Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Mette Wiege
|
Hold
|
2023 Iø/l (1l Iø, 2l Iø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Introduktion til økonomi
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 1 Den globale økonomi
Kapitel 2 Danmarks økonomi
Kapitel 3 Produktion og indkomst
Kapitel 4 Prisdannelsen
Kapitel 5 Husholdninger og forbrug
Supplerende materiale:
Kapitel 6.1 Hvad er "bæredygtig udvikling"? Klimaøkonomi, Systime
Doughnutøkonomi skal vende prioriteterne i stat og virksomhed på hovedet - Mediearkiv - Infomedia, Børsen, 10.05.2022
Eleverne har desuden selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Deltagelse i SO1-forløb International økonomi med samfundsfag og dansk med emnet Politisk kommunikation og krig, hvor opgaven bestod i en undersøgelse af, hvad krigen i Ukraine har betydet for samfundsøkonomien Danmark.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et
europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet
og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig
til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske
udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge
mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser,
vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger,
herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. aflevering IØ - Introduktion til økonomi
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 Arbejdsmarkedet og velfærd
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 6 Arbejdsmarkedet
Kapitel 7 Offentlig sektor og velfærd
Supplerende materiale:
Fremtidens velfærd (kl.dk)
Ny befolkningsfremskrivning 2020-2060 (kl.dk)
Sundhedsøkonom: - Vi vil alle sammen i højere grad blive en del af ældreplejen, når det kommer til vores pårørende - TV 2
"Markante ændringer" vil ramme ældreplejen, viser ny analyse - TV 2
Ti hårde år med mangel på arbejdskraft forude - Mediearkiv - Infomedia, Berlingske 22.07.2022
Derfor skader mangel på faglærte Danmarks BNP: »Vi løber simpelthen tør. Det er den fremtid, vi kigger ind i« - Mediearkiv - Infomedia, Berlingske.dk 15.03.2024
Samfundsfag C – kapitel 16 Velfærdsmodeller
Eleverne har desuden selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et
europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet
og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig
til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske
udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge
mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser,
vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger,
herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Arbejdsmarkedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. aflevering IØ - PBL velfærdssamfundet
|
08-05-2024
|
Repetitionsopgaver kapitel 7
|
24-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 Økonomisk politik og inflation
Kernestof:
International Økonomi niveau B, ibog, Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 8 Finanspolitik
Kapitel 16 Inflation
Kapitel 12 Pengepolitik
Supplerende materiale:
Regeringens skøn for dansk økonomi rummer en rekord i beskæftigelsen - Mediearkiv - Infomedia, Jyllands-Posten, 31.08.2024
Økonomisk redegørelse, august 2024 (oem.dk)
Inflationskrisen er slut. Men dansk topøkonom ser nye vilde prisstigninger forude - Mediearkiv - Infomedia, Jyllandsposten 09.08.2024
Inflationen er på rette kurs, men der er fortsat et vist inflationspres (nationalbanken.dk), 20.03.2024
Danmarks Statistik (dst.dk)
Eleverne har desuden selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets
økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Arbejdsmarkedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. aflevering IØ - Danmarks økonomiske situation
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4 Danmarks eksport og konkurrenceevne
Kernestof:
International økonomi niveau B, ibog, Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 6 Arbejdsmarkedet
Kapitel 13 Konkurrenceevneforbedrende politik
Kapitel 14 Strukturpolitik
Kapitel 18 Danmarks handel
Kapitel 19 Konkurrenceevne
Supplerende stof:
Danmark mister førsteplads på liste over konkurrenceevne - Mediearkiv - Infomedia, Avisen Danmark.dk, 18. juni 2024
Marie Bjerre: Akut at redde EU"s konkurrenceevne - Mediearkiv - Infomedia, Børsen 13.09.24
PRM / DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne - Mediearkiv - Infomedia, Ritzaus Bureau 19.06.2024
Hvorfor er en forhøjelse af FoU-fradraget en god idé? Se Dansk Erhvervs argumenter her, Dansk Erhverv 20.06.2024
Vi står med det ene ben i en produktivitetskrise (danskerhverv.dk), september 2024
Konkurrenceevnebarometer: Hvor ligger Danmark på listen? (danskerhverv.dk)
ANALYSE Tysk økonomi er på vej i minus - og det er dårligt nyt for hele Europa | Udland | DR, dr.dk 09.10.2024
Eleverne har desuden selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets
økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Arbejdsmarkedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelse - Tysklands økonomi
|
11-10-2024
|
2. aflevering IØ - Danmarks konkurrenceevne
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5 Miljøpolitik
Kernestof - International økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023:
Kapitel 17 Miljøpolitik
Kapitel 4 Prisdannelsen
Supplerende stof:
Eleverne har selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske
ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed
- Komparative, kvalitative og kvantitative metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forløb 6 Finansielle markeder
Kernestof:
International Økonomi niveau B, ibog, Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 9 Betalingsbalance og kapitalbalance
Kapitel 10 Valuta
Kapitel 11 Den finansielle sektor
Kapitel 12 Pengepolitik
Supplerende materiale:
Hjernekassen på P1 | Nationalbanken | DR LYD, 26.12.2023, https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-paa-p1/hjernekassen-paa-p1-2023/hjernekassen-paa-p1-nationalbanken-11032322522
https://www.valutakurser.dk/
Eleverne har selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets
økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomisk samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. aflevering IØ - Finansielle markeder
|
06-12-2024
|
Opgaver til kapitel 11 og 12
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Forløb 7 Global handel og frihandel
Kernestof:
International Økonomi niveau B, ibog, Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 20 Verdenshandlens udvikling og fordeling
Kapitel 21 Globalisering af verdensøkonomien
Kapitel 22 Teorier og handel
Kapitel 23 Frihandel og protektionisme
Kapitel 24 Internationale organisationer
Kapitel 25 Den Europæiske Union
Kapitel 26 Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Supplerende stof:
Øget Kina-frygt i Vesten netop nu, hvor vi ser en kinesisk økonomisk afmatning | Tænketanken Europa, 18.09.2024
Kina går et minefelt af problemer i møde i 2025 - Mediearkiv - Infomedia, Jyllands-Posten 11.01.2025
Kinas nye økonomi kan næppe vokse hurtigt nok til at erstatte den gamle - Mediearkiv - Infomedia, Information 27.09.2024
Supermagters kølige forhold kan blive iskoldt - Mediearkiv - Infomedia, Avisen Danmark, 28.12.2024
Nationalbankens podcast: Kinas økonomi er gået ned i gear, Nationalbanken.dk 15.09.2023
Et tilbageslag i Kina vil reducere væksten i Danmark betydeligt, Analyse, Nationalbanken.dk 27.06.2023
Danske virksomheder holder vejret: 'Han er meget uforudsigelig' | Penge | DR, dr.dk 20.01.25
Professor gennemhuller Trumps told-strategi: Der er noget, han ikke har forstået | Penge | DR, dr.dk, 21.01.25
Indisk bondeoprør kolliderer med kriseramt WTO - Mediearkiv - Infomedia, Information 26.02.2024
Kina vil udfordre USA's toldsatser | Udland | DR, 04.02.2025
Kina klager over Trump - Mediearkiv - Infomedia, Berlingske, 06.02.2025
Genstart ”Toldermanden” Genstart | DR LYD, 06.02.2025
Foredrag ved Henrik Kureer: Hvor er globaliseringen på vej hen?
Eleverne har desuden selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets
økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomisk samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
4. aflevering IØ - Kina
|
06-02-2025
|
Opgaver til kapitel 23
|
07-02-2025
|
Opgave WTO-Indien
|
26-02-2025
|
Repetitionsopgaver til kap. 23 og 25
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb 8 Makroøkonomisk landeanalyse
Kernestof:
International Økonomi niveau B, ibog, Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 17 Makroøkonomisk landeanalyse
Supplerende materiale:
89af4857-en Economic Outlook.pdf, OECD, Economic Outlook, 0325
Tyske topøkonomer mednodrab: Vores problemer er enorme - Mediearkiv - Infomedia, Børsen 24.02.2025
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/nationalregnskab/noegletal-for-nationalregnskabet-bnp
Dansk Økonomi, efterår 2024 | DØRS, Efterårsrapport fra Det økonomiske råd 2024
Konjunktur og offentlige finanser - prognoseopdatering, vinter 2025, Det økonomiske råd februar 2025
Prognose: Økonomien er fortsat ved at stabilisere sig på højt niveau | Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 15.02.2025
Økonomisk Redegørelse, december 2024, Økonomiministeriet 05.12.2024
Udsigt til lavere lønstigninger og stabil inflation trods usikre tider, Nationalbanken, 19.03.2025
Eleverne har desuden selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets
økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Arbejdsmarkedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomisk samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. aflevering IØ - Makroøkonomisk landeanalyse
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb 9 Eksamensprojekt og -forberedelse
Kernestof:
International Økonomi niveau B, ibog, Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 27 Økonomisk metode
Temaet for eksamensprojektet er "Økonomisk globalisering". Eleverne skal på baggrund af pensum og supplerende materiale samt egen litteratur- og datasøgning udarbejde en problemformulering og lave et eksamensprojekt i grupper.
Supplerende materiale:
Eleverne har selv søgt materiale (data og artikler mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets
økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Arbejdsmarkedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Velfærdsmodeller
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomisk samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IØ-eksamensprojekt
|
08-05-2025
|
Synopsis eksamensprojekt IØ
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58674799548",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58674799548",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58674799548"
}