Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Signe Sjelborg-Pedersen
|
Hold
|
2023 Hi/m (2m Hi, 3m Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Europa og opdagelserne
Europa og opdagelserne
I forløbet fokuserede vi på, hvorfor europæerne rejste ud. Så så vi på mødet med den oprindelige befolkning og det syn, som europæerne havde på dem. Vi snakkede om, hvorfor aztekerriget brød sammen så hurtigt.
Vi havde afslutningsvis om konsekvenserne af opdagelserne.
Vi havde den begyndende snak om kilder og kildekritik.
Fokusområder:
1) Hvorfor rejste de ud?
2) Hvad var synet på de indfødte?
3) Hvilke konsekvenser havde det?
Bøger:
Vores Verdenshistorie: Kap. 9: Brydningstid: Europa og opdagelserne
Apocalypto - Sacrificios humanos - YouTube
Aztec Sacrifice - YouTube
Den lille guldbog om kildekritik.
Kilder | Fra fortid til historie (forlagetcolumbus.dk)
Kildekritik - hvad kan kilderne bruges til? | Fra fortid til historie (forlagetcolumbus.dk)
Analysespørgsmål til kilder og et par kildekritiske misforståelser | Fra fortid til historie (forlagetcolumbus.dk)
Dokumentar: Christopher Columbus - mitCFU.dk
Dokumentar om aztekerne.
Kilder:
Ribe Stadsret 1269 - som eksempel på det middelalderlige samfund. (Brugt til kilde læsning)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Om_Ove_Gieddes_ekspedition_til_Ceylon_og_Tranquebar_1618-1622https://danmarkshistorien.lex.dk/Om_Ove_Gieddes_ekspedition_til_Ceylon_og_Tranquebar_1618-1622
Kilder:
Kilde 1: Marco Polos beretning
Kilde 2: Gunea - Krønikken
Kilde 3: Handel i Kalikut
Kilde 4: Manuel d. 1´s brev til Isabella og Ferdiand
Kilde 5: Mandevilles rejsebeskrivelse
Kilde 6: Columbus´s logbog
Kilde 7: Columbus - mødet med de vilde
Kilde 8: Columbus om mødet med de fremmede
Kilde 9: Bartolow de las casas om de spanske krav til de indfødte (obs på at I også har læst den i en anden version)
Kilde 10: Bernal Diaz del Castillo om spaniernes møde med Tenochtitlan
Kilde 11: Sahagun om mødet med spanierne
Kilde 12:Bernal Diaz del Castillo om aztekernes religion
KILDE 13: Aztekisk digt om erobringen
KILDE 14: Cortés om erobringen
KILDE 15: Bartolomé de las Casas om indianernes karakter
KILDE 16: Juan Ginés de Sepúlveda om indianernes karakter
KILDE 17: Klagebrev fra aztekisk byråd
KILDE 18: Thomas Mun om udenrigshandlens betydning
Kilderne står i kapitlet. Et par af dem har I holdt oplæg om, nogle har vi snakket om i timerne og nogle har I haft for som lektier. Der er stor forskel på, hvor meget vi har snakket om dem.
Neil Young: Cortes the Killer
Christoffer Columbus-statue vandaliseret i London
Finn Madsen:
De Aguliar fortæller om menneskeoffringerne
De Tapia om templet og menneskeofringerne
Duran: Indvielsen af det store tempel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Historisk Metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1. verdenskrig - Den store Tragedie
1. verdenskrig - Den store Tragedie
Vi har fokuseret på årsagerne til krigen og hvordan den udviklede sig og afslutningen.
Vi har haft om AJ. Taylor og Fritz Fischer og deres tolkning af årsagerne til 1. verdenskrig.
Vi har haft om, hvilken form for krig. 1. verdenskrig og hvilke teknologiske opfindelser, der kom.
Vi har haft om afslutningen på krigen, og hvilke konsekvenser, det fik.
Fokusområder:
Hvad er imperialisme?
Hvordan så verden ud før 1914?
Hvordan så magtstrukturene ud?
Hvilke konflikter lå og ulmede?
Hvordan så allianceforholdene ud?
Hvorfor begyndte 1. verdenskrig? Forskellige teorier!
Hvordan udviklede den sig?
Hvordan sluttede den?
Hvad blev konsekvenserne?
Baggrundslitteratur:
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv kap 1 og 2.
World War 1, Explained in 5 Minutes! (youtube.com)
Filmen: 1917
Kilder:
1. Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914
2. Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914
3. Proklamation fra svømmeklubben i Chemnitz, Tyskland, august 1914
Hvor brød krigen ud:
Greb Tyskland efter verdensmagten:
4. Den tyske generalstabschef Helmuth von Moltke i februar 1913 til sin østrigske kollega om nødvendigheden af en præventivkrig
5. Tyske krigsmål, formuleret af rigskansler Bethmann-Hollweg 9. september 1914
Fejl på fejl:
6. A.J.P. Taylor, 1963: Kort uddrag
Krigen:
Filmen 1917 (Naturligvis ikke en oprindelig kilder)
Skyttegravskrigens taktik: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=423
Giftgas i skyttegravene: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417
Hverveplakater: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=983
Freden:
Wilsons 14 punkter
8. Georges Clemenceau d. 7. maj 1919
9. Præsident W10. Georges Clemenceau til den polske præsident Paderewski, 24. juni 1919
10. Wilson d. 8. januar 1918
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Selvvalgt historisk emne
Eleverne skulle vælge et historisk emne og skulle sætte sig ind i det og herefter lave problemstillinger.
Emnerne var:
- Vikinger
- Romerne
- Djengis Kahn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hitlers vej til magten - Radikalisering
Hitlers vej til magten - Radikalisering
Vi har haft om Hitlers vej til magten. Vi har haft om de sociale, politiske og økonomiske tendenser, som gjorde det muligt for Hitler at komme til magten, men vi har også haft om, hvad Hitler gjorde for at sikre sig magten.
Baggrundsmateriale:
Baggrundslitteratur: Verden efter 1914, Kap. 4
Kilder:
Højreradikal hærgen sætter presset britisk regering på prøve | Udland | DR
Sådan antændte en kordreng, et spind af løgne og tre døde børn en eksplosion af vold i Storbritannien - TV 2
Højreradikal leder kendt skyldig i stormløb på Kongres - TV 2
Det er vigtigt at huske på, hvorfor det nu smadrede parti Gyldent Daggry havde succes | Information
Inflationen i Tyskland 1914-1923: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=350
Arbejdsløsheden i Tyskland: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1070
Benito Mussolinis fremstilling af fascismens ideologi
Åndelig lære -
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=347
Den britiske historiker R. A. C. Parker 1967 - står i teksten.
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919 - står i teksten
Kommunistpartiets opråb 13. marts 1920 - Står i teksten
En tysk forfatningsekspert – Ernst Rudolf Huber – om førerstaten, 1939 - står i teksten
Nazist partiets program: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=346
Uddrag fra Mein Kampf: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Fortolkninger af nazismen:
Den engelske historiker A. J. P. Taylor, 1945 - står i teksten
Den engelske historiker Alan Bullock, 1991 - står i teksten
New Deal:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=310
Diverse propagandaplakater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Holocaust - Vejen til Folkedrab
I forløbet har vi undersøgt Holocaust og udvkilngen hertil.
Desuden har vi set på de tre teorier:
Stanton, Barbera Harff and Erwin Staub.
Forløbet sluttede af med, at eleverne undersøgte andre selvvalgte folkemord
Baggrundslitteratur:
Peter Frederiksen: Kap. 13. Holocuast
Folkedrab.dk
Hvad er folkedrab? | folkedrab.dk
Folkedrab og andre internationale forbrydelser | folkedrab.dk
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud | folkedrab.dk
Stanton: Folkedrab som stadier | folkedrab.dk
Einsatzgrupperne | folkedrab.dk
Udryddelses- og koncentrationslejre | folkedrab.dk)
Dødsmarcherne | folkedrab.dk Forsøg på at skjule forbrydelserne | folkedrab.dk
Vejen mod holocaust | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Menneskejagt - Dokumentar fra CFU
Kilder:
KILDE 4.13: DEN GIDen giftige svamp
Brætspil - Ud med Jøden
Nuremberg - Lovene
Uddrag fra Old Documentary - DER EWIGE JUDE [THE ETERNAL JEW] Eng dubbed (1940) - brutally honest for that era (youtube.com)
Uddrag fra Mein Kampf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
USA - vejen til Supermagt.
I forløbet har vi arbejdet med USA´s historie. Vi begyndte med at se på USA´ oprindelse og hvilke værdier, der har præget landet. Herefter så vi på, USA´rolle i 1. og 2. verdenskrig.
Vi har dykket ned i Cubakrisen og den kolde krig, 9/11 og ikke mindst USA´ status i dag.
Af teorier har vi set på Huntington, Fukujama, unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet. Vi har med interesse fulgt og diskuteret Trumps udenrigspolitik og blandt andet interesse for Grønland.
Baggrundslitteratur:
Verden efter 1914, kap 13
https://detmoderneusa.systime.dk/?id=122
Lex Mig podcast - Lyt gratis til 69 afsnit her - Lex
Den Kolde Krig - 16/10-2023
Vietnanmkrigen . 25/10- 2023
11. september 2001 - mitCFU.dk
.2. Islamismens udvikling | Radikalisering og terrorisme
Kilder:
Kilder fra Cubakrisen
- Det russiske forspring i rummet
- Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det Hvide Hus
- Khrustjovs andet brev til Kennedy
- Ole Karup Pedersens opfattelse af Cubakrisen
11. september:
Erklæring fra verdens islamiske front for jihad mod jøder og korsfarere (1998) | Radikalisering og terrorisme
Tekst 1: Historiens afslutning og det sidste menneske, 1992
Tekst 2: Civilisationernes sammenstød, 1993
Tekst 3: Historiens afslutning og World Trade Center, 2001
Tekst 4: Demokrati kan ikke tvinges igennem, 2006
Trumps politik:
Et farvel til Grønland er et goddag til en mere rå verdensorden
Er Trumps plan at opdele verden i tre interessesfærer? | DIIS
Ingen verdensorden: Europa har brug for radikal nytænkning i den nye Trump-tidsalder
How Trump blew up the world order - and left Europe scrabbling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Industrialiseringen og Arbejderbevægelsen
Vi har undersøgt industrialiseringen og arbejderbevægelsen. Vi ha arbejdet med prøveeksamen og meget kildenært. Klassen har således arbejdet med nogle kilder i forbindelse med en prøveeksamen:
Marx og Engels: Uddrag fra det kommunistiske manifest (1,6 normalside)
Louis Pio: Målet er fuldt (1,4 normalside)
Statistik:
Gennemsnitlig levealder (0,25 normalside)
Befolkningstal (0,25 normalside)
Børnedødelighed (0,25 normalside)
Produktion af brunkul (0,25 normalside)
Efterfølgende arbejdede vi med arbejderbevægelsen og Slaget på Fælled, hvor vi læste disse kilder:
Politirapporter
Louis Pio: Selvbiografi
Kriger: Dagbog
Af Fædrelandet - Uddrag
HC. Fischers dagbøger.
Baggrundslitteratur:
Kap. 9
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68
Dokumentar:
Grundloven, Folket og Magten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Historieprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673275048",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673275048",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673275048"
}