Holdet 2024 ol/3y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lise Vind Petersen
Hold 2024 ol/3y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til oldtidskundskab
Titel 2 Sofokles' Antigone
Titel 3 Epos: Iliaden og Aeneiden
Titel 4 Kunst: Græsk og romersk arkitektur
Titel 5 Filosofi: Platons Hulebillede+uddrag af Symposion
Titel 6 Tematisk forløb: Køn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til oldtidskundskab

Herunder kort intro til myter og guder.

Flg. tekst er læst:

Hesiod: Theogonien vers vers 453-506

I alt ca. 2 sider antik tekst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sofokles' Antigone

Dette forløb tager udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvornår er det i orden at begå civil ulydighed?
Forløbet blev derfor åbnet med en diskussion af fænomenet civil ulydighed på baggrund af de tre artikler herom. Forløbet blev afsluttet med et fællesarrangement, hvor Teater SeBU opførte "Antigone"

Temaer i læsningen:
Antigone som helt el. terrorist
Kreons syn på kongemagten
fysis-nomos
hybris/nemesis/sofrosyne
polis-oikos
slægt-individ

Antik tekst læst i forløbet:
- Sofokles' Antigone oversat af Marcel Lech

Perspektivtekster læst i forløbet:
- "174 danske forskere opfordrer til civil ulydighed for klimaet", dr.dk 24. maj 2019
- »Fort Europas umenneskelige flygtningepolitik har gjort mig til menneskesmugler«, Berlingske 8. september 2015
- "Rygerne blæser på rygeloven", dr.dk 13. juni 2013
-Teater ZeBU: Antigone (fællesarrangement)

Basistekster i alt 75 sider.

Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Epos: Iliaden og Aeneiden

I forløbet arbejdes der især med temaet heltebilleder. Fokus ligger på Achilleus-skikkelsen i kontrast til dels Agamemnon og dels Hektor.
I læsningen af Aeneiden er fokus på den romerske helt Aeneas i sammenligning med Iliadens græske helteskikkelser.
Undervejs i forløbet arbejdes der med et par græske vasemalerier, et romersk vægmaleri og tegning og relieffer af Thorvaldsen. Fokus i arbejdet med billederne ligger ligeledes på fremstillingen af helten.
Klassen ser et uddrag af Wolfgang Petersens film "Troja".

I Iliaden læses flg.:
1. sang vers 1 - 611
6. sang vers 312 -493
18. sang vers 1-138
22. sang vers 131-411

Perspektivtekst til Iliaden:
Brug litteraturen til at bekæmpe Ukrainekrigens dehumanisering: Læs Odysséen og Iliaden, POV International
Christa Wolf: (af) Kassandra

I Aeneiden læses flg.:
4. sang vers 259-576

Perspektivtekst til Aeneiden:
Kerstin Ekman: (af) Tullias verden

Film:
Wolfgang Petersen: Troja (film)


Basistekster i alt ca. 42 sider

Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb

Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ ̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kunst: Græsk og romersk arkitektur

Monumenter:
Heratemplet i Olympia
Parthenon
Erechteion
Nike-templet
Pergamonalteret
Dionysos-teatret i Athen
Teatret i Epidauros
Colosseum
Pantheon
Ara Pacis

Perspektivmonumenter:
Renæssance:
- Il Tempietto i Rom
- St. Andrea kirken i Mantova
Barok:
- Peterspladsen i Rom
- Peterskirken (udvendigt)
Nyklassicisme:
- Capitol Hill i Washington  
- Københavns Domhus
Fascistisme:
- Museo della Civilta Romana i EUR (s. 61)
Postmodernisme:
-Abraxas-paladset i Maine-la-Vallée

Film:
Acropolis - Empires of Stone
Det gamle Rom

Eleverne skal kunne:
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi: Platons Hulebillede+uddrag af Symposion

Intro til
- før-sokratisk filosofi
- Sokrates
- Platons filosofi med fokus på dualismen og den dialektiske metode

Af Platon er læst følgende:
Uddrag af Staten: Hulebilledet (10 sider)
Uddrag af Symposion: Aristofanes' tale  (5 sider)
Uddrag af Symposion: Sokrates' tale (14 sider)

Perspektivtekster:
Film: The Matrix (de første 45 min.)
Videnskab.dk: Lever vi i The Matrix?
Staffeldt: Platonisme
Videnskab.dk: Er vores seksualitet medfødt?
Videnskab.dk: Willi Zhang: Forsker: Vores seksuelle identitet er mere flydende, end mange går og tror
Hedwig and the Angry Inch: The Origins of Love
Silja Thøgersen: Platon ville nok mene, at vi skal huske at stræbe højere end det perfekte Tinder-match (Politiken 10.08.2024)

Basistekster i alt ca. 29 sider.

Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tematisk forløb: Køn

Der læses en række små tekster af Aristoteles og Pseudo-Hippodrates, alle med fokus på køn og forplantning.

Lysias' "Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes" læses med fokus på køn og ægteskab.

Perspektivtekst:
Mary Beard: (af) Kvinder og magt

Dokumentar om Akropolis-byggeriet og Athens historie i højklassisk tid: https://www.dr.dk/drtv/se/europas-vidundere_-akropolis_504552

Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb

Basistekster i alt ca. 20 sider.

Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer