Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Daphne Patricia Wolder Damm, Trine Graugaard
|
Hold
|
2023 En/op2 (1op En/2, 2op En/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing up
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige facetter af det at udvikle sig med fokus på barndom og ungdom. Vi har haft fokus på børn - forældre forholdet, men også på de udfordringer og problemer der kan være i forhold til kammerater, og her især omkring mobning. Hvordan skal man forholde sig til mobning hvis man selv bliver mobbet, ser nogen blive mobbet? Hvorfor mobbes der? Vi har arbejdet med skønlitterær analyse af novelle, poesi og roman, samt filmanalyse.
Eleverne har i alle forløb haft adgang til:
Lectio.dk
Minlæring.dk
ordbogen.dk
https://www.merriam-webster.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fantasy
I dette forløb har vi arbejdet med den litterære genre ”Fantasy”. Vi har kigget på, hvad fantasy er, med henblik på at kunne identificere fantasy elementer i forskellige tekster herunder film og animationsserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
India's Daughters
Forløbet har haft fokus på kvindesynet i Indien i dag i forhold til nøglebegreber som culture, upbringing, expectations, responsibility and accountability. Disse vinkler er blevet belyst gennem følgende emner: female infanticide, single women, women’s education, caste discrimination, arranged marriages, crimes against women and revolution. Endeligt er der blevet perspektiveret til et vestligt kvindesyn repræsenteret i den virale video ”Be a Lady They Said” fra 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værk - Stone Cold
Værklæsning.
Fokus på analyse, analysemodeller. Fokus på Britiske samfundsforhold.
Der arbejdes selvstændigt og som klasseundervisning
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse af bog, perspektivering af tekster, viden om britisk kultur/samfund, redegøre for og samtale om britisk samfund.
Værket er læst som en del af det efterfølgende forløb om "True crime and Serial killers"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
True Crime and Serial Killers
Eleverne skal
• Læse engelske tekster fra forskellige tidsperioder og diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
• Øve læsestrategier til orientering i større tekstmængder og herudfra kunne udvælge relevant stof.
• Opnå indsigt i bl.a. FBI’s teorier omring seriemordere, og være i stand til at koble dem på selvvalgte emner. Herunder fokusere på mundtlig sprogproduktion
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse af sagprosatekster, perspektivering af tekster,.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
UK Area - Class and Education
Eleverne skal
• Opnå indsigt i historiske, kulturelle og aktuelle forhold i det Britiske samfund, gennem læsning af både sagprosatekster og fiktionstekster, særligt omkring klasseforskelle
- kunne drage paralleller og analysere ved hjælp af fagtermer.
• Endvidere formidle tekstiagttagelser på engelsk og diskutere, redegøre for og præsentere aktuelle emner.
Væsentlige faglige mål Terminologi, tekstanalyse, perspektivering af tekster, viden om britisk kultur/samfund, redegøre for og samtale om britisk samfund.
Forstå varierende former for autentisk engelsk gennem spillefilmen "The Riot Club".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
US Area - American dream and values
Eleverne skal opnå indsigt i historiske og kulturelle forhold i USA. Gennem læsning af sagprosatekster og kunne drage paralleller og kombinere forskellige udsagn.
Endvidere skal de formidle tekstiagttagelser på engelsk og diskutere, redegøre for hvad der kendetegner amerikanerne og deres holdninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
English as a lingua Franca
Eleverne skal opnå viden om hvordan særligt det engelske sprog har indflydelse på andre af verdens sprog. Vi ser kort på den historiske kontekst og hvad der ligger til grund for udbredelsen, samt forskellige former for autentisk engelsk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671928542",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671928542",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671928542"
}