Holdet 2023 Ma/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Marlene Hoffmann Grøn
Hold 2023 Ma/l (1l Ma, 2l Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Finansiel regning
Titel 2 Statistik
Titel 3 Modeller og eksponentiel vækst
Titel 4 Funktioner og polynomier
Titel 5 Differentialregning og optimering (2g)
Titel 6 Sandsynlighedsregning og test
Titel 7 SO4 - Pengespil
Titel 8 Lineær programmering
Titel 9 Uafhængighedstest og konfidensintervaller
Titel 10 Eksamensprojekt - forberedelse til A-niveau

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Finansiel regning

Når der står "Matematik hhx C", så henvises der til:
https://matematikchhx.systime.dk/?id=134
af forfatterne Hansen, Melin, Nielsen, Poulsen og Weile. Systime 2021.

Kernestof:
Rente- og annuitetsregning. Herunder kapitalværdi knyttet til et tidspunkt, ydelse, rente, terminer, gennemsnitlig og effektiv rente.
Amortisering og restgældsbestemmelse. Amortisationsplan i Excel.
Logaritmefunktioner kort i forbindelse med formlen for n (rentesregning)
Udledning af formlen for Kn, K0 og r (rentesregning) og A0

Sideløbende med emnet har vi arbejdet med grundlæggende regnefærdigheder. Parenteser, potenser, brøker, reduktion og regningsarternes hierarki.

Finansiel regning indgår desuden i et samarbejde med VØ i foråret 2024.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsopgave 1 01-12-2023
Emneopgave: Finansiel regning-video 08-01-2024
Emneopgave: Finansiel regning 11-01-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Statistik

Systimes ibog 'Matematik C hhx' kapitel 5. https://matematikchhx.systime.dk/?id=135

Statistikundervisningen starter med kendte begreber som middelværdi, gennemsnit, hyppighed, frekvens og summeret frekvens. Der skelnes mellem pindediagrammer og histogrammer, som hører til opdelingen af statistik i ugrupperet statistik og grupperet statistik.
Statistikken illustreres med enten trappediagrammer og sumkurver.

Der indføres to nye vigtige begreber, varians og standardafvigelse.

Der vil indgå simulering i Excel i forløbet.
Maple anvendes også som værktøj i statistikundervisningen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Modeller og eksponentiel vækst

Modeller og eksponentiel vækst.

Den eksponentielle vækstfunktion introduceres og de matematiske egenskaber behandles.
Sammenligning af lineær og procentvis vækst.
Introduktion af regression og valg af vækstmodel. Databehandlingen foretages både i Excel og i Maple. Mindste kvadraters metode præsenteres.
Lineær og eksponentiel vækst anvendes til afskrivning i samarbejde med VØ.

Systimes Matematik C, hhx, kapitel 3 og kapitel 2.9.
https://matematikchhx.systime.dk/?id=132

Modeller indgår desuden i et samarbejde med VØ i foråret 2024, med fokus på lineær afskrivning og saldometoden.

Centrale argumenter:
Formlen for fordoblingstid
To-punktsformlen for fremskrivningsfaktoren a.
Aflæsning af b-værdien på grafen, f(0)=b.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Funktioner og polynomier

Funktioner og polynomier

Andengradsfunktionen introduceres og nulpunktsformlen behandles.
Grafers forløb og sammenhæng mellem koefficienter og graf behandles.
Vi ser en video på engelsk om polynomier.
Monotoniforhold, definitionsmængde, værdimængde og intervaller repeteres og behandles.
Der sættes fokus på at skelne mellem f(x)>0, positivt område, og funktioners vækst.

Differentialkvotienten for et simpelt polynomium præsenteres i en kort introduktion til differentialkvotienter for polynomier på klassen (alle var tilstede). Indholdet gentages i 2g.
Formålet var at bevise toppunktsformlen og reglen for b, som tangenthældning i x=0.

Kernepensum:
Systimes Matematik C, hhx, kapitel 6.
Kapitel 6.8 erstattes af lærerens egen note med 3 beviser.

Centrale beviser
Nulpunktsformlen for andengradsligningen
Koefficienternes betydning for grafen, f(0)=c, f'(0)=b
Toppunktet, x=-b/2a
Egenskaber for parabler, hvor c=0 (selvstændigt arbejde)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Differentialregning og optimering (2g)

Introduktion til differentialregning, hvor både anvendelse og teori om grænseværdi inddrages.

Forløbet tager udgangspunkt i polynomier og polynomiers differentiation.
Anvendelserne er primært i forhold til omsætning, R(x), om dækningsbidrag og optimering af priser og afsætning.

Beviser og argumenter[/B]
f'(x) som grænseværdi for (f(x+deltax)-f(x))/deltax (eksempel 3.4.1)
Bevis for f(x)=x^2 giver f'(x)=2x
Bevis for toppunktets x-værdi.

Læst pensum: B-bogen kap. 3.1 til 3.7.
Kapitel 3.8 er ikke pensum, og 3.9 - 3.11 har kun været anvendt til opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sandsynlighedsregning og test

Sandsynlighedsregning starter med procentregning, Venn-diagrammer og betinget sandsynlighed.

Kombinatorik og binomialfordeling behandles fra bunden, og føres over i normalfordelingen der berøres kort.

Acceptmængde og kritisk mængde bruges til at introduceres ideen om hypotesetest, og konfidensintervaller præsenteres og beregnes.

Chi-i-andentest behandles i et senere forløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SO4 - Pengespil

Forløbet om at starte en internetbaseret spillevirksomhed.

Centrale begreber: Vægtet gennemsnit, RTP, overskudsgrad, simulering, statistik, sandsynlig, binomialfordeling.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lineær programmering

Lineær programmering

Vi arbejder ud fra forberedelsesmaterialet i HF-B om lineær programmering (emu.dk)

Materialet er upræcist omkring definitionen af funktioner af 2 variable, som alene kaldes kriteriefunktionen, N.

Sidste kapitel om følsomhedsanalyse anvendes som differentiering mellem B og A-niveauelever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Uafhængighedstest og konfidensintervaller

Matematiske test

Kapitel 7.2-7.6 om konfidensintervaller, hypotesetest og stikprøver
Kapitel 8.2 om uafhængighed

Forløbet bindes sammen af grundideen om det sandsynlige og det usandsynlige

Type-I-fejl og type-II-fejl indgår i kapitel 7.6.


Forløbet afvikles som klasseundervisning med vekselvirkning mellem klasseundervisning, fremlæggelser i grupper og opgaveregning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensprojekt - forberedelse til A-niveau

Projektvejledning

Elever der afsluttet matematik på B-niveau arbejder med besvarelse af eksamensprojektet.

Elever der løfter matematik til A-niveau arbejder med trigonometri og differentialregning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer