Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Agnes Fall Nielsen
|
Hold
|
2023 Hi/l (2l Hi, 3l Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opdagelsesrejsende - Europa møder verden.
Forløb 1: Opdagelsesrejsende - Europa møder Verden
Grundbog:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime. 2023.
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
Kap. 6: Opdagelsesrejsende (s. 157 -179.)
Carl- Johan Bryld og Peter Hansen- Damm. Verdenshistorie til HHX:
Kap. 16. Metode.
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
- Kultur i nationale og globale sammenhænge
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Særlige fokuspunkter:
- Hvorfor rejste europæerne ud?
-De store opdagelsesrejser.
- Den første kolonisering.
- Mødet med andre racer og kulturer.
- Forholdet mellem sorte og hvide herunder slavehandlen og den hvide mands overlegenhed.
- Trekantshandlen: tilblivelsen af en økonomisk struktur.
- Europæernes motiver og årsagsforklaringer til koloniseringen af Afrika.
- De store opdagelsesrejser.
- Europa bliver det globale magtcenter.
- Indsigt i og forståelse for den nationale, europæiske og globale udvikling.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Imperialisme og 1. Verdenskrig.
Imperialisme og 1. verdenskrig.
Grundbog:
Carl-Johan Bryld. Verden efter 1914 i dansk perspektiv. Systime. 2023.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/
Kap.1.: Verden 1914 (s. 9 - 25)
Kap. 2.: I. Verdenskrig. (s. 31-57 )
Carl-Johan Bryld & Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til HHX: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?L=0
Kap. 5: Imperialismen:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=p1021
Fokuspunkter:
- Imperialismens tankegods
- Baggrunden for 1. Verdenskrig.
- Resultatet af 1. Verdenskrig - nye idealer og genforeningen.
- Dansk sindede soldater i tysk tjeneste.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og formidling.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig.
Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig.
Grundbog:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914. I dansk perspektiv.. Systime. 2023
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/
Kap. 4: Krisen i trediverne.
Kap.5: Anden Verdenskrig. Verden 1914 (s. 121 -147)
Fokuspunkter:
- Sammenhængen mellem 1. og 2, Verdenskrig.
- Resultatet af 1. Verdenskrig - nye idealer og værdier
- Mellemkrigstiden og totalitære ideologier.
- Antisemitisme og holocaust.
- 2. verdenskrig - baggrund og konsekvenser
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og formidling.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kold krig og fredelig sameksistens.
Kold krig og fredelig sameksistens.
Grundbog:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914. Systime. 2023.
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
Kap. 6: Den kolde krig, s. 149 - 178.
Supplerende: Gæstelærerbesøg ved tidligere efterretningsofficer: Den kolde krig og Danmark.
Kernestof:
- Hovedlinjer i DK, Europas og verdenshistorien.
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
- Politiske ideologier og deres kamp i det 20. årh.
- historiefaglige begreber
Særlige kernestofsområder:
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Indsigt i og forståelse for den nationale, europæiske og globale udvikling.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Afkoloniseringen
Afkoloniseringen
Grundbog:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914. Systime. 2021.
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
Kap. 7: Europæernes tilbagetog(s. 183-212)
Kap. 9: Den tredje verden (s.245 - 266)
Kernestof:
- Hovedlinjer i DK, Europas og verdenshistorien.
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
- Politiske ideologier og deres kamp i det 20. årh.
- historiefaglige begreber
Særlige kernestofsområder:
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rusland 1917 - Krigen i Ukraine.
Litteratur:
Carl Johan Bryld: "Verdenshistorie til HHX" (2017 læreplan), kap. 7, "Revolution i Europa" I Systime.
Poul Steiner Jensen og Karsten Jakob Møller: "Rusland - nye og gamle fortællinger", Del 2 - kap 5+6, I Systime.
Arbejde med det obligatoriske projekt: Klassen har sideløbende arbejdet med det obligatoriske projekt.
Fokuspunkter:
- 1917: Rusland bliver til Sovjetunionen.
- Kommunisme som ideologi og modsætningsforholdet til den vestlige
kapitalisme.
- Ny verdensorden via FN
- Den kolde krig: etablering og ideologisk modsætning.
- Ruslands overgang til demokrati og ny verdensorden 1990 - 1999
- Putin og et nyt Rusland 1999 - i dag - Russkij Mir.
- Konflikten med Ukraine.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier
samt forholde sig reflekterende til
demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt
perspektiv.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt
udviklingen i internationalt samarbejde.
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige
forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og
historieskabende.
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og
samarbejdsrelationer.
- Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt
og globalt perspektiv.
- Historiebrug og –formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673273672",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673273672",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673273672"
}