Holdet 2024 re/3s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Trine Ryhave
Hold 2024 re/3s (3s re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og metode
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme inkl forløb om konversion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og metode

En introduktion til fagets metoder og begrebsapparat med særligt fokus på at opnå stabil brug af begreberne indefra/udefra, elite/mainstream og minimalist/maksimalist

Faglige mål:
* disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
* karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kristendom

Vi starter med introduktion til Bibelen med læsning af skabelsesberetningerne.
Derefter fokus på NT med inddragelse af Jesus lidelseshistorie, Bjergprædiken og lignelsen om det fortabte søn.
Lidelseshistorien perspektiveres til Jesus Christ Superstar musical (udvalgte numre) samt til Manga Messias.
Der læses prædikentekster baseret på Påskebudskabet.
Endelig arbejdes der med lignelsen om den fortabte søn og med moderne fortolkninger af lignelsen.

Faglige mål:
* redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Steen Skovsgaards påskeprædiken 01-11-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Islam

Vi starter med introduktion til Koranen som hellig bog for derefter at arbejde med de forskellige fortolknings traditioner.
Dette islam forløb har fokus på anvendelse af teorier (Jan Hjärpe, Ninian Smart og Van Gennep) i forhold i emnerne: Valfart, påklødning og muslimer i DK.

Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
* karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
* karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet - Tegneserie over Muhammeds liv
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Buddhisme inkl forløb om konversion

Dette buddhisme forløb kombineres med et særligt studeret område: Konversionsteori
Efter introduktion til Buddhalegenden og den klassiske buddhisme arbejder vi med  buddhisme i Danmark i det 21. årh med særligt fokus på konvertit buddhisme.
Herunder inddragelse af Lewis Rambos teori om de 7 stadier,  Melford Spiro, konversionsberetningernes retorik og de forskellige former for konversion.

Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
* redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde