Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Trine Ryhave
|
Hold
|
2024 re/3t (3t re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og metode
En introduktion til fagets metoder og begrebsapparat med særligt fokus på at opnå stabil brug af begreberne indefra/udefra, elite/mainstream og minimalist/maksimalist
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kristen fundamentalisme i USA
Særligt studeret område.
Da det er en samfundsfag/engelsk studieretning og med det amerikanske præsidentvalg i 2024 har vi valgt at beskæftige os med hvilke rolle fundamentalistisk kristendom og dets tilhængere har i USA i det 21. årh. med særligt fokus på de værdier, der bl.a. medfører støtte til konservative præsidentkadidater.
Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
* karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom
Fokus på Jesus lidelseshistorie og dens fremstilling i hhv. Manga Messias og Jesus Christ Superstar
Grundig gennemgang af Bjergprædiken og dens betydning.
Den historiske Jesus og hans samtid.
Påskebudskabet tolket i en prædiken af Biskop Elof Westergaard
Lignelsen og den fortabte søn og en forkyndelse af den i en prædiken.
Faglige mål:
* redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
* karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Islam
Introduktion til islam og dens formative periode.
Særligt fokus på Valfarten til Mekka med inddragelse af Van Genneps ritualanalyse.
Derefter fokus på muslimer i DK med inddragelse af Garbi Schmidts undersøgelser.
Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
* karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
* behandle problemstillinger i samspil med andre fag (samfundsfag / integrationsteorier)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Islam opsamlingsprøve
|
05-02-2025
|
Arbejde selv i religion
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling - Tegne opgave i forhold til Muhammeds liv
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Introduktion til Buddhalegenden og klassiske buddhistiske tekster.
Derefter fokus på de forskellige former for buddhisme i DK. Her med fokus på Melford Spiro og Jørn Borups kategoriseringer.
Faglige mål:
* redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
* karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644688608",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644688608",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61644688608"
}