Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Annemette Vestergaard Witt, Else Holm Hansen, Henrik Bay Westh
|
Hold
|
2024 nf/o (1o bi, 1o ge, 1o ke, 1o nf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad sker der ved kysten og i havet? (geo)
Kernestof:
Istider, smeltevandsslette, morænelandskab, bakkeø, jord, permeabilitet, porøsitet, vandets kredsløb, nedbør, vandføring, vandbalanceligning, erosion, aflejring, bølger (konstruktive og destruktive), kysttyper (stejlkyst, fladkyst), iltsvind, springlag
Eksperiment:
Opslemning af jord fra smeltevandsslette og morænelandskab
Hvor kommer vandet i havet fra?
Vandføring Haulund bæk
Bølgehastighed
Stereolupundersøgelse af jord fra smeltevandsslette, morænelandskab og strand.
Nedsivning af kvælstof gennem jord
Springlag
Observation af stejlkyst og fladkyst (Feltarbejde på NF-tur til Tonneshøj)
Nedsivning gennem jord fra stejlkyst og fladkyst (Feltarbejde på NF-tur til Tonneshøj)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF-geo 1, Tonneshøj
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad sker der ved kysten og i havet (kemi)
Det periodiske system og ionforbindelser
Emner gennemgået:
Atomer og grundstoffer
Det periodiske systems opbygning
Ædelgasregelen
Ioner og ionforbindelser
Let- og tungt-opløselige ionforbindelser
Fældningsreaktioner:
Forsøg:
Saltindhold i vand ved Tonneshøj
Fældningsreaktioner (Del 1 og del 2a)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Hvad sker der ved kysten og i havet? (bio)
Indhold:
Opbygning af celler, prokaryot, eukaryot, respiration, fotosyntese, økosystem, biotiske og abiotiske faktorer, biodiversitet, springlag, salt, fødekæder, næringssalte (P og N), sigtdybde, iltsvind.
Læsestof:
NF-grundbogen, kap. 2. Hvad sker der i naturen? s. 31-35, 37-41.
Biologi til tiden, s. 13-15, s. 117-125.
Dokumentarfilm:
1 døgn, 2 hold, 3 dyr episode 1, 2017, TV2
How to grow a planet, episode 1, 2012, BBC
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af celler
Fotosynteseforsøg med vandpest
Spiringsforsøg med karse
Artsbestemmelse af dyr ved kysten ved Tonneshøj samt beregning af biodiversitet
Muslingefiltration og -dissektion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tonneshøj
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er god mad? (geo)
Kernestof:
Befolkningsvækst, befolkningspyramider, den demografiske transitionsmodel, hydrotermfigur, årstider, klimazoner, plantebælter, naturgrundlag, kystklima, fastlandsklima, lokale og globale varer, årstiders frugt og grønt, argumenter for at kost bør være plantebaseret fremfor kødbaseret, pesticider i fødevarer, fødevarers forbrug af vand og areal og deres CO2-udledning.
Eksperimenter:
Befolkningspyramider i Lego
Årstider (Jord-sol model)
Kystklima og fastlandsklima
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvad er god mad? (Kemi)
Emner i forløbet
Elektronparbindinger (kovalente bindinger)
-Prikformler og stregformler
-Molekyler
-Elektronegativitet
-Polaritet
-Hydrofile og hydrofobe molekyler
-Blandbarhed
Mængdeberegninger
- masse, molarmasse og stofmængde.
- Ækvivalente mængder
Øvelser
Vandopløselighed
Natron
Kovalent binding (molekylbyggesæt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvad er god mad? (bio)
Indhold:
Sund/usund mad, kostpyramide, kostråd, energibehov, kalorier, stofskifte, kulhydrat, fedt, protein, vitaminer og mineraler, enzymer, fordøjelse, blodsukkerregulering, insulin og glukagon, diabetes 1 og 2, glykæmisk indeks.
Læsestof:
Biologi til tiden, s. 19-34
Dokumentarfilm:
Din fantastiske krop 4 - uddrag af, 2011, DR2
Viden om: Diabetes - Fremtidens største dræber, 2012, DR2
Eksperimentelt arbejde:
Minikostforsøg
Undersøgelse af enzymers nedbrydning af stivelse
Fremstilling af laktosefri mælk
Måling af blodsukker
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Madbrevkassen
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hvorfor taler alle om klima? (bio)
Indhold:
Organsystemer, opbygning og funktion af lungekredsløb og blodkredsløb, blod og dets bestanddele, hjertets opbygning og funktion, blodtryk, puls, simpel diffusion. Forurening. C-kredsløbet. Forsuring af verdenshavene.
Læsestof:
Biologi til tiden, s. 36-44
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af lungefunktion ved at holde vejret samt måle lungekapacitet
Måling af puls og blodtryk
Dissektion af svinehjerte
Måling af hæmatokritværdi
Undersøgelse af diffusion - hvorfor er celler så små?
Forsøg om forsuring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjerte-lungekredsløbet
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hvorfor taler alle om klima? (geo)
Kernestof: Klimaændringer, drivhuseffekt, drivhusgasser, global opvarmning, afsmeltning af is, feedbackmekanismer (tilbagekoblingsmekanismer), C-kredsløb, konsekvenser af global opvarmning, fornybar og ikke-fornybar energi, luftforurening, vind, vindenergi, byer som varmeøer, fremtidens klima, havstrømme nu og i fremtiden.
Eksperimenter:
To små øvelser om klimaforandringer (Smeltning af havis og gletsjeris. Varmt vand fylder mere)
Feedbackmekanismer (Opvarmning af hvide og sorte plader. Opløsning af CO2 i vand)
Hvor kommer vinden fra? (konvektionskammer)
Temperatur og luftfugtighed i byer
Dannelse af skyer
Grønlandspumpen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tilbagekoblingsmekanismer
|
24-02-2025
|
NF-opsamling (klima)
|
28-02-2025
|
Vind, vindenergi og luftforurening
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hvorfor taler alle om klima? (Kemi)
Indhold i forløbet
Organisk kemi (Kan læses i dokumentet "HM Organisk kemi")
-Grundstoffet carbon
-Alkaner
-Isomeri
-Navngivning af alkaner
-Forbrændingsreaktioner - fuldstændig og ufuldstæjndig
-Substitutionsreaktioner
Koncentration
-Masseprocent
-Stofmængdekoncentration
-Formel og aktuel koncentration
Syrer og baser
-syre-basereaktioner
-Stofmængdekoncentration
-Definition af pH
-pH-skalaen
-Beregning af pH
-Beregning af pH specielt for stærke syrer
Forsøg
Reaktioner med carbonhydrider (del 1 og 2)
Måling af pH
Reaktion mellem HCl og ammoniak (Demo)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forsøg 2. halvdel af klassen (Jonas til Victor) Resten har fri (men skal huske at de også har 7-8. time!).
-
Vandopløselighed.pdf
-
HM organisk kemi.pdf
-
Forsøg for: Brá, Carita, Clara, Emilie, Freya, Jonas, Julia, Laurits, Lykke, Katrine, Puk, Søs og Thilde.Resten har fri.
-
Reaktioner med carbonhydrider.pdf
-
Forsøg for resten: Alexander, Bjørn, Christian, Emma, Isabella, Johanne, Johannes, Julie, Mikkel, Mohamad, Noah og Victor. Resten har fri (Men husk religion!)
-
pH-måleøvelse: Medbring noget I vil have målt pH på - det skal kunne opløses i vand.
-
pH-måling.docx
-
Afrunding på forsøg og syre-basekemi. Hav jeres resultater med fra pH-måleøvelsen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Særfagligt biologi
Indhold:
Evolution. Opbygning og funktion af DNA og RNA. DNA-profil. Mitose og meiose. Autosomal nedarvning, dominante og recessive gener, krydsningsskema. Proteinsyntesen. Genmutationer og kromosommutationer. Enzymer. Bioteknologi.
Læsestof:
Biologi til tiden, s. 63-68, 85, 89, 97, 101-107, 112-114, 141-143, 146-147, 150-153, 162
Artikler:
På enzymjagt i Ikka-fjorden, 2008, aktuelnaturvidenskab.dk
Dokumentarfilm:
Albertine-riften, 2017, DR3
Enzymet fra Isfjorden, 2008, DR2
Eksperimentelt:
Øvelser med naturlig selektion
Se dit eget DNA
DNA-profil med farver
Undersøgelse af temperaturs indflydelse på gærceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymer
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det geologiske kredsløb (geo)
Indhold: Vulkaner, lavas viskositet, erosion, transport, aflejring, strømhastighed i vandløb, bjergarter (magmatiske, metamorfe og sedimentære), pladetektonik
Eksperimenter/praktisk arbejde:
Lavaræs
Erosion og transport i vandløb (måling af vandets strømhastighed)
3 typer bjergarter i det geologiske kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61981519941",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61981519941",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61981519941"
}