Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Maria Birk Varberg
|
Hold
|
2023 Vø/k (1k Vø, 2k Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens økonomi
Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende opstart af virksomhed og virksomheder i vækst.
Med udgangspunkt i kapitlerne 1 - 8 omhandlende opstart af virksomhed, virksomhedstyper, ejerskabsformer, virksomhedens økonomi (herunder indtægter, omkostninger og indtjening), forretningsplaner & forretningsmodeler, virksomhedens interessenter og virksomheden i vækst bliver eleven introduceret til faget virksomhedsøkonomi (identitet og metoder).
I forbindelse med disse kapitler skal eleven bl.a. kunne:
- Redegøre for relevante begreber i relation til virksomheder.
- Redegøre for indholdet i en virksomheds regnskab herunder resultatopgørelsen og balancen
- Redegøre for kapacitets-, variable-, og samlede omkostninger samt deres forløb. Herunder skal eleven kunne forklare forskellen på variable- og kapacitetsomkostninger
- Udarbejde relevante beregninger, herunder kalkulationer, dækningsbidrag pr. stk. og i alt, dækningsgrad og nulpunktsberegninger. Herunder skal eleven kunne redegøre for og forklare relevant indhold i beregningerne, samt vurdere lønsomhed.
- Redegøre for en virksomheds interessenter, herunder typiske ydelser og modydelser samt potentielle konflikter som kan opstå.
- Redegøre for begreberne shareholder value og stakeholder value samt diskutere, om en virksomhed primært skaber shareholder value eller stakeholder value
Som afslutning på dette forløb samt forløbet omhandlende årsrapporten er udarbejdet en PBL (Logitrans: Omkostningsstruktur + investering i anlægsaktiver).
Kernestof:
Kapitlerne 1 - 8 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017). Systime med tilknyttede opgaver.
Supl. Stof: Diverse artikler.
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Korte perioder med projektarbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rapportering
Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende rapportering.
Med udgangspunkt i kapitel 9 omhandlende årsregnskabet og registeringssystemet skal eleven kunne redegøre for formålet med udarbejdelse af et årsregnskab samt forklare begreberne indtægter, omkost-ninger, aktiver og passiver. Desuden skal eleven kunne forklare og udføre posteringer på baggrund af bogføringsregler samt udarbejde en resultatopgørelse og balance i kontoform.
Med udgangspunkt i kapitel 10 omhandlende det samlede regnskabssystem skal eleven kunne lave registreringer ved etablering af virksomhed, under virksomhedens drift og ved regnskabsafslutning. Endelig skal eleven kunne opstille årsregnskabet inkl. noter.
Med udgangspunkt i kapitel 11 omhandlende årsrapporten skal eleven kunne redegøre for formålet med udarbejdelse af årsrapporten, herunder kunne redegøre for regnskabsklasser, hovedindholdet i årsrapporten og grundlæggende krav. Eleven skal kunne udarbejde en resultatopgørelse, balance og noter og i relation hertil kunne redegøre og forstå de enkelte poster. Endelig skal eleven kunne forklare udviklingen i virksomheds likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse.
Som afslutning på dette forløb samt det tidligere forløb om virksomheden og dens økonomi, er der udarbejdet en PBL (Logitrans: Omkostningsstruktur og investering i anlægsaktiver).
Kernestof:
Kapitlerne 9,10 og 11 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver
Sup stof: Div. regnskaber
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
- Kortere perioder med projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomisk analyse
Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende økonomisk analyse.
Med udgangspunkt i kapitel 12, 13, 14, 15 og 16 skal eleven kunne redegøre for relevante nøgletal, og relevant indhold i relation til regnskabsanalysen. Herunder skal eleven kunne forklare samt beregne nøgletal og indekstal, samt lave analyser på baggrund heraf i relation til forhold i omverdenen og internt.
Introducerede nøgletal: Afkastningsgraden, overskudsgraden, aktivernes omsætningshastighed, gældsrente, gearing, egenkapitals forrentning, soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad.
Kapitlerne 12, 13, 14, 15 og 16 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver.
Supl. Stof: Tidligere eksamenscases + regnskaber fra CVR og div. artikler
Forløbet er afsluttet med PBL'en: Kunsten at knække et regnskab
Kernestofsområde:
- Analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund afårsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk.
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rapportering og virksomhedsanalyse: CSR
Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende CSR. Herunder opnå et nuanceret billede af hvad en virksomhed er sat i verden for.
Med udgangspunkt i kapitel 17 og 18 omhandlende CSR og CSR-rapportering skal eleven kunne rede-gøre for og benytte relevante begreber og modeller, herunder fx CSR-begrebet, den tredobbelte bund-linje, CSR-pyramiden, Ashridge model m.fl. Desuden skal eleven kunne redegøre for indholdet i en CSR-rapport og principperne for en CSR-analyse, samt foretage kvantitativ og kvalitativ analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter.
Materiale: Kapitlerne 17 og 18 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver.
Supplerende stof: Div. Artikler + SO forløb i bæredygtighed: Her har problemløsningskompetencen i høj grad været i spil.
Eleverne har kunne vælge følgende PBL: Opgave 18.1: CSR-analyse - Hvornår er en virksomhed bæredygtig?
Kernestofsområder:
- CSR rapportering
- Analyse af virksomhedens CSR indsats
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- Fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
-Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
- Projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedsanalyse: Strategi
Eleven skal opnå en forståelse for kernestoffet omhandlende strategi.
Med udgangspunkt i kapitel 19, 20, 21, 22 og 23 skal eleven kunne redegøre for relevante begreber og sammenhænge i relation til strategi. Eleven skal desuden kunne analysere og vurdere virksomhedens interne og eksterne situation, på baggrund af en række analyser, herunder Porters Five Forces, makro-økonomiske forhold, andre forhold, Porters værdikæde, Porters generiske strategier og Ansoffs vækst-matrice. På baggrund heraf skal eleven kunne benytte SWOT-opstillingen til at vurdere forskellige strategiske forslag. Endelig skal eleven kunne vurdere hvordan valget af strategiske tiltag påvirker virksomhedens situation.
Materialer: Kapitlerne 19, 20, 21, 22 og 23 i Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017) Systime med tilknyttede opgaver.
SO3: Strategi og regnskabsanalyse.
Eleverne har kunne vælge følgende PBL: PBL-opgave 22.1: Løsninger til en virksomheds udfordringer
Kernestofsområder:
- Strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- Fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
- ̶Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par og – gruppearbejde
- Projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamenstræning
Eksamenstræning: Regnskabsanalyse og tidligere skriftlige del-opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681557631",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681557631",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681557631"
}