Holdet 2023 Iø/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Thomas Rindsig Laursen
Hold 2023 Iø/m (1m Iø, 2m Iø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 2m Iø 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 2m Iø 2025

Undervisningsbeskrivelse


Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj/juni 2025
Institution Ribe Katedralskole
Uddannelse HHX
Fag og niveau International økonomi b
Lærer
e-mailadresse Thomas Rindsig Laursen
trl@ribekatedralskole.dk

Hold 2m

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Semester Periode Titel Undervisningsforløb/emner
Titel 1 Kap. 1-8
Titel 2 Kap. 8 – 16
Titel 3 Kap. 17-27
Titel 4 Afviklet opgaver og PBL- forløb.
Titel 5 Eksamensprojekt ”Globalisering”















Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 1
Kap. 1-8
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:
International økonomi B, Systime 2023, I-bog, Henrik Kureer.
https://iob.systime.dk/?id=1180#c22868

Kapitel 1-8
1. Den globale økonomi
2. Danmarks økonomi
3. Produktion og indkomst
4. Prisdannelsen
5. Husholdning og forbrug
6. Arbejdsmarkedet
7. Offentlige sektor og velfærd
8. Finanspolitik (påbegyndt – forsættes i ny bog)

Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
25 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Der er udarbejdet PBL-forløb.
Der er arbejdet med fagets kompetencer;
- tankegangskompetencen
- problembehandlingskompetencen
- modelleringskompetencen
- ræsonnementskompetencen
- databehandlingskompetencen
- kommunikationskompetencen
- redskabskompetencen
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klassearbejde, case, projektarbejde & PBL

Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 2
Kapitel 8- 16

Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:
International økonomi B, Systime 2023, I-bog, Henrik Kureer.
https://iob.systime.dk/?id=1153#c22865

Kapitel 8- 16
8. Finanspolitik
9. Betalingsbalance og kapital balance
10. Valuta
11. Den finansielle sektor
12. Pengepolitik
13. Konkurrenceforbedrende politik
14. Strukturpolitik
15. Miljøpolitik
16. Inflation

Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
25 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Der er udarbejdet PBL-forløb.
Der er arbejdet med fagets kompetencer;
- tankegangskompetencen
- problembehandlingskompetencen
- modelleringskompetencen
- ræsonnementskompetencen
- databehandlingskompetencen
- kommunikationskompetencen
- redskabskompetencen
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klassearbejde, case, projektarbejde & PBL

Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 3
Kapitel 17-27

Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:
International økonomi B, Systime 2023, I-bog, Henrik Kureer.
https://iob.systime.dk/?id=1153#c22865

Kapitel 17-27
17. Makroøkonomisk landeanalyse
18. Danmarks handel
19. Konkurrenceevne
20. Verdenshandelens udvikling og fordeling
21. Globaliseringen af verdensøkonomien
22. Teorier om handel
23. Frihandel kontra protektionisme
24. Internationale organisationer
25. Den Europæiske Union
26. Udviklingsøkonomisk landeanalyse
27. Økonomisk metode

Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
30 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Der er udarbejdet PBL-forløb.
Der er arbejdet med fagets kompetencer;
- tankegangskompetencen
- problembehandlingskompetencen
- modelleringskompetencen
- ræsonnementskompetencen
- databehandlingskompetencen
- kommunikationskompetencen
- redskabskompetencen
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klassearbejde, case, projektarbejde & PBL

Retur til forside

Titel 4
Afviklet opgaver og PBL- forløb.

Indhold PBL: ”Opgave om makroøkonomiske forhold” (Opg. 17.2)
PBL: ”Den globale bilindustri”
PBL: ” EU og det indre marked”
PBL: ”Konkurrenceevne” (Opg. 2.12)
IØ har været del af flere tværfaglige forløb;
So1: Et tværfaglige forløb med emnet ”Politisk kommunikation” (dansk, samfundsfag og international økonomi)
So5 ”Studietur til New York”



Titel 5
Eksamensprojekt ”Globalisering”

Omfang 20 %
Indhold Klassen har udarbejdet deres eksamensprojekt med det overordnet tema ”globalisering”.
Eleverne har i opstarten været del af en fælles idégenerering over temaet ”globalisering”. Herefter har de i grupper arbejdet med udarbejdelsen af en problemformulering, samt været til vejledningsmøder.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 146 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer