Holdet 2023 Hi/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Agnes Fall Nielsen
Hold 2023 Hi/l (2l Hi, 3l Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opdagelsesrejsende - Europa møder verden.
Titel 2 Imperialisme og 1. Verdenskrig.
Titel 3 Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig.
Titel 4 Kold krig og fredelig sameksistens.
Titel 5 Afkoloniseringen
Titel 6 Rusland 1917 - Krigen i Ukraine.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opdagelsesrejsende - Europa møder verden.

Forløb 1: Opdagelsesrejsende - Europa møder Verden

Grundbog:

Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime. 2023.
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc

Kap. 6: Opdagelsesrejsende (s. 157 -179.)
Carl- Johan Bryld og Peter Hansen- Damm. Verdenshistorie til HHX:
Kap. 16. Metode.
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/


Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
- Kultur i nationale og globale sammenhænge
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Særlige fokuspunkter:
- Hvorfor rejste europæerne ud?
-De store opdagelsesrejser.
- Den første kolonisering.
- Mødet med andre racer og kulturer.
- Forholdet mellem sorte og hvide herunder slavehandlen og den hvide mands overlegenhed.
- Trekantshandlen: tilblivelsen af en økonomisk struktur.
- Europæernes motiver og årsagsforklaringer til koloniseringen af Afrika.
- De store opdagelsesrejser.
- Europa bliver det globale magtcenter.
- Indsigt i og forståelse for den nationale, europæiske og globale udvikling.

Faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶  demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶  analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶  reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶  analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶  formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Imperialisme og 1. Verdenskrig.

Imperialisme og 1. verdenskrig.

Grundbog:

Carl-Johan Bryld. Verden efter 1914 i dansk perspektiv. Systime. 2023.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/

Kap.1.: Verden 1914 (s. 9 - 25)
Kap. 2.: I. Verdenskrig. (s. 31-57 )

Carl-Johan Bryld & Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til HHX: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?L=0

Kap. 5: Imperialismen:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=p1021



Fokuspunkter:
- Imperialismens tankegods
- Baggrunden for 1. Verdenskrig.
- Resultatet af 1. Verdenskrig - nye idealer og genforeningen.
- Dansk sindede soldater i tysk tjeneste.

Kernestof:

̶  hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶  væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶  udviklingen i Europas position i verden
̶  udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶  historiebrug og formidling.


Faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶  demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶  analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶  reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶  analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶  formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig.

Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig.

Grundbog:

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914. I dansk perspektiv.. Systime. 2023

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/

Kap. 4: Krisen i trediverne.

Kap.5: Anden Verdenskrig. Verden 1914 (s. 121 -147)




Fokuspunkter:
- Sammenhængen mellem 1. og 2, Verdenskrig.
- Resultatet af 1. Verdenskrig - nye idealer og værdier
- Mellemkrigstiden og totalitære ideologier.
- Antisemitisme og holocaust.
- 2. verdenskrig - baggrund og konsekvenser

Kernestof:

̶  hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶  væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶  udviklingen i Europas position i verden
̶  udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶  historiebrug og formidling.

Faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶  demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶  analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶  reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶  analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶  formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kold krig og fredelig sameksistens.

Kold krig og fredelig sameksistens.

Grundbog:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914. Systime. 2023.
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
Kap. 6: Den kolde krig, s. 149 - 178.
Supplerende: Gæstelærerbesøg ved tidligere efterretningsofficer: Den kolde krig og Danmark.


Kernestof:
- Hovedlinjer i DK, Europas og verdenshistorien.
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
- Politiske ideologier og deres kamp i det 20. årh.
- historiefaglige begreber


Særlige kernestofsområder:

- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Indsigt i og forståelse for den nationale, europæiske og globale udvikling.

Faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶  demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶  analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶  reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶  analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶  formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Afkoloniseringen

Afkoloniseringen

Grundbog:

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914. Systime. 2021.
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc

Kap. 7: Europæernes tilbagetog(s. 183-212)
Kap. 9: Den tredje verden (s.245 - 266)


Kernestof:
- Hovedlinjer i DK, Europas og verdenshistorien.
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
- Politiske ideologier og deres kamp i det 20. årh.
- historiefaglige begreber

Særlige kernestofsområder:
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.

Faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶  demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶  analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶  reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶  analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶  formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rusland 1917 - Krigen i Ukraine.

Litteratur:
Carl Johan Bryld: "Verdenshistorie til HHX" (2017 læreplan), kap. 7, "Revolution i Europa" I Systime.

Poul Steiner Jensen og Karsten Jakob Møller: "Rusland - nye og gamle fortællinger", Del 2 - kap 5+6, I Systime.

Arbejde med det obligatoriske projekt:  Klassen har sideløbende arbejdet med det obligatoriske projekt.

Fokuspunkter:

- 1917: Rusland bliver til Sovjetunionen.
- Kommunisme som ideologi og modsætningsforholdet til den vestlige
  kapitalisme.
- Ny verdensorden via FN
- Den kolde krig: etablering og ideologisk modsætning.
- Ruslands overgang til demokrati og ny verdensorden 1990 - 1999
- Putin og et nyt Rusland 1999 - i dag - Russkij Mir.
- Konflikten med Ukraine.

Faglige mål:

- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier
  samt forholde sig reflekterende til
  demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt
  perspektiv.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt
  udviklingen i internationalt samarbejde.
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige
  forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og
  historieskabende.

Kernestof:

- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og
  samarbejdsrelationer.
- Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt
  og globalt perspektiv.
- Historiebrug og –formidling.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer