Holdet 2023 Vø/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e) Michael Bay Jørgensen, Thomas Rindsig Laursen
Hold 2023 Vø/m (1m Vø, 2m Vø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 2m Vøb 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 2m Vøb 2025

Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Maj/juni 2025
Institution Ribe Katedralskole
Uddannelse HHX
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer
e-mailadresse Thomas Rindsig Laursen
trl@ribekatedralskole.dk

Hold 2m Vøb

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Semester Periode Titel Undervisningsforløb/emner
Titel 1 Virksomheden (1-8)
Titel 2 Rapportering og regnskabsanalyse (9-16)
Titel 3 Corporate Social Responsibility (17-18)
Titel 4 Strategi (19-23)
Titel 5 Afholdte PBL-forløb
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 1
Virksomheden
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:
Virksomhedsøkonomi A, Systime 2020, I-bog, Peder Vinther Emdal Hay m.fl. (Læreplan 2017) https://virksomhed.systime.dk/

Kap. 1-8

1. Opstart af virksomhed –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p373
2. Virksomhedstyper og ejerformer - https://virksomhed.systime.dk/?id=p379
3. Virksomhedens økonomi –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p393
4. Indtægter og omkostninger - https://virksomhed.systime.dk/?id=p394
5. Virksomhedens indtjening –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p395
6. Forretningsplan og forretningsmodel –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p396
7. Virksomhedens interessenter –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p397
8. Virksomheden i vækst –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p398

Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
30 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Der er udarbejdet PBL-forløb til dette afsnit.
Fokus på kompetencer som at;
- tænke økonomisk
- finde udfordringer
- arbejde med modeller
- argumentere fagligt
- arbejde med data
- kommunikere
- arbejde med digitale værktøjer
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde


Klassearbejde, case, projektarbejde & PBL

Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside

Titel 2
Rapportering og regnskabsanalyse
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:

Virksomhedsøkonomi A, Systime 2020, I-bog, Peder Vinther Emdal Hay m.fl. (Læreplan 2017) https://virksomhed.systime.dk/

Kap. 9-16

9. Årsregnskabet og registreringssystemet –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p457
10. Det samlede regnskabssystem - https://virksomhed.systime.dk/?id=p466
11. Årsrapporten –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p475
12. Økonomiske analyser –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p500
13. Analyse af rentabilitet –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p674
14. Analyse af indtjeningsevnen –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p520
15. Analyse af kapitaltilpasningsevnen –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p524
16. Analyse af soliditet og likviditet –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p528


Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
30 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Der er udarbejdet PBL-forløb til dette afsnit.
Fokus på kompetencer som at;
- tænke økonomisk
- finde udfordringer
- arbejde med modeller
- argumentere fagligt
- arbejde med data
- kommunikere
- arbejde med digitale værktøjer
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klassearbejde, case, projektarbejde & PBL



Retur til forside

Titel 3
Corporate Social Responsibility
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Kernestof:
Virksomhedsøkonomi A, Systime 2020, I-bog, Peder Vinther Emdal Hay m.fl. (Læreplan 2017) https://virksomhed.systime.dk/

Kap. 17-18

17. CSR –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p534
18. CSR-rapportering og -analyse - https://virksomhed.systime.dk/?id=p543


Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
15 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Der er udarbejdet PBL-forløb til dette afsnit.
Fokus på kompetencer som at;
- tænke økonomisk
- finde udfordringer
- arbejde med modeller
- argumentere fagligt
- arbejde med data
- kommunikere
- arbejde med digitale værktøjer

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klasseundervisning og gruppearbejde & PBL



Retur til forside
Titel 4
Strategi
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof.

Kernestof:

Virksomhedsøkonomi A, Systime 2020, I-bog, Peder Vinther Emdal Hay m.fl. (Læreplan 2017) https://virksomhed.systime.dk/

Kap. 19-23

19. Strategiens kendetegn –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p729
20. Strategisk analyse af eksterne forhold - https://virksomhed.systime.dk/?id=p676
21. Strategisk analyse af interne forhold –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p784
22. Den strategiske plan –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p736
23. Udvikling af forretningsmodel –
https://virksomhed.systime.dk/?id=p749

Supplerende materiale:
Der er anvendt artikler fra div. dagblade samt statistik, databaser & hjemmesider.

Omfang
25 %
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Der er udarbejdet PBL-forløb til dette afsnit.
Fokus på kompetencer som at;
- tænke økonomisk
- finde udfordringer
- arbejde med modeller
- argumentere fagligt
- arbejde med data
- kommunikere
- arbejde med digitale værktøjer
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klassearbejde, case, projektarbejde



Titel 5 Afholdte PBL-forløb

Virksomheden
Tivoli-case
PBL 8.1: Digital forretningsmodel i Søstrene Grene. https://virksomhed.systime.dk/?id=1548#c13844

Rapportering og regnskabsanalyse
PBL 16.1: Kunsten at knække et regnskab. https://virksomhed.systime.dk/?id=1559#c13872
PBL 16.3: Soliditet og kreditvurdering: https://virksomhed.systime.dk/?id=1860#c17731

Corporate Social Responsibility
PBL 17.1: Jysk og verdensmålene. https://virksomhed.systime.dk/?id=1894#c18247
PBL 18.1: CSR-analyse – Hvornår er en virksomhed bæredygtig? https://virksomhed.systime.dk/?id=1890

Strategi
PBL 22.1: Løsninger til en virksomheds udfordringer. https://virksomhed.systime.dk/?id=1910#c18132
PBL 20.1: Konkurrence i dagligvarebranchen. https://virksomhed.systime.dk/?id=1570#c13908










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 146 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer