Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Benni Johanson
|
Hold
|
2023 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The UK - Industry & Empire EKSAMEN
Under emnet "The UK - Industry & Empire arbejdes der løbende med mundtlig og skriftlig sprogfærdighed som beskrevet i pkt. 2.1 for de faglige mål i læreplanen for HTX engelsk B. I emnet indgår tekster, video og lyd fra ibogen "Technology and Society, Now, Then and Beyond", Systime, af Merethe Laustsen Urth. Rammen for tekstvalg er primært Den sen-Industrielle (Victorianske) Periode - og det 20 århundrede.
I arbejdet med sprog og grammatik er primært anvendt læringsportalen "MinLæring - læringsunivers til sprogfagene": https://www.minlaering.dk, herunder ibøgerne "ENGRAM Basis" og "Do it, write".
Overview of Technologies, Events and Ideas:
The steam engine
The four phases of the Industrial revolution
Workshop of the World
Mining Factories
The Age of Manufacturing
Victorianism
Railways and Railway Mania
Steam trains
The London Underground
Urbanisation
The Poor Law of 1834
The British Empire
Ships and Britain as a sea-faring nation
Victorian imperialist attitudes
The White Man's Burden
Medicine in the Victorian Age
History of the Gin & Tonic
Early forensic science: The magnifying glass and the microscope
The Victorian communication revolution
The telegraph
The telephone, the fax machine, and the internet
Industrial decline after WWII
The Miner's Strike, 1984-85
Decolonialisation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
13-12-2023
|
Opgave 2
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Right to Repair EKSAMEN
Emnet "Right to Repair" har som omdrejningspunkt The Consumer Bill of Rights - og kampen mod techgiganternes monopol på rettighederne til at reparere egne produkter. The Right to Repair Movement er en konsekvens af dette - og er samtidig et opgør med køb-og-smid-væk kultur (sustainability). I emnet indgår mundtlig og skriftlig argumentationsanalyse.
I arbejdet med sprog og grammatik er primært anvendt læringsportalen "MinLæring - læringsunivers til sprogfagene": https://www.minlaering.dk, herunder ibøgerne "ENGRAM Basis" og "Do it, write".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
07-04-2024
|
Opgave 4
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
How Technology Shaped America EKSAMEN
Emnet "How Technology Shaped America" sigter mod at dække væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA med teknologi i hovedsædet, med hovedvægten på sagprosatekster. Hovedfokus hviler på hhv. The Frontier, The American Dream, Mass Media, and the US at War. I arbejdet med teksterne skal eleverne fokusere på, hvordan flg. amerikanske normer og værdier kommer til udtryk i teksterne:
Individualism and independence
Equality/egalitarianism
Informality
Belief in the future, change, and progress
Achievement and hard work
Assertiveness
The importance of time
Materialism
Can-do-spirit
I arbejdet med sprog og grammatik er primært anvendt læringsportalen "MinLæring - læringsunivers til sprogfagene": https://www.minlaering.dk, herunder ibøgerne "ENGRAM Basis" og "Do it, write".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk 1
|
19-09-2024
|
Engelsk 2
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The American Presidential Election 2024
Dette korte emne tager pulsen på det amerikanske præsidentvalg 2024 og tager temperaturen på den diskurs, som præger valget. Det amr valgsystem og magtens tredeling gennemgås - og aktuelle emner i den politiske debat tages op. I forbindelse med valget afholdtes en aften-event for alle skolens elever, med bl.a. live-interviews, diskussion, udklædning og quiz - alt sammen valget i fokus.
Fokuspunkter:
The Electorial college
Elections for Congress
Election topics
I arbejdet med sprog og grammatik er primært anvendt læringsportalen "MinLæring - læringsunivers til sprogfagene": https://www.minlaering.dk, herunder ibøgerne "ENGRAM Basis" og "Do it, write".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO3: Verdensmål
Fag/lærer: En (BJ), Fy (RC) og MA (BR)
Udfordring:
Ribe skal gøres til et attraktivt grønt turistmål (Besøg Ribe uden at sætte klima(aftryk))
Vi vil arbejde med følgende verdensmål: 7 (bæredygtig energi) og 11 (bæredygtige byer og lokalsamfund)
SO3-faglige mål: Udarbejde en problemformulering, Anvende og vurdere fagligt relevant information, Indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen, Pitch ifm. plancher (skriftlig og mundtlig formidling, visuel fremstillingsform), Vurdere forskellige fags muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen.
Engelsk/fagfagligt: Udfærdige en turistbrochure på engelsk, der skal sælge Ribe og lokalområdet som et grønt turistmål, hvor grundtanken er, at turister skal efterlade et så lille klimaaftryk som muligt, eksempelvis ved at låne elcykler opladet ved solenergi - i stedet for at transportere sig rundt i bil. Stillejet i brochuren skal formuleres efter budskab og målgruppe - og promovere gruppernes idé om et grønt turistaftryk.
Fysik/fagfagligt: Ekskursion med projekt La Cour - en række eksperimentelle aktiviteter: Solceller, solfanger, vindmøller, hejsemølle, hydrolyse, brændselscelle.
Matematik/fagfagligt:
I kan vælge:
1) At undersøge, hvor mange turister, der gennem årene har været i Ribe (eller evt. region Syddanmark) og ud fra dette vurdere, om det giver mening at arbejde videre med at gøre Ribe til et attraktivt grønt turistmål.
2) At lave en undersøgelse af, hvordan det går med opfyldelsen af de Verdensmål, vi fokuserer på i dette forløb.
Matematikfaglige mål:
Inddrag de statistiske deskriptorer, vi arbejde med i 1g. Se evt. ”Kernestof 1”. I skal argumentere for valget af deskriptorer og komme med en grundig konklusion på jeres undersøgelse, der sikkert også vil omfatte mere matematik end statistik.
Flerfaglig aflevering: Poster (or presentation or product with a folder)
Pitch: Outline of the pitch you plan to give at the presentation
Points: 3 good, 3 not so good
Studieområdet
Den videnskabelige basismodel:
(video: https://youtu.be/gKbaE8a7Z44)
Læring:
- Kolbs læringscirkel (kap. 1.4 ved RC)
- Situeret læring og legitim perifer deltagelse (kap. 1.5 ved BR)
Fagenes identitet og metoder (udvidelse af fag fra de sidste forløb):
• Det humanistiske fagområde (kap. 4.5) (BJ står for dette oplæg)
Kommunikationsmodeller - er også gennemgået i KIT (PRD)
• Kommunikationsmodeller (kap. 5.1)
• Qvortrups kommunikationsmodel (kap. 5.2)
• Mundtlige formidlings- og præsentationsmodeller og brug af præsentationsteknikker (kap. 5.8 + 5.9)
Forskellige arbejdsformer:
• Opgave- og disciplinorienterede projekter (kap. 2.6 ved BR)
• Problembaserede projekter (kap. 2.7 er gennemgået i Teknologi ved JH)
Ekskursion: Poul la Cour Museet
Evaluering: Pitch i hallen (22/11) og fremlæggelser (25/11)
Rammesætning: Opstart og evaluering (RC)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2w fysikaflevering 3
|
17-11-2024
|
SO3/matematik
|
22-11-2024
|
SO3/Fælles
|
24-11-2024
|
Engelsk 4
|
26-11-2024
|
Fysikfaglig SO3 opgaver
|
30-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
The Science of the Brain EKSAMEN
Emnet The Science of the Brain dækker bl.a. opmærksomhedsøkonomi, hjernens indretning, hjernetræning, Internet, gadgets og ChatGPT. Arbejdet med teksterne lægger op til at eleverne tager kritisk stillingtagen til egen ageren med digitale redskaber og konsekvenser heraf - men lægger også op til en etisk diskussion af perspektiverne af anvendelse af AI. Det ligger ligetil at anlægge en dystopisk vinkel på emnet - og derfor indgår sci-fi filmen "Inception" (2010).
I arbejdet med sprog og grammatik er primært anvendt læringsportalen "MinLæring - læringsunivers til sprogfagene": https://www.minlaering.dk, herunder ibøgerne "ENGRAM Basis" og "Do it, write".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk 5
|
10-12-2024
|
Engelsk 6
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning: The Time Machine (1895) EKSAMEN
Udover at værklæsning er obligatorisk også for HTX elever, forekommer det naturligt at beskæftige sig med H.G. Wells, som med rette står fader til den moderne science fiction - omend Mary Shelleys værk Frankenstein (1818) må anses som det tidligste eksempel. H.G. Wells første roman facner spændende emner som teknologisk udvikling og modernitet, sociale klasser og samfundsudvikling og ikke mindst mennesket og naturen.
Eleverne har arbejdet med klassiske opgavetyper som characterization, setting og narrator, men er løbende gennem romanlæsningen introduceret for både historiske og samfundsmæssige problematikker samt indblik i begreber som social darwinisme, evolution, ulighed og klassekamp.
Det gennemgående fokus har været at anlægge en socialhistorisk læsning af værket, dvs. spejle Wells socialkritik i romanens dystopiske skildring af de to samfundsklasser, the Eloi and the Morlocks.
I arbejdet med sprog og grammatik er primært anvendt læringsportalen "MinLæring - læringsunivers til sprogfagene": https://www.minlaering.dk, herunder ibøgerne "ENGRAM Basis" og "Do it, write".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
06-03-2025
|
Engelsk 8
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Language and Diversity in England
Language and Diversity er ikke et ELF emne i sig selv - men sætter den etniske sprogmangfoldighed i England i relief i forbindelse med klassens studierejse til London i foråret 2025. Engelskfaget var ikke et af de to fag, som klassen rejste i - alligevel har eleverne i klassen berettet om egne erfaringer i mødet med det multikulturelle London, herunder sightseeing i Brick Lane. På timen har vi læst enkelte korte uddrag af Guatam Malkanis short story "Paki" - og herigennem fået belyst forskelle imellem Standard English og nonstandard. Endelig har eleverne forholdt sig til, hvordan de selv skifter imellem kommunikative koder afhængig af social kontekst (code switching).
Nøglebegreber:
Native language
Mother tongue
Variants of English
Standard English
Dialect
Ethnolect
Sociolect
Slang
Street language
Code switching
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671945214",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671945214",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671945214"
}