vi starter et nyt forløb, hvor vi skal læse Naja Marie Aidts "Vandmærket" som værk. De af jer, der tog bogen med hjem i går skal huske at tage den med. Alle I andre får en bog udleveret i morgen.
-
Aidt N.M.: Vandmærket, Gyldendal; sider: 24-42, 76-85, 92-94
-
I skal have læst "Den blomstrende have" færdig og I skal medbringe bogen. Vi laver opgaver på klassen, og påbegynder læsning af en ny novelle fra samlingen.
-
Vandmærket - Som englene flyver.docx
-
Medbring "Vandmærket"
-
Vi arbejder med den næste stil:)
-
Vandmærket - Katten.docx
-
Medbring "Vandmærket".
-
Vi samler op på arbejdsspørgsmålene til "Katten" og læser en ny novelle. Medbring "Vandmærket"
-
Vandmærket - På den anden side af vandet.docx
-
Husk ‘Vandmærket’.
-
"Tre dage i Prag" læses som lektie. Medbring bogen.
-
ARBEJD SELV: I skal læse den novelle, der hedder "Er verden lille" Derudover skal I lave en personkarakteristik af hovedpersonen. Hvordan er hun i rollen som mor, kone, datter? Hvilke følelser har hun? Husk at finde citater i teksten.
-
Medbring "Vandmærket" - Læs "Ond i sulet" som lektie.
-
Medbring "Vandmærket". I skal fra 8.00-8.30 arbejde selv med disse opgaver til 'Ond i sulet':
-
Ond i sulet
-
Medbring "Vandmærket". I får stil tilbage, og vi skal tale om, hvordan vi skal arbejde med den kommende stil. I vil få tid på timerne til den.
-
Naja Marie Aidt
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016; sider: 22
-
Vandmærket - Om værket.docx
-
Vi skal arbejde med den kommende stil:) Medbring "Vandmærket"
-
I skal skrive på jeres boganmeldelser.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Folkeviser
Et kortere forløb om folkeviser, hvor vi har særligt fokus på ridderviser og trylleviser. Vi har arbejdet med de 4 Æ'er (slægt, skæbne, hævn og ære) som er vigtige i forhold til visernes temaer. Vi har brugt 'Med tiden - En litteraturhistorisk arbejdsbog' som litteraturhistorisk materiale (scannet pdf). Side 43-53.
Læste tekster:
Torbens datter (riddervise)
Venelite (tryllevise)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danskopgaven
Danskopgaven er et forløb, hvor vi fokuserer på arbejdsprocesser, formalia og taksonomi i større skriftlige opgaver. Eleverne har valgt mellem følgende to opgaveformuleringer:
1. Fokus: Naja Marie Aidt
Lav en kort redegørelse for genren realisme. Kom herunder ind på, hvad der kendetegner Naja Marie Aidts brug af realisme.
Lav en sammenlignende analyse af Naja Marie Aidts noveller ’Bulbjerg’ og ’Hun græder ikke’ fra novellesamlingen ’Bavian’ (2006). I din analyse og fortolkning skal du blandt andet komme ind på personernes relationer, fortællertype og tematik.
Perspektivér til en valgfri novelle af Aidt. I forlængelse af din perspektivering skal du vurdere, hvad Naja Marie Aidt forsøger at skildre i sin prosa. Inddrag artikler i vurderingen.
2. Fokus: Kortfilm
Lav en kort redegørelse for hvad der kendetegner genren kortfilm. I din redegørelse skal du komme ind på Richard Raskins 7 parametre. Lav desuden en kort redegørelse for de tre teorier for humor.
Lav en analyse og fortolkning af kortfilmen ’Grisen’ (2008) med særlig fokus på konflikt, fremdrift og tematik. I din analyse skal du desuden undersøge, hvordan de filmiske virkemidler understøtter fortællingen. Her kan du udvælge scener som eksempler.
Vurdér i hvilket omfang ’Grisen’ lever op til Raskins 7 parametre og hvilken betydning det har for ’Grisen’ som fortælling. Diskutér med udgangspunkt i din undersøgelse af humorteorierne, hvilken betydning humoren i filmen har for tematik og budskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hovedstolen - Værklæsning
Forløbet handler om værklæsning af Christina Hesselholdts "Hovedstolen" (1998) som et eksempel på 90'ernes genrehybrid (punktroman) samt barndommen som centralt tema.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling
Et forløb om nyhedsformidling, hvor vi har arbejdet med følgende:
- Nyheders opbygning og vinkling
- Avistyper og avisens genrer (Nyheder og opinion)
- Det journalistiske sprog
- Fortællende journalistik (feature, new journalisme og gonzo)
- Nyhedskriterier herunder konstruktiv journalistik
- Tv-avisen - Her har vi arbejdet med en TV-avis som medieværk
- Medierne som den 4. statsmagt
- Fake news
Grundbøger:
"Den medierede virkelighed - teori, analyse og produktion" side 36-44 og 98-102
Krydsfelt Grundbog, side 292-93 og 354
I har desuden produceret jeres egen TV-avis
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
POP 3 - Praktik- og projekt med professionsværk
Som forberedelse til 2HF'ernes studiepraktik har vi arbejdet med et professionskompendium, der indeholder alle de professioner, som eleverne har valgt sig ind på. Eleverne har udarbejdet oplæg som optakt til studiepraktikken med udgangspunkt i værket og efterfølgende har de holdt oplæg om deres oplevelser på studiestederne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentarfilm
Et medieforløb om dokumentarfilm hvor vi har arbejdet med dokumentarfilmtyper og fortælleformer samt fakta- og fiktionskoder. Derudover har vi arbejdet med begreberne frontstage, middlestage og backstage. Vi har set den sagsorienterede dokumentar 'Statsmagt under anklage' (2004) som medieværk.
Vores fokuspunkter har været:
- Genre/dokumentartype (ud fra Krydsfelts definition)
- Fortælleformer
- Fakta- og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- Kompostion (bølgemodellen)
Øvrige dokumentarer:
'Historier fra en politistation - pigen med minkpelsen' (2001) (set i uddrag som eksempel på observerende dokumentar)
'Mirror' (2009) (set i sin helhed, som eksempel på sociologisk dokumentar og poetisk fortælleform)
'Zoo' (1962)
'Prinsesser fra blokken" (2016) som eksempel på en realitydokumentar.
Supplerende materiale:
Prinsesser fra blokken - 8 år senere" (2024) uddrag af episode 1
Meldgaard, Jette m. fl., ”Close-up – Grundbog til mediefag C”, Gyldendal i-bog, 2020 (udleveret dokument "Realitydokumentaren")
Grundbøger:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, 2016: side 231-235, 240-242
Krydsfelt Grundbog, side 297 - 303, 332-38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fra romantikken til det moderne gennembrud
Et litteraturhistorisk forløb hvor vi arbejder med romantikken og det moderne gennembrud. Herunder har vi arbejdet med:
- Nationalromantik
- Biedermeier-kultur
- Problemlitteratur
- Realisme og naturalisme
Læste tekster:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
Grundtvig: "Langt højere bjerge" (1820)
Nikoline, "Danskhed" (2018)
H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Peter Krohn: "Peters jul - Bedstemoder inviteres" (1866)
St. St. Blicher: af "E Bindstouw”, ”Den jenarmed Sældat” (1829)
Pontoppidan: "En stor dag" (1891)
Amalie Skram: "Karens jul" (1885)
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
Herman Bang: af ”Impressionisme”, ”En replik”
Supplerende materiale:
Barbara Kjær- Hansen: ”Litteraturhistorien - på langs og på tværs” ( 3. udgave/ grøn), Systime: side 98-100
”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” 4. udgave, side 74-76 om genren eventyr,
”Samlerens antologi” Bind 6, om Det nationale og det folkelige, side 36-38
Rikke Thomsen - Mojn når vi komme (Mojn når vi gæ) | Vi fejrer Sønderjylland - Live fra Dybbøl | DR1 (perspektivtekst)
TV-program: "Store tanker - trange tider", episode 1, Liv Thomsen
"De moderne gennembrud 1870-1914", side 8-12
”Det moderne gennembrud - #MeToo, side 37-40
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Periodelæsning 1900-tallet
Et forløb der ser på udviklingen i dansk litteratur fra tiden efter første verdenskrig til efter anden verdenskrig. Ekspressionismen og modernisme med særligt fokus på Hereticamodernismen. Vi har læst Broby Johansens digtsamling ”BLOD” som værk.
Læste tekster:
Johannes V. Jensen, af ”Den gotiske renæssance” (1901)
Tom Kristensen, "Angst", (1930), (kompendium)
Pär Lagerkvist, "Ångest", (1916) (kompendium)
Broby-Johansen, ”BLOD”, (1922)
Martin A. Hansen, "Agerhønen" (1947), (kompendium)
Karen Blixen 'Ringen' (1958) (kompendium)
Supplerende materiale:
Litteraturhåndbogen Bd 1, Gyldendal (blå), side 266-69 - "Det krakelerede verdensbillede"
Litteraturens veje: Leksikonopslag om ekspressionisme og modernisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58665172999",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58665172999",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58665172999"
}