Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Claus Bjerregaard Kristensen, Jonas Munk Jensen
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The UK
Titel 2 Growing Up
Titel 3 Digitale hjælpemidler
Titel 4 Dystopia
Titel 5 (In)Equality
Titel 6 Multiculturalism - Britain & India
Titel 7 Twisted Minds

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The UK

Kernestof:
- Hannah Davies: “What Is The British Class System?” 19/9 2021 på medium.com
- Keeping Up Appearances, season 1, episode 1
- Franceska Baker: ”Not enough” (2015). Short story, udgivet på londonist.com
- Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (1978) I Anne Mette Finderup og Agnete Fog: “Worlds of English”, Systime, 2015
- “Watch! Peter Walford on the British school system” (video)  I Anne Mette Finderup og Agnete Fog: “Worlds of English”, iBog, Systime: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=214&L=0#c1617
- “Watch! Peter Walford on fagging” I Anne Mette Finderup og Agnete Fog: “Worlds of English”, iBog, Systime: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=215#c1610
- CNBC International: “How do UK elections work? | CNBC Explains” på youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=Bc78rgUfsFw
- BBC: “Brexit: What you need to know about the UK leaving the EU”, 30. December 2020 på bbc.com: https://www.bbc.com/news/uk-politics-32810887
- History Matters: “Ten Minute History - The Early British Empire (Short Documentary)” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=fQktE-YKlJg
- History Matters: “Ten Minute History - The Late British Empire (Short Documentary)” på youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=uifyFUL22PA
- Damien O’Donnell: ”East is East” (film), 1999


Grammatik:
• ”Verbets tider” i Engram på minlæring.dk: https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/40827
- "Verbets tider" (s.22) i Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvugeren, Musagetes, 1987
- Førnutid og førdatid
- "Fremtid 1+2" (s. 23-24) i Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvugeren, Musagetes, 1987
- ”Do-omskrivning 1+2" (s. 30-31) i Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvugeren, Musagetes, 1987
- “Omskrivning med do” I Engram på minlæring.dk: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/25246#section-25791
- ”Simpel og udvidet tid" (s. 32-34) i Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvugeren, Musagetes, 1987



Supplerende stof:
- Uddrag af podcasten Brexit means…: “The Story so far…”, (afsnit 1), 6. December 2016 på theguardian.com: https://theguardian.com/politics/audio/2016/dec/06/brexit-means-podcast-the-story-so-far
- Niels Randbo Back og Pia Rørkær Sigh: ”Building an Empire” (s. 88-90) I Through literary landscapes, Systime, 2020
- Tanyel Mustafa: “‘Accent anxiety’: Northern, midlands and cockney accents are still looked down on, study shows” 6/11-22, metro.co.uk
- Anonym: “North-South divide”

Omfang: Ca. 22 sider + 112 minutters afspillet film/video


Formålet med forløbet har været at arbejde med the UK med fokus på kultur og samfund. Vi har haft fokus på klasse, skolesystem, politik og visse historiske aspekter (kort om British Empire).
Vi har arbejdet med tekstanalyse (noveller) og at strukturere analyser efter PEE-modellen.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, pararbejde, matrixgrupper, elevfremlæggelser, læreroplæg. Eleverne har i en skriftlig aflevering skulle lave en tekstanalyse opstillet efter PEE-modellen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 10-12-2023
Assignment 2 28-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Growing Up

I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet "Growing Up" og de forskellige facetter og måder man kan vokse op eller blive voksen på. Der arbejdes med forskellige teksttyper: short story, artikel og film for at give et indblik i det udvidede tekstbegreb.

Materiale:
Ernest Hemingway - Indian Camp (1921) (short story)
Jenny Joseph - Warning (1961) (poem)
Dead Poets Society (1989)(film)
Michael Richards - Just Like That (1987)
Susan Adams - What Kids In 2015 Want To Be When They Grow Up (2015) (article)
Steven Chbosky - Perks of Being a Wallflower (1999)(excerpt - ch. 1)
Steven Chbosky - Perks of Being a Wallflower (2012) (movie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digitale hjælpemidler

Holdet anvender online programmet "Engram-Minlæring" samt "Do It, Write!" som hhv. grammatik- og fagbog,  og ordbogen.com / Gyldendals / ABC-Ordbogen som ordbog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 115 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dystopia

I dette forløb har eleverne arbejdet med dystopiske fortællinger.
Dystopien og dens særprægede karakteristika undersøges, således at eleverne kan kende genren. Der tages udgangspunkt i værket "Animal Farm" af George Orwell og suppleres op med andre eksempler på dystopiske verdener.

Centrale begreber:

Materialer:
George Orwell - "Animal Farm" (1945)
Kurt Vonnegut - Harrison Bergeron (1961)
Neil Druckmann - The Last of Us, Season 1, Episode 1, "When You're Lost in the Darkness" (2023)
Robert Kirkman - The Walking Dead - Issue 1 (2003)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 (In)Equality

I dette forløb har eleverne arbejdet med at analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA vedrørende ulighed ud fra en række non-fiktionstekster.  Fokus har været på kulturelle, samfundsmæssige og historiske forhold for amerikanere og hvordan normer i samfundet skaber konflikt med de aktuelle forhold, som påvirker befolkningen - både ift. økonomi, immigration og køn.

I forløbet har eleverne indgået i et rollespil, hvor de har påtaget sig nogle værdier, som de har skulle overveje ift. at afgive deres stemme ved et "mock-election".


Materialer:
Vox - The Electoral College, Explained:
https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY

Khan Academy - Ideologies of political parties in the United States:
https://www.khanacademy.org/humanities/us-government-and-civics/us-gov-american-political-ideologies-and-beliefs/us-gov-ideologies-of-political-parties/v/ideologies-of-political-parties-in-the-united-states

Kamala Harris - DNC Speech (2024):
https://www.youtube.com/watch?v=1aZLL63wlTU

Donald J. Trump - RNC Speech (highlights) (2024):
https://www.youtube.com/watch?v=YG37yFh7SzM

Vintage American Ways - The Six Basic American Values (2021)

Farah Stockman - Becoming a Steelworker Liberated Her. Then Her Job Moved to Mexico. NY Times, oct. 17th (2017)

Michael Moore - Capitalism: A Love Story (2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Multiculturalism - Britain & India

I dette forløb har eleverne arbejdet med multikulturalisme med udgangspunkt i Storbritannien og Indien.

Der har på tværs af fiktions- og non-fiktionstekster været fokus på identitet og kultur og hvilke interne og eksterne konflikter, det kan medføre, når disse fremmedheder mødes.
Den fælles historie mellem Indien og Storbritannien er undersøgt og der er arbejdet med historiske og moderne tekster.

Forløbet har også beskæftiget sig med Lingua Franca som fænomen og teori. Eleverne har koblet det kulturelle og identitetsmæssige spændingsfelt til det engelske sprog, dets variationer og udfordringerne for både "native speakers" og folk, som har engelsk som sekundært eller fremmedsprog.

Materialer:
BBC - British Colonialism in India:
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zx8sf82#zh2gcmn

BBC - Indian Migration and Indentured Labour:
https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/ztwyvwx#z737m39

Khushwant Singh - Karma (1950)
Laura Smith - Mixed Race in the UK: Am I the Future Face of This Country?, The Telegraph, 2014

Ranbir Sahota - Chameleon (2003)

Gautam Malkani - Paki (excerpt) (2005) from Everyone is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. (2021) Systime.

Chapter 2: Language and Diversity from Everyone is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. (2021) Systime.

Douglas N. Honorof, Jill McCullough & Barbara Somerville - Comma Gets a Cure (2000)

Centrale begreber:
Standard English, Sociolect, Ethnolect, Dialect, Accent, English Variants, Dual Heritage, Culture, Slang, Code Switching, Language Hierarchies.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Twisted Minds

Eleverne skal i dette forløb tage udgangspunkt i onde handlinger. Ondskab som begreb skal defineres og diskuteres og dets relation til morale, etik og normer. Fokus har været på dybdegående arbejde med analytiske begreber samt opbygning af faglig argumentation i spørgsmål vdr. ondskab. Der er arbejdet med fiktions og non-fiktions-tekster samt, hvordan non-fiktions-tekster også har elementer af fiktionskoder.

Materialer:
Weird History - The Stanford Prison Experiment Was One of the Most Disturbing Studies Ever - https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE
Lars Svendsen - The Nature of Evil
Bret Easton Ellis - Killing Child at Zoo (excerpt) from American Psycho (1991)
Jean-Xavier de Lestrade - The Staircase (2004-2018)

Centrale begreber:
Homicide, Investigation, attorney, demonic/instrumental/idealistic/stupid evil, defense/prosecution, true crime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer