Holdet 2023 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Trine Vesti Hansen
Hold 2023 En/s (1s En, 2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Links og hjælpemidler
Titel 2 Twisted Minds (eksamen)
Titel 3 Dead Poets Society - growing up (eksamen)
Titel 4 Celebrity culture
Titel 5 American Values and Identity (eksamen)
Titel 6 Climate Change (eksamen)
Titel 7 Projekt verdensmål
Titel 8 The Impact of the British Empire (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Links og hjælpemidler

Forskellige hjælpemidler har været anvendt i hele undervisningens varighed:

Ordbogen.com https://www.ordbogen.com/en/
https://abc.ordbogen.com/dictionary
Dictionary by Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/

Online grammatikker:
Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6
Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1
Do it Write: https://app.minlaering.dk/bog/25

Andre sider:
Media Bias: https://www.allsides.com/media-bias/media-bias-chart
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Twisted Minds (eksamen)

I temaet "Twisted Minds" er fokusset primært at lære at analysere og fortolke forskellige teksttyper, som alle har til fælles at de indeholder noget twisted, hvilket kan være både i forbindelse med indhold eller tekstens virkemidler. Vi har arbejdet med forskellige teksttyper og lært begreber knyttet til henholdsvis fiktion og faglitteratur. Vi har bl.a. arbejdet med karakteristik, fortællertype, mood, tema, budskab samt filmtekniske virkemidler. Af forskellige genre har vi læst  novelle, "flash fiction" og "crime fiction". Vi har derudover arbejdet med forfilm og selv udarbejdet en i grupper.

Kernestof:
Teksterne har alle et "twist" og med mindre andet er angivet kan findes i bogen "Open Wide" af J. Bækgaard m.fl. fra 2017 (2. udgave):
"Blood" af Zdravka Evttimova, 2005
"How to Set a House on Fire" af Staze Budzko, 2004
"Graveyard Shift" af James M. Reasoner, 1978
"How My Brother Tried to Kill Me in ´Honor Attack´ by Anna Coren, 2013
"Nicolas Was" Neil Gaiman, 1989 (Tilgængelig online)
Saltburn, 2023, instrueret af Emmerald Fennell

Supplerende stof:
"How to set a house on fire", https://www.youtube.com/watch?v=t2RiZYJaiFs&ab_channel=BAVCMedia

Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1 - Twisted 13-12-2023
2 - Saltburn 01-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Dead Poets Society - growing up (eksamen)

Forløbet fokuserer på at være ung og hvad det indebærer - venskaber, at blive voksen og det forventningspres, der ofte medfølger for mange unge mennesker. Vi har læst og analyseret romanen Dead Poets Society, set filmen, samt arbejdet med andre fiktionstekster omhandlende unge.

Kernestof:
Dead Poets Society, N.H. Kleinbaum, 2006
Dead Poets Society, 1989 instrueret af Peter Weir
Excerpt from Chapter 7, "the Sorting Hat", Harry Potter and the Philosopher's Stone" af J.K. Rowling, 1997
"The Shining Mountain" af Alison Fell, 1992 (skriftlig aflevering)
Alanis Morissette, Perfect (Jagged Little Pill, 1995)

Omfang: 200 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DPS ch. 5-6 20-02-2024
3 - The Shining Mountain 27-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Celebrity culture

Forløbet fokuserer på berømmelse og kendte mennesker, hvor vi har diskuteret hvad det vil sige at være kendt, samt forholdet mellem celebrities og medierne. Formålet er, at eleverne en forståelse af grænserne mellem private/public og samtidens mediebillede, som de dagligt begår sig i.
Forløbet introducerer forskellige teorier som bruges i arbejdet med non-fiction. Vi har bl.a. anvendt Goffmans teori om facework og image repair, Apology/apologia, talt om cancel culture og media bias.

Eleverne har arbejdet parvis med diverse youtube apologies, som er blevet analyseret og præsenteret for klassen.
Derudover har de individuelt lavet en præsentation af en selvvalgt kendis.

Kernestof:
Aspirational, 2014 kortfilm
Will Smith, Oscar 2022 incident - 3 videos
Oscar incident: https://www.youtube.com/watch?v=myjEoDypUD8&ab_channel=GuardianNews
Thank you speech:  2 min. inde https://www.youtube.com/watch?v=7CX7jmZvytA&ab_channel=Oscars
Apology video: https://www.youtube.com/watch?v=7XyNqHalkMw&ab_channel=ABC7

Kate Middleton statement on cancer treatment, 22. marts 2024 https://www.youtube.com/watch?v=d9Jlr9Xh3gA&ab_channel=ABCNews
"Does the public owe Kate an apology", Yahoo News 360, Mike Bebernes, 26 marts 2024
"The Lies Hollywood Tells About Little Girls", Mara Wilson's, 23. februar 2021, New York Times Opinion (skriftlig opgave)

Youtube apologies:
- pewdiePie https://www.youtube.com/watch?v=cLdxuaxaQwc
- Logan Paul - https://youtu.be/QwZT7T-TXT0
- Rodney Norman - https://youtu.be/YIvSXlZRLkk?si=fRtduF9D9vcFFoUt
- EDP445 - https://www.youtube.com/watch?v=MQV5SC6Bk3Y&t=260s

Supplerende stof:
Cancel culture, definitioner og opfattelser, uddrag fra
https://www.pewresearch.org/internet/2021/05/19/americans-and-cancel-culture-where-some-see-calls-for-accountability-others-see-censorship-punishment/
Beyoncé https://politiken.dk/debat/ledere/art9835292/Beyonc%C3%A9-uds%C3%A6ttes-for-rendyrket-racisme?shareToken=uJOCrQACtU_Q
Media Bias: https://www.allsides.com/media-bias/ratings

Omfang: ca. 26 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
5 - Celebrities, Non-fiction 12-05-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 American Values and Identity (eksamen)

Forløbet arbejder med amerikanske værdier og selvopfattelse. Formålet er at opnå en forståelse af hvad der gør at USA er en så mangfoldig og forskelligartet nation, hvilket også på mange punkter skaber splittelse.  
Det tager udgangspunkt i traditionelle værdier; hvordan de historisk er opstået og har udviklet sig, herunder 'The American Dream'. Derefter har vi arbejdet med nedslag i forskellige befolkningsgrupper og set på hvordan værdierne kommer til udtryk der.

Det har været med nedslag i:
- Poor White America - The Rust Belt and Hillbillies, ACEs (Adverse Childhood Experience)
- Black America - Racial inequality and bias, systemic racism, police brutality
- Affluent White America - abortion, sexuality and religion

Forløbet peger ind i præsidentvalget i november 2024, hvor eleverne introduceres til kandidaterne og valgsystemet (bl.a.. svingstaternes vigtighed).
Her indgår oplæg med hhv. Jesper Steinmetz og Derek Beach om valget, samt et arrangement for hele skolen i forbindelse med valgaftenen.

Kernestof:
Kearny et. al., “Traditional American Values and Beliefs” from American Ways, 2005

Frederick Jackson Turner, The Frontier in American History, 1893

J.D. Vance, Hillbilly Elegy, introduction, 2016 (skriftlig aflevering)

Fra I-bogen, Being American, Gyldendal, 2020
- Black America, Demographics
- Racial Inqquality Today

Jennifer L. Eberhardt. “How racial bias works — and how to disrupt it”. TED website, June 2020. https://www.ted.com/talks/jennifer_l_eberhardt_how_racial_bias_works_and_how_to_disrupt_it

Amanda Miska, Weightless and Hysterical, 2016

Supplerende materialer:
Joseph p. Williams, “America’s Struggle to Overcome Racial Inequities”, U.S News, April 13, 2021

Tracy Chapman, Fast Car, 1988 (Cover by Luke Combs 2023)

Mainstream Americans, demographics

Kamala Harris on gun violence: Kamala Harris tells Oprah intruders to her home are 'getting shot' | USA TODAY



Omfang: 43 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Climate Change (eksamen)

Forløbet fokuserer på klimaforandringer

Det indgår som en del af et flerfagligt forløb om verdensmålene, hvor engelsk og latin samarbejder om at nyfortolke en myte til et moderne publikum og i en anden genre, hvor fortællingen også skal ledsages af noget kunstnerisk.

I den engelskfaglige del af forløbet har vi fokuseret på at læse om hvordan klimaforandringer er skabt, konsekvenserne heraf, samt hvordan de italesættes gennem forskellige typer genrer, og hvordan disse hver især kan appellere til forskellige aspekter af emnet.


Kernestof:
Ben Okri, Love, 2023

Tekster fra i-bogen "Climate Action. Challenges of Change", Systime.
1. Climate change – causes, effects and actions
- Mother Nature is Speaking, Conservation International
- NASA: The Effects of Climate Change
2. Climate problems due to consumption
- Helen Simpson, "In-flight entertainment", 2010

Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Projekt verdensmål

Tværfagligt projekt om FN's verdensmål på 2. årgang i fagene latin og engelsk.
Projektet afsluttes med 3 særlige projektdage i uge 47.
Fredag er der messe i RK hal, hver elevgruppe (ca. 4 elever) har en stand, hvor de kort præsenterer (pitch på 2-3 min.) deres arbejde.

Case i projektet:
En fortolkning af Ovids myte om verdensaldrene i en nutidig kontekst inden for temaet klimaforandringer
.
Følgende verdensmål kan inddrages:
Verdensmål #12: Ansvarlig forbrug og produktion https://www.verdensmaalene.dk/maal/12
Verdensmål #13: Klimaindsats https://www.verdensmaalene.dk/maal/13
Verdensmål #15: Livet på land https://www.verdensmaalene.dk/maal/15

Produkt:
Et udsnit af en graphic novel eller en novelle med tilhørende illustration(er). Produktet skal udfærdiges på engelsk.
Omfang: 2-3 sider
En pitch af jeres projekt på 2-3 min.
Målgruppe: Fra 16 år og opefter

Faglige mål:
- Behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag.
- Bearbejde antikt mytestof i en nutidig kontekst på en kreativ måde.

Latin:
Uddrag af Ovids "Metamorphoses" bog I, vers 89-150 (Myten om de 4 verdensaldre) i alt 3 sider latin læst statarisk.
Dansk oversættelse af Otto Steen Due: "Ovids Metamorfoser", Klassikerforeningens kildehæfter.

Perspektivtekster i dansk oversættelse:
Plinius d. Ældre: Uddrag af Naturhistorien bog 33 (om guld)
Ovid Met. Bog I, vers 588-749 (Jupiter og Io)
Ovid Met. Bog II, vers 833- Bog III vers 27 (Jupiter og Europa)
Ovid Met. Bog X, vers 1-85 (Orfeus og Eurydice)
i alt 30 sider øvrigt materiale

Engelsk:
I den engelskfaglige del af forløbet har vi fokuseret på at læse om hvordan klimaforandringer er skabt, konsekvenserne heraf, samt hvordan de italesættes gennem forskellige typer genrer, og hvordan de hver især kan appellere til forskellige aspekter af emnet. Det er bl.a. gjort for at inspirere elevernes egen kreative tilgang til deres produkt.

Ben Okri, Love, 2023
Materiale fra i-bogen "Climate Action. Challenges of Change", Systime.
1. Climate change – causes, effects and actions
- Mother Nature is Speaking, Conservation International
- NASA: The Effects of Climate Change
2. Climate problems due to consumption

Øvrigt materiale:
uddrag af teori om analyse af 'Graphic Novels'

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 The Impact of the British Empire (eksamen)

Forløbet arbejder med Storbritannien og det Britiske Imperium.

Den første del fokuserer på forskellige holdninger til imperiet fra et britisk synspunkt, både i nutiden og samtiden.
Anden del af forløbet bevæger sig ud i kolonierne. Hvordan lande og nationer blev påvirket af imperiet, deres opfattelse og holdning til den britiske indflydelse, samt hvordan det har påvirket deres selvidentitet.

Derudover arbejder vi også med forskellige varianter af engelsk, herunder sprogets relevans i verden som Lingua Franca.

Vi arbejder med forskellige genrer, bl.a. noveller, digte, artikler, dokumentarfilm og lydklip.

Primært materiale:
Bingham, Harry. This Little Britain: How one small country built the modern world. 2007. Introduction. P. 6-10.

Ferguson, Niall. Empire: How Britain Made the Modern World. Introduction. 2003.

Paxman, Jeremy. BBC Empire. Episode 2. Documentary. https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc

Kipling, Rudyard. The White Man’s Burden. 1899

Thiong'o, Ngũgĩ wa. Decolonizing the mind. 1986.

Petaia, Ruperake. Kidnapped. 1980. Poem.

Borland, Polly. Fred Andrews. 2000.

Rudd, Kevin. Apology to Australia’s Indigenous Peoples. 13 February 2008.

Englishes in the World – standards of English


Sekundært materiale:
Aspects of Britain:
- Quiz https://worldsofenglish.systime.dk/?id=100
- History oft he British Empire, quiz: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117#c721

A tour of the Uk and Ireland in accents: https://www.youtube.com/watch?v=-8mzWkuOxz8&ab_channel=PhilBarker

Intercultural Breaks, audio exercise https://routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php

Omfang: 22 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde