Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Trine Ryhave
|
Hold
|
2024 re/3s (3s re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og metode
En introduktion til fagets metoder og begrebsapparat med særligt fokus på at opnå stabil brug af begreberne indefra/udefra, elite/mainstream og minimalist/maksimalist
Faglige mål:
* disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
* karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kristendom
Vi starter med introduktion til Bibelen med læsning af skabelsesberetningerne.
Derefter fokus på NT med inddragelse af Jesus lidelseshistorie, Bjergprædiken og lignelsen om det fortabte søn.
Lidelseshistorien perspektiveres til Jesus Christ Superstar musical (udvalgte numre) samt til Manga Messias.
Der læses prædikentekster baseret på Påskebudskabet.
Endelig arbejdes der med lignelsen om den fortabte søn og med moderne fortolkninger af lignelsen.
Faglige mål:
* redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Steen Skovsgaards påskeprædiken
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Islam
Vi starter med introduktion til Koranen som hellig bog for derefter at arbejde med de forskellige fortolknings traditioner.
Dette islam forløb har fokus på anvendelse af teorier (Jan Hjärpe, Ninian Smart og Van Gennep) i forhold i emnerne: Valfart, påklødning og muslimer i DK.
Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
* karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
* karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Klassisk og moderne islam kap 1 første 3 afsnit.pdf
-
What is the Quran?
-
Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam 2. udgave!, Systime, 2024; sider: 14-21, 31-57, 59-77, 87-101, 161-163, 167-179, 191-194
-
Jan Hjärpes model og kategorisering af religiøse udøvere
-
Den søgende.png
-
Skema_opgave_styr_paa_trosartikler.docx
-
Hajj dok billede.png
-
Arbejdsark til valfartsvideo til 3.s.docx
-
Den muslimske valfart et overgangsritual.pdf
-
Refleksioner over en pilgrimsfærd.docx
-
Prøvetekst 3s.docx
-
Religionsdisposition UDEN skema.docx
-
Bemærk at vi læse "lektien" i timen, så HUSK jeres bog.
-
Hvad skal muslimske kvinder have på?
-
Påklædning
-
DRTV - Ramt af: Burka-forbuddet - Sarahs niqab-fængsel
-
Naveed Baig on the synagogue memorial service
-
Jihad fra islam.dk
-
Naveed Baig tekst.docx
-
PERKERDANSK Sæson 1 Afsnit 7
-
Notehjælp PerkerDansk afsnit 7.docx
-
Fire muslimske stemmer.png
-
Muslim i DK.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet - Tegneserie over Muhammeds liv
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Buddhisme inkl forløb om konversion
Dette buddhisme forløb kombineres med et særligt studeret område: Konversionsteori
Efter introduktion til Buddhalegenden og den klassiske buddhisme arbejder vi med buddhisme i Danmark i det 21. årh med særligt fokus på konvertit buddhisme.
Herunder inddragelse af Lewis Rambos teori om de 7 stadier, Melford Spiro, konversionsberetningernes retorik og de forskellige former for konversion.
Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
* redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644678627",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644678627",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644678627"
}