Holdet 2023 Vø/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e) Maria Birk Varberg
Hold 2023 Vø/l (1l Vø, 2l Vø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og dens økonomi
Titel 2 Rapportering
Titel 3 Økonomisk analyse
Titel 4 Rapportering og virksomhedsanalyse: CSR
Titel 5 Virksomhedsanalyse: Strategi
Titel 6 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden og dens økonomi

Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende opstart af virksomhed og virksomheder i vækst.

Med udgangspunkt i kapitlerne 1 - 8 omhandlende opstart af virksomhed, virksomhedstyper, ejerskabsformer, virksomhedens økonomi (herunder indtægter, omkostninger og indtjening), forretningsplaner & forretningsmodeler, virksomhedens interessenter og virksomheden i vækst bliver eleven introduceret til faget virksomhedsøkonomi (identitet og metoder).

I forbindelse med disse kapitler skal eleven bl.a. kunne:
- Redegøre for relevante begreber i relation til virksomheder.
- Redegøre for indholdet i en virksomheds regnskab herunder resultatopgørelsen og balancen
- Redegøre for kapacitets-, variable-, og samlede omkostninger samt deres forløb. Herunder skal eleven kunne forklare forskellen på variable- og kapacitetsomkostninger
- Udarbejde relevante beregninger, herunder kalkulationer, dækningsbidrag pr. stk. og i alt, dækningsgrad og nulpunktsberegninger. Herunder skal eleven kunne redegøre for og forklare relevant indhold i beregningerne, samt vurdere lønsomhed.
- Redegøre for en virksomheds interessenter, herunder typiske ydelser og modydelser samt potentielle konflikter som kan opstå.
- Redegøre for begreberne shareholder value og stakeholder value samt diskutere, om en virksomhed primært skaber shareholder value eller stakeholder value

Som afslutning på dette forløb samt forløbet omhandlende rapportering er udarbejdet en tværfaglig PBL mellem VØ & matematik (Logitrans: Omkostningsstruktur + investering i anlægsaktiver (fokus: Afskrivninger og finansiel regning)).

Kernestof:
Kapitlerne 1 - 8 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017). Systime med tilknyttede opgaver.
Supl. Stof: Diverse artikler.

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Korte perioder med projektarbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rapportering

Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende rapportering.
Med udgangspunkt i kapitel 9 omhandlende årsregnskabet og registeringssystemet skal eleven kunne redegøre for formålet med udarbejdelse af et årsregnskab samt forklare begreberne indtægter, omkost-ninger, aktiver og passiver. Desuden skal eleven kunne forklare og udføre posteringer på baggrund af bogføringsregler samt udarbejde en resultatopgørelse og balance i kontoform.

Med udgangspunkt i kapitel 10 omhandlende det samlede regnskabssystem skal eleven kunne lave registreringer ved etablering af virksomhed, under virksomhedens drift og ved regnskabsafslutning. Endelig skal eleven kunne opstille årsregnskabet inkl. noter.

Med udgangspunkt i kapitel 11 omhandlende årsrapporten skal eleven kunne redegøre for formålet med udarbejdelse af årsrapporten, herunder kunne redegøre for regnskabsklasser, hovedindholdet i årsrapporten og grundlæggende krav. Eleven skal kunne udarbejde en resultatopgørelse, balance og noter og i relation hertil kunne redegøre og forstå de enkelte poster. Endelig skal eleven kunne forklare udviklingen i virksomheds likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse.

Som afslutning på dette forløb samt det tidligere forløb om virksomheden og dens økonomi er der udarbejdet en tværfaglig PBL mellem VØ & matematik (Logitrans: Omkostningsstruktur + investering i anlægsaktiver (fokus: Afskrivninger og finansiel regning)).

Kernestof:
Kapitlerne 9,10 og 11 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver
Sup stof: Div. regnskaber
PBL: Tværfagligt PBL-forløb m. matematik

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
-  Kortere perioder med projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomisk analyse

Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende økonomisk analyse.

Med udgangspunkt i kapitel 12, 13, 14, 15 og 16 skal eleven kunne redegøre for relevante nøgletal, og relevant indhold i relation til regnskabsanalysen. Herunder skal eleven kunne forklare samt beregne nøgletal og indekstal, samt lave analyser på baggrund heraf i relation til forhold i omverdenen og internt.
Introducerede nøgletal: Afkastningsgraden, overskudsgraden, aktivernes omsætningshastighed, gælds-rente, gearing, egenkapitals forrentning, soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad.  

Kapitlerne 12, 13, 14, 15 og 16 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver.
Supl. Stof: Tidligere eksamenscases + regnskaber fra CVR og div. artikler
Forløbet er afsluttet med PBL'en: Kunsten at knække et regnskab
SO3: Tværfaglig individuel rapport med afsætning (Jem&Fix). Emner: Strategi og regnskabsanalyse.

Kernestofsområde:
- Analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund afårsrapporter og andet eks-ternt materiale på dansk og engelsk.

Faglige mål:
-  Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rapportering og virksomhedsanalyse: CSR

Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende CSR. Herunder opnå et nuanceret billede af hvad en virksomhed er sat i verden for.
Med udgangspunkt i kapitel 17 og 18 omhandlende CSR og CSR-rapportering skal eleven kunne rede-gøre for og benytte relevante begreber og modeller, herunder fx CSR-begrebet, den tredobbelte bund-linje, CSR-pyramiden, Ashridge model m.fl. Desuden skal eleven kunne redegøre for indholdet i en CSR-rapport og principperne for en CSR-analyse, samt foretage kvantitativ og kvalitativ analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter.

Materiale: Kapitlerne 17 og 18 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver.
Supplerende stof: Div. Artikler + SO forløb i bæredygtighed: Her har problemløsningskompetencen i høj grad været i spil.
PBL: Hvornår er en virksomhed bæredygtig?

Kernestofsområder:
- CSR rapportering
- Analyse af virksomhedens CSR indsats

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- Fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
-Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
- Projektarbejde


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Virksomhedsanalyse: Strategi

Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende strategi.

Med udgangspunkt i kapitel 19, 20, 21, 22 og 23 skal eleven kunne redegøre for relevante begreber og sammenhænge i relation til strategi. Eleven skal desuden kunne analysere og vurdere virksomhedens interne og eksterne situation, på baggrund af en række analyser, herunder Porters Five Forces, makro-økonomiske forhold, andre forhold, Porters værdikæde, Porters generiske strategier og Ansoffs vækst-matrice. På baggrund heraf skal eleven kunne benytte SWOT-opstillingen til at vurdere forskellige strategiske forslag. Endelig skal eleven kunne vurdere hvordan valget af strategiske tiltag påvirker virksomhedens situation.

Materialer: Kapitlerne 19, 20, 21, 22 og 23 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver.
SO3: Tværfaglig individuel rapport med afsætning (Jem&Fix). Emner: Strategi og regnskabsanalyse.


Kernestofsområder:
- Strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- Fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
- ̶Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.


Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
- Projektarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opsamling

Opsamling bredt: Her arbejdes med opgaver og repeteres emner, som er gennemgået de seneste 2 år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer