Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lise Vind Petersen
|
Hold
|
2024 ol/3y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til oldtidskundskab
Herunder kort intro til myter og guder.
Flg. tekst er læst:
Hesiod: Theogonien vers vers 453-506
I alt ca. 2 sider antik tekst
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sofokles' Antigone
Dette forløb tager udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvornår er det i orden at begå civil ulydighed?
Forløbet blev derfor åbnet med en diskussion af fænomenet civil ulydighed på baggrund af de tre artikler herom. Forløbet blev afsluttet med et fællesarrangement, hvor Teater SeBU opførte "Antigone"
Temaer i læsningen:
Antigone som helt el. terrorist
Kreons syn på kongemagten
fysis-nomos
hybris/nemesis/sofrosyne
polis-oikos
slægt-individ
Antik tekst læst i forløbet:
- Sofokles' Antigone oversat af Marcel Lech
Perspektivtekster læst i forløbet:
- "174 danske forskere opfordrer til civil ulydighed for klimaet", dr.dk 24. maj 2019
- »Fort Europas umenneskelige flygtningepolitik har gjort mig til menneskesmugler«, Berlingske 8. september 2015
- "Rygerne blæser på rygeloven", dr.dk 13. juni 2013
-Teater ZeBU: Antigone (fællesarrangement)
Basistekster i alt 75 sider.
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos: Iliaden og Aeneiden
I forløbet arbejdes der især med temaet heltebilleder. Fokus ligger på Achilleus-skikkelsen i kontrast til dels Agamemnon og dels Hektor.
I læsningen af Aeneiden er fokus på den romerske helt Aeneas i sammenligning med Iliadens græske helteskikkelser.
Undervejs i forløbet arbejdes der med et par græske vasemalerier, et romersk vægmaleri og tegning og relieffer af Thorvaldsen. Fokus i arbejdet med billederne ligger ligeledes på fremstillingen af helten.
Klassen ser et uddrag af Wolfgang Petersens film "Troja".
I Iliaden læses flg.:
1. sang vers 1 - 611
6. sang vers 312 -493
18. sang vers 1-138
22. sang vers 131-411
Perspektivtekst til Iliaden:
Brug litteraturen til at bekæmpe Ukrainekrigens dehumanisering: Læs Odysséen og Iliaden, POV International
Christa Wolf: (af) Kassandra
I Aeneiden læses flg.:
4. sang vers 259-576
Perspektivtekst til Aeneiden:
Kerstin Ekman: (af) Tullias verden
Film:
Wolfgang Petersen: Troja (film)
Basistekster i alt ca. 42 sider
Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ ̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunst: Græsk og romersk arkitektur
Monumenter:
Heratemplet i Olympia
Parthenon
Erechteion
Nike-templet
Pergamonalteret
Dionysos-teatret i Athen
Teatret i Epidauros
Colosseum
Pantheon
Ara Pacis
Perspektivmonumenter:
Renæssance:
- Il Tempietto i Rom
- St. Andrea kirken i Mantova
Barok:
- Peterspladsen i Rom
- Peterskirken (udvendigt)
Nyklassicisme:
- Capitol Hill i Washington
- Københavns Domhus
Fascistisme:
- Museo della Civilta Romana i EUR (s. 61)
Postmodernisme:
-Abraxas-paladset i Maine-la-Vallée
Film:
Acropolis - Empires of Stone
Det gamle Rom
Eleverne skal kunne:
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: Platons Hulebillede+uddrag af Symposion
Intro til
- før-sokratisk filosofi
- Sokrates
- Platons filosofi med fokus på dualismen og den dialektiske metode
Af Platon er læst følgende:
Uddrag af Staten: Hulebilledet (10 sider)
Uddrag af Symposion: Aristofanes' tale (5 sider)
Uddrag af Symposion: Sokrates' tale (14 sider)
Perspektivtekster:
Film: The Matrix (de første 45 min.)
Videnskab.dk: Lever vi i The Matrix?
Staffeldt: Platonisme
Videnskab.dk: Er vores seksualitet medfødt?
Videnskab.dk: Willi Zhang: Forsker: Vores seksuelle identitet er mere flydende, end mange går og tror
Hedwig and the Angry Inch: The Origins of Love
Silja Thøgersen: Platon ville nok mene, at vi skal huske at stræbe højere end det perfekte Tinder-match (Politiken 10.08.2024)
Basistekster i alt ca. 29 sider.
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tematisk forløb: Køn
Der læses en række små tekster af Aristoteles og Pseudo-Hippodrates, alle med fokus på køn og forplantning.
Lysias' "Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes" læses med fokus på køn og ægteskab.
Perspektivtekst:
Mary Beard: (af) Kvinder og magt
Dokumentar om Akropolis-byggeriet og Athens historie i højklassisk tid: https://www.dr.dk/drtv/se/europas-vidundere_-akropolis_504552
Relevante sider fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/ er anvendt til alle forløb
Basistekster i alt ca. 20 sider.
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644652248",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644652248",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644652248"
}