Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Richard Cleyton
|
Hold
|
2023 Fy/w (1w Fy, 2w Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0: Supplerende stof
Introtur i Sønderborg
- Virksomhedsbesøg
Sensorer til robotter og industrimaskiner, karrierelæring
- Besøg på SDU Sønderborg
Robotter, IR sensorer
- SO1 Rejsen til Mars
- Stråling, tyngdekraft,
- Foredrag med Henning Haack om Solsystemet og meteoritter.
- Fysikshow
- Fysik OL
- SO3: Bæredygtige samfund: - Vindmøller, solceller og solfangere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1: Grundlæggende fysik
Fysiks emnefelt og metoder. Hypotetisk deduktiv, induktiv, empirisk tilgang. Eksperimenter, rapport.
Fysiske størrelser, enheder, symboler og forkortelser. SI-systemet.
Dekadiske præfikser og titalspotenser, betydende cifre
Eksempler:
Tid, længde, masse, stofmængde, densitet, kraft.
Forsøg:
Måling af en væskes massefylde
Måling af tyngdekraft på et lod
Måling af stråling afstandskvadratlov
Måling af stråling absorption i bly
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SO1: Videnskab og Teknologi: Rejsen til Mars
Fag: Kemi (MTM), Fysik (RC), Matematik (BR), Teknologi (JH)
Vi ser filmen "The Martian".
SO1-faglige mål: Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag, udvælge fagligt relevant information, udarbejde synopsis med mundtlig fremlæggelse samt særfaglige afleveringer, identificere forskellige fags metoder.
De deltagende fags mål og kernestof:
Eksperimentelt arbejde i fysik: Bestemmelse af tyngdeacceleration, Absorption af gammastråling, Afstandskvadratloven for gammastråling
Eksperimentelt arbejde i kemi: Reaktion mellem brintgas og ilt (knaldgas), affyring af pipetteender med knaldgas, Bestemmelse af krystalvand i "marsjord"
Matematiske modeller: Eksempler på lineære modeller, eksponentielle modeller og potensmodeller. Matematisk bearbejdning af eksperimentelle resultater fra fysik og evt. kemi og teknologi.
Evalueringsform: Synopsis, PP og mundtligt gruppeoplæg
Særfaglige afleveringer:
Matematik: Teori om de 3 matematiske modeller, bearbejdning af eksperimentelle data (fra fysik) suppleret med lidt uddybende opgaver.
Oplæg om Mars Simulation Laboratory v. lektor emeritus Per Nørngaard, AU
Rammesætning: RC sørger for SO-mapper og gennemgår den videnskabelige model, Naturvidenskabelig metode (RC og MTM). Det matematiske fagområde (BR).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
2: Energi
Energiformer, energibevarelse, energiomdannelse. Enheder for energi.
Effekt, enheder for effekt
Indre energi, temperatur, varme, specifik varmekapacitet.
Tilstandsformer, faseændring, smeltevarme og fordampningsvarme.
Isolerede systemer, termodynamikkens 1. hovedsætning, nyttevirkning ved energiomsætning.
Forsøg:
- vands specifikke varmekapacitet
- metallers specifikke varmekapacitet
- Isens smeltevarme og vands fordampningsvarme
Mundtlig præsentation af forsøgsresultater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
3: Termodynamik
Tryk
Væskesøjletryk
Atmosfærisk tryk, tryk fra en kviksølvssøjle.''
Enheder for tryk
Opdrift
Idealgasligningen
Gassers densitet
Forsøg:
- Væskesøjletryk
- Archimedes' lov
- Gaslovene
- Projekt om varmluftballon: Konstruktion, beregning og måling af løfteevne - grupperapport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
4: Ellære
Jævnstrømskredsløb
- ladning, strøm, drifthastighed
- Spændingsforskelle, kredsløb, tinkercad
- effektloven
- resistans og resistor, farvekode
- resistivitet, joules lov
- Energi i en elektrisk komponent, tab i transmissionlinjer
- Serieforbindelse og parallelforbindelse
- Model af en strømkilde
- Kirchhoffs love
Vekselstrøm:
- Effektiv og maksimalspænding/strømstyrke
- Transformatorligningen
- Fejlstrømsrelæ, sikring, jordledning
Eksperimentelt arbejde:
- Karakteristik af elektriske komponenter
- Joules forsøg
- Måling på en 3-fase generator med oscilloskop
- Overbelastning af sikringsgruppe med elkedler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
5: Bølger
Bølger
- Beskrivelse af harmoniske bølger: amplitude, bølgelængde, frekvens, periode
- interferens
- lys som bølge
- bølgeligningen
- det elektromagnetiske spektrum
- brydning af lys, refleksion, optisk gitter
Eksperimentelt
- Lydens hastighed
- demo af stødtoner
- optisk gitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
6: Atomfysik
- atometsopbygning
- fotonenergi
- Bohrs atommodel
- Hydrogenatomet
- anvendelser
Eksperimentelt:
- Måling og observation af atomare spektre med dataopsamling, prismer og med gitterspektrometer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SO3: Verdensmål
Fag/lærer: En (BJ), Fy (RC) og MA (BR)
Udfordring:
Ribe skal gøres til et attraktivt grønt turistmål (Besøg Ribe uden at sætte klima(aftryk))
Vi vil arbejde med følgende verdensmål: 7 (bæredygtig energi) og 11 (bæredygtige byer og lokalsamfund)
SO3-faglige mål: Udarbejde en problemformulering, Anvende og vurdere fagligt relevant information, Indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen, Pitch ifm. plancher (skriftlig og mundtlig formidling, visuel fremstillingsform), Vurdere forskellige fags muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen.
Engelsk/fagfagligt: Udfærdige en turistbrochure på engelsk, der skal sælge Ribe og lokalområdet som et grønt turistmål, hvor grundtanken er, at turister skal efterlade et så lille klimaaftryk som muligt, eksempelvis ved at låne elcykler opladet ved solenergi - i stedet for at transportere sig rundt i bil. Stillejet i brochuren skal formuleres efter budskab og målgruppe - og promovere gruppernes idé om et grønt turistaftryk.
Fysik/fagfagligt: Ekskursion med projekt La Cour - en række eksperimentelle aktiviteter: Solceller, solfanger, vindmøller, hejsemølle, hydrolyse, brændselscelle.
Matematik/fagfagligt:
I kan vælge:
1) At undersøge, hvor mange turister, der gennem årene har været i Ribe (eller evt. region Syddanmark) og ud fra dette vurdere, om det giver mening at arbejde videre med at gøre Ribe til et attraktivt grønt turistmål.
2) At lave en undersøgelse af, hvordan det går med opfyldelsen af de Verdensmål, vi fokuserer på i dette forløb.
Matematikfaglige mål:
Inddrag de statistiske deskriptorer, vi arbejde med i 1g. Se evt. ”Kernestof 1”. I skal argumentere for valget af deskriptorer og komme med en grundig konklusion på jeres undersøgelse, der sikkert også vil omfatte mere matematik end statistik.
Flerfaglig aflevering: Poster (or presentation or product with a folder)
Pitch: Outline of the pitch you plan to give at the presentation
Points: 3 good, 3 not so good
Studieområdet
Den videnskabelige basismodel:
(video: https://youtu.be/gKbaE8a7Z44)
Læring:
- Kolbs læringscirkel (kap. 1.4 ved RC)
- Situeret læring og legitim perifer deltagelse (kap. 1.5 ved BR)
Fagenes identitet og metoder (udvidelse af fag fra de sidste forløb):
• Det humanistiske fagområde (kap. 4.5) (BJ står for dette oplæg)
Kommunikationsmodeller - er også gennemgået i KIT (PRD)
• Kommunikationsmodeller (kap. 5.1)
• Qvortrups kommunikationsmodel (kap. 5.2)
• Mundtlige formidlings- og præsentationsmodeller og brug af præsentationsteknikker (kap. 5.8 + 5.9)
Forskellige arbejdsformer:
• Opgave- og disciplinorienterede projekter (kap. 2.6 ved BR)
• Problembaserede projekter (kap. 2.7 er gennemgået i Teknologi ved JH)
Ekskursion: Poul la Cour Museet
Evaluering: Pitch i hallen (22/11) og fremlæggelser (25/11)
Rammesætning: Opstart og evaluering (RC)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2w fysikaflevering 3
|
17-11-2024
|
SO3/matematik
|
22-11-2024
|
SO3/Fælles
|
24-11-2024
|
Engelsk 4
|
26-11-2024
|
Fysikfaglig SO3 opgaver
|
30-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
7: Bevægelse
Bevægelse med konstant hastighed
Bevægelse med konstant acceleration
Hjælpesætningen
Eksperimentelt:
- Bevægelse af et lod som falder med kamera
- Bevægelse af muffinforme med bevægelsessensor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
8: Kræfter
- Kraftbegrebet
- Tyngdekraft, opdrift
- Normalkraft
- Gnidningskræfter
- Newtons love
- Snorkraft, fjederkraft
Eksperimentelt:
- Elevatortur med labQuest, kraftplatform og accelerometer
- Måling af statisk og dynamisk gnidningskoefficient
- Hookes lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
9: Arbejde
Arbejde og energiomsætning
Tyngdekraftens arbejde
Gnidningskræfters arbejde
Fjederkraftens arbejde
Mekanisk energi, energibevarelse
Eksperimentelt:
- Frit fald og mekanisk energi med timer, lod og timerstrimmel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
10: Bevægelse i 2 dimensioner
Analyse af statik og bevægelse på et skråplan
Det skrå kast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
11: Selvstændigt eksperimentelt projekt
Gruppevis planlægning og udførelse af eksperimenter:
- Måling af en cylinders inertimoment
- Resistivitet og temperatur afhængighed af ledere
- Temperaturledning
- G-kræfter og jævn cirkelbevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
12: Opgaveregning og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673020553",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673020553",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673020553"
}