Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Katrine Lund Jørgensen
|
Hold
|
2023 En/xt (1xt En, 2xt En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Twisted Minds
A theme about twisted minds in litterature and films. Focus on the narrative technique and the unreliable narrator.
Texts and films:
Blood by Zdravka Evttimova, 2005
How to set a house on fire by Staze Budzko, 2004
Youtube: How to set a house on fire.
Graveyard shift by James M. Reasoner, 1978
Film: Shutter Island
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Lyrical Expression of Amr Hiphop
NOTE: Det flerfaglige forløb imellem engelsk A og idræt C gælder KUN for 1t. Den engelskfaglige del i emnet gælder både for 1t og 1x.
FLERFAGLIGE FOKUSPUNKTER ENGELSK + IDRÆT:
De videnskabelige hovedområder
Den videnskabelige basismodel, herunder metodiske og basale videnskabsteoretiske betragtninger
Mundtlig formidling
Besvarelse af opgaveformuleringen
Projektarbejdsform - dvs. større gruppearbejde hvor eleverne er medansvarlige for at nå i mål
EMNE: THE LYRICAL EXPRESSION OF AMERICAN HIP HOP
FAGLIG PROBLEMSTILLING: Hvorfor opfattes Amr Hip Hop af nogle som kontroversiel?
PROBLEMFORMULERING: Hvad udtrykker Amr Hip Hop i forhold til selvopfattelse og holdninger?
OPGAVEFORMULERING: Undersøg hvad Amr. Hip Hop udtrykker (budskab/holdninger/værdier) indenfor en bestemt tidsperiode (den I har arbejdet med). Analysen og redegørelsen skal tage afsæt i en rap-tekst fra samme periode. Udvælg derudover en Hip-Hop video (igen fra samme periode) og redegør for bevægelsesmæssige karakteristika og øvrige markører for Hip Hop. Diskutér Hip Hop genrens rolle som samfundsspejl.
SÆRFAGLIGE FOKUSPUNKTER:
ENGELSK B+A (A: 18 lektioner)
Emnet "The Lyrical Expression of American Hiphop" er et tværfagligt forløb imellem fagene idræt C og engelsk B+A i 1t.
Det engelskfaglige formål med emnet er at indføre eleverne i et grundlæggende fagligt begrebsapparat til at analysere lyrik ud fra amerikanske Hiphop/rap tekster fra 1980erne til idag. Eleverne skal også kunne sætte teksterne i et samfundshistorisk perspektiv ift. race og køn. Eleverne har i grupper analyseret og afholdt et mundtligt oplæg af 1 af 2 selvvalgte Hiphop/raptekster tekster fra antologien Bækgaard, Jakob, et. al., "Open Wide", Lindhart&Ringhof, 2. udgave (2017), herunder inddragelse af musikvideo.
IDRÆT C (12 lektioner)
Under færdighedsområdet: MUSIK & BEVÆGELSE i idræt har eleverne indøvet videodansekoreografier fra "Xtreme Hiphop with Phil".
Modsat hiphop dans på gulv udføres Extreme Hiphop på stepbænk og er derfor begrænset ift "det frie rum" - men er i sit danseudtryk eksplosivt og varieret.
Eleverne skal tilegne sig at kunne udføre en række basistrin fra 3 Hiphop videoer med Phil, hhv. "Bet You Can't Do It", "Let's Have Some Fun" og "All Day". Eleverne skal i rimeligt omfang kunne udføre delelementer af videoekoreografierne og følge rytmen.
Som gruppeopgave aflægges en forløbsprøve med afsæt i en af de 3 indøvede koreografier, med anvendelse af minimum 6 trinvarianter (gentages) af en varighed på 2-3 min.
Idrætsteori:
Thomas Skelhede et. al., Yubio Idræt C+B (2021): Kap. 30.8 "LABANs Bevægelseslære", sider 1202-1204
I arbejdet med engelsk grammatik er anvendt MinLæring/Engram.
Ordbogen.com kan være anvendt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
King Frederik X's Ascension
|
25-01-2024
|
Assignment 3
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Om raptekstens samfundshistoriske kontekst
- Formidling - Mundtligt oplæg
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Raptekst
- Kommunikative færdigheder - Sprogproduktion
- Overskue og strukturere - Præsentation af slutprodukt
- Personlige
- Ansvarlighed - Bidrag til gruppearbejdet
- Kreativitet - Sammensætte egen Hiphop koreografi
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Americans, Trump and the far right
A theme from before the 2024 election about how the political right wing, including white supremacy, and evangelical Christianity in the USA are working together to get Trump reelected. United by a fight against abortion and a fear of independent women and black people. Also about the consequences of home schooling in evangelical families.
We will dig into the part of America that we do not easily understand. The one which is very different from “How I met your mother” or “Friends”. The ordinary people that vote for Trump, and the extremely right-wing people that support him.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Britain, class and education before and now
A theme about inequality in the UK and about how educational system supports the unequal class society. The theme includes reading a novel about sleeping rough Stone cold by Robert Swindells (1993)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Different continent, different English, different
... cultures.
The theme is partly an example of English as Lingua Franca – the world language – and how different it sounds in different places. And it is an example of why you have to practice and be really good at English, to understand the English spoken around the world.
It is also a theme about former colonies in Asia, and their relationship with the Western world, and the cultural differences between the continents.
Text and film:
Phu Gaun by Pemba - oral introduction.
A Horse and Two Goats by R. K. Narayan (1970)
Karma by Kushwant Singh (1950)
Room Service
The Bamboo Cutter - a Nepalese folk tale. In Folk Tales of Nepal by D.S. Hansakar Hilker
Film: The Best Exotic Marigold Hotel (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
True Crime
A theme about the guilty pleasure of our time: True Crime.
The theme deals with different types of true crime and the roots of true crime in history. Focus is on how the story is framed, on if it is OK to portray the perpetrator in a sympathetic way, and on why we in the Western world are obsessed with true crime.
Forløbet inkluderer følgende tekster og film:
Documentary: Mommy dead and dearest. Netflix.
True Crime - On Real-Life Atrocities. Text in Narrating Truth.
Murder Ballads.Text in Narrating Truth.
Podcast: Dolly Parton's America. Episode 1, Sad Ass Songs.
The Knoxville Girl.
Group analyses and presentation of different murder ballads.
Mr. Charles Dickens and the execution of the Mannings by Charles Dickens, 1848.
Documentary: The Staircase, Season1, Episode 1. Crime or Accident? by Dir. Jean-Xavier de Lestrade (2004-2018)
In Cold Blood by Truman Capote, 1966.
YouTube: The trailer for the 1967 movie version of In cold Blood.
Why are we so obsessed with true crime by Holly Spanner on BBC, Science Focus. https://www.sciencefocus.com/the-human-body/why-are-we-so-obsessed-with-true-crime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671974348",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671974348",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58671974348"
}