Holdet 2023 Hi/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Signe Sjelborg-Pedersen
Hold 2023 Hi/m (2m Hi, 3m Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Europa og opdagelserne
Titel 2 Historisk Metode
Titel 3 1. verdenskrig - Den store Tragedie
Titel 4 Selvvalgt historisk emne
Titel 5 Hitlers vej til magten - Radikalisering
Titel 6 Holocaust - Vejen til Folkedrab
Titel 7 USA - vejen til Supermagt.
Titel 8 Industrialiseringen og Arbejderbevægelsen
Titel 9 Historieprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Europa og opdagelserne

Europa og opdagelserne
I forløbet fokuserede vi på, hvorfor europæerne rejste ud. Så så vi på mødet med den oprindelige befolkning og det syn, som europæerne havde på dem. Vi snakkede om, hvorfor aztekerriget brød sammen så hurtigt.
Vi havde afslutningsvis om konsekvenserne af opdagelserne.
Vi havde den begyndende snak om kilder og kildekritik.

Fokusområder:
1) Hvorfor rejste de ud?
2) Hvad var synet på de indfødte?
3) Hvilke konsekvenser havde det?


Bøger:

Vores Verdenshistorie: Kap. 9: Brydningstid: Europa og opdagelserne
Apocalypto - Sacrificios humanos - YouTube
Aztec Sacrifice - YouTube
Den lille guldbog om kildekritik.
Kilder | Fra fortid til historie (forlagetcolumbus.dk)
Kildekritik - hvad kan kilderne bruges til? | Fra fortid til historie (forlagetcolumbus.dk)
Analysespørgsmål til kilder og et par kildekritiske misforståelser | Fra fortid til historie (forlagetcolumbus.dk)

Dokumentar: Christopher Columbus - mitCFU.dk
Dokumentar om aztekerne.

Kilder:
Ribe Stadsret 1269 - som eksempel på det middelalderlige samfund. (Brugt til kilde læsning)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Om_Ove_Gieddes_ekspedition_til_Ceylon_og_Tranquebar_1618-1622https://danmarkshistorien.lex.dk/Om_Ove_Gieddes_ekspedition_til_Ceylon_og_Tranquebar_1618-1622
Kilder:

Kilde 1: Marco Polos beretning

Kilde 2: Gunea - Krønikken

Kilde 3: Handel i Kalikut

Kilde 4: Manuel d. 1´s brev til Isabella og Ferdiand

Kilde 5: Mandevilles rejsebeskrivelse

Kilde 6: Columbus´s logbog

Kilde 7: Columbus - mødet med de vilde

Kilde 8: Columbus om mødet med de fremmede

Kilde 9: Bartolow de las casas om de spanske krav til de indfødte (obs på at I også har læst den i en anden version)

Kilde 10: Bernal Diaz del Castillo om spaniernes møde med Tenochtitlan

Kilde 11: Sahagun om mødet med spanierne

Kilde 12:Bernal Diaz del Castillo om aztekernes religion

KILDE 13: Aztekisk digt om erobringen

KILDE 14: Cortés om erobringen

KILDE 15: Bartolomé de las Casas om indianernes karakter

KILDE 16: Juan Ginés de Sepúlveda om indianernes karakter

KILDE 17: Klagebrev fra aztekisk byråd

KILDE 18: Thomas Mun om udenrigshandlens betydning

Kilderne står i kapitlet. Et par af dem har I holdt oplæg om, nogle har vi snakket om i timerne og nogle har I haft for som lektier. Der er stor forskel på, hvor meget vi har snakket om dem.

Neil Young: Cortes the Killer

Christoffer Columbus-statue vandaliseret i London

Finn Madsen:
De Aguliar fortæller om menneskeoffringerne
De Tapia om templet og menneskeofringerne
Duran: Indvielsen af det store tempel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Historisk Metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1. verdenskrig - Den store Tragedie

1. verdenskrig - Den store Tragedie
Vi har fokuseret på årsagerne til krigen og hvordan den udviklede sig og afslutningen.
Vi har haft om AJ. Taylor og Fritz Fischer og deres tolkning af årsagerne til 1. verdenskrig.
Vi har haft om, hvilken form for krig. 1. verdenskrig og hvilke teknologiske opfindelser, der kom.
Vi har haft om afslutningen på krigen, og hvilke konsekvenser, det fik.

Fokusområder:
Hvad er imperialisme?
Hvordan så verden ud før 1914?
Hvordan så magtstrukturene ud?
Hvilke konflikter lå og ulmede?
Hvordan så allianceforholdene ud?
Hvorfor begyndte 1. verdenskrig? Forskellige teorier!
Hvordan udviklede den sig?
Hvordan sluttede den?
Hvad blev konsekvenserne?



Baggrundslitteratur:

Verden efter 1914 - i dansk perspektiv kap 1 og 2.

World War 1, Explained in 5 Minutes! (youtube.com)

Filmen: 1917

Kilder:
1. Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914
2. Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914
3. Proklamation fra svømmeklubben i Chemnitz, Tyskland, august 1914

Hvor brød krigen ud:
Greb Tyskland efter verdensmagten:
4.  Den tyske generalstabschef Helmuth von Moltke i februar 1913 til sin østrigske kollega om nødvendigheden af en præventivkrig
5. Tyske krigsmål, formuleret af rigskansler Bethmann-Hollweg 9. september 1914

Fejl på fejl:
6. A.J.P. Taylor, 1963: Kort uddrag

Krigen:
Filmen 1917 (Naturligvis ikke en oprindelig kilder)
Skyttegravskrigens taktik: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=423
Giftgas i skyttegravene: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417
Hverveplakater: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=983

Freden:
Wilsons 14 punkter
8. Georges Clemenceau d. 7. maj 1919
9. Præsident W10. Georges Clemenceau til den polske præsident Paderewski, 24. juni 1919
10. Wilson d. 8. januar 1918
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Selvvalgt historisk emne

Eleverne skulle vælge et historisk emne og skulle sætte sig ind i det og herefter lave problemstillinger.

Emnerne var:
- Vikinger
- Romerne
- Djengis Kahn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hitlers vej til magten - Radikalisering

Hitlers vej til magten - Radikalisering
Vi har haft om Hitlers vej til magten. Vi har haft om de sociale, politiske og økonomiske tendenser, som gjorde det muligt for Hitler at komme til magten, men vi har også haft om, hvad Hitler gjorde for at sikre sig magten.

Baggrundsmateriale:
Baggrundslitteratur: Verden efter 1914, Kap. 4

Kilder:
Højreradikal hærgen sætter presset britisk regering på prøve | Udland | DR

Sådan antændte en kordreng, et spind af løgne og tre døde børn en eksplosion af vold i Storbritannien - TV 2

Højreradikal leder kendt skyldig i stormløb på Kongres - TV 2

Det er vigtigt at huske på, hvorfor det nu smadrede parti Gyldent Daggry havde succes | Information

Inflationen i Tyskland 1914-1923:  https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=350

Arbejdsløsheden i Tyskland: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1070

Benito Mussolinis fremstilling af fascismens ideologi
Åndelig lære -
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=347

Den britiske historiker R. A. C. Parker 1967 - står i teksten.

Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919 - står i teksten

Kommunistpartiets opråb 13. marts 1920 - Står i teksten

En tysk forfatningsekspert – Ernst Rudolf Huber – om førerstaten, 1939 - står i teksten

Nazist partiets program: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=346

Uddrag fra Mein Kampf: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345

Fortolkninger af nazismen:
Den engelske historiker A. J. P. Taylor, 1945 - står i teksten
Den engelske historiker Alan Bullock, 1991 - står i teksten

New Deal:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=310

Diverse propagandaplakater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Holocaust - Vejen til Folkedrab

I forløbet har vi undersøgt Holocaust og udvkilngen hertil.

Desuden har vi set på de tre teorier:
Stanton, Barbera Harff and Erwin Staub.

Forløbet sluttede af med, at eleverne undersøgte andre selvvalgte folkemord

Baggrundslitteratur:

Peter Frederiksen: Kap. 13. Holocuast

Folkedrab.dk
        Hvad er folkedrab? | folkedrab.dk
       Folkedrab og andre internationale forbrydelser | folkedrab.dk
      Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud | folkedrab.dk

Stanton: Folkedrab som stadier | folkedrab.dk

Einsatzgrupperne | folkedrab.dk
Udryddelses- og koncentrationslejre | folkedrab.dk)
Dødsmarcherne | folkedrab.dk Forsøg på at skjule forbrydelserne | folkedrab.dk

Vejen mod holocaust | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)

Menneskejagt - Dokumentar fra CFU

Kilder:
KILDE 4.13: DEN GIDen giftige svamp
Brætspil - Ud med Jøden
Nuremberg - Lovene
Uddrag fra Old Documentary - DER EWIGE JUDE [THE ETERNAL JEW] Eng dubbed (1940) - brutally honest for that era (youtube.com)
Uddrag fra Mein Kampf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 USA - vejen til Supermagt.

I forløbet har vi arbejdet med USA´s historie. Vi begyndte med at se på USA´ oprindelse og hvilke værdier, der har præget landet. Herefter så vi på, USA´rolle i 1. og 2. verdenskrig.
Vi har dykket ned i Cubakrisen og den kolde krig,  9/11 og ikke mindst USA´ status i dag.
Af teorier har vi set på Huntington, Fukujama, unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet. Vi har med interesse fulgt og diskuteret Trumps udenrigspolitik og blandt andet interesse for Grønland.


Baggrundslitteratur:

Verden efter 1914, kap 13

https://detmoderneusa.systime.dk/?id=122

Lex Mig podcast - Lyt gratis til 69 afsnit her - Lex

Den Kolde Krig - 16/10-2023

Vietnanmkrigen . 25/10- 2023

11. september 2001 - mitCFU.dk

.2. Islamismens udvikling | Radikalisering og terrorisme


Kilder:

Kilder fra Cubakrisen
   - Det russiske forspring i rummet
   - Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det Hvide Hus
   - Khrustjovs andet brev til Kennedy
   - Ole Karup Pedersens opfattelse af Cubakrisen  

11. september:
Erklæring fra verdens islamiske front for jihad mod jøder og korsfarere (1998) | Radikalisering og terrorisme

Tekst 1: Historiens afslutning og det sidste menneske, 1992
Tekst 2: Civilisationernes sammenstød, 1993
Tekst 3: Historiens afslutning og World Trade Center, 2001
Tekst 4: Demokrati kan ikke tvinges igennem, 2006

Trumps politik:

Et farvel til Grønland er et goddag til en mere rå verdensorden

Er Trumps plan at opdele verden i tre interessesfærer? | DIIS

Ingen verdensorden: Europa har brug for radikal nytænkning i den nye Trump-tidsalder

How Trump blew up the world order - and left Europe scrabbling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Industrialiseringen og Arbejderbevægelsen

Vi har undersøgt industrialiseringen og arbejderbevægelsen. Vi ha arbejdet med prøveeksamen og meget kildenært. Klassen har således arbejdet med nogle kilder i forbindelse med en prøveeksamen:
Marx og Engels: Uddrag fra det kommunistiske manifest (1,6 normalside)
Louis Pio: Målet er fuldt (1,4 normalside)
Statistik:
Gennemsnitlig levealder (0,25 normalside)
Befolkningstal (0,25 normalside)
Børnedødelighed (0,25 normalside)
Produktion af brunkul (0,25 normalside)

Efterfølgende arbejdede vi med arbejderbevægelsen og Slaget på Fælled, hvor vi læste disse kilder:
Politirapporter
Louis Pio: Selvbiografi
Kriger: Dagbog
Af Fædrelandet - Uddrag
HC. Fischers dagbøger.

Baggrundslitteratur:
Kap. 9
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68

Dokumentar:
Grundloven, Folket og Magten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Historieprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer