Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Gunnar Adolf Lundsgaard, Karina Henneberg Rasmussen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Indføring i analyse af prosa og digitale hjælpemid
Titel 2 Ny litteratur: Thomas Korsgaard "Tyverier" (værk)
Titel 3 Sprogforløb i dansk - POP2 erhvervspraktik uge 5
Titel 4 "YAHYA HASSAN" (værk)
Titel 5 "Dansk i Praksis" og POP2
Titel 6 Billedmedier om Berlin (medieværk)
Titel 7 Dokumentar som genre (værk)
Titel 8 Optakt til danskopgaven
Titel 9 Ny litteratur: Tine Høeg "Tour de Chambre" (værk)
Titel 10 At holde en tale...
Titel 11 Nyheder og opinion
Titel 12 Professionslæsning ifm. POP3 (værk)
Titel 13 Projekt Verdensmål
Titel 14 Fællesskab og individ
Titel 15 Det moderne gennembrud
Titel 16 Kortfilm
Titel 17 Eksamensforberedelse og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Indføring i analyse af prosa og digitale hjælpemid

Digitale hjælpemidler, som er anvendt i undervisningen:

"God Stil" fra www.minlæring.dk
"Danskgram" fra www.minlæring.dk
"Den danske ordbog" og "Ordbog over det danske sprog" fra www.ordnet.dk
www.ordbogen.dk

Introforløb med novelleanalyse

Det faglige mål er "at analysere og fortolke fiktive tekster" i form af noveller.

ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ny litteratur: Thomas Korsgaard "Tyverier" (værk)

1. værk, "Tyverier", introduktion til novelleanalyse

Faglige mål er:
- at analysere og fortolke fiktive tekster
- at læse et værk i form af en novellesamling fra det 21. århundrede
- at læse lyrik
- at få viden om den danske litteraturs historie samspile mellem tekst, kultur og samfund.

ca.  sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprogforløb i dansk - POP2 erhvervspraktik uge 5

Sprogligt forløb.  De overordnede danskfalige mål er:

- at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlings-bevidst mundtligt, skriftligt og multimodalt
- at analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- at undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og  metoder anvendes.

Som oplæg til erhvervs-praktikken i POP 2 arbejder vi med :

- praksisnær anvendelses-orienteret sprogteori med de tre kontekster:
1. Verbal kontekst 2. Situations-kontekst 3. Kulturelle kontekster.

- afsender- og modtagerforhold, dvs. at differentiere sit sprog i forhold givne modtagere

- sproghandlinger og om at vælge den rigtige sproghandling i praksissituantionen

Praktikugen i uge fem peger frem mod uge 45, hvor vi som optalt til POP3 læser et professionskompendium, der er VÆRK 5 i klassens danskpensum.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Billedmedier om Berlin (medieværk)

Forløbet har fokus på faktive og fiktive billedemedier samt digte om Berlin,
som 1.p var på studietur til. Danskfaglige mål er:

- analysere, fortolke og perspektivere faktive og fiktive tekster

- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning

– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Optakt til danskopgaven


Da der går 15 måneder mellem historiopgaven og SSO, samler vi på Ribe Katedralskole 3 danske stile i en danskopgave, der placeres i eksamensperioden efter sidste skoldag. Danskfaglige mål er, at elev eleverne skal lære

– at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt

– at beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

– at demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

– at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed. – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ny litteratur: Tine Høeg "Tour de Chambre" (værk)

Romanen "Tour de chambre" af Tine Høeg fra 2019 læses som en hovedværk, og der arbejdes analytisk med fokus på især personkarakteristik, fortællerstil og sproglig stil i romanen. Afslutningsvist har eleverne skrevet en analyserende artikel med fokus på 'venskaber' som et centralt i romanen.

325 sider
+ relevante sider om romananalyse i e-bogen "God stil" på www.minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 At holde en tale...


Forløbet fokuserer på talegenren og der arbejdes med analyse af udvalgte taler med udgangspunkt i ciceros pentagram. Derudover arbejdes med argumentationsanalyse og de tre appelformer, samt anayse af sproglig stil og billedsprog.


Tekster:
Svend Brinkman (2021): ”Sådan folder du din drømmekraft ud” Tale ved Folkemødet 2021, www.dansktaler.dk, https://dansketaler.dk/tale/svend-brinkmanns-tale-ved-folkemoedet-2021/print/ (9/8-22)

Tessa (2021): ”Nytårstale 2021” (afholdt i programmet ”Deadline” på DR2), www.dansketaler.dk,
https://dansketaler.dk/tale/tessas-nytaarstale-2021/print/ (9/8-22)

Anders Haahr Rasmussen (2019): ”Tale ved Mændenes Internationale kampdag 2019”, www.dansketaler.dk, https://dansketaler.dk/tale/anders-haahr-rasmussens-tale-ved-maendenes-
internationale-kampdag/print/ (9/8-22)

Supplerende materaler:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dronningen-af-vestegnen-giver-eliten-opsang-i-viral-nytaarstale-der-er-noget-galt-paa

Brinkman på folkemødet 2021: https://youtu.be/R9sgn57Xhlk?si=V4zFT78v2QGjuotH&t=395

ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyheder og opinion

Med udgangspunkt i nyhedsmedierne i Danmark generelt, undersøger vi nyhedsformidling og opinionsgenrer. Vi ser på sprog, layout, blikfang og 'click-bait' i nyhedsartikler og har særligt fokus på reportagen som nyhedsgenre. Vi undersøger forskellige opinionsartikler med fokus på holdningsretorik og argumentation.
Eleverne skriver i forbindelse med forløbet en reportage fra deres KS-tur til København, samt afslutningsvist en debatterende artikel.


Litteratur:
Om "nyhedsartikler" og "debatterende tekster" fra e-bogen "God Stil" på www.minlæring.dk


Nyhedsreportager:

Herman Bang (1884) "Branden"
Matthias Dressler-Bredsdorff (2024): "Tårnet er væltet", Information d. 17. april 2024.
Henriette Hellstern (2024) "Reportage fra Pride 2024: Kærlighed og mangfoldighed sejrede" pov.international 19. august 2024.

Opinion:

Laura Hjorth Winter (2022): "Gymnasieelev: Dansk skal ikke være et sprog, du kun må bruge, hvis du taler perfekt rigsdansk". Kristeligt Dagblad d. 13 marts 2022.

Supplerende materialer:
Diverse elevvalgte opinionsartikler fra forskellige trykte aviser udgivet i uge 44, 2024. Gruppervis præsentede eleverne analyser af selvvalgte aktuelle debatindlæg, ledere mm. for hinanden.

Diverse eksempler på click-bait rubrikker på diverse online sider, som f.eks. Micrsoft Edges forside, Ekstrabladet og BTs hjemmesider samt på sociale medier.

Ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Professionslæsning ifm. POP3 (værk)

I forbindelse med 3. praktik- og projektforløb, har vi arbejdet med 6. værklæsning i form af fokuseret professionsrettethed mod elevernes selvvalgte uddannelser og fremtidige jobønsker.

Ca. 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Projekt Verdensmål

Forløbet er afviklet over tre projektdage, som et tværfagligt forløb sammen med engelsk, og med fokus på de litterære genrer dystopi, utopi og solarpunkt. Eleverne har selv producerede solarpunknoveller i grupper, og fremsvist deres arbejde med genren på skolens årlige messe "Projekt Verdensmål"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fællesskab og individ

Med temaet "Fællesskab og individ" som det gennemgående, er der i forløbet læst et udvalg af tekster fra middelalderen, oplysningstiden og romantikken. I forløbet er der fokus på en historisk læsning af litteraturen, som udtryk for tidens værdier. Den gradvise overgang fra enevælde og et feudalt magtsystem over oplysningstidens fokus på individet som et fornuftsvæset er dermed blevet belyst gennem litterære læsninger, og i romantikken er vægten lagt på det nationalromantiske og fokuset på det nationale fællesskab.

Litteratur:

Folkeviser: “Ebbe Skammelsøn”
Ludvig Holberg: Uddrag af “Erasmus Montanus” (1723)
Adam Oehlenschlæger: ”Der er et yndigt land” (1823)
NFS Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
H.C. Andersen: ”Danmark, mit fædreland” (1850)
Natasja: ”Giv mig Danmark tilbage” (2007)
Michael Falch ”I et land uden høje bjerge” (1986)
Steen St. Blicher: Uddrag af “Ak, hvor forandret” (1838)

H.C. Andersen "Den grimme ælling" (1843)
Henrik Pontoppidan, "Ørneflugt" (1894)

Dertil kommer relevante periodefremstillinger i
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", systime, 6. oplag (2017)

ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det moderne gennembrud

I forløbet fokuseres på det moderne gennembruds litteratur med særlig blik på hvordan litteraturens rolle i samfundet udvikler sig, og vi læser eksempler på hvordan klasse, køn og kirke kommer under kritik.
Vi har undervejs set på sproghandlinger og teorier om samarbejds- og høflighedsprincipper, samt facework i samtaler.


Litteratur:
Herman Bang, "En Miniature" (1883)
Herman Bang, "Foran Alteret" (1880)
Amalie Skram, Uddrag af "Constance Ring" (1885)
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1899)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)

Uddrag af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", systime, 6. oplag (2017)
Uddrag af: Textur- tekstarbejde i dansk. Af Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard, systime.dk
Uddrag af Jann Scheuer: "Sproghandlinger" Dansklærerforeningen, 2009 s. 41-54.
Uddrag af ”Brug Litteraturhistorien” systime.dk

Supplerende:
Malerier: Henningsen "Sat ud" (1892) og "Barnemordet" (1886), Brendekilde "Udslidt" (1889), Eckersberg "Bella og Hanna" (1820), Wegmann "Portræt af Jeanna Bauck" (1881)

Susanne Brøgger, uddrag af "Vaginal Spray" (1971)

ca 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kortfilm

Med fokus på kortfilm, har forløbet genopfrisket viden om medieanalyse generelt og kortfilmsgenren spcifikt.


"Caravan" instrueret af Dag Mørk (norsk - 2002)
"Pin up" instrueret af Mats Olofsson (svensk - 1996)
"Ude i skoven" instrueret af Lisa Svelmøe (dansk - 2013)
”Der var engang en jæger” instrueret af Mathias Elmose Andersen (dansk - 2016)
"Under bæltestedet" instrueret af Alexander Kølpin (2006)

Ditte Mejlhede: "De 7 parametre" fra BEST OFF – kortfilmspakke fra Odense Internationale Film Festival.
”Billede og indstillinger” (fra Medier, s. 43-48)
Uddrag af ”Shorts – kortfilm i undervisningen” af Mette Wolfhagen og Dorte Granild, systime.dk

ca. 10 sider + medietekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksamensforberedelse og repetition

Det sidste forløb har eksamensforberedelse som omdrejningspunkt og der arbejdes i de første 2 uger med repetition af skønlitterær analyse med særlig fokus på lyrik og noveller. I de sidste 2 uger fokuseres på sagprosaanalyse, hvor der læses udvalgte nyheds- og opinionsartikler omhandlende Donald Trumps politik. Afslutningsvist repeteres taleanalysen også.

Litteratur:
Yahya Hasan "DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR", 2013
Gyldendals Forlag: Performance video med Yahya Hassan: https://youtu.be/N839DlASGkA?si=r65yj6IPMG0WpqHs
Elias Sadaq: "Stilladser" fra "Djinn", 2024.

Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: "Roden" (1961)
Thomas Korsgaard: "Snydt ud af næsen" (2024)

Emil Husted: "Trump kan paradoksalt nok give os troen på fremtiden tilbage" Altinget.dk d. 18/3-25 (debatindlæg)
Mathias Stigsgaard og Casper Schrøder: "Trump tordner løs mon magfoldighed: Nu vejledes danske virksomheder til at passe på bestemte ord." dr.dk d. 17/3-25 (nyhedsartikel)
Glenn Bechs nytårstale på Deadline d. 3/1-2023: https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023

ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer