Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Marlene Hoffmann Grøn
|
Hold
|
2023 Ma/l (1l Ma, 2l Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Finansiel regning
Når der står "Matematik hhx C", så henvises der til:
https://matematikchhx.systime.dk/?id=134
af forfatterne Hansen, Melin, Nielsen, Poulsen og Weile. Systime 2021.
Kernestof:
Rente- og annuitetsregning. Herunder kapitalværdi knyttet til et tidspunkt, ydelse, rente, terminer, gennemsnitlig og effektiv rente.
Amortisering og restgældsbestemmelse. Amortisationsplan i Excel.
Logaritmefunktioner kort i forbindelse med formlen for n (rentesregning)
Udledning af formlen for Kn, K0 og r (rentesregning) og A0
Sideløbende med emnet har vi arbejdet med grundlæggende regnefærdigheder. Parenteser, potenser, brøker, reduktion og regningsarternes hierarki.
Finansiel regning indgår desuden i et samarbejde med VØ i foråret 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsopgave 1
|
01-12-2023
|
Emneopgave: Finansiel regning-video
|
08-01-2024
|
Emneopgave: Finansiel regning
|
11-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Statistik
Systimes ibog 'Matematik C hhx' kapitel 5. https://matematikchhx.systime.dk/?id=135
Statistikundervisningen starter med kendte begreber som middelværdi, gennemsnit, hyppighed, frekvens og summeret frekvens. Der skelnes mellem pindediagrammer og histogrammer, som hører til opdelingen af statistik i ugrupperet statistik og grupperet statistik.
Statistikken illustreres med enten trappediagrammer og sumkurver.
Der indføres to nye vigtige begreber, varians og standardafvigelse.
Der vil indgå simulering i Excel i forløbet.
Maple anvendes også som værktøj i statistikundervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modeller og eksponentiel vækst
Modeller og eksponentiel vækst.
Den eksponentielle vækstfunktion introduceres og de matematiske egenskaber behandles.
Sammenligning af lineær og procentvis vækst.
Introduktion af regression og valg af vækstmodel. Databehandlingen foretages både i Excel og i Maple. Mindste kvadraters metode præsenteres.
Lineær og eksponentiel vækst anvendes til afskrivning i samarbejde med VØ.
Systimes Matematik C, hhx, kapitel 3 og kapitel 2.9.
https://matematikchhx.systime.dk/?id=132
Modeller indgår desuden i et samarbejde med VØ i foråret 2024, med fokus på lineær afskrivning og saldometoden.
Centrale argumenter:
Formlen for fordoblingstid
To-punktsformlen for fremskrivningsfaktoren a.
Aflæsning af b-værdien på grafen, f(0)=b.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner og polynomier
Funktioner og polynomier
Andengradsfunktionen introduceres og nulpunktsformlen behandles.
Grafers forløb og sammenhæng mellem koefficienter og graf behandles.
Vi ser en video på engelsk om polynomier.
Monotoniforhold, definitionsmængde, værdimængde og intervaller repeteres og behandles.
Der sættes fokus på at skelne mellem f(x)>0, positivt område, og funktioners vækst.
Differentialkvotienten for et simpelt polynomium præsenteres i en kort introduktion til differentialkvotienter for polynomier på klassen (alle var tilstede). Indholdet gentages i 2g.
Formålet var at bevise toppunktsformlen og reglen for b, som tangenthældning i x=0.
Kernepensum:
Systimes Matematik C, hhx, kapitel 6.
Kapitel 6.8 erstattes af lærerens egen note med 3 beviser.
Centrale beviser
Nulpunktsformlen for andengradsligningen
Koefficienternes betydning for grafen, f(0)=c, f'(0)=b
Toppunktet, x=-b/2a
Egenskaber for parabler, hvor c=0 (selvstændigt arbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Differentialregning og optimering (2g)
Introduktion til differentialregning, hvor både anvendelse og teori om grænseværdi inddrages.
Forløbet tager udgangspunkt i polynomier og polynomiers differentiation.
Anvendelserne er primært i forhold til omsætning, R(x), om dækningsbidrag og optimering af priser og afsætning.
Beviser og argumenter[/B]
f'(x) som grænseværdi for (f(x+deltax)-f(x))/deltax (eksempel 3.4.1)
Bevis for f(x)=x^2 giver f'(x)=2x
Bevis for toppunktets x-værdi.
Læst pensum: B-bogen kap. 3.1 til 3.7.
Kapitel 3.8 er ikke pensum, og 3.9 - 3.11 har kun været anvendt til opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og test
Sandsynlighedsregning starter med procentregning, Venn-diagrammer og betinget sandsynlighed.
Kombinatorik og binomialfordeling behandles fra bunden, og føres over i normalfordelingen der berøres kort.
Acceptmængde og kritisk mængde bruges til at introduceres ideen om hypotesetest, og konfidensintervaller præsenteres og beregnes.
Chi-i-andentest behandles i et senere forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO4 - Pengespil
Forløbet om at starte en internetbaseret spillevirksomhed.
Centrale begreber: Vægtet gennemsnit, RTP, overskudsgrad, simulering, statistik, sandsynlig, binomialfordeling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lineær programmering
Lineær programmering
Vi arbejder ud fra forberedelsesmaterialet i HF-B om lineær programmering (emu.dk)
Materialet er upræcist omkring definitionen af funktioner af 2 variable, som alene kaldes kriteriefunktionen, N.
Sidste kapitel om følsomhedsanalyse anvendes som differentiering mellem B og A-niveauelever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Uafhængighedstest og konfidensintervaller
Matematiske test
Kapitel 7.2-7.6 om konfidensintervaller, hypotesetest og stikprøver
Kapitel 8.2 om uafhængighed
Forløbet bindes sammen af grundideen om det sandsynlige og det usandsynlige
Type-I-fejl og type-II-fejl indgår i kapitel 7.6.
Forløbet afvikles som klasseundervisning med vekselvirkning mellem klasseundervisning, fremlæggelser i grupper og opgaveregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt - forberedelse til A-niveau
Projektvejledning
Elever der afsluttet matematik på B-niveau arbejder med besvarelse af eksamensprojektet.
Elever der løfter matematik til A-niveau arbejder med trigonometri og differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681067048",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681067048",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681067048"
}