Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Henning Brandt
Hold 2023 Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hele undervisningsbeskrivelsen
Titel 2 Themen 2023-24
Titel 3 Gewalt und Kriminalität (fortsat)
Titel 4 Deutsche Geschichte - Wunderzeit
Titel 5 Deutsche Geschichte - Die Berliner Mauer
Titel 6 Unternehmen
Titel 7 Deutsche Geschichte - Die Berliner Mauer (fortsat)
Titel 8 Identität und kulturelle Unterschiede (fortsat)
Titel 9 Unternehmen (fortsat)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hele undervisningsbeskrivelsen


Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin August 2023 til juni 2025
Institution Ribe Katedralskole
Uddannelse HHX
Fag og niveau Tysk forts. B
Lærer
e-mailadresse Henning Brandt
hb.ribekatedralskole.dk

Hold 2g Ty/3


Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Semester Periode Emnekreds Undervisningsforløb/emner
1 Titel 1 Landeskunde, Identität und kulturelle Unterschiede
2 Titel 2 Oktoberfest
2 Titel 3 Sport – ikke eksamensrelateret
2 Titel 4 Gewalt und Kriminalität – ikke eksamensrelateret
3 + 4 Titel 5 Deutsche Geschichte
3 + 4 Titel 6 Unternehmen
Titel 7
Titel 8
Titel 9
Titel 10







Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside


Titel 1
Landeskunde, Identität und kulturelle Unterschiede
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og sup-plerende stof

Kernestof
„Dein Deutschland“, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, I-bog Systime
Landeskunde Light
- Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
- Richard Dehmel: Blick auf Hamburg
- Beatrix Schulze: München, meine Muse
- Typisch dänisch – typisch deutsch (Interview mit Jost Schlegel, Christiane Ko-sik, Line Küpper und Christan Jensen)

Brennpunkt 2/2010
- Seite 9-11: Was ist denn „typisch deutsch“?
- Seite 21-22: Ein Hamburger im Münchner Biergarten
- Seite 23: Dirndl und Lederhose – in oder out?
- Seite 25: Kann der Fußball ein Land verändern?

- Metin und Martin - Aufsatz eines türkischen Schülers - "Meine Zeit" S. 14-19, Systime 1994


Supplerende stof
- Das Wunder von Bern – mitcfu.dk
- Eine Reise nach Deutschland (Powerpoint Präsentation)
- Eine Reise nach Österreich und/oder in die Schweiz (Powerpoint Präsentation)

Omfang
40 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Eleverne skal kunne identificere forskellige udtryk for en fremmedsproglig kultur og perspektivere i forhold til egen kulturelle baggrund. Desuden skal eleverne kunne redegøre for, hvordan kulturelle forhold har betydning i almene og er-hvervsmæssige sammenhænge.
Almene og faglige mål
• Forskellige kulturer  
• Kulturel identitet
• Læsning
• Lytteforståelse
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Skriftlig udtryksfærdighed
• Samtale/diskussion

Væsentlig-ste ar-bejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• IT-støttet fremlæggelse
• Mundtlig fremlæggelse
• Skriftligt produkt
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Forløbsprodukter
• Elevsamtale
• Klassesamtale


Titel 2


Oktoberfest
Indhold Kernestof
Geschichte des Oktoberfests (Oktoberfest – und zurück – aus der Reibe Leo & Co. Langenscheidt)
Alles bunt gemischt (Oktoberfest – und zurück – aus der Reibe Leo & Co. Langen-scheidt)
Das Münchner Oktoberfest – das größte Volksfest der Welt (www.zdf.de – Kinder Logo)

Ohne tierische Produkte (http://www.t-online.de/ratgeber/freizeit/ausfluege/id_70309208/vegan-essen-auf-dem-oktoberfest-wirte-haben-sichangepasst.
html

So viel verdient eine Wiesn-Bedienung (https://www.news.at/a/oktoberfest-verdienst-bedienung#)

Spitzen-Einnahmen (https://www.welt.de/regionales/bayern/article146751508/Das-Oktoberfest-ein-Milliardengeschaeftfuer-
Muenchen.html)
So war die „Wiesn“ 2017 (http://www.dw.com/de/so-war-die-wiesn-2017/a-40799265)

Supplerende stof
- Felix & Theo „Oktoberfest“, Langenscheidt (Im Kompendium Oktoberfest).

Omfang
32 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Der arbejdes med at formidle et billede af vores naboer mod syd med fokus lagt på oktoberfesten i München. Eleverne konfronteres således med oktoberfesten som et udtryk for tysk kultur og tradition.
Almene og faglige mål
• Forskellige arbejdsformer
• Kultur
• Lytteforståelse
• Læsning
• Mundtlig udtryksfærdighed



Væsentlig-ste ar-bejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtale
• Klassesamtale




























Retur til forside
Titel 3
Sport – ikke eksamensrelateret
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof
Biathlon – Kurzbiografie „Magdalena Neuner“
Magdalena Neuner zur „Sportlegende des Jahrzehnts“ gekürt“ (Biathlon-News, Karl-Heinz Merl, 22.12.2020)

Die Olympischen Spiele ein paar Fakten (Der Nordschleswiger 30.06.2012)

Ich möchte der Beste werden
Bei einem E-Sport-Turnier in Kopenhagen
(Brennpunkt 4/2016)

Michael ist im Handball-Internat (Der Nordschleswiger, Unterrichtsmaterial Nr. 7, 2014/2015)

Die Handball-WM in Deutschland und Dänemark (Brennpunkt 3/2018)

Fußball – kein Sport für Frauen und Mädchen? (Brennpunkt 1/2016)

FC Bayern Campus (Brennpunkt 3/2018)

Patrick Lange gewinnt Ironman Hawaii (Brennpunkt 3/2018)

Tennis macht einfach Spaß (Brennpunkt 3/2018)

Supplerende stof
Brennpunkt 2/2010
- Seite 25: Kann der Fußball ein Land verändern?
- Die Dasslers – Brødrene Dassler, DR2 2018 – mitcfu.dk
- Film und Drehbuch: Das Wunder von Bern – mitcfu.dk

Omfang
32 timer
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Hvilken rolle sport spiller i det moderne samfund? Emnekredsen skal give eleverne et indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold i relation til emnet, ligesom de skal opnå en viden om emnet, der sætter dem i stand til og giver dem mod på/lyst til at kommunikere på tysk.
Almene og faglige mål
• Faglige spørgsmål
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Samtale/diskussion
• Selvstændigt arbejde
• Lytteforståelse
• Læseforståelse
• Mundtlig redegørelse, samtale og diskussion
Væsentlig-ste arbejds-former Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtaler
• Klassesamtale

Titel 4
Gewalt und Kriminalität – ikke eksamensrelateret
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof

„Dein Deutschland“, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime 2014

Der Krimi
- Mord im Hotel
- Milena Moser: Mein fünfter Mord
- Jan Flieger: Liebfrauenmorgen


Felix & Theo „Oktoberfest“, Langenscheidt (Im Kompendium Oktoberfest).


- Philip ist der Held des Nordens (Brennpunkt 1/2014)

- Bettelbriefe aus dem Knast (Bild 15.02.2010)

- 16 Tote – Entsetzen nach Amoklauf (Der Nordschleswiger 12.03.2009)

- Karin Gündisch: „Dreizehn gegen einen“. Textmosaik ved Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1995

- Was war da los in Chemnitz? (Brennpunkt 1/2018)



Supplerende stof
- Film und Drehbuch: Napola – mitcfu.dk
- Film und Drehbuch: Die Welle – mitcfu.dk

Omfang
24 timer
Særlige fo-kuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Emnekredsen skal give eleverne et indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold i relation til emnet, ligesom de skal opnå en viden om emnet, der sætter dem i stand til og giver dem mod på/lyst til at kommunikere på tysk?
Almene og faglige mål
• Læsning
• Lytteforståelse
• Faglige spørgsmål
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Samtale/diskussion
• Mundtlig redegørelse, samtale og diskussion
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/
anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtale
• Klassesamtale
Retur til forside























Titel 5
Deutsche Geschichte
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof:
Wunderzeit

Michael Dahl-Blumenberg og Jette Glargaard, Kaleidoscope 2001)

- Neubeginn – Wiederaufbau S. 5-11
- Freizeit – Konsum – Reklame 41-51
- Jugend – Tugend – Rock ´n´ Roll S. 74-77

Die Mauer und 10 Jahre danach

Die Mauer und 10 Jahre danach, Kaleidoscope 1999
- Die Mauer entsteht, S. 7-18
- Flucht über die Mauer, S. 25-31
- Vasco A. Schmidt: Über die Mauer, S. 32-37
- Herbst 1989, S. 39-49

Brennpunkt 1/2019
Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt, S. 6-9.
Interview und Text: Hjalmar Jess


- Film und Drehbuch: Das Wunder von Bern – mitcfu.dk
- Film und Drehbuch: Der Tunnel – mitcfu.dk
- Film und Drehbuch: Das Leben der Anderen – mitcfu.dk
Supplerende stof
- Die Dasslers – Brødrene Dassler, DR2 2018 – mitcfu.dk
- Film und Drehbuch: Napola – mitcfu.dk
- Film und Drehbuch: Die Welle – mitcfu.dk

Omfang
48 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Tysklands deling, grundlæggelsen af de to tyske stater og den forskellige udvikling
Das Wirtschaftswunder
Die Berliner Mauer
Die DDR und die Stasi
Die Wiedervereinigung
Læste tekstdele og film behandles som følger:
1. Beskrivelse og karakteristik af handling, personer, sted og miljø
2. Analyse af temaet

Almene og faglige mål
• Faglige spørgsmål
• Historisk bevidsthed  
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Tekstforståelse og –perspektivering
• Litteraturforståelse
• Lytteforståelse
• Læseforståelse
• Mundtlig redegørelse, samtale og diskussion
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsfor-mer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbej-de/eksperimentelt arbejde
Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtale
• Klassesamtale
Retur til forside
Titel 6
Unternehmen
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof
Der neue Roboter
(https://www.auer-verlag.de/media/ntx/auer/sample/06172_Musterseite.pdf)

Die Blauschicht (Detlev Marwig 1966)



Auf den Punkt, Anne Lønborg Eskesen, Forlaget Columbus

Der nachhaltige Punkt
- So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren
- Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden
- Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte


Der innovative Punkt

- Zum Headbangen: Jung von Matt SPREE entwickelt HARIBO-kampagne für das WACKEN OPEN AIR
- Wirtschaft: Porsche steigt bei Fazua auf



Die Dasslers – Brødrene Dassler, DR2 2018 – mitcfu.dk

Supplerende stof
- Eine Reise nach Deutschland (Powerpoint Präsentation)
- Eine Reise nach Österreich und/oder in die Schweiz (Powerpoint Präsentation)
Omfang
32 timer
Særlige fo-kuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Det er målet med undervisningen, at eleverne skal lære om større tyske virksomhe-der. Fokuspunkter har været bæredygtighed, innovation, robotteknologi og arbejds-forhold.
Almene og faglige mål
• Faglige spørgsmål
• Informationssøgning  
• Læsning
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Sammenhænge/Forskelle mellem fag
• Sprogbevidsthed
• Erhvervssproglig kommunikation  
• Mundtlig redegørelse, samtale og diskussion
• Redegørelse for samfund og erhverv
• Tekstforståelse og -perspektivering
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtale
• Klassesamtale
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 229,00 moduler
Dækker over: 229 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Themen 2023-24

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin August 2023 til juni 2024
Institution Ribe Katedralskole
Uddannelse HHX
Fag og niveau Tysk forts. B
Lærer
e-mailadresse Henning Brandt
hb.ribekatedralskole.dk

Hold 1g Ty3


Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Semester Periode Titel Undervisningsforløb/emner
1 Titel 1 Landeskunde, Identität und kulturelle Unterschiede
2 Titel 2 Oktoberfest
2 Titel 3 Sport
2 Titel 4 Gewalt und Kriminalität
Titel 5
Titel 6
Titel 7
Titel 8
Titel 9
Titel 10







Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside

Titel 1
Landeskunde, Identität und kulturelle Unterschiede
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og sup-plerende stof
Kernestof
„Dein Deutschland“, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, I-bog Systime
Landeskunde Light
- Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
- Richard Dehmel: Blick auf Hamburg
- Beatrix Schulze: München, meine Muse
- Typisch dänisch – typisch deutsch (Interview mit Jost Schlegel, Christiane Kosik, Line Küpper und Christan Jensen)


Supplerende litteratur
- Eine Reise nach Deutschland (powerpoint)

Omfang
40 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Der behandles en række traditioner i Tyskland, således eleverne konfronteres med forskellige udtryk for tysk kultur.
Ifølge bekendtgørelsen er formålet med det kulturelle forløb i sprogfagene, at ele-verne skal kunne identificere forskellige udtryk for en fremmedsproglig kultur og perspektivere i forhold til egen kulturelle baggrund. Desuden skal eleverne kunne redegøre for, hvordan kulturelle forhold har betydning i almene og erhvervsmæssi-ge sammenhænge.
Almene og faglige mål
• Forskellige kulturer  
• Kulturel identitet
• Læsning
• Lytteforståelse
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Skriftlig udtryksfærdighed
• Samtale/diskussion
Væsent-ligste ar-bejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• IT-støttet fremlæggelse
• Mundtlig fremlæggelse
• Skriftligt produkt
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Forløbsprodukter
• Elevsamtale
• Klassesamtale
Titel 2
Oktoberfest
Indhold Geschichte des Oktoberfests (Oktoberfest – und zurück – aus der Reibe Leo & Co. Langenscheidt)
Alles bunt gemischt (Oktoberfest – und zurück – aus der Reibe Leo & Co. Langen-scheidt)
Das Münchner Oktoberfest – das größte Volksfest der Welt (www.zdf.de – Kinder Lo-go)

Ohne tierische Produkte (http://www.t-online.de/ratgeber/freizeit/ausfluege/id_70309208/vegan-essen-auf-dem-oktoberfest-wirte-haben-sichangepasst.
html

So viel verdient eine Wiesn-Bedienung (https://www.news.at/a/oktoberfest-verdienst-bedienung#)

Spitzen-Einnahmen (https://www.welt.de/regionales/bayern/article146751508/Das-Oktoberfest-ein-Milliardengeschaeftfuer-
Muenchen.html)
So war die „Wiesn“ 2017 (http://www.dw.com/de/so-war-die-wiesn-2017/a-40799265)

Omfang
32 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Der arbejdes med at formidle et nuanceret billede af vore naboer mod syd med fo-kus lagt på oktoberfesten i München. Der behandles en række traditioner i Tysk-land, således eleverne konfronteres med forskellige udtryk for tysk kultur.
Almene og faglige mål
• Forskellige arbejdsformer
• Kultur
• Lytteforståelse
• Læsning
• Mundtlig udtryksfærdighed



Væsent-ligste ar-bejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtale
• Klassesamtale































Retur til forside
Titel 3
Sport
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof
Biathlon – Kurzbiografie „Magdalena Neuner“
Magdalena Neuner zur „Sportlegende des Jahrzehnts“ gekürt“ (Biathlon-News, Karl-Heinz Merl, 22.12.2020)

Die Olympischen Spiele ein paar Fakten (Der Nordschleswiger 30.06.2012)

Ich möchte der Beste werden
Bei einem E-Sport-Turnier in Kopenhagen
(Brennpunkt 4/2016)

Michael ist im Handball-Internat (Der Nordschleswiger, Unterrichtsmaterial Nr. 7, 2014/2015)

Die Handball-WM in Deutschland und Dänemark (Brennpunkt 3/2018)

Fußball – kein Sport für Frauen und Mädchen? (Brennpunkt 1/2016)

FC Bayern Campus (Brennpunkt 3/2018)

Patrick Lange gewinnt Ironman Hawaii (Brennpunkt 3/2018)

Tennis macht einfach Spaß (Brennpunkt 3/2018)

Omfang
32 timer
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Hvilken rolle sport spiller i det moderne samfund? Emnekredsen skal give eleverne et indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold i relation til emnet, ligesom de skal opnå en viden om emnet, der sætter dem i stand til og giver dem mod på/lyst til at kommunikere på tysk?
Almene og faglige mål
• Faglige spørgsmål
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Samtale/diskussion
• Selvstændigt arbejde
• Lytteforståelse
• Læseforståelse
• Mundtlig redegørelse, samtale og diskussion
Væsentlig-ste arbejds-former Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Individuelt arbejde
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtaler
• Klassesamtale














Titel 4
Gewalt und Kriminalität
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:

„Dein Deutschland“, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime 2014

Der Krimi
Erik Christophersen: Der Krimi – Einige Informationen
- Mord im Hotel
- Milena Moser: Mein fünfter Mord
- Jan Flieger: Liebfrauenmorgen


Felix & Theo „Oktoberfest“, Langenscheidt (Im Kompendium Oktoberfest).


Supplerende litteratur:
- Film und Drehbuch: Napola (Tyskforlaget 2006)
- Film und Drehbuch: Die Welle (Tyskforlaget 2009)

Omfang
24 timer
Særlige fo-kuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Emnekredsen skal give eleverne et indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold i relation til emnet, ligesom de skal opnå en viden om emnet, der sætter dem i stand til og giver dem mod på/lyst til at kommunikere på tysk?
Almene og faglige mål
• Læsning
• Lytteforståelse
• Faglige spørgsmål
• Mundtlig udtryksfærdighed
• Samtale/diskussion
• Mundtlig redegørelse, samtale og diskussion
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/
anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• Mundtlig fremlæggelse
Arbejdsformer
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
• Pararbejde
• Gruppearbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtale
• Klassesamtale
Retur til forside



















Indhold
Omfang Estimeret: 93,00 moduler
Dækker over: 93 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gewalt und Kriminalität (fortsat)

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Deutsche Geschichte - Wunderzeit

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutsche Geschichte - Die Berliner Mauer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Unternehmen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Deutsche Geschichte - Die Berliner Mauer (fortsat)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Identität und kulturelle Unterschiede (fortsat)

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Unternehmen (fortsat)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer