Holdet 2023 Ih/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Niels Brian Sørensen
Hold 2023 Ih/w (2w Ih, 3w Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til idehistorie
Titel 2 Natursyn
Titel 3 Den industrielle revolution og politisk filosofi
Titel 4 Etik og dilemmaer
Titel 5 Dansk-idehistorie opgave forløb
Titel 6 De store krige
Titel 7 Vikinger!
Titel 8 Digitalisering og bevidsthed
Titel 9 Prøve-eksamensprojekt
Titel 10 Eksamensprojektet!

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til idehistorie

Her gennemgåes antikken samt grundlæggende værktøjer i faget.

Faglige mål, særligt fokus på:

Introduktion til væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens


Kernefaglige fokuspunkter:

Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Primært par- og gruppearbejde, klassediskussion. Meget lidt fokus på projekt-former.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Natursyn

Forløb om natursyn, som byggede frem imod jeres SO-forløb om bæredygtighed (hvor idehistorie ikke deltog direkte!).

Her findes også teori for teknologihistorisk analyse, som blev gennemgået første gang i forbindelse med forløbet.


Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Idet der i forløbet arbejdes frem imod et SO forløb, der involverer anvendelse af natursyn i forbindelse med bæredygtighed, har fokus her været på klassisk klasserumsundervisning og begrebsafklaring - koblet til projekt-lignende opgaver, hvor eleverne skulle rammesætte begrebet ifht. deres bredere emne. (Obs: Det er ikke en del af et SO-forløb - Det er optakten til et).
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den industrielle revolution og politisk filosofi

Dette forløb centrerede sig om den teknologiske og samfundsmæssige udvikling under den industrielle revolution, fortrinsvist i England.
Dertil læstes politisk filosofi, primært som relevant i perioden.


Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens



Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Her balanceres mellem klasserumsdiskussion og teori-gennemgang - og opgaver funderet i teknologiske cases; det hænger naturligvis sammen med forløbets kobling mellem teknologiske udvikling, historisk virkelighed, og politisk filosofi.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Etik og dilemmaer

Dette forløb centrerede sig om teknologiske problemstillinger i forbindelse med moderne teknologi og etik herom.
Vær opmærksom på, at nogle tekster læstes som en del af jeres dansk.idehistorie forløb.



Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag

Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Her arbejdes i første omgang 100% case-baseret. Etiske hovedlinjer udleder induktivt - dvs. ved eleverne eget input. Derefter gennemgåes teoretiske tekster, for så vidt muligt med henvisning til deres egne betragtnnger.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk-idehistorie opgave forløb

Dette er jeres dansk-idehistorie forløb, eller i alt fald timerne fra idehistorie.
Husk, at I læste en del om Kierkegaard i dansk-timerne også. :)



Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab

Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I forlængelse af det korte etik-forløb arbejdes der her videre med deres etiske og eksistentielle betragtninger. Mere teori introduceres, og, væsentligt, transhumanisme som problem og case introduceres. Forløbet breder sig gradvist mod den individuelle skritlige aflvering, der ligger i dets afslutning (dansk-idehistorie-opgaven). Lidt selvindlysende bliver fagligt samspil en væsentlig faktor her, hvilket også kommer til at øge kravene til elevernes selvfstændighed.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 De store krige

Her læste vi om første og anden verdenskrig.
Vær obs på, at jeres noter muligvis strækker sig ind i jeres SRC.

Fokus var på:
Teknologiske systemer
Totalitarisme
Eksistentialisme


Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  

Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens



Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Holocaust og andre folkedrab

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab

Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi

Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Hovedfokus her er på udviklingslinjer fra før krigens opståen og til efter dens afslutning - teknologihistoriske analysemodeller sættes for alvor i spil her. Forløbet afsluttes med en kort præsentationsopgaver, hvor et emne skal fremllægger for klassen, hvorved projektarbejdsformen fastholdes.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vikinger!

Dette forløb handlede dels om vikingernes teknologi, dels om kildfekritik, og dels om historiebrug.


Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag

Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi

Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Her arbejdes fortrinsvist med kildebrug og historiebrug. Forløbet indledes med par- og gruppearbejde, og bredet sig derefter ud i et krav om, at eleverne skal fremdrage kilder for og præsentere et moderne syn på emnet (teknologisk eller historisk).
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Digitalisering og bevidsthed

Forløbet omhandlede moderne digital teknologi, samt teorier omkring bevidsthed; fokus var derfor på teknologihistorisk analyse samt bevidtshedsfilosofi



Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  


Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab

Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Relativt tunge tekster betyder forelæsningslignende undervisning - tekstgennemgang. Dette kobles med oplæg, hvor elervne skal udvikle deres egne input (en meget lille klassestørrelse gør det meget overskueligt ;) ).
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Prøve-eksamensprojekt

I dette forløb trænedes projektskrivning, for at forberede jer på eksamen i idehistorie.

Forløbet afsluttedes med en prøveeksamen.



Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  

Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag

Holocaust og andre folkedrab

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab

Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi

Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 10 Eksamensprojektet!

I dette forløb skrev I jeres eksamensprojekter!



Særlige fokuspunkter fra de faglige mål:

Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag

Sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale  

Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen

Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestoffets primære fokus i forløbet:

Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag

Holocaust og andre folkedrab

Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv

Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab

Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi

Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af eksamensopgaveskabelon 16-04-2025
Eksamensaflevering idehistorie 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde