Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Niels Brian Sørensen
|
Hold
|
2023 Ih/w (2w Ih, 3w Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til idehistorie
Her gennemgåes antikken samt grundlæggende værktøjer i faget.
Faglige mål, særligt fokus på:
Introduktion til væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Kernefaglige fokuspunkter:
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Primært par- og gruppearbejde, klassediskussion. Meget lidt fokus på projekt-former.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Natursyn
Forløb om natursyn, som byggede frem imod jeres SO-forløb om bæredygtighed (hvor idehistorie ikke deltog direkte!).
Her findes også teori for teknologihistorisk analyse, som blev gennemgået første gang i forbindelse med forløbet.
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Idet der i forløbet arbejdes frem imod et SO forløb, der involverer anvendelse af natursyn i forbindelse med bæredygtighed, har fokus her været på klassisk klasserumsundervisning og begrebsafklaring - koblet til projekt-lignende opgaver, hvor eleverne skulle rammesætte begrebet ifht. deres bredere emne. (Obs: Det er ikke en del af et SO-forløb - Det er optakten til et).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den industrielle revolution og politisk filosofi
Dette forløb centrerede sig om den teknologiske og samfundsmæssige udvikling under den industrielle revolution, fortrinsvist i England.
Dertil læstes politisk filosofi, primært som relevant i perioden.
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Her balanceres mellem klasserumsdiskussion og teori-gennemgang - og opgaver funderet i teknologiske cases; det hænger naturligvis sammen med forløbets kobling mellem teknologiske udvikling, historisk virkelighed, og politisk filosofi.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Etik og dilemmaer
Dette forløb centrerede sig om teknologiske problemstillinger i forbindelse med moderne teknologi og etik herom.
Vær opmærksom på, at nogle tekster læstes som en del af jeres dansk.idehistorie forløb.
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Her arbejdes i første omgang 100% case-baseret. Etiske hovedlinjer udleder induktivt - dvs. ved eleverne eget input. Derefter gennemgåes teoretiske tekster, for så vidt muligt med henvisning til deres egne betragtnnger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk-idehistorie opgave forløb
Dette er jeres dansk-idehistorie forløb, eller i alt fald timerne fra idehistorie.
Husk, at I læste en del om Kierkegaard i dansk-timerne også. :)
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I forlængelse af det korte etik-forløb arbejdes der her videre med deres etiske og eksistentielle betragtninger. Mere teori introduceres, og, væsentligt, transhumanisme som problem og case introduceres.
Forløbet breder sig gradvist mod den individuelle skritlige aflvering, der ligger i dets afslutning (dansk-idehistorie-opgaven).
Lidt selvindlysende bliver fagligt samspil en væsentlig faktor her, hvilket også kommer til at øge kravene til elevernes selvfstændighed.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De store krige
Her læste vi om første og anden verdenskrig.
Vær obs på, at jeres noter muligvis strækker sig ind i jeres SRC.
Fokus var på:
Teknologiske systemer
Totalitarisme
Eksistentialisme
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Holocaust og andre folkedrab
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Hovedfokus her er på udviklingslinjer fra før krigens opståen og til efter dens afslutning - teknologihistoriske analysemodeller sættes for alvor i spil her.
Forløbet afsluttes med en kort præsentationsopgaver, hvor et emne skal fremllægger for klassen, hvorved projektarbejdsformen fastholdes.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vikinger!
Dette forløb handlede dels om vikingernes teknologi, dels om kildfekritik, og dels om historiebrug.
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Her arbejdes fortrinsvist med kildebrug og historiebrug. Forløbet indledes med par- og gruppearbejde, og bredet sig derefter ud i et krav om, at eleverne skal fremdrage kilder for og præsentere et moderne syn på emnet (teknologisk eller historisk).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Digitalisering og bevidsthed
Forløbet omhandlede moderne digital teknologi, samt teorier omkring bevidsthed; fokus var derfor på teknologihistorisk analyse samt bevidtshedsfilosofi
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Relativt tunge tekster betyder forelæsningslignende undervisning - tekstgennemgang. Dette kobles med oplæg, hvor elervne skal udvikle deres egne input (en meget lille klassestørrelse gør det meget overskueligt ;) ).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Prøve-eksamensprojekt
I dette forløb trænedes projektskrivning, for at forberede jer på eksamen i idehistorie.
Forløbet afsluttedes med en prøveeksamen.
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Holocaust og andre folkedrab
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojektet!
I dette forløb skrev I jeres eksamensprojekter!
Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:
Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestoffets primære fokus i forløbet:
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Holocaust og andre folkedrab
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering af eksamensopgaveskabelon
|
16-04-2025
|
Eksamensaflevering idehistorie
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673319776",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673319776",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58673319776"
}